Berichten rond De Mol 2019 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Moldedju14 mar 2019, 09:06

 507  Yens
Proficiat, u bent aangenomen.

Mvg,
de mol-redactie
Waw, geweldig!
In welke mobilhome moet ik zijn?
PS: ik heb niets gevonden onder het kussen van mijn zetel ...
Gebruikersavatar

ex-molinator14 mar 2019, 09:36

 3483  Uma
Vooreerst, grotendeels akkoord met jou, maar toch enkele bedenkingen
Moldedju schreef:- Vond het een beetje flauw, omdat we al wisten dat er nog geen mol was en dus die benjisprong er niet echt toe deed.
Toch wel: zoals steeds zijn er nepmollen, en zijn er die hun grenzen verleggen (en dus tegen hun natuur in toch zullen springen). Geldwinning is uiteindelijk toch ook een doel in het spel.
Moldedju schreef:- Vond het een beetje flauw dat ze zogezegd de mol gingen kiezen uit de 10 kandidaten ter plekke en dan blijkt dat ze eigenlijk hebben gekozen uit drie vooraf bepaalde mollen.

Tja, we waren wellicht allemaal in de veronderstelling dat elk van de 10 nog in aanmerking zou komen, maar ik begrijp wel dat er een shortlist op voor hand gemaakt was (bestaat dat wel: een shortlist die niet op voorhand gemaakt is ?:mrgreen: )
Moldedju schreef:- En vond het een beetje flauw dat ze op voorhand zeggen dat de mol gekozen wordt op basis van een proef en dat die proef dan een louter subjectieve beoordeling blijkt te zijn. Dan kies je nog altijd wie je wil natuurlijk.
Subjectiviteit zal altijd een rol spelen en de keuze wordt uiteindelijk toch gemaakt door een groep mensen die ervaring hebben (objectieve opvattingen ontstaan uit subjectieve)
Moldedju schreef:Leuker en objectiever had ik het bijvoorbeeld gevonden om elke kandidaat één iemand te laten aanduiden die volgens hen een "misschien" schermen had gekregen. De "misschien-mol" die het minst ontdekt was werd dan de echte mol. En als de "niet" kandidaten allemaal een "misschien-mol" hebben ontmaskerd krijgen ze 5000€ . Iets in die zin althans ...
Helemaal akkoord dat dit psychologisch onderdeel wat meer uitgewerkt had kunnen zijn. Ik vermoed echter dat er gekozen is om in dit stadium de risico's te beperken: vergeet niet dat wij plusminus wisten wat er zou gebeuren maar de deelnemers niet. (en ik kan ze toch geen ongelijk geven om in dit stadium op safe te spelen).
Gebruikersavatar

chicawah.janssen14 mar 2019, 09:53

 8153
Moldedju schreef:Leuker en objectiever had ik het bijvoorbeeld gevonden om elke kandidaat één iemand te laten aanduiden die volgens hen een "misschien" schermen had gekregen. De "misschien-mol" die het minst ontdekt was werd dan de echte mol. En als de "niet" kandidaten allemaal een "misschien-mol" hebben ontmaskerd krijgen ze 5000€ . Iets in die zin althans ...
Genre 2 jaar geleden met de Bertrand die door de bril zijn rood scherm gezien had en daarna volgende een psychologisch spelletje waarvan Marzena het slachtoffer was?
Gebruikersavatar

ex-molinator14 mar 2019, 10:02

 3483  Uma
chicawah.janssen schreef:...
Genre 2 jaar geleden met de Bertrand die door de bril zijn rood scherm gezien had en daarna volgende een psychologisch spelletje waarvan Marzena het slachtoffer was?
Ja, maar het grote verschil zit 'em in het moment van dergelijk psychologisch spel: in 2017 waren we al een paar afleveringen verder en kenden de deelnemers elkaar al EN waren ook al helemaal "ingeleefd" in het spel.
Gebruikersavatar

BeaVer14 mar 2019, 10:12

 1293  Uma
Niet helemaal akkoord, want de eerste eliminatie was ook altijd op eerste indrukken en kende je de mensen ook nog niet. En dit vind ik even vergelijkbaar, aangezien de mol 1 psychologisch spelletje is.

