Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

billie.holiday20 mei 2018, 19:53

 462  Bert
Cedric schreef:Ik zal het ook in uitgesteld relais moeten bekijken, maar kom zeker ook nog even nakaarten..
Ik ben vooral benieuwd naar:
- De luchthaveneliminatie: wie had moeten vertrekken en hoe heeft GDC Pieter op de hoogte gebracht van de afvaller?
- Wanneer hadden Baha en LLoyd door dat Pieter de Mol was?
- Als de productie in Humo zei dat de Rabid Joke een pak langer had moeten/kunnen duren, wat hadden ze dan eigenlijk voor ogen?
- Hoe bereidt een Mol zich voor op een Lucha Libregevecht? 😃
- Was vooraf al bepaald wie wat moest doen bij de (niet-)verborgen camerasituaties, zoals wij denken?
- Het kleedje van Joke dat er zot schoon uit ziet.. 😛
- Algehele mollenstreken uiteraard!
Ik kijk er naar uit waarom net die ene bal net een andere kleur had , en of rood een hint geweest is,De vers van Genesis, Viva la vida , donaldo thrumpo,...
Waarom kies je de sombrero’s want die was gedoemd om te mislukken...volgens velen onder ons. Dit seizoen was voor mij het beste ooit, ik heb 7 weken lang getwijfeld en dit is het mooie aan de mol.
Gebruikersavatar

lucu20 mei 2018, 21:26

 551  Sven
lucu schreef:Welke sporen waren louter toevallig en welke sporen waren listig uitgezet om de argeloze kijker te ‘misleiden’? Dat zullen we vanavond, vermoed ik, niet precies te weten komen.

:roll: :roll: :roll:
Gebruikersavatar

lucu20 mei 2018, 22:24

 551  Sven
Klaartje schreef:Sommige puzzelaars zijn gewoon te straf, Lucu! 🙂
Zelfs in kruiswoordraadsels waarin de makers niks hebben gestoken of denken er niks ingestoken te hebben, vinden de puzzelaars toch nog biezondere verborgen boodschappen, die steek kunnen houden.

Misschien gaan de makers volgend seizoen geen risico's meer pakken en geen opdrachten kiezen waarin een kruiswoordpuzzel figureert.

Maar als ze er wel ergens een puzzel insteken, dan zijn ze gewaarschuwd! 🙂
Ik zou je graag willen geloven, Klaartje.

Maar de volgende vier 'hints' zouden dus bij niemand van de puzzelmakers zijn opgevallen???

- Wie is de mol?
- Bahador is de mol.
- Pieter is de mol.
- Saboteador…


Ik kan me amper voorstellen dat iemand die gedachte zelfs maar zou willen overwegen, to be honest…

Bij DE MOL wordt op alle details gelet, maar vier reuzegrote hints, al dan niet bedoeld, dat laat ik dan nog in het midden, zou men niet hebben opgemerkt???

I don't buy that! 😉

Dat is ab-so-luut ondenkbaar! Dat is zelfs bijna een belediging voor de puzzelmakers zèlf.

Toch?
Gebruikersavatar

Jansen20 mei 2018, 22:36

 3423  Yens
lucu schreef:Toch?
Denk het toch niet hoor Lucu… vorig jaar had je hier dezelfde reacties.
Geef eens een reden waarom ze er hints zouden insteken en die dan niet bekend maken?
Voor mij is het vanaf volgend jaar simpel: niet meer actief op zoek gaan naar hints maar vooral opletten wat er gebeurd en de psychologie van het spel proberen te doorgronden.
Uit deze aflevering blijkt toch ook dat enkel Lloyd, Baha en Pascale, Pieter verdachten, en die zaten er met hun neus bovenop.
Ik blijf bij mijn gedacht dat Pieter de beste mol ooit is en ik zeg er nu ook volmondig bij dat Baha en Lloyd, dik verdiend de finalisten waren. Ik vind het alleen maar spijtig dat ze niet allebei gewonnen hebben. Allebei super intelligente kerels 😃.
Gebruikersavatar

