Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

lucu07 mei 2018, 19:27

 551  Sven
Klaartje schreef:Ik ben hier bezig om zelf het hele kruiswoordraadsel op te lossen. De verticale woorden heb ik allemaal terug gevonden. Inderdaad, IOS zou de oplossing moeten zijn voor "sportorganisatie" (27, verticaal).

Ik vraag me af dat geen typfout is, want IOC bestaat wel, dat is het Internationaal Olympisch Comité. IOS kan ik niet linken aan een sportorganisatie. Dat lijkt me meer iets te hebben van een Operating System voor i-phones of iets dergelijks.

Maar wat we vooral verbaast is hoe ze die nummering hebben gedaan. Bvb opgave 03 horizontaal = boogbal; oplossing = LOB, dat staat helemaal van boven in het rooster. Terwijl opgave 04 horizontaal = worstelsport; oplossing = SUMO endat staat dan weer helemaal onderaan het rooster. In die nummering zie ik voorlopig geen enkele logica. Ik zoek verder.
Klaartje, dat was me ook opgevallen.

ONAF en URGENT, de twee vreemde eenden in de bijt, is één ding, de nummering is inderdaad bizar en bevat misschien ook nuttige info, al heb ik voorlopig geen enkele clue...

Zie hieronder: het kruiswoordraadsel zonder woorden maar enkel met de cijfertjes...


Afbeelding
Gebruikersavatar

ex-molinator07 mei 2018, 19:28

 3483  Uma
lien.dedijn schreef:...
-Als men de rijen waar de letters even niet meer voorkomen achter elkaar zet; krijg je een mooie rij:
23/34/45/56/67/78/89/910/1011
...
Hmm, mooie vondst.
Gebruikersavatar

david.vierstraete07 mei 2018, 19:35

 73  Yens
ex-molinator schreef:Hmm, mooie vondst.
Kan er mij hier iemand dit eens uitleggen wat er bedoeld wordt?
Gebruikersavatar

ex-molinator07 mei 2018, 19:57

 3483  Uma
david.vierstraete schreef:Kan er mij hier iemand dit eens uitleggen wat er bedoeld wordt?
Staat toch duidelijk uitgelegd in lien.dedijn @ Afl. 7 - Dubieuze woorden in kruiswoordraadsel
Er is iets eigenaardig aan heel dat kruiswoordraadselgedoe (zie ook berichten van Klaartje) en lien.dedijn heeft een eigenaardigheid ontdekt.
En nu kunnen anderen dat ook verder onderzoeken.
Gebruikersavatar

louis.bruyneel07 mei 2018, 23:29

 16
Als ik met het kruiswoordraadsel zeer snel roteer, dan komt er volgens mij een gezicht naar voor. Helaas kan ik niet snel genoeg roteren
Gebruikersavatar

lucu07 mei 2018, 23:50

 551  Sven
louis.bruyneel schreef:Als ik met het kruiswoordraadsel zeer snel roteer, dan komt er volgens mij een gezicht naar voor. Helaas kan ik niet snel genoeg roteren
Me too.
Ik krijg er een punthoofd van! :roll:
Gebruikersavatar

lucu07 mei 2018, 23:55

 551  Sven
Fantastisch hoeveel mollenvangers alles uit hun kas halen om het kruiswoordraadsel en al die andere mysteries te ontrafelen vóór de
bloedstollende finale van a.s. zondag!

Heb net alle reacties nog eens doorgelezen maar geraak er nog steeds niet wijs uit...


Afbeelding
Gebruikersavatar

lucu08 mei 2018, 06:25

 551  Sven
lien.dedijn schreef:Ik heb de beelden van de letters die verschijnen bij het kruiswoordraadsel eens bekeken (adhv de screenshots van Hannes Bossuyt op dit topic) en dit is wat ik ontdekt heb; alle letters verdwijnen 2 beelden lang, waarna ze weer verschijnen en niet meer verdwijnen tot het einde. De enige letter die, eenmaal ze verschenen is, tot het einde in beeld blijft zonder ooit te verdwijnen, is A(A_1 want er zijn 2A’s)...

De conclusie die ik hier graag uit zou trekken, is dat ‘A’ enkel in Baha’s naam komt, maar dat kan natuurlijk komen door de Baha-tunnel waar ik me in bevind... 😲

-De enige inconsistentie is dat er bij de overgang van eerste beeld naar tweede beeld geen letter extra bijkomt.
-Als men de rijen waar de letters even niet meer voorkomen achter elkaar zet; krijg je een mooie rij:
23/34/45/56/67/78/89/910/1011
Dit is toch wel vreemd omdat A_1 op een random plaats verschijnt en deze volgorde dus zou kunnen veranderen (ik vind geen goede manier om dit uit te leggen dus ho...
Knap gezien, Lien.

In een andere post van jou lien.dedijn @ Afl 4 - Map 46 pakjes leg je een mogelijk verband tussen het kruiswoordraadsel en de kaart met de 46 pakjes (afl. 5).

Misschien kan jij of iemand anders hierover je licht eens laten schijnen: kunnen de nummering van die pakjes en de bizarre plaatsing van de nummers in het kruiswoordraadsel op een betekenisvolle manier met elkaar verbonden worden?

Ik geraak er voorlopig niet wijs uit. :roll:
Gebruikersavatar

lien.dedijn08 mei 2018, 07:47

 4
lucu schreef:Knap gezien, Lien.

