Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

celine.everaert22 mar 2018, 11:03

 2
Gilles De Coster plaatste een foto op z'n instagram met een voorstelling van de kandidaten.

➡️ https://www.instagram.com/p/Bgeo1VbFOcB ... y=gdcoster

Onder deze foto plaatste hij 'Someone wicked this way comes'. Een gekke zin vond ik. Wat research toonde aan dat dit een boek is van Ray Bradbury. In dit boek heb je het personage 'de geïllustreerde man'. Een man met tatoeages die tot leven komen. Bij de voorstelling van de kandidaten in de krant stond bij Steve 'Heeft 2 tatoeages'. Het boek behoort tot een SF-reeks en is nummer 71. Het voorgaande boek uit de reeks, nummer 70, heet 'De stad is een schaakbord' van John Brunner. Bij de voorstelling van de kandidaten in de krant stond bij Steve 'Houdt van schaken'. Toeval?
Gebruikersavatar

FlightWolf2394922 mar 2018, 11:42

 183
Bedoel je niet 'SomeTHING wicked this way comes'?
Gebruikersavatar

Klaartje22 mar 2018, 12:37

 2245  Uma
Komt dat niet uit een stuk van Shakespeare? Ik meen me te herinneren dat ik dat begin vorig jaar nog heb gezegd toen ik een van de heksen in 'Macbeth' speelde. Daar was het wel "By the pricking of my thumbs, something wicked this way comes", waarbij ik in een pruttelende heksenketel stond te roeren.

Misschien is Gilles De Coster een Shakespeare-kenner en parafraseerde hij hier een citaat uit Macbeth? 🙂
Gebruikersavatar

celine.everaert22 mar 2018, 12:48

 2
Klaartje schreef:Komt dat niet uit een stuk van Shakespeare? Ik meen me te herinneren dat ik dat begin vorig jaar nog heb gezegd toen ik een van de heksen in 'Macbeth' speelde. Daar was het wel "By the pricking of my thumbs, something wicked this way comes", waarbij ik in een pruttelende heksenketel stond te roeren.

Misschien is Gilles De Coster een Shakespeare-kenner en parafraseerde hij hier een citaat uit Macbeth? 🙂

Ja, de titel van het boek verwijst naar twee dichtregels van Shakespeare.
Bij het boek is het inderdaad 'Something' en Gilles zegt 'Someone'
Gebruikersavatar

chicawah.janssen22 mar 2018, 13:42

 8153
Klaartje schreef:toen ik een van de heksen in 'Macbeth' speelde. Daar was het wel "By the pricking of my thumbs, something wicked this way comes", waarbij ik in een pruttelende heksenketel stond te roeren.
Dat had ik willen zien en ik waarschijnlijk niet alleen! Waarom heb je je collega-molloten niet uitgenodigd? :(
Gebruikersavatar

Klaartje22 mar 2018, 15:01

 2245  Uma
chicawah schreef:Dat had ik willen zien en ik waarschijnlijk niet alleen! Waarom heb je je collega-molloten niet uitgenodigd? :(
That, I can't tell you, otherwise I get another warning by the forum moderator for going off-topic. It would be my second warning within half an hour. Enough to block my account for at least one week, just as he did last year. That, my dear, I can pretty much damn well guarantee you.
Gebruikersavatar

masterveecee22 mar 2018, 16:52

 3547  Sven
Wel interessante theorie
Gebruikersavatar

Mateo23 mar 2018, 00:39

 870
Someone wicked zou misschien ook naar een wicked witch (of the West?) kunnen verwijzen dan, of niet, Klaartje?

Wat ik wel opvallend vind, is dat naast het tekstje van Gilles' Instagram-post Steve helemaal rechts op de foto staat (this way?).



Die grote hoed en die hoekige wenkbrauwen van The Wicked Witch of the West doen me trouwens ook ergens aan denken... 😉




Afbeelding
Gebruikersavatar

chicawah.janssen25 mar 2018, 10:24

 8153
Zeker iets om in ons achterhoofd te houden.
Gebruikersavatar

Klaartje25 mar 2018, 13:21

 2245  Uma
Mateo schreef:Someone wicked zou misschien ook naar een wicked witch (of the West?) kunnen verwijzen dan, of niet, Klaartje?

Wat ik wel opvallend vind, is dat naast het tekstje van Gilles' Instagram-post Steve helemaal rechts op de foto staat (this way?).



Die grote hoed en die hoekige wenkbrauwen van The Wicked Witch of the West doen me trouwens ook ergens aan denken... 😉




Afbeelding
Ja, je fantasie slaat erbij op hol als GDC daar plots afkomt met een stukje Shakespeare.

Zijn (geparafraseerd) citaat komt uit Macbeth en wanneer de heks dat zegt, verschijnt Macbeth ten tonele.

Laat er nou net een bijrol weggelegd zijn voor 2 dokters/artsen in dat toneelstuk van Shakespeare! Een Schotse en een Engelse, hun namen worden niet genoemd in het stuk, maar stel dat de Schot Lloyd heet en de Engelsman Steve, het zou zo maar kunnen!

Als je even door fantaseert, dan zou je in Macbeth ook een soort van Mol-verhaal kunnen zien. In feite komt het erop neer dat de heksen Macbeth voorspellen dat hij koning gaat worden en Macbeth doet er alles aan iedereen uit te schakelen om de profetie werkelijkheid te laten worden. Hij schakelt één voor één zijn tegenstanders uit (net als de Mol), op eentje na, namelijk Macduff, die Macbeth doodt door hem te onthoofden . Macduff zou je dus kunnen zien als de winnaar van het spel.

Macbeth maakt één fout: hij gelooft de voorspelling van de heksen waarin ze zeggen dat "geen mens geboren uit een vrouw Macbeth zal kunnen deren": "None of women born shall harm Macbeth." Op een bepaald moment weet Macduff te ontvluchten aan Macbeth en die denkt dan: laat hem maar doen, hij kan me toch niks maken.

Maar wat blijkt? Macduff (de winnaar van het spel) verslaat Macbeth (de Mol), want Macduff blijkt met een keizersnede ter wereld zijn gekomen, dus in strikte zin is hij niet echt "geboren uit een vrouw" (lees: hij heeft zich niet in strikte doorheen het geboortekanaal moeten wringen om ter wereld te komen).

Macbeth is dus de Mol en Macduff de winnaar. Vraagje: wie van de kandidaten is geboren met een keizersnede? Dan hebben we de winnaar, maar de Mol nog niet. 🙂

Tja, soms slaat je fantasie echt op hol.
Gebruikersavatar

Mateo25 mar 2018, 13:59

 870
Dit is nu een van de redenen waarom ik graag op deze site kom: de prachtige en vaak inderdaad fantasierijk bedachte verhalen die hier aan goedwerkende hersens ontspruiten.

En wat een mooi toeval dat jij nogal wat van Shakespeare weet, in het bijzonder van de tekst uit Macbeth die Gilles DC parafraseerde en de context daarvan!

Het klopt overigens wel dat verbeelding echt met je op de loop kan gaan; dat gebeurt mij geregeld, zeker bij dit spel.
Gelukkig ontbreekt het de makers ervan bepaald óók niet aan fantasie... ik verheug me op vanavond. 😃
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9