lucu20 mei 2018, 22:43

 551  Sven
eveline.vanhemel schreef:Geef eens een reden waarom ze er hints zouden insteken en die dan niet bekend maken?

De meeste logische reden zou zijn dat men er een hint over Pieter wilde insteken, maar dat men niet heeft gezien dat je ook de naam Bahador kon vormen. Dan zou men dus één op vier hints gemist hebben, wat ik me ook moeilijk kan voorstellen, maar wat in ieder geval nog net geloofwaardig is. Vier hints missen vind ik compleet ondenkbaar bij perfectionisten als DE MOL.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen20 mei 2018, 22:48

 8153
eveline.vanhemel schreef:Denk het toch niet hoor Lucu… vorig jaar had je hier dezelfde reacties.
Geef eens een reden waarom ze er hints zouden insteken en die dan niet bekend maken?
Voor mij is het vanaf volgend jaar simpel: niet meer actief op zoek gaan naar hints maar vooral opletten wat er gebeurd en de psychologie van het spel proberen te doorgronden.
Uit deze aflevering blijkt toch ook dat enkel Lloyd, Baha en Pascale, Pieter verdachten, en die zaten er met hun neus bovenop.
Ik blijf bij mijn gedacht dat Pieter de beste mol ooit is en ik zeg er nu ook volmondig bij dat Baha en Lloyd, dik verdiend de finalisten waren. Ik vind het alleen maar spijtig dat ze niet allebei gewonnen hebben. Allebei super intelligente kerels 😃.
(Ont)roerend mee eens 🙂
Gebruikersavatar

lucu20 mei 2018, 23:33

 551  Sven
chicawah schreef:(Ont)roerend mee eens 🙂
Ik ook, voor wat de psychologie van het spel betreft. 😉

Maar die vier 'hints' in het kruiswoordraadsel: dat is een ander paar mouwen. :roll:


Ofwel heeft men er drie hints willen insteken over Pieter, maar niet gezien dat je ook de naam Bahador kon vormen; hierdoor werden deze hints onbruikbaar.
==> dit scenario lijkt me eerder onwaarschijnlijk maar het is niet onmogelijk

Ofwel zitten er toevallig vier hints in het kruiswoordraadsel zonder dat iemand van de puzzelmakers er zelfs maar één heeft opgemerkt.
==> dit lijkt me een uitermate onwaarschijnlijk scenario voor zulk een perfectionistische crew

Ofwel..., enz. Er zullen nog wel een paar andere mogelijkheden te bedenken zijn. Als iemand van jullie suggesties heeft?

Misschien moeten we ook hier gewoon kijken naar de 'psychologie' om het te snappen? Misschien werd er gewoon een fout gemaakt die uit collegialiteit met de mantel der liefde wordt bedekt... Wie zal het zeggen? 😉

Van dit seizoen onthoud ik vooral de sympathieke kandidaten, de ingenieuze proeven, de prachtige locaties en de uitermate geslepen mol.
Daarover kunnen we het ongetwijfeld eens zijn! 😃
Gebruikersavatar

chicawah.janssen21 mei 2018, 08:24

 8153
lucu schreef:Ik ook, voor wat de psychologie van het spel betreft. 😉

Maar die vier 'hints' in het kruiswoordraadsel: dat is een ander paar mouwen. :roll:


Ofwel heeft men er drie hints willen insteken over Pieter, maar niet gezien dat je ook de naam Bahador kon vormen; hierdoor werden deze hints onbruikbaar.
==> dit scenario lijkt me eerder onwaarschijnlijk maar het is niet onmogelijk

Ofwel zitten er toevallig vier hints in het kruiswoordraadsel zonder dat iemand van de puzzelmakers er zelfs maar één heeft opgemerkt.
==> dit lijkt me een uitermate onwaarschijnlijk scenario voor zulk een perfectionistische crew

Ofwel..., enz. Er zullen nog wel een paar andere mogelijkheden te bedenken zijn. Als iemand van jullie suggesties heeft?

