Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

lucu28 apr 2018, 14:07

 551  Sven
Klaartje schreef:Ik hoop eigenlijk ook dat Joke er nog niet uitgaat volgende aflevering, want ik denk dat ze het spel gaat winnen. Als ze rood krijgt, dan moet je hypothese naar de vuilbak, maar of ik dan kan garanderen dat ik daarna met een goed onderbouwde post ga kunnen komen waarin ik de echte mol ga ontmaskeren, dat kan ik niet garanderen. Er zijn bijna evenveel aanwijzingen voor het Molschap van Pieter, Baha, Lloyd en Pascale.

Wat ik wel beloof is: als Bahador er niet uitgaat in aflevering 6, dan ga ik alsmaar meer hopen dat hij de Mol is en dat Joke wint. Want ze heeft al zoveel keer fanatiek voor eigen voordeel (pasvragen, vrijstelling) geld uit de pot gehouden, dat ik niet zou willen dat iemand anders dan Joke met de pot zou gaan lopen, want die pot had zoveel meer kunnen bevatten voor de uiteindelijke winnaar/winnares als Joke niet zo fanatiek La Chica Competitiva had uitgehangen.
Okido, Klaartje, daar kan ik mee leven.

BTW, van alle kandidaten heeft JOKE wel de allerbeste dekmantel: "la chica competitiva"... De evenknie van zo een dekmantel zie ik niet bij de andere kandidaten. Jij wel?
Gebruikersavatar

Klaartje28 apr 2018, 14:41

 2245  Uma
lucu schreef:Okido, Klaartje, daar kan ik mee leven.

BTW, van alle kandidaten heeft JOKE wel de allerbeste dekmantel: "la chica competitiva"... De evenknie van zo een dekmantel zie ik niet bij de andere kandidaten. Jij wel?

Het is een goede dekmantel voor de mol om zich voor te doen als een kandidaat die vol voor het spel gaat, dat is waar. Maar het is een dekmantel die al eerder is gebruikt. Mol Gilles deed zich eigenlijk ook voor als zo iemand. En ik had begrepen dat in de Nederlandse mol van dit jaar (heb ik zelf niet gezien, maar er hier al wel over gelezen) de man die uiteindelijk de mol bleek, zich ook constant voordeed als een kandidaat die vol voor het spel ging.

Andere soorten dekmantels zijn ook mogelijk: Eline slaagde er vorig jaar in om zich binnen de groep op te werpen als "het kneusje", een beetje een dom gansje (zie dat belachelijke antwoord ivm de Oostkantons), dat ook in een fysieke proef (de fietstocht) gewoon al snel afviel, zodat uiteindelijk niet veel kandidaten haar in de gaten hadden en rekening hielden met de mogelijkheid dat Eline de mol was, het maakte haar onverdacht.

Pieter heeft natuurlijk "van huis uit" een goede dekmantel: wie verwacht nu van een priester dat hij de verrader, de bedrieger, de leugenaar kan zijn? Joke zei het in de eerste aflevering al: "Pieter, ik wil hem niet afschrijven (als mol) omdat hij priester is, maar in dit spel van bedrog, leugens en sabotage de mol zijn, dat is toch niks voor zo een open en warme mens als Pieter."

Lloyd zou zijn jeugdige onbezonnenheid als dekmantel kunnen hebben. Van een jonge gast, door Pieter al omschreven als 'een jeugdbewegingstype, dat eerst doet en dan pas denkt", verwacht je niet direct dat hij de grote saboteur is, maar ondanks die jeugdige overmoed zit Lloyd nog steeds in het spel, dus zou je kunnen zeggen dat zijn dekmantel perfect zijn werk heeft gedaan tot nog toe.

