Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

ex-molinator28 mar 2018, 21:24

 3483  Uma
ex-molinator schreef:Inderdaad vreemd: gisteren en daarnet vond ik het niet, nu dus wel via jouw link en ook wanneer ik het zelf zoek.
Maar Google weigert mee te werken (empatico: niks gevonden buiten een hele reeks bedrijven) .

Bon, alvast mijn excuses en een zware facepalm bij mij: ik had nagelaten om te kijken in mijn woordenboeken en heb nu ook vastgesteld dat het gewoon in het Spaans woordenboek staat, echter niet in mijn oud vertalend Spaans Nederlands, noch NL - SP (Van Dale).
edit: OK Ik ben dus echt stom geweest. empatico intikken in Google en het verschijnt pas op pagina 2 maar dan in het Italiaans, en op pagina 4 in het Spaans. Wat ik natuurlijk had moeten doen is empatico + Spaans intikken: dan verschijnt het meteen.

2e edit: mijn eerste edit blijkt dus geen edit te zijn maar een quote . :oops:

3e edit pfff, nu ook gevonden via Cervantes:: ai ai ai 't wordt een lastige week
Laatst gewijzigd door ex-molinator op 28 mar 2018, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Mateo28 mar 2018, 21:34

 870
Empathie en sympathie zijn zeker geen synoniemen.

Empathie gaat verder dan sympathie.
Wel denk ik dat empathisch vermogen, dus je volledig kunnen verplaatsen in iemand, waardoor je beter in staat bent iemand te helpen, een zekere sympathie voor de medemens in het algemeen veronderstelt.

Omgekeerd: wanneer je sympathie hebt voor iemand, meevoelt met iemand, hoeft empathisch vermogen niet een van je beste eigenschappen te zijn. Sympathie voelen voor iemand is daarbij weer een paar graadjes sterker dan iemand sympathiek (aardig) vinden.