Misschien moeten we ook hier gewoon kijken naar de 'psychologie' om het te snappen? Misschien werd er gewoon een fout gemaakt die uit collegialiteit met de mantel der liefde wordt bedekt... Wie zal het zeggen? 😉

Van dit seizoen onthou...
Je eerste mogelijkheid lijkt mij het meest plausibel, maar misschien was het kruiswoordraadsel gewoon een kruiswoordraadsel en niet meer dan dat. Met een hele hoop letters kan je altijd wel iets vormen - alleen voor Lloyd zou je er met opzet een woord met een y in moeten steken.
Voor Pieter heb je maar 5 letters nodig - in elk Nederlandstalig kruiswoordraadsel zitten sowieso verschillende e's, ook de t, de r en de i komen veel voor in het Nederlands en het zou al moeten lukken dat er nergens een p te vinden is.
Zelfs als Bahador niet de bedoeling was: je hebt al de r van Pieter en de a zit doorgaans ook (meer dan eens) in een kruiswoordraadsel. Een d is een letter die veel voorkomt in het Nederlands en de b en h zijn ook niet echt uitzonderlijke letters.
Voor een hint is het natuurlijk wel nodig dat je de juiste letters op een rij krijgt door te schuiven. Dat lukte voor Pieter, maar ook voor Bahador. Dat ze totaal niet gezien hebben dat zoiets mogelijk was, kan ik niet geloven, maar misschien hebben ze inderdaad te laat opgemerkt dat je ook Bahador kon vormen.
Maar het is dus iets dat voor ons eeuwig een raadsel zal blijven...
Gebruikersavatar

lucu21 mei 2018, 16:35

 551  Sven
chicawah schreef:Je eerste mogelijkheid lijkt mij het meest plausibel, maar misschien was het kruiswoordraadsel gewoon een kruiswoordraadsel en niet meer dan dat. Met een hele hoop letters kan je altijd wel iets vormen - alleen voor Lloyd zou je er met opzet een woord met een y in moeten steken.
Voor Pieter heb je maar 5 letters nodig - in elk Nederlandstalig kruiswoordraadsel zitten sowieso verschillende e's, ook de t, de r en de i komen veel voor in het Nederlands en het zou al moeten lukken dat er nergens een p te vinden is.
Zelfs als Bahador niet de bedoeling was: je hebt al de r van Pieter en de a zit doorgaans ook (meer dan eens) in een kruiswoordraadsel. Een d is een letter die veel voorkomt in het Nederlands en de b en h zijn ook niet echt uitzonderlijke letters.
Voor een hint is het natuurlijk wel nodig dat je de juiste letters op een rij krijgt door te schuiven. Dat lukte voor Pieter, maar ook voor Bahador. Dat ze totaal niet gezien hebben dat zoiets mogelijk was, kan ik niet geloven, maar ...
Bedankt voor je reactie, Chicawah.

Ik vrees dat ik het niet met alles wat je schrijft roerend eens kan zijn.
Maar daarvoor dient dit forum uiteraard: meningen uitwisselen en kritisch met elkaar bespreken.
Ik doe een poging voor een aantal van jouw ‘stellingen’.
Ik kan alleen maar hopen dat je mijn poging ter harte neemt en dat je - als je het niet met me eens bent - mijn visie op jouw stellingen weerlegt. 😉

