Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

wouter.mestdagh26 mar 2018, 09:41

 2
De eerste aflevering vond plaats in en rond San Miguel de Allende. De stad is genoemd naar Ignacio José de Allende y Unzaga, een kapitein van het Spaanse Leger die de kant koos van de Mexicaanse onafhankelijkheidsbeweging. Weinig kans dat u dit wist.

Alleen doet de naam Allende op een andere manier een belletje rinkelen bij het brede publiek, namelijk in de gedaante van Salvador Allende, de Chileense president die met behulp van de CIA is afgezet door Pinochet en zichzelf van het leven heeft beroofd toen het presidentieel paleis werd belaagd door het leger.

Wel, Salvador Allende had Belgische en Baskische roots. En hij was dokter. En een begenadigd atleet in zijn studententijd.
We hebben dus te maken met een sportieve dokter die op het einde van spel zichzelf opgeeft :!:

(het hotel waar ze verbleven heette Imperio de angeles, - Rijk der Engelen. Dat kan een nogal on the nose verwijzing zijn naar de pastoor in het gezelschap, maar ook naar de palliatief arts )
Gebruikersavatar

wouter.mestdagh26 mar 2018, 20:37

 2
In 2008 werd in Chili een bevraging gehouden over de grootste Chileen (zoals Pater Damiaan bij ons werd verkozen)

De top 3 is wel interessant 😛

1. Salvador Allende => arts
2. Arturo Prat => marinekapitein
3. Alberto Hurtado => priester
Gebruikersavatar

Kleintje26 mar 2018, 20:39

 125  Sven
wouter.mestdagh schreef:In 2008 werd in Chili een bevraging gehouden over de grootste Chileen (zoals Pater Damiaan bij ons werd verkozen)

De top 3 is wel interessant 😛

1. Salvador Allende => arts
2. Arturo Prat => marinekapitein
3. Alberto Hurtado => priester
Amai, dat kan toch bijna geen toeval zijn? :O
Gebruikersavatar

Mateo26 mar 2018, 20:53

 870
[quote="wouter.mestdagh"]In 2008 werd in Chili een bevraging gehouden over de grootste Chileen (zoals Pater Damiaan bij ons werd verkozen)

1. Salvador Allende
(...)

En ik citeer je verder, Wouter Mestdagh: "Wel, Salvador Allende had Belgische en Baskische roots. En hij was dokter. En een begenadigd atleet in zijn studententijd.
We hebben dus te maken met een sportieve dokter die op het einde van spel zichzelf opgeeft".


Nu ik dat lees over pater Damiaan:
Stond dit hier al ergens vermeld over onze dokter Steve?

Steve Thumas
Tremelo, Flanders, Belgium
Medical Practice
Current
CRA damiaan
Education
KU Leuven

Bron: LinkedIn
Laatst gewijzigd door Mateo op 26 mar 2018, 21:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Frolva26 mar 2018, 20:53

 2204
wouter.mestdagh schreef:In 2008 werd in Chili een bevraging gehouden over de grootste Chileen

Wel jammer dat het niet in Mexico was (of het programma in Chili :mrgreen: ).
Gebruikersavatar

Mateo26 mar 2018, 21:03

 870
Nee, maar de link is wel "Allende".
Gebruikersavatar

chicawah.janssen26 mar 2018, 21:13

 8153
Mateo schreef:Nee, maar de link is wel "Allende".
En Allende kan ook verwijzen naar Salvadors schrijvende nichtje Isabel.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen26 mar 2018, 21:45

 8153
Mateo schreef:Tja. Maar dat was een ander jaar... 😉
't Was dan ook niet ernstig bedoeld 😉
💡 Misschien toch eens uitsnuisteren hoe Steves dochter heet die hem klopte in de sprint :mrgreen:
Gebruikersavatar

Mateo26 mar 2018, 21:54

 870
Dat had ik al begrepen, Chicawah!

Als de dochter van dokter Steve - die overigens ook Stephan* is/werd genoemd - Isabel blijkt te heten, zou ik dat wel een mooi aanknopingspunt vinden.

*mogelijk van Stephanus afgeleid, de gestenigde, ter dood gemartelde heilige

En hiermee zie ik opnieuw voor mijn geestesoog de beelden van de stenige, rotsige bodem waarin de graven waren gedolven. En al de steentjes, stenen en gruis die op de deelnemers neerdaalden toen ze het licht weer mochten zien na hun bijna bovenmenselijke inspanning, ik zou haast zeggen 'doorstane marteling'..
Gebruikersavatar

Jansen26 mar 2018, 23:18

 3423  Yens
Mateo schreef:... die overigens ook Stephan* is/werd genoemd ...
Steve is Franstalig van origine maar perfect tweetalig, dus lijkt me logisch dat zijn naam "Steve" afgeleid is van Stephan 🙂
Gebruikersavatar

Mateo26 mar 2018, 23:37

 870
Dat is niet alleen logisch, Eveline, maar ik had deze naam bij hem gevonden. 🙂