Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

james.waker14 apr 2018, 16:10

 417
bij nader inzien kan het scherm er misschien effectief zo gehangen hebben , want het komt toch wel meermaals in beeld.
de luchthaven lijkt me op moment van de opnames wel verlaten, op een kuisploeg na.
het scherm komt al in beeld voor de kandidaten neerzitten, dus als er al link zit naar de afvaller kan het niet naar hun plaats verwijzen...
Gebruikersavatar

pieter-jan.jorissen14 apr 2018, 17:40

 182
james.waker schreef:bij nader inzien kan het scherm er misschien effectief zo gehangen hebben , want het komt toch wel meermaals in beeld.
de luchthaven lijkt me op moment van de opnames wel verlaten, op een kuisploeg na.
het scherm komt al in beeld voor de kandidaten neerzitten, dus als er al link zit naar de afvaller kan het niet naar hun plaats verwijzen...
De theorie van perro gaat niet uit van de plaatsen op de stoelen. Hij gaat ervan uit dat de mol voor elke kandidaat een codenummer heeft gememoriseerd. Die nummers weten we volgens perro uit de eerste proef levend begraven, namelijk de volgorde van de graven van links naar rechts. Ben niet overtuigd dat elke kandidaat een nummer heeft om op die manier in volle groep met de mol te communiceren. Blijf bij mijn mening dat GDC op een vooraf afgesproken moment naar de afvaller kijkt of wijst.

Maar eigenlijk zou ik de volledige tekst van GDC voordat hij zegt 'door wat ik hier juist verteld heb' hier eens willen nalezen. In mijn tbeorie kan het voor de kijker niet duidelijk zijn hoe GDC de afvaller aanwijst en dat zou jammer zijn. Denk echter niet dat we het in vrij complexe bewerkingen met getallen moeten zoeken. Zoals *iedereen* interpteteren al getal 8. Je zou dit ook kunnen intetpreteren als 1 of 9 of 10.
Gebruikersavatar

Cedric14 apr 2018, 17:53

 2834  Uma
Ik heb me pas vandaag geregistreerd en heb dus niet alles gevolgd hier, maar als ik even snel door dit topic ga, dan vind ik de theorie rond Gilles' lichaamstaal de meest plausibele:
SPOILER
Die andere theorieën van gememoriseerde nummers per kandidaat en de eventuele gebruikte vlaggen en zo, allemaal heel erg mooi en leuk om lezen, maar zijn die niet iets té vergezocht?
Mocht ik Mol zijn en de mensen van de productie komen af met zo'n dingen, ik zou zoiets hebben van "gasten, doe ne keer normaal 😃 ".

Allé ja, we mogen ook niet vergeten dat op het moment dat Gilles zegt van "ik heb het net aan de Mol laten weten", dat tot dan toe geen kat van de aanwezigen daar er ook maar een halve seconde aan gedacht heeft van te letten op zo'n tips. De Mol zelf, ja, maar de rest zal zoiets gehad hebben van "oei, shit, ik had iets moeten kunnen opmerken maar nu is het te laat".
Dan zullen ze ook niet die "vlag" flagrant in het zicht gaan houden hé.. Ik zou er eerder van uitgaan dat wanneer Gilles zegt dat hij de Mol die info heeft gegeven, dat alle "tips" op dat moment verleden tijd zijn.

En vanuit het standpunt van de Mol zelf... Dat memoriseren van nummers/codes voor de kandidaten, ok, al goed en wel, maar je zal maar in een zin het woordje "één" over het hoofd zien en daardoor compleet verkeerd zitten... Er zijn toch wel risico's aan verbonden.

Met de vraag rond de kinderen van de Mol ben ik ook geneigd geen rekening mee te houden, om de simpele reden dat het té opvallend is. Als er íets is wat je onthoudt uit Gilles' relaas, dan is het die vraag en het feit dat de afvaller er 'neen' op antwoordde.
Ik heb nog even gedacht dat misschien in die vragenronde er 8 vragen zouden gezeten hebben die puur aan 1 kandidaat konden gelinkt worden (vb kinderen => 'neen' => Pieter als priester kinderloos), maar zou de Mol dan echt van alle kandidaten weten (1) welke vraag aan hen gelinkt werd én (2) welk antwoord ze erop moeten gegeven hebben om die vraag te kunnen aanhalen in dit geval? Iets te veel factoren, naar mijn mening.