Een mogelijke dekmantel van Bahador zou kunnen zijn: zijn grappende en grollende attitude in heel het spel. Als je alle scènes zou gaan bundelen waarin hij "zijn aanstekelijke lach" laat horen, dan zijn we nu al zoet voor een compilatietje van een dikke tien minuten, denk ik. In de eerste afleveringen lijkt hij niet erg bezig met het spel, maar gewoon zeer relax van alles te genieten. Ik heb het al eerder gezegd: types als Bahador, die de indruk geven zich weinig of niks van het spel aan te trekken en daar ontspannen en lachend rondlopen (cfr. chauffeur Mark twee seizoenen geleden), blijven er niet lang in, maar toch zit grappende en grollende Baha er nog altijd in. Omdat hij al snel de juiste persoon verdenkt of omdat hij die Ene is die iedereen zoekt?

Voor Pascale vind ik niet direct iets wat ik zou kunnen bestempelen als een dekmantel, maar misschien heeft een echte super-Mol ook helemaal geen dekmantel nodig en weet Pascale zo wel iedereen te misleiden met de indruk dat ze geen dekmantel lijkt te hebben.
Gebruikersavatar

joran.steen28 apr 2018, 15:14

 16
lucu schreef:De kwestie is dan hoe je 19:20 linkt aan Joke
Genesis 19:20 lijkt verdacht veel op de rabid joke proef

20 Look, here is a town near enough to run to, and it is small. Let me flee to it—it is very small, isn’t it? Then my life will be spared.”
Gebruikersavatar

lucu28 apr 2018, 15:29

 551  Sven
Klaartje schreef:Het is een goede dekmantel voor de mol om zich voor te doen als een kandidaat die vol voor het spel gaat, dat is waar. Maar het is een dekmantel die al eerder is gebruikt. Mol Gilles deed zich eigenlijk ook voor als zo iemand. En ik had begrepen dat in de Nederlandse mol van dit jaar (heb ik zelf niet gezien, maar er hier al wel over gelezen) de man die uiteindelijk de mol bleek, zich ook constant voordeed als een kandidaat die vol voor het spel ging.

Andere soorten dekmantels zijn ook mogelijk:
Fair enough, daarin heb je overschot van gelijk. 🙂

Alleen vind je noch bij Pieter, noch bij Lloyd, noch bij Bahador en evenmin bij Pascale een prominente aanwezigheid omstreeks de zesde minuut.

Wat mij intrigeert is - en misschien totaal ten onrechte - dat JOKE én een perfecte dekmantel heeft én in afleveringen 1 tot en met 5 telkens prominent opduikt rondom de zesde minuut.

Wat ik bedoel: als in het vijfde seizoen Eline tijdens aflevering 1 in de vijfde wagen als eerste van alle kandidaten de woorden "de mol" uitspreekt en uiteindelijk ook de mol blijkt te zijn, dan is het niet onmogelijk dat in het zesde seizoen deze eer aan JOKE toekomt: volgens haar kandidatenfiche komt ze overal zes minuten te laat, ze is in aflevering 1 de eerste om de woorden "de mol" uit te spreken en dat dan precies in de zesde minuut.

En in afleveringen 2 tot en met 5 blijft ze maar opduiken rondom de zesde minuut: het is een terugkerend patroon.

De hamvraag is: hoeveel toeval staan we toe?

Of zouden de monteurs voor de lol zoveel moeite in die zes-minutenmontage gestoken hebben?

Of om ons allemaal te misleiden? Dàt kan ik moeilijk geloven, want volgens de makers van DE MOL zèlf is dàt een absolute not done.

Of heb ik iets gemist? :mrgreen:
Gebruikersavatar

Klaartje28 apr 2018, 15:34

 2245  Uma
joran.steen schreef:Genesis 19:20 lijkt verdacht veel op de rabid joke proef

20 Look, here is a town near enough to run to, and it is small. Let me flee to it—it is very small, isn’t it? Then my life will be spared.”
Zit iets in, maar de 19:26 is het tijdstip op het klokje in het graf van Channy.