In een andere post van jou lien.dedijn @ Afl 4 - Map 46 pakjes leg je een mogelijk verband tussen het kruiswoordraadsel en de kaart met de 46 pakjes (afl. 5).

Misschien kan jij of iemand anders hierover je licht eens laten schijnen: kunnen de nummering van die pakjes en de bizarre plaatsing van de nummers in het kruiswoordraadsel op een betekenisvolle manier met elkaar verbonden worden?

Ik geraak er voorlopig niet wijs uit. :roll:
Ik dacht dat als je de kaart over het kruiswoordraadsel legt (maar dan wel perfect erover en niet zoals ik gedaan heb) dat je dan dus een zin kan vormen, maar geen idee of dit echt gaat werken want dat is natuurlijk exact de tip met de qrcode... als ik nog eens tijd heb deze week, zal ik het eens proberen uitwerken 😉
Gebruikersavatar

Klaartje08 mei 2018, 13:24

 2245  Uma
Ik heb me echt het pleuris gezocht of er iets in dat kruiswoordraadsel zou zitten wat een hint zou kunnen zijn, maar om het met Pascale haar woorden van in de openingsopdracht te zeggen: "Ik vind echt niks."

Net als Lien hierboven gedaan heeft met die verschijnende en dan weer verdwijnende letter, heb ik zitten zoeken naar een systeem in die bizarre nummering van de opgaven, maar met de beste wil van de wereld vind ik daarin geen systeem.

Heb van alles geprobeerd. Er zijn 5 opgaven met dezelfde nummer horizontaal en verticaal: 05, 07, 10, 24 en 32. Het rare is dat de oplossingen van opgave 32 horizontaal Eeuwenoude oosterse leer = YOGA en 32 verticaal Finish = MEET niet met dezelfde letter beginnen, de rest wel. 32 horizontaal en 32 verticaal staan op totaal verschillende plaatsen in het rooster. Die Y die daar zo apart staat wijst verleidelijk richting Lloyd, maar voor de rest levert het puzzelen niks op.

Andere dingen die ik heb geprobeerd: de vreemde (?) IOS als oplossing voor opgave 27 verticaal Sportorganisatie, waar ik eerder IOC zou verwachten. Een C zetten ipv S, maar wat dan? Leverde niks op. Woorden met 2 dezelfde letters na elkaar (PEDDEL, JOGGEN, DEMARRAGE, PANNE, GEWICHTHEFFEN)? Een doodlopend spoor.

Puzzelen met de letters van de sloten AIRUF en COLAD in de anagrammenmachine: ook niks wat de moeite waard is.

Voorts zag ik nogal wat Engelstalige termen, maar daarin zag ik ook geen verborgen sleutels.

Conclusie: als er al een verborgen hint in dit rooster zit, dan is die verdomd goed weggestopt en is de code voor de sleutel voor mij niet te kraken. Het lijkt me een zwaar geëncrypteerd geval. 🙂

Om op de vraag van Katrien aan Pascale in de kist "Geven we het op?" te antwoorden: "Ja."
Gebruikersavatar

Mateo08 mei 2018, 15:47

 870
Zou het kunnen zijn dat er niet eens zo veel te kraken valt, behalve (zoals bij de doolhof vorig jaar, waar je alleen de naam Eline kon maken van de letters op de plattegrond - wat ik trouwens een nogal flauwe hint vond toen - ) dat er aan de linkerzijde, de zijde van 'fiets 1' twee verwijzingen naar Lloyd staan (URGENT/ONAF) en dat je alléén de naam Lloyd kunt maken met de letters van de puzzel aan de linkerkant?
Gebruikersavatar

Klaartje08 mei 2018, 17:08

 2245  Uma
Mateo schreef:Zou het kunnen zijn dat er niet eens zo veel te kraken valt, behalve (zoals bij de doolhof vorig jaar, waar je alleen de naam Eline kon maken van de letters op de plattegrond - wat ik trouwens een nogal flauwe hint vond toen - ) dat er aan de linkerzijde, de zijde van 'fiets 1' twee verwijzingen naar Lloyd staan (URGENT/ONAF) en dat je alléén de naam Lloyd kunt maken met de letters van de puzzel aan de linkerkant?
Bedoel je met "de letters van de puzzel aan de linkerkant" alle letters van het rooster in de kolommen 1 tot 11 (er zijn 22 kolommen in totaal)? Indien ja, dan klopt het niet dat je enkel Lloyd kan vormen. Je kan namelijk ook makkelijk Pieter vormen met letters van de linkerkant van het rooster (kijk bvb maar in de buurt van de woorden PISTE, PAARD en GEWICHTHEFFEN). Ook om Bahador te vormen heb je aan de linkerkant alle letters voorradig: kijk maar bvb naar BEAUFORT, SHORTTRACK? PEDDEL.

Maar jouw opmerking brengt me wel op het idee om te gaan kijken naar de rechterkant van het rooster, de kolommen 12 tot 22. Als je daar naar alle letters kijkt, dan vind ik maar één L en geen Y, dus Lloyd kan ik niet vormen. Wel kan ik Pieter vormen (één P, maar meerdere keren I, E, T en R) en ook Bahador (zie HANDICAP EN AEROBICS).

Dus je zou kunnen zeggen: we "missen" Lloyd aan de rechterkant. 🙂 Het lijkt wel of ik in de Lloyd-tunnel gesukkeld ben. Straks loop ik James hier nog tegen het lijf! 😃
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16