Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

lucu26 apr 2018, 08:13

 551  Sven
Wouterc schreef:Goed gevonden! Lichaamstaal, super interessant. Maar om het goed te doen, zou je zeker ook op zoek moeten gaan naar de 7 universele micro expressies (blij, kwaad, droevig, angstig, verrast, minachting, walging) en dat voor alle kandidaten.
Absoluut juist!
En dan nagaan of we die bevindingen kunnen koppelen aan bepaalde montage-ingrepen, zoals ik die bij JOKE meen te zien (zesde-minuuthypothese). 🙂
Gebruikersavatar

Kleintje26 apr 2018, 08:25

 125  Sven
Als we het dan toch hebben over lichaamstaal, bij het “nee. Ik ben de mol niet” tijdens het dorpsfeest neemt ze op het einde diep adem. Een verhoogde hartslag (en dus bijhorende ‘even op adem komen’) toont vaak aan dat je liegt.

Al heb ik hier bij Lloyd ook wel het gevoel dat hij liegt door het subtiele knikken van het hoofd, en Pieter die zijn ogen sluit als hij ‘neen’ zegt. Enja Bahador die nerveus is, maar dat is ‘ie altijd.

Eigenlijk moet je vooral zoeken naar afwijkend gedrag: als die persoon dat altijd doet, ook in het dagelijkse leven, dan duidt dat meestal op niets. Krijgt die persoon ineens tics dat die anders niet heeft, dan kan dat wijzen op meer. Maar daar zijn we niet van op de hoogte.

Ik begin te twijfelen dat er niet in eens 2 mollen zijn 😂
Gebruikersavatar

Frolva26 apr 2018, 08:44

 2204
Klaartje schreef:Ja hoor, ik ga gewoon nog effen door.
Blijven gaan, Klaartje! 👍🏻


Wat ik me nu afvraag: zouden de makers durven kiezen voor een mol die zich 'verraadt' door lichaamstaal? 😉
Gebruikersavatar

commisaris Witse26 apr 2018, 09:08

 260
Ik vind die vondst "tic" super interessant. Toch is mijn grootste wens dat het niet Joke is die de Mol 2018 wordt... Mijn hoop is nog steeds dat het een ouder iemand is. Nu blijft er maar één 40+ over...
Joke zie ik van in het begin als een super gedreven kandidate.
Volgende zondag gaat of Lloyd of Pieter eruit. :mrgreen:
Gebruikersavatar

Jansen26 apr 2018, 09:15

 3423  Yens
commisaris Witse schreef:Ik vind die vondst "tic" super interessant. Toch is mijn grootste wens dat het niet Joke is die de Mol 2018 wordt... Mijn hoop is nog steeds dat het een ouder iemand is. Nu blijft er maar één 40+ over...
Joke zie ik van in het begin als een super gedreven kandidate.
Volgende zondag gaat of Lloyd of Pieter eruit. :mrgreen:
Ik hoop dat Joke er zondag uitgaat... ze heeft voor mij totaal geen molgehalte en is al sinds aflevering 1 de persoon die het meest voor de overwinning gaat, maar die gun ik liever aan andere kandidaten 😉.
Gebruikersavatar

lucu26 apr 2018, 09:23

 551  Sven
eveline.vanhemel schreef:Ik hoop dat Joke er zondag uitgaat... ze heeft voor mij totaal geen molgehalte en is al sinds aflevering 1 de persoon die het meest voor de overwinning gaat, maar die gun ik liever aan andere kandidaten 😉.
Een kandidaat met dit profiel heeft in ieder geval een uitstekende dekmantel om de mol te zijn...
Gebruikersavatar

Klaartje26 apr 2018, 10:32

 2245  Uma
Frolva schreef:Blijven gaan, Klaartje! 👍🏻


Wat ik me nu afvraag: zouden de makers durven kiezen voor een mol die zich 'verraadt' door lichaamstaal? 😉
Onbewust kan iemand zich verraden.

Zo vond ik het twee seizoenen superverdacht dat Gilles tijdens de opdracht "Spreken met de mol" telkens via de spiegel zijn ogen richtte op de persoon die op dat moment werd aangesproken, hoewel de kandidaten met de koptelefoons op hun hoofd enkel muziek konden horen en niet de persoon die de mol aansprak. Enkel de mol kon horen wat de persoon aan de andere kant van het glas zei. Maar toen bvb het woord gericht werd op Bruno, keek Gilles onbewust (?) via de spiegel naar Bruno. Als gewone kandidaat was dat onmogelijk geweest om dat consequent een paar keer te doen, maar als Mol hoorde hij natuurlijk wat de spreker aan de andere kant van het spiegelglas zei.

