Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

chicawah.janssen15 mei 2018, 11:02

 8153
maarten.develde schreef:Ziet ge wel dat de mol alleen woont 😃
Inderdaad. Ik dacht meteen aan jouw post 🙂
Gebruikersavatar

Cedric15 mei 2018, 11:47

 2834  Uma
maarten.develde schreef:+ vroeger was het gewoon moeilijker om al die zaken te vinden als kijker, ik vermoed niet dat er toen al een forum was om alles wat iemand gezien heeft, door te geven aan de rest enzo
Ik had zelfs nog geen computer in die tijd!


EDIT/ Bij de eerste 2 seizoenen toch. Tegen 2003 wel. Maar nog in mijn eerste internetstapjes.. How times have changed..
Gebruikersavatar

lucu15 mei 2018, 21:16

 551  Sven
lucu schreef:DE PUZZELMAKERS VAN DIENST HEBBEN EEN EN ANDER TE EXPLICEREN VOLGENDE WEEK!
:roll: :oops: :?:
Gilles De Coster schreef:Toeval is nu eenmaal onvermijdelijk, maar het enige wat jullie met zekerheid mogen en moeten weten is dat we er nooit - nooit, jamais, nunca, never - met opzet een ‘perfecte’ fake tip in gaan steken, die verwijst naar een foute verdachte. Nooit. Op onze communiezieltjes. (Niet dat die nog zoveel waard zijn, maar jullie begrijpen me wel.)


Beste Gilles, ik geloof je op je erewoord, zelfs wanneer je bij priester Pieter te biecht zou gaan... 😉

Als jullie nooit, jamais, nunca, never met opzet een 'perfecte' fake tip in het programma steken, dan zijn er voor de hints die we dachten te vinden in het kruiswoordraadsel en het symbolenbord slechts twee mogelijkheden:

1) het zijn 'imperfecte' fake tips (en dus toegelaten omdat we het fake karakter ervan hadden moeten inzien) :oops: ,

OF

2) het zijn puur toevallige vondsten die niet misstaan in de stilaan uitgebreide collectie exquisiete excentriciteiten van seizoen zes, in de wandelgangen doorgaans aangeduid met "de truien van Jeffrey-sjans". :roll:


Vele kijkers met mij zouden graag van je vernemen in welke categorie 'vondsten' vallen zoals:

- "WIE IS DE MOL?", "BAHADOR IS DE MOL" en "SABOTEADOR" in het kruiswoordraadsel, en

- "BAHA SABOTEADOR" en nog tweemaal "BAHADOR" in een getranscribeerd symbolenbord...

lucu @ Afl. 7 - Dubieuze woorden in kruiswoordraadsel

Of misschien licht je a.s. zondag wel een tipje van de sluier op tijdens de laatste aflevering van het prachtige zesde seizoen?


Hoe dan ook, van harte proficiat aan jou en de hele crew (deelnemers inbegrepen) voor acht weken onvergetelijk topspektakel.

En veel succes, plezier en voldoening met het zevende seizoen, dat reeds volop in voorbereiding is... 😃
Gebruikersavatar

ex-molinator15 mei 2018, 21:55

 3483  Uma
lucu schreef:...
Vele kijkers met mij zouden graag van je vernemen in welke categorie 'vondsten' vallen zoals:

- "WIE IS DE MOL?", "BAHADOR IS DE MOL" en "SABOTEADOR" in het kruiswoordraadsel, en

- "BAHA SABOTEADOR" en nog tweemaal "BAHADOR" in een getranscribeerd symbolenbord...
Het aantal "hints" dat gevonden werd is zo hoog dat het niet anders kan dan dat ze ontstaan zijn door een drang naar het vinden van "hints". En soms zijn de kronkels die gemaakt moeten worden om aan die "hint" te geraken zo vergezocht dat de makers wellicht meer schrik hebben dat de hints die ze er echt insteken, niet gevonden zullen worden.
Allez, het aantal keer dat er een manier gevonden werd om op basis van het logaritme van een deel van een getal, vermenigvuldigd met de schoenmaat van Bahador en daar trek je dan het aantal seconden af dat de aflevering bezig op het moment dat Baha in beeld komt. En dat getal is de pagina van het 9de deel van de Winkler Prins (want Baha staat of een of andere foto als negende van links). En op die pagina staat het woord inzameling... aha een recruiter is een inzamelaar. Holy shit, we hebben de mol gevonden.
Er was een hint gevonden die op een of andere manier tot 9000 geleid heeft en dus is Baha de mol want hij is van Gent. En ongeveer in dezelfde week werd via een of andere constructie het getal 9040 bereikt > Sint-Amandsberg dus Bahador :?

