Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

Elysia198525 apr 2018, 23:19

 105
chicawah schreef:Bizar: een vriendin van mij behaalde haar diploma psychologie aan de UGent (die toen nog RUG heette) in het jaar dat jij geboren bent.
Duidelijk voorbestemd dat wij hier samen op jacht gaan naar de mol! :mrgreen:
Gebruikersavatar

Frolva25 apr 2018, 23:28

 2204
En ik die dacht dat 14-jarigen alles googelden ... :mrgreen:

Of is dat volledig passé?
Gebruikersavatar

Cedric25 apr 2018, 23:33

 2834  Uma
Ik neem aan dat tot idiosyncrasie ook het soort tics vervat zit die men in series en films vaak toebedeeld aan pokerspelers? Pakweg de pokerspeler die altijd met de ogen knippert als hij goeie kaarten heeft of zijn hoofd wat schuin houdt als hij slechte kaarten heeft (bijvoorbeeld hé).

Zo'n dingen opmerken is nooit mijn sterkte geweest, maar ik vind het wel interessant. Zou wel leuk zijn als iemand op die manier de Mol ontmaskert! (Maar Joke is de Mol niet! 😃 )
Gebruikersavatar

pieter-jan.jorissen25 apr 2018, 23:34

 182
Frolva schreef:En ik die dacht dat 14-jarigen alles googelden ... :mrgreen:

Of is dat volledig passé?
Die wel, maar ik ben oud en lui 😂
Gebruikersavatar

Klaartje25 apr 2018, 23:48

 2245  Uma
Ja hoor, ik ga gewoon nog effen door. Ook in aflevering 4 is het weerom van dattum: de tic van Joke. Ter illustratie volgende beelden.

Wanneer in de opdracht Fietskoeriers het raadsel ivm de kortste afstand tot Mexico City (correct) wordt opgelost door Pascale, doet Joke het weer:

Afbeelding
Is dit ook weer een non-verbale uitdrukking die te wijten is aan haar besef: "Verdorie, die Pascale heeft het hier juist!"?

In de proef met de Verfbom zie je dit als Joke, Lloyd en Katrien de eerste kamer binnenkomen:

Afbeelding
Denkt Joke hier zoiets van "Ah, hier zal ik eens goed gaan mollen se."?

Even later, wanneer de bom is ontploft en de Mol tevreden kan zijn over het resultaat, wat had u gedacht?:

Afbeelding

Ik moet nu gaan slapen, maar neemt u het mij niet kwalijk als ik vannacht droom over Joke. Ik durf bijna niet meer morgen aflevering 5 onder de loep te nemen op zoek naar deze tic. Het zal toch niet waar zijn dat...Please Joke, don't do this to me! 🙂
Gebruikersavatar

Mateo25 apr 2018, 23:55

 870
Ik vind 'm mooi gevonden. Ik hoop dat het inderdaad een 'tic' is, zoals jij ook al aangeeft.

Gelukkig heeft het woord idiosyncrasie meerdere betekenissen. 🙂
Gebruikersavatar

lucu26 apr 2018, 00:02

 551  Sven
Cedric schreef:Ik neem aan dat tot idiosyncrasie ook het soort tics vervat zit die men in series en films vaak toebedeeld aan pokerspelers? Pakweg de pokerspeler die altijd met de ogen knippert als hij goeie kaarten heeft of zijn hoofd wat schuin houdt als hij slechte kaarten heeft (bijvoorbeeld hé).

Zo'n dingen opmerken is nooit mijn sterkte geweest, maar ik vind het wel interessant. Zou wel leuk zijn als iemand op die manier de Mol ontmaskert! (Maar Joke is de Mol niet! 😃 )

Dat is inderdaad een zeer interessante maar ook een erg verraderlijke denkpiste. Britt & Lynn, twee Nederlandse 'molloten', deden dit met succes voor WIDM2018 maar hielden er reeds na drie afleveringen van DE MOL mee op: zij waren er rotsvast van overtuigd dat Steve de mol was...

https://www.youtube.com/watch?v=Cx9rjUGsDp4
Gebruikersavatar

JKpowned26 apr 2018, 06:50

 259
chicawah schreef:Ik vermoed dat je de woorden van JK te letterlijk neemt en dat hij het niet heeft over het uiterlijk van Joke en Eline (toevallig wel allebei groot en blond), maar over hun stijl.
Inderdaad
Gebruikersavatar

pieter-jan.jorissen26 apr 2018, 08:02

 182
Klaartje schreef:Ja hoor, ik ga gewoon nog effen door. Ook in aflevering 4 is het weerom van dattum: de tic van Joke. Ter illustratie volgende beelden.

Wanneer in de opdracht Fietskoeriers het raadsel ivm de kortste afstand tot Mexico City (correct) wordt opgelost door Pascale, doet Joke het weer:

Afbeelding
Is dit ook weer een non-verbale uitdrukking die te wijten is aan haar besef: "Verdorie, die Pascale heeft het hier juist!"?

In de proef met de Verfbom zie je dit als Joke, Lloyd en Katrien de eerste kamer binnenkomen:

Afbeelding
Denkt Joke hier zoiets van "Ah, hier zal ik eens goed gaan mollen se."?

Even later, wanneer de bom is ontploft en de Mol tevreden kan zijn over het resultaat, wat had u gedacht?:

Afbeelding

Ik moet nu gaan slapen, maar neemt u het mij niet kwalijk als ik vannacht droom over Joke. Ik durf bijna niet meer mo...
Heee, daar is de tic van Baha op je eerste foto 😃
Gebruikersavatar

Wouterc26 apr 2018, 08:04

 147
Goed gevonden!

Daar wil ik nog aan toevoegen: als een proef mislukt, zet Joke vaak een stap achteruit alsof ze zich wil distantiëren van het mislukken. En als ze nerveus is, wrijft ze vaak over haar pols of arm.

Lichaamstaal, super interessant. Maar om het goed te doen, zou je zeker ook op zoek moeten gaan naar de 7 universele micro expressies (blij, kwaad, droevig, angstig, verrast, minachting, walging) en dat voor alle kandidaten.

Een klein aantal mensen kunnen dat van nature zien en de rest (zoals ik) moeten daar hard voor oefenen. En series zoals de mol zijn voor mij een ideale manier om dat te doen.

Zo had bij het vorige seizoen ook geprobeerd om zo de mol te 'vangen', maar heb toen teveel gefocused op een paar personen, tot ik in mijn tunnel zat en overtuigd (op basis van een heel beperkt aantal beelden) was dat Hanne de mol was... :bomb:

Nu denk ik wel dat mijn radar (na veel oefenen) ondertussen een pak beter staat afgesteld en na X keer de afleveringen en alle kandidaten te bekijken, zit ik momenteel op Joke als mol.

Eén belangrijke valkuil: de lichaamstaal zegt niets over de reden. Je kan zien dat iemand kwaad is als een proef mislukt, maar de reden is vaak niet te achterhalen, bijvoorbeeld: teleurgesteld in zichzelf (kandidaat) - teleurgesteld omdat die proef net wél mocht slagen (mol) - blij omdat je geld verloren bent is (mol) - blij omdat je je grenzen hebt verlegd of pasvragen hebt (kandidaat). Maar soms ontdek je inderdaad patronen, waar je dan wel iets uit kan afleiden.