STELLING 1
chicawah schreef: misschien was het kruiswoordraadsel gewoon een kruiswoordraadsel en niet meer dan dat
Niet akkoord. Dat het geen gewoon kruiswoordraadsel was werd door verscheidene forumleden opgemerkt.
Een kleine bloemlezing:
Lien.Dedijn schreef:
Ik heb de beelden van de letters die verschijnen bij het kruiswoordraadsel eens bekeken (adhv de screenshots van Hannes Bossuyt op dit topic) en dit is wat ik ontdekt heb; alle letters verdwijnen 2 beelden lang, waarna ze weer verschijnen en niet meer verdwijnen tot het einde. De enige letter die, eenmaal ze verschenen is, tot het einde in beeld blijft zonder ooit te verdwijnen, is A(A_1 want er zijn 2A’s)…
==> [Lien.Dedijn illustreert en onderbouwt deze waarneming met een kleurrijk Excel-document]
Klaartje schreef: Die woorden urgent en onaf zijn, zoals Lucu al opmerkte, vreemde eenden in de bijt van voor de rest sporttermen. En ze zijn inderdaad, vooral dat "urgent", te linken aan Lloyd, als student te Gent. Mateo had dat ook al gevonden in de linkedin van Lloyd blijkbaar. Weer een "warm" spoor naar Lloyd. James gaat straks toch nog gelijk krijgen! Allen naar de Lloyd-tunnel!?!
==> [Dit bericht wijst op een andere merkwaardige vaststelling: twee woorden lijken doelbewust gekozen om ons op het spoor van Lloyd te zetten]
Klaartje schreef:Maar wat we vooral verbaast is hoe ze die nummering hebben gedaan. Bvb opgave 03 horizontaal = boogbal; oplossing = LOB, dat staat helemaal van boven in het rooster. Terwijl opgave 04 horizontaal = worstelsport; oplossing = SUMO endat staat dan weer helemaal onderaan het rooster In die nummering zie ik voorlopig geen enkele logica. Ik zoek verder.
==> [Opnieuw een merkwaardige vaststelling: de grillige nummering lijkt geen logica te vertonen en is waarschijnlijk bedoeld als trigger om het kruiswoordraadsel nader te onderzoeken…]
Ex-Molinator schreef:Er is iets eigenaardig aan heel dat kruiswoordraadselgedoe (zie ook berichten van Klaartje) en lien.dedijn heeft een eigenaardigheid ontdekt. En nu kunnen anderen dat ook verder onderzoeken.
==>[Na al deze merkwaardigheden trekt Ex-Molinator een logische conclusie: er is iets aan de hand met het kruiswoordraadsel dat we best met zijn allen nader zouden onderzoeken…]


STELLING 2
chicawah schreef: Met een hele hoop letters kan je altijd wel iets vormen
Deze stelling is een waarheid als een koe.
Maar… in de concrete context van een kruiswoordraadsel van veertig woorden – en a fortiori als we ons tot de tien ‘codewoorden’ beperken – stuikt je stelling als een kaartenhuisje in elkaar.

Het is vooral Klaartje opgevallen dat een mogelijke hint goed verstopt was:
Klaartje schreef:Ik heb me echt het pleuris gezocht of er iets in dat kruiswoordraadsel zou zitten wat een hint zou kunnen zijn, maar om het met Pascale haar woorden van in de openingsopdracht te zeggen: "Ik vind echt niks." (…) Conclusie: als er al een verborgen hint in dit rooster zit, dan is die verdomd goed weggestopt en is de code voor de sleutel voor mij niet te kraken. Het lijkt me een zwaar geëncrypteerd geval. Om op de vraag van Katrien aan Pascale in de kist "Geven we het op?" te antwoorden: "Ja."
En als via de tien 'codewoorden' uiteindelijk toch een boodschap tevoorschijn komt (“Bahador is de mol”), merkt Klaartje op:
Klaartje schreef:Schitterend! Zelfs indien het niet waar zou zijn wat er in deze verborgen boodschap staat, dan is het toch fantastisch gevonden, dat moeten zelfs mollenvangers die in de Lloyd- of Pietertunnel zitten, toegeven.
Met andere woorden, via de tien codewoorden (en niet via een willekeurige hoop letters) werd de boodschap "Bahador is de mol" gevonden. Andere vondsten met dezelfde tien codewoorden waren: "Pieter is de mol" en "Saboteador".

