La calavera de la catrina is een gebruik uit de Mexicaanse folklore dat verder komt uit een tekening van Jose Guadalupe Posada. Het woord Catrina betekent
elegant en deze tekening werd gebruikt als satire en spot naar de hogere klasse in de maatschappij, omdat zelfs zij die heel rijk zijn (of in dit spel :
veel geld binnen halen tijdens de proeven) ook ooit met de dood te maken zullen krijgen.
Vandaag wordt de tekening vooral gebruikt als inspiratie voor de klederdracht en maquillage tijdens Dia de los Muertos op 1 en 2 november. Zoals op de tweede foto worden gezichten dan geschilderd als schedels, en de kleren zijn heel kleurrijk. Soms dragen ze een sombrero, om hun ogen te verbergen, soms niet. Maar tijdens dat “feest” zie je overal catrina’s door de straten lopen om de doden te herdenken.
Terugdenkend aan de trailer voor De Mol dit jaar, valt het derde beeld dan wel op. Rekening gehouden met het feit dat het nog niet mag weergeven of het gaat om een man of een vrouw, zou je er toch een verwijzing in kunnen zien. En 1 en 2 november is natuurlijk ook voor ons een “feestdag”, zijnde Allerheiligen en Allerzielen.
Qua verwijzingen denk ik dan aan de eerste proef met de graven, Gilles z’n zin “Welkom terug in het rijk van de levenden!” tegen de eersten die uit de kisten geraken, en het feit dat Katrien tot aan het einde in de kist blijft liggen. En natuurlijk geeft het ook een extra betekenis aan de zin “Heb je me gemist?” en de bijbelverzen, de kruisbeelden, ...
Dus Catrina = Katrien = De Mol? Of toch teveel toeval?