Ik overdrijf natuurlijk en voor alle duidelijkheid, ik sta 100% achter al die alternatieve denkpistes (hoe onmogelijk ze ook zouden lijken) en ik geef daar ook graag een "like" aan, maar met een beetje zin voor realiteit kan zeker 80% van de vondsten geklasseerd worden als leuk gevonden maar waarschijnlijkheid zero.

Als we de hints die in eerdere versies van De Mol in overweging nemen dan zijn die bijna altijd een stuk simpeler en hebben een "klopt tegen voorhoofd" gehalte.

De hint uit de puzzel waarin je op 2 manieren "Bahador is de mol" kon maken viel daarom voor mij, immers je kon er ook "Pieter is de mol " mee maken (en eigenlijk op een properder manier). In dergelijk geval denk ik zelfs dat "Pieter is de mol" geen opzettelijke hint is.

Daarentegen Baha die tegen Mien zegt: "Heb je me gemist?", dat had perfect een echte hint kunnen zijn (echter met 1000 mollenvangers blijft dat soort hint niet lang ongevonden.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen15 mei 2018, 22:12

 8153
ex-molinator schreef:Mien
't Is MieT maat :mrgreen:
Gebruikersavatar

ex-molinator15 mei 2018, 22:37

 3483  Uma
chicawah schreef:'t Is MieT maat :mrgreen:
tja, ik zit me miep, miep in mijn hoofd (tekenfilmpje van de roadrunner)

Maar ik heb nu een mnemonisch truukje gevonden. Als ik in het vervolg niet Miet zeg, dan krijg ik gesodemieter met Baha!
Gebruikersavatar

Cedric15 mei 2018, 22:50

 2834  Uma
lucu schreef:exquisiete excentriciteiten
Wat een literair pareltje is deze alliteratie :O Kudos!
ex-molinator schreef:Allez, het aantal keer dat er een manier gevonden werd om op basis van het logaritme van een deel van een getal, vermenigvuldigd met de schoenmaat van Bahador en daar trek je dan het aantal seconden af dat de aflevering bezig op het moment dat Baha in beeld komt. En dat getal is de pagina van het 9de deel van de Winkler Prins (want Baha staat of een of andere foto als negende van links). En op die pagina staat het woord inzameling... aha een recruiter is een inzamelaar. Holy shit, we hebben de mol gevonden.
It's funny because it's true :mrgreen:
Gebruikersavatar

lucu16 mei 2018, 11:21

 551  Sven
ex-molinator schreef:Het aantal "hints" dat gevonden werd is zo hoog dat het niet anders kan dan dat ze ontstaan zijn door een drang naar het vinden van "hints". En soms zijn de kronkels die gemaakt moeten worden om aan die "hint" te geraken zo vergezocht dat de makers wellicht meer schrik hebben dat de hints die ze er echt insteken, niet gevonden zullen worden. (…) De hint uit de puzzel waarin je op 2 manieren "Bahador is de mol" kon maken viel daarom voor mij, immers je kon er ook "Pieter is de mol " mee maken (en eigenlijk op een properder manier). In dergelijk geval denk ik zelfs dat "Pieter is de mol" geen opzettelijke hint is. Daarentegen Baha die tegen Mien zegt: "Heb je me gemist?", dat had perfect een echte hint kunnen zijn (echter met 1000 mollenvangers blijft dat soort hint niet lang ongevonden.
Ik begrijp je redenering. Omwille van +/- dezelfde vermoedens liet ik het kruiswoordraadsel uiteindelijk voor wat het was en zocht ik naar een ondubbelzinnige tip in het memorybord met de 50 symbolen.