Met de corresponderende omschrijvingen kan je daarenboven "Wie is de mol?" vormen. Als de puzzelmakers dat hadden willen vermijden, dan hadden ze slechts één van de codeletters voor de fietssloten moeten markeren in een woord dat geen letter W bevat. Kijk het maar na: er was keuze genoeg! 😉

STELLING 3
chicawah schreef: Dat ze totaal niet gezien hebben dat zoiets mogelijk was, kan ik niet geloven, maar misschien hebben ze inderdaad te laat opgemerkt dat je ook Bahador kon vormen.
Met deze stelling onderschrijf je mijn hypothese dat men misschien slechts een hint naar Pieter in het kruiswoordraadsel wilde stoppen. Ik acht dit gezien het perfectionisme van de crew eerder onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk en daardoor dus ook enigszins gênant.

Bedenk ook dat er in de veertig in te vullen woorden slechts 4 B’s voorkomen. Om het kruiswoordraadsel volledig in te vullen heb je trouwens slechts 3 B’s nodig, omdat de woorden LOB en BEAUFORT één B gemeenschappelijk hebben. Om de vorming van ‘BAHADOR’ uit te sluiten hadden de puzzelmakers gewoon tien codewoorden zonder letter B moeten selecteren. Een fluitje van een cent met de woorden die voorhanden waren en die men bovendien geheel vrij kon kiezen! Maar toch ging het fout…

STELLING 4
chicawah schreef: Maar het is dus iets dat voor ons eeuwig een raadsel zal blijven...
Misschien. Ikzelf heb de hoop nog niet opgegeven. Maar zolang Woestijnvis/Vier zelf niet reageert blijven we inderdaad allemaal in het ongewisse.

Als er door de puzzelmakers een fout is gemaakt, dan zou het Woestijnvis/Vier sieren om dat ook ruiterlijk toe te geven. Ook dat is professionalisme. De vele trouwe kijkers en liefhebbers van DE MOL verdienen dat.

En als er een andere oorzaak of reden is, dan vernemen we ook dat hier op het forum maar al te graag… 😉
Gebruikersavatar

chicawah.janssen21 mei 2018, 17:08

 8153
Ik weet het: het is allemaal waar. Ik vind het ook een bizar kruiswoordraadsel.
Misschien hebben de makers geen tijd of zin gehad om het in de revealaflevering uit te leggen en er dus over gezwegen, waardoor wij dan (zouden) moeten concluderen dat het gewoon een kruiswoordraadsel was - zij het dan een eigenaardig. Of ze zitten ermee in hun maag dat het niet zo perfect was als ze dachten en het ook in verband gebracht kon worden met Baha en Lloyd. Als het echt waar is dat ze geen valse hints in hun afleveringen steken, zoals GDC zweert op zijn communiezieltje, dan maakten ze een fout en hebben ze het opgelost door het maar meteen helemaal af te voeren als hint. Dat ze te laat inzagen dat de B gebruikt kon worden voor Bahador, OK dan. Maar die onaf en urgent passen echt niet in het geheel.
Omdat ik ervan uitga dat we er nooit het fijne zullen van weten en het geen zin heeft er bezig over te blijven, opteer ik voor mezelf voor de oplossing "het kruiswoordraadsel was gewoon een (eigenaardig) kruiswoordraadsel".
Gebruikersavatar

lucu21 mei 2018, 17:37

 551  Sven
chicawah schreef:Ik weet het: het is allemaal waar. Ik vind het ook een bizar kruiswoordraadsel. (…)
Omdat ik ervan uitga dat we er nooit het fijne zullen van weten en het geen zin heeft er bezig over te blijven, opteer ik voor mezelf voor de oplossing "het kruiswoordraadsel was gewoon een (eigenaardig) kruiswoordraadsel".
Wel zo wijs... 😉
Gebruikersavatar

lucu23 mei 2018, 01:43

 551  Sven
chicawah schreef: Ik vind het ook een bizar kruiswoordraadsel.

Daar ben ik het roerend mee eens! Het is een echte hersenkraker.

Ik heb net nog eens met de 10 'codewoorden' zitten schuiven en vond een verdacht sterke aanwijzing naar … PIETER.

Ik heb nu toch wel héél sterke vermoedens dat PIETER de mol is. 😉

Of heb ik iets gemist? :roll:


Afbeelding
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16