Dat vind ik de theorie van de handgebaren een pak plausibeler..
Gebruikersavatar

Mateo14 apr 2018, 18:06

 870
Handgebaren, ja, liever gezegd één handgebaar op het moment dat Gilles 'afvaller' zegt. En dit gecombineerd met deel 1 van Perro's idee: de door de mol zelf bepaalde, en daardoor makkelijker te onthouden, nummering van de deelnemers met bijbehorende graven.
Ik denk dat het in dit geval nog makkelijker was te onthouden, omdat het getal eenvoudig en tot op zekere hoogte onverdacht was te verbeelden met de handen. Mogelijk kwam het getal van de afvaller de makers ook wel goed uit en hebben ze daarom deze tekst er zo omheen gefabriekt. 😉
Gebruikersavatar

james.waker14 apr 2018, 18:09

 417
pieter-jan.jorissen schreef:De theorie van perro gaat niet uit van de plaatsen op de stoelen. Hij gaat ervan uit dat de mol voor elke kandidaat een codenummer heeft gememoriseerd. Die nummers weten we volgens perro uit de eerste proef levend begraven, namelijk de volgorde van de graven van links naar rechts.
daar was ik me van bewust, maar heb toch mijn twijfels over die theorie. wat op dat scherm staat zou wel een hint kunnen zijn naar de mol (bv postnummer 9040, geboortemaand lloyd etc)
Blijf bij mijn mening dat GDC op een vooraf afgesproken moment naar de afvaller kijkt of wijst.
zou kunnen... het meest waarschijnlijke lijkt me nog altijd een handgebaar, omdat hij toch opvallend veel handbewegingen maakt bij zijn uitleg
Maar eigenlijk zou ik de volledige tekst van GDC voordat hij zegt 'door wat ik hier juist verteld heb' hier eens willen nalezen..
die tekst is hier al gepost door een zekere Heinz

gevonden : Afl 3 - Opdracht 5: Geldkoffers aan de gate
Gebruikersavatar

chicawah.janssen14 apr 2018, 21:57

 8153
Mateo schreef:Handgebaren...
Mogelijk kwam het getal van de afvaller de makers ook wel goed uit en hebben ze daarom deze tekst er zo omheen gefabriekt. 😉
Vandaag nog eens bekeken. Onze Gilles maakt enkele keren voor hem zeer onkarakteristieke gebaren, maar het is nu ook weer niet zo dat hij constant stond te molenwieken. Wat mij opviel was op een bepaald ogenblik zijn rechterhand met gespreide vingers (doch volgens mij de pink min of meer ingetrokken) die hij naar rechts uitstrekte en ik meen ook een tijdje later een gebaar met 2 handen gezien te hebben. Niet echt opvallend, zijn handen kwamen niet echt hoog boven zijn balie/desk/toog/spreekgestoelte/altaar uit.
Het was in ieder geval prachtig "gefabriekt" zoals je dat zo prachtig verwoordt. 🙂
Gebruikersavatar

Mateo15 apr 2018, 00:30

 870
Het werkwoord 'fabrieken' valt in de categorie 'zeeteefjes'. :mrgreen:
Gebruikersavatar

beagle15 apr 2018, 03:07

 77
Het forum had het moeilijk met mijn vlaggentheorie. Ik gaf het ook maar aan als communicatie mogelijkheid.

Hieronder een screen shot van een extra aanduiding dat de productie wél gebruikt maakt van de International Signal Code.
De gelijkenis met de "afvaller-vraag" is te frappant om te negeren.

Afbeelding

De overeenkomst tussen de luchthavendesk en de Blue Peter vlag was idd. waarschijnlijk mooi meegenomen om verwarring te stichten.
Maar het wordt een ander verhaal als je de Medische Codes én de codes van de radio-protocols erbij neemt.
"OP DE...." is de standaard opening van een mondelinge radioboodschap.
Een combinatie van Gilles eerdere tekst en de Medische Code lijst geeft ook een duidelijk antwoord over de échte afvaller.
Maar die hou ik voor mij. Kwestie van de veelschrijvers zélf te laten speuren ipv andermans inbreng neer te sabelen.

Voor wie zich geroepen voelt kan ik file:///C:/Users/vande/AppData/Local/Temp/Temp1_pub102.zip/ICOSbook.pdf
aanraden.

Het argument dat hiermee de Mol verraden wordt, gaat niet op want de code is zo eenvoudig dat ze in 2 minuten kan geleerd worden door om het even welke mol. Het is enkel één van de vele manieren om verdenkingen in het spel te brengen

Voor mij houdt het hiermee op, maar ik wens de échte speurders op dit forum nog veel plezier.
Gebruikersavatar

Frolva15 apr 2018, 12:34

 2204
beagle schreef:Het forum had het moeilijk met mijn vlaggentheorie. Ik gaf het ook maar aan als communicatie mogelijkheid.

(...)