Misschien nog een beter voorbeeld: Eline, de mol van vorig seizoen, bleek last te hebben van het feit dat haar knie onwillekeurig "knakte" bij bepaalde bewegingen. Dat knakken had ze helemaal niet in de hand. Haar knie knakte ook één keer in de opdracht "De mol in het donker" en Robin hoorde dat en merkte het ook op. Eline zei achteraf dat ze vreesde zich hierdoor te kunnen verraden, als iemand diezelfde knak op een ander moment zou opmerken en een en ander aan elkaar zou linken. Uiteindelijk bleek dat knakken van die knie zelfs een van de "verborgen hints" te zijn, want je hoorde Elines knie ook twee keer knakken in de kamer waar ze die QR-code moest gaan scannen.

Je zou je dan ook kunnen afvragen: zouden de makers een mol kiezen die zich onwillekeurig zou kunnen verraden door dat "knieknakgeluid" in een zo cruciale opdracht als die van "De mol in het donker."

PS: ik ga zo dadelijk aflevering 5 bekijken en zien wat Joke daar laat zien. Als ik weer diezelfde tic tegenkom in bepaalde (verdachte?) situaties, dan word ik gek, denk ik.

Ik hoop dan ook dat ik niks ga vinden. Tot later.
Gebruikersavatar

Jansen26 apr 2018, 10:44

 3423  Yens
Ik weet het niet of dit nu wel een hint is... Het kan gerust een tic zijn bij Joke dat ze in bepaalde situaties haar hand naar haar gezicht brengt, maar of dat nu als verdacht moet beschouwd worden?

Ik weet bv. van mezelf als er iets onverwachts gebeurd of in momenten van spanning, afwachting... dat ik dan ook mijn hand naar mijn mond breng omdat ik die dan opensper. Lijkt me niet zo'n abnormale handeling om te doen en ik denk dat er wel meer mensen zijn die dat doen.
Gebruikersavatar

Frolva26 apr 2018, 11:00

 2204
eveline.vanhemel schreef:Ik weet het niet of dit nu wel een hint is...
Het lijkt mij alleszins geen hint te zijn in de zin dat Joke (als mol) gevraagd is om op bepaalde momenten met haar hand naar haar mond te gaan.

De vraag lijkt mij hier of de 'ongecontroleerde bewegingen' (daar ga ik wel van uit) van Joke verraden dat ze soms gespannen is op momenten dat ze dat - als gewone kandidaat - niet zou moeten zijn.

Ik ben niet overtuigd, maar vind het een meer dan interessante denkpiste. 😉
Gebruikersavatar

chicawah.janssen26 apr 2018, 11:28

 8153
Iedereen heeft wel ergens een tic, maar van onszelf weten we het niet. Eigenlijk zou een ander ons dat eens moeten zeggen.
De gekste tic die ik ooit zag, was toen ik nog studeerde. De student die alfabetisch na mij kwam en dus altijd na mij examen moest doen, was een hypernerveuze gast. Als hij stond te wachten tot het zijn beurt was, stond hij geen minuut stil. En maar wiebelen en maar wippen. Maar het grappigste (ik ga het proberen uitleggen en je moet goed je best doen om het te proberen volgen - doe het misschien gewoon eens zelf) was: hij legde zijn rechterduim onder zijn kin, likte met het puntje van zijn tong 2x aan het topje van zijn rechterwijsvinger en streek toen 2x heel snel met die wijsvinger eens over zijn rechterwang, allemaal zonder zijn duim te verplaatsen. En dat deed hij om de zoveel minuten.
Gebruikersavatar

Kleintje26 apr 2018, 11:42

 125  Sven
Misschien is 't gewoon "horen, zien en zwijgen"

Afbeelding

Horen en zwijgen heb ik al gezien, zien nog niet: ahja want de mol is blind 😂
Gebruikersavatar

Klaartje26 apr 2018, 12:04

 2245  Uma
eveline.vanhemel schreef:Ik weet het niet of dit nu wel een hint is... Het kan gerust een tic zijn bij Joke dat ze in bepaalde situaties haar hand naar haar gezicht brengt, maar of dat nu als verdacht moet beschouwd worden?

Ik weet bv. van mezelf als er iets onverwachts gebeurd of in momenten van spanning, afwachting... dat ik dan ook mijn hand naar mijn mond breng omdat ik die dan opensper. Lijkt me niet zo'n abnormale handeling om te doen en ik denk dat er wel meer mensen zijn die dat doen.
Een hint niet echt, toch geen bewuste hint die de makers er bewust hebben ingestoken, maar wel een onbewuste beweging die misschien iets verraadt.

Ik hoop echter dat het gewoon een tic is die Joke vaker doet bij bepaalde emoties of situaties en dat er niks verdachts achter zit.

Maar het is wat het is: je ziet het haar dikwijls doen en dan begint het op te vallen. Maar of de interpretatie daarvan "dit is verdacht" klopt, daar gis ik ook maar naar.