Voortbordurend op de vondst van Frolva (BAHADOR in de letters van de drie ‘symbolen’ die geen witte achtergrond hadden) vond ik nogmaals BAHADOR terug (in lettergrepen) en eenmaal BAHA in de onmiddellijke nabijheid van SABOTEADOR. Ik zag daarin een overwicht aan aanwijzingen naar Bahador maar bleef sceptisch, omdat die ‘vondsten’ niet helemaal strookten met de twee vreemden eenden in het kruiswoordraadsel: URGENT en ONAF, die je aan Lloyd kon verbinden…

Maar misschien beantwoorden deze ‘hints’ inderdaad aan wat de makers van DE MOL als een “imperfecte fake hint” beschouwen en dus zijn ze toelaatbaar. :mrgreen:

Voor mij is dat fair enough, op voorwaarde dat we daarover enige opheldering krijgen.

Ik sluit overigens nog steeds niet uit dat we met zijn allen een cruciale hint in het kruiswoordraadsel en/of het memorybord over het hoofd zien.

Of zelfs dat het een bedoelde ‘fout’ is van de makers, zoals tijdens seizoen 3 in 2003, toen Michiel De Vlieger bij de laatste aflevering iedereen van verbazing uit zijn zetel deed vallen met de opheldering voor de opmerkelijke 'rekenfout' die eigenlijk een eerdere hint bevestigde… :roll:

Maar daarvoor moeten we even in het archief:

https://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=p_QyN3rakd0

De verborgen hints staan in het fragment 00:39:17 - 00:45:04. De opheldering van de rekenfout begint op 00:44:12.
Gebruikersavatar

Frolva16 mei 2018, 11:51

 2204
In de scrabble-proef vorig seizoen werd ook een tel-/rekenfout gemaakt.

Nooit opheldering over gekomen. :mrgreen:
Gebruikersavatar

lucu16 mei 2018, 12:07

 551  Sven
Frolva schreef:In de scrabble-proef vorig seizoen werd ook een tel-/rekenfout gemaakt.

Nooit opheldering over gekomen. :mrgreen:
Touché!

De Mol 2003 ligt inmiddels 15 jaar achter ons: dat is een eeuwigheid in televisieland.

Misschien is het 'arbeidsethos' niet meer wat het was? :mrgreen: 😉

Of in de woorden van Hugo (de mol in het tweede seizoen, tijdens de stierenvechtersproef aan één van de kandidaten):

"Ik doe een beroep op uw eergevoel." 😉
Gebruikersavatar

lucu17 mei 2018, 08:14

 551  Sven
lucu schreef:Of in de woorden van Hugo (de mol in het tweede seizoen, tijdens de stierenvechtersproef aan één van de kandidaten):

"Ik doe een beroep op uw eergevoel." 😉

Vanmorgen werd ik wakker met verwarde beeldflarden van de 'tienda' die de kandidaten van DE MOL in seizoen 2 (2003) moesten uitvoeren: eigenhandig een stierkalf vloeren in een authentieke Spaanse arena.

De karakteristieke stem van Hugo, de gepensioneerde kolonel die uiteindelijk ook de mol bleek te zijn, sprak in mijn droom volgende woorden:

"Ik appelleer aan uw eergevoel!".

Kan iemand dat, gewoon uit curiositeit, even checken?
Mijn videobanden van DE MOL 2003 zijn in de loop der jaren jammer genoeg verloren gegaan... :(
Gebruikersavatar

Mateo20 mei 2018, 02:23

 870
Ik heb zin in wat mosterd na de maaltijd.

Zou het kunnen dat de onlogische vorm van het kruiswoordraadsel zo onlogisch is omdat juist in die VORM van de horizontalen en verticalen de initialen van de mol verstopt zitten, als een monogram bijvoorbeeld?
Of vormen de letters PIETER het door elkaar geweven a-symmetrische patroon van de puzzel?

Ik ben zo benieuwd naar de uitleg die we vanavond te horen krijgen!
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16