Voor mij houdt het hiermee op, maar ik wens de échte speurders op dit forum nog veel plezier.
Ik ben dan wel geen échte speurder (hoop ik toch, want je bedoelt het waarschijnlijk niet positief :mrgreen: ), maar ik ga ook nog veel plezier hebben op dit forum.

En dat onder meer door theorieën te lezen waar ik zelf niet in geloof, en die ik dan ook mogelijk zal trachten te weerleggen.

Dus stop vooral niet met theorieën te posten. 👍🏻
Gebruikersavatar

Frolva15 apr 2018, 12:52

 2204
GDC zegt: "Ik heb nu trouwens ook, door wat ik allemaal net verteld heb, de mol op de hoogte gebracht van wie die afvaller is."

Er is al veel geschreven over hoe hij dat gedaan zou hebben, maar ik vraag me ook af waarom hij het zo zegt.

Dat de mol het weet maakt de opdracht interessanter (de mol zal mogelijk het hoogste bedrag bij die afvaller willen krijgen), maar GDC had even goed kunnen zeggen: "De mol weet wie de afvaller is."
Dus waarom de mol op de hoogte brengen met een verborgen boodschap; ze kunnen de mol toch ook gewoon inlichten?
Doen ze het puur voor ons speurplezier? :mrgreen:

De kandidaten lijken trouwens niet zo geïntrigeerd door de mededeling als de speurders hier. Is dat omdat de manier waarop het wordt kenbaar gemaakt niets zegt over de identiteit van de mol?
Stel dat het met handgebaren gebeurde, die waren zichtbaar voor iedereen maar enkel de mol kende de betekenis.

Dus door te ontdekken hoe GDC het deed, kan je vooral (enkel?) informatie krijgen over wie de oorspronkelijke afvaller was?

Of zie ik iets over het hoofd? :albino:
Gebruikersavatar

chicawah.janssen15 apr 2018, 13:03

 8153
Frolva schreef:GDC zegt: "Ik heb nu trouwens ook, door wat ik allemaal net verteld heb, de mol op de hoogte gebracht van wie die afvaller is."

Er is al veel geschreven over hoe hij dat gedaan zou hebben, maar ik vraag me ook af waarom hij het zo zegt.

Dat de mol het weet maakt de opdracht interessanter (de mol zal mogelijk het hoogste bedrag bij die afvaller willen krijgen), maar GDC had even goed kunnen zeggen: "De mol weet wie de afvaller is."
Dus waarom de mol op de hoogte brengen met een verborgen boodschap; ze kunnen de mol toch ook gewoon inlichten?
Doen ze het puur voor ons speurplezier? :mrgreen:

De kandidaten lijken trouwens niet zo geïntrigeerd door de mededeling als de speurders hier. Is dat omdat de manier waarop het wordt kenbaar gemaakt niets zegt over de identiteit van de mol?
Stel dat het met handgebaren gebeurde, die waren zichtbaar voor iedereen maar enkel de mol kende de betekenis.

Dus door te ontdekken hoe GDC het deed, kan je vooral (e...
Door het op deze manier te brengen konden de kandidaten misschien achterhalen wie de afvaller was en zo hun eigen kansen beter inschatten. De afvaller zelf zal, als hij/zij met zekerheid weet dat hij/zij de afvaller is, zeker pasvragen kopen (wellicht zelfs meer dan 2 als hij/zij daarvoor geld genoeg heeft). De anderen kunnen, door te weten wie de afvaller is, zichzelf beter inschatten (X valt af en die zit op dezelfde mol als ik, dus ik moet oppassen) en beter beslissen of ze pasvragen kopen of niet.
Maar ik denk niet dat er ook maar 1 van hen een poging gedaan heeft om Gilles' woorden en gebaren uit te pluizen. Daar was ook geen tijd voor aangezien de discussie over de koffertjes onmiddellijk losbarstte. Ze hadden natuurlijk wel wat tijd toen ze moesten wachten om een voor een bij Gilles langs te gaan.
Gebruikersavatar

james.waker15 apr 2018, 15:32

 417
Frolva schreef: Dus waarom de mol op de hoogte brengen met een verborgen boodschap; ze kunnen de mol toch ook gewoon inlichten?
Doen ze het puur voor ons speurplezier? :mrgreen:
volgens mij wel ja.... we zijn er al tiental pagina's zoet mee en 't is nog altijd niet duidelijk hoe de mol op de hoogte gebracht werd :?

voor de kandidaten maakt het weinig uit , denk ik. en de mol hadden ze ook vooraf kunnen inlichten.. als kijker wil je weten hoe het gegaan is, maar vrees dat we het pas zullen weten in de laatste aflevering
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14