Voor wie mijn uitleg te onduidelijk was : vergeet al mijn gezever rond andere mogelijkheden en focus op wat er gebeurt :
Gilles moet de mol onopvallend op de hoogte brengen van de afvaller en kan dit enkel in code, gebaren, woorden, objecten, cijfers....
De kandidaten komen toe en Gilles staat achter de desk met koffertjes.
De mol herkent het symbool op de desk als de vlag die in de Internationale Maritieme Vlaggencode gekend is als "de Blue Peter."
Wat dat juist betekent weet de mol op dat ogenblik nog niet. Hij weet wel dat hij moet opletten :
(Wikipedia) : De Blue Peter ook (informeel) gebruikt als waarschuwing naar andere schepen: "Pas op: ik start een wedstrijd".
Gilles begint zijn uitleg :
" We zijn bijna klaar om te boarden"
(Wikipedia) : De Blue Peter is een seinvlag in de scheepvaart die in de haven betekent dat het schip dat deze vlag hijst, weldra zal vertrekken en dat de opvarenden aan boord moeten gaan.
Mocht de mol zijn Euro nog niet gevallen zijn, dan kan hij nu het verband leggen met de "boarding" vlag.
Gilles : Maar er is een probleem
(Wikipedia) : Op zee betekent de Blue Peter dat het schip met zijn netten in een obstakel terecht is gekomen.
Bevestiging dat het om de Bleu Peter vlag draait.
Op de vraag "Heeft de mol kinderen?" heeft de afvaller neen geantwoord.
De officiële naam van de Blue Peter is de Papa-vlag die voor de letter P staat
Conclusie : Afvaller = Pieter
De mol hoort dat Gilles "net de mol op de hoogte heeft gebracht van wie de afvaller is".
De mol leert dus uit Gilles "vertelling" hoe hij de Blue Peter-vlag moet lezen, en de psychologische oorlogsvoering kan beginnen.
Ik denk niet dat de vlaggencode zo ver gezocht is, want ze werd waarschijnlijk ook al gebruikt in de "Levend begraven" opdracht. Ik vond het rode kruis op de lijst met begrafenisliedjes bizar.
Wel, hieronder een foto van de V-vlag die betekent "I need assistance".
Alleen vind ik het wel een vreemd risico om nu al een toch tamelijk duidelijk spoor naar de mol te tonen... dus afwachten of het geen dode haring is....