Maar om de kandidaten te laten kiezen. Is het dan wel slim om een mol te kiezen die al van dag 1 verdacht is voor minimum 1 van de kandidaten?
Gebruikersavatar

Moldedju14 mar 2019, 10:26

 507  Yens
ex-molinator schreef: Toch wel: zoals steeds zijn er nepmollen, en zijn er die hun grenzen verleggen (en dus tegen hun natuur in toch zullen springen). Geldwinning is uiteindelijk toch ook een doel in het spel.
Klopt . Liesbeth is denk ik een nepmol, waarom kan ze anders plots niet meer jongleren bijvoorbeeld?
Tja, we waren wellicht allemaal in de veronderstelling dat elk van de 10 nog in aanmerking zou komen, maar ik begrijp wel dat er een shortlist op voor hand gemaakt was (bestaat dat wel: een shortlist die niet op voorhand gemaakt is ?:mrgreen: )
We waren in die veronderstelling omdat ze ons dat hadden verteld. (Ook al zullen ze wel zeggen dat het letterlijk allemaal klopt met de realiteit). Ik begrijp ook wel dat er een shortlist is gemaakt, maar ik was teleurgesteld dat het dat maar was. Overpromising...
Subjectiviteit zal altijd een rol spelen en de keuze wordt uiteindelijk toch gemaakt door een groep mensen die ervaring hebben (objectieve opvattingen ontstaan uit subjectieve)
Volgens de voice over heeft Michiel de keuze gemaakt en wist hij het meteen, maar dit gelooft inderdaad geen kat.
De keuze van de mol is inderdaad altijd al subjectief geweest en ik begrijp ook dat het nu zo is. Alleen, wederom, vanuit de communicatie en de voorfilmpjes had ik gewoon verwacht dat er een onvoorspelbare factor voor de makers was en ze geen volledige controle hadden ("niet onze favoriete mol die gekozen is"). Ze bleken echter de touwtjes volledig in handen te houden en dat had ik niet verwacht.

Soit, ik begrijp het ook allemaal wel, maar ze hebben in hun communicatie de lat denk ik wat hoog gelegd.
Volgende week beter !!!
Gebruikersavatar

chicawah.janssen14 mar 2019, 10:35

 8153
Ze hebben ons verteld dat de reeks start zonder mol en dat de mol gekozen zou worden na de eerste opdracht. Maar ze hebben nooit letterlijk gezegd dat de mol gekozen zou worden uit alle 10 de kandidaten.

Ik heb ergens gelezen dat GILLES vertelde dat er na het gedoe met de schermen overlegd werd met 3 personen en dat de mol die het geworden is niet zijn voorkeursmol was.
Gebruikersavatar

Moldedju14 mar 2019, 11:57

 507  Yens
- Onderstaande passage uit het eerste artikel hier op de site bij de mol in pers wekte bij mij de indruk dat al de 10 kandidaten nog kans maakten op het Molschap.

"dat we zonder echte mol aan ‘De Mol’ beginnen”, maakt Gilles De Coster duidelijk. “Dat is nooit eerder gebeurd. We zijn met tien kandidaten vertrokken, maar in tegenstelling tot vorige jaren, waar de Mol steevast vooraf werd aangeduid en volledig werd voorbereid, wordt de Mol nu pas tijdens de eerste aflevering gekozen. De kijker thuis gaat dat proces dus volledig kunnen volgen."

- En deze tweede passage gaf mij de indruk dat het niet de redactie was die de mol ging kiezen, zoals nu wel gebeurd is, maar dat het een "spel" was, waar de redactie geen (volledige) controle over had.

“Ja, we hebben een risico genomen om met een totaal onvoorbereide Mol in Vietnam aan de slag te gaan, want we hebben met de redactie afgesproken om het spel correct te laten verlopen. Onze favoriete mol heeft dus niet gewonnen. Maar nu we al lang weer terug zijn, kan ik je melden dat het spel perfect is verlopen.”

Soit, it is what it is.
Gebruikersavatar

ex-molinator14 mar 2019, 16:14

 3483  Uma
Moldedju schreef:- Onderstaande passage uit het eerste artikel hier op de site bij de mol in pers wekte bij mij de indruk dat al de 10 kandidaten nog kans maakten op het Molschap.
Die indruk had ik ook, en ik niet alleen denk ik.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10