Op dat moment konden de makers nog niet met zekerheid weten dat Joke de abseilproef ging winnen en zo in de Rabid Joke opdracht de voortvluchtige zou zijn. Stel dat Lloyd of Baha de snelste abseiltijd hadden neergezet, dan klopt het verband dat je legt tussen 19:20 (zes minuten eerder dan 19:26 ofte 19:26 is "6 minuten te laat" tov 19:20) en de Rabid Joke proef niet meer.
Gebruikersavatar

joran.steen28 apr 2018, 15:42

 16
Klaartje schreef:Zit iets in, maar de 19:26 is het tijdstip op het klokje in het graf van Channy.

Op dat moment konden de makers nog niet met zekerheid weten dat Joke de abseilproef ging winnen en zo in de Rabid Joke opdracht de voortvluchtige zou zijn. Stel dat Lloyd of Baha de snelste abseiltijd hadden neergezet, dan klopt het verband dat je legt tussen 19:20 (zes minuten eerder dan 19:26 ofte 19:26 is "6 minuten te laat" tov 19:20) en de Rabid Joke proef niet meer.
Als ze Joke getraind hebben kunnen ze dat wel 90 % zeker weten.
de gemiddelde mens is volgens mij niet zo handig daarin.

Het doet me denken aan de loopproef van Gilles, waarna ik hem enkel nog als kandidaat zag, hij heeft daar lang voor getraind.

Waarom zou in aflevering 1 geen grootse molactie van Joke kunnen zitten?
Als de actie zou mislukken is er nog altijd scenario B, C, ... dat de productie kan volgen.
Gebruikersavatar

lucu28 apr 2018, 15:48

 551  Sven
joran.steen schreef:Genesis 19:20 lijkt verdacht veel op de rabid joke proef

20 Look, here is a town near enough to run to, and it is small. Let me flee to it—it is very small, isn’t it? Then my life will be spared.”
Joran, dat lijkt me een uitstekende hint. Maar ik ben bevoordeeld, want ik had dit vers voorzien voor mijn update die er zit aan te komen. :mrgreen:

Even de vertaling van dit vers volgens de makers van DE BIJBEL IN GEWONE TAAL:

"Dat stadje daar is dichtbij, daar kan ik naartoe vluchten. Dan ben ik gered. In zo'n kleine stad ben ik toch wel veilig?"
Gebruikersavatar

Klaartje28 apr 2018, 15:50

 2245  Uma
lucu schreef:Fair enough, daarin heb je overschot van gelijk. 🙂

Alleen vind je noch bij Pieter, noch bij Lloyd, noch bij Bahador en evenmin bij Pascale een prominente aanwezigheid omstreeks de zesde minuut.

Wat mij intrigeert is - en misschien totaal ten onrechte - dat JOKE én een perfecte dekmantel heeft én in afleveringen 1 tot en met 5 telkens prominent opduikt rondom de zesde minuut.

Wat ik bedoel: als in het vijfde seizoen Eline tijdens aflevering 1 in de vijfde wagen als eerste van alle kandidaten de woorden "de mol" uitspreekt en uiteindelijk ook de mol blijkt te zijn, dan is het niet onmogelijk dat in het zesde seizoen deze eer aan JOKE toekomt: volgens haar kandidatenfiche komt ze overal zes minuten te laat, ze is in aflevering 1 de eerste om de woorden "de mol" uit te spreken en dat dan precies in de zesde minuut.

En in afleveringen 2 tot en met 5 blijft ze maar opduiken rondom de zesde minuut: het is...
De link tussen die eigenaardige "overal 6 minuten te laat komen" en het feit dat Joke als eerste "de mol" uitspreekt in de eerste aflevering van het zesde seizoen, heb ik ook altijd al heel sterk gevonden en dat zou wel eens een echte hint kunnen zijn.

Dat ze altijd in beeld is rond minuut 6 en er zo een patroon te vinden is, kan een voortzetting of bevestiging daarvan zijn, maar het kan ook nog altijd toeval zijn, want het is ook niet heel precies zes minuten dat Joke overal te laat komt, er is een zekere "window", hoewel eng, maar toch.

Tja, hoeveel toeval laat je toe? De t-shirts van Jeffrey die tot drie keer toe in 1 aflevering een proef leken aan te kondigen, dat leek ook veel te veel toeval om nog van toeval te kunnen spreken. En toch was het puur toeval.

We gaan het zien morgenavond: uitkijken naar minuut 6. En koude rillingen krijgen als daar dan Joke opnieuw prominent in beeld verschijnt! Ze zijn maar met vijf meer, dus zou je kunnen zeggen dat, als er iemand in beeld is op minuut zes, het statistisch 1 kans op 5 is dat het Joke is. Maar misschien zien we in het window dat je elders al hebt aangegeven rond de zesde minuut morgen enkel maar mooie luchtbeelden of gevaarlijk uitziende beesten (slangen, vieze insecten).

Ik kijk er in alle geval in spanning naar uit!
Gebruikersavatar

Jansen28 apr 2018, 15:54

 3423  Yens
lucu schreef:Joran, dat lijkt me een uitstekende hint. Maar ik ben bevoordeeld, want ik had dit vers voorzien voor mijn update die er zit aan te komen. :mrgreen:

Even de vertaling van dit vers volgens de makers van DE BIJBEL IN GEWONE TAAL:

"Dat stadje daar is dichtbij, daar kan ik naartoe vluchten. Dan ben ik gered. In zo'n kleine stad ben ik toch wel veilig?"
Ja, goed gevonden maar ik blijf toch denken hoe ze de hele theorie van Genesys 19:20 of 26 in het programma hadden gekregen als Jeffrey en Channy hun raadsel niet hadden opgelost gekregen? Dan was de tekst nooit in de proef voorgekomen? Ze hadden ook bv. zoals Katrien en Pascale in hun kisten kunnen blijven liggen en niks doen?
Gebruikersavatar

Cedric28 apr 2018, 15:58

 2834  Uma
Ik kan het gemist hebben en vind het niet meteen, maar had iemand hier al screenshots gepost van wat exact op minuut 6 gepost werd? Ik herinner me iemand die er hier postte met zo ongeveer een tiental seconden speling (soms eens na 5'55", soms eens 6'16" of zoiets, bijvoorbeeld), maar de schermen van exact 6'00".. Heeft iemand die al? Ik betwijfel dat Joke dan nog zo prominent naar voor zou komen eigenlijk...

Ik hecht hier tot nader order even veel waarde aan als aan Pascale haar boterhammen als slechte eigenschap: Niet veel.
Gebruikersavatar

Klaartje28 apr 2018, 15:58

 2245  Uma
joran.steen schreef:Als ze Joke getraind hebben kunnen ze dat wel 90 % zeker weten.
de gemiddelde mens is volgens mij niet zo handig daarin.

Het doet me denken aan de loopproef van Gilles, waarna ik hem enkel nog als kandidaat zag, hij heeft daar lang voor getraind.

Waarom zou in aflevering 1 geen grootse molactie van Joke kunnen zitten?
Als de actie zou mislukken is er nog altijd scenario B, C, ... dat de productie kan volgen.
90 procent zekerheid is geen 100 procent. En die heb je nodig om inderdaad een volwaardige hint te zien in het verband tussen het Bijbelvers 19:20 en de Rabid Joke proef. Dus neen, I don't buy it.

De makers kunnen toch niet op voorhand weten of Baha en Lloyd bvb dat niet ook al eens gedaan hebben? En beide heren leken vol voor die envelop te gaan, zonder zich iets van de vraag die onderweg moest beantwoord worden, aan te trekken.

Een echte hint moet 100 procent kloppen of het is er waarschijnlijk geen. Mijn mening.
Gebruikersavatar

commisaris Witse28 apr 2018, 16:05

 260
lucu schreef: Even de vertaling van dit vers volgens de makers van DE BIJBEL IN GEWONE TAAL:
"Dat stadje daar is dichtbij, daar kan ik naartoe vluchten. Dan ben ik gered. In zo'n kleine stad ben ik toch wel veilig?"
Gewone taal... maar in de Statenvertaling staat dit :
20 Ziet toch, deze stad is nabij, om derwaarts te vluchten, en zij is klein; laat mij toch derwaarts behouden worden (is zij niet klein?) opdat mijn ziel leve.

Heeft niet veel meer met Joke te maken :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10