Berichten rond De Mol 2019 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Cedric10 mar 2019, 12:12

 2834  Uma
koen.willen schreef:Iemand toegang tot deze artikels:

https://www.demorgen.be/tvmedia/wat-moe ... -b82e395a/
https://www.gva.be/cnt/dmf20190308_0424 ... erdan-ooit
SALB plaatste het eerste al.

Dit is het tweede, uit GVA:

“Het ongeduld van de kijkers lijkt groter dan ooit”
Een voortdenderende trein die niet meer stopt tot aan de finale.” Zo omschrijft Gilles De Coster (38) de start van De Mol, zondagavond op Vier, waarvan de opnames deze keer in Vietnam plaatsvonden. “We bewaken de identiteit van de mol met haast absurde maatregelen. Voor een buitenstaander is dat misschien onnozel, maar dat maakt het ook voor ons plezant.”

Dat De Mol leeft in Vlaanderen, is een understatement. Vorig jaar was de zoektocht goed voor 1,2 miljoen kijkers. “Ik weet nu al dat mensen me weer voortdurend gaan aanklampen om te vragen wie de mol is”, zegt Gilles De Coster als we hem thuis in Wilrijk opzoeken. “Als ze hun theorie uit de doeken doen, zeg ik steeds dat hun redenering klopt. Zelfs al hebben ze het bij het rechte eind, zoals vorig jaar iemand over Pieter Delanoy. Maar die dacht natuurlijk dat ik aan het zwanzen was.”

“De eerste twee afleveringen zijn klaar, de derde zit nog volop in montage. Aan elke aflevering zitten we wekenlang te sleutelen. Eerst worden de beelden per opdracht gemonteerd, daarna komen de eliminatie en realitybeelden aan de beurt. Van dat resultaat moet nog eens een derde weggeknipt worden, anders is het te lang.” Toch oogt De Coster bijzonder fris. “Ik ben net terug van enkele dagen Italië. Tussen alle drukke bezigheden is zoiets een welgekomen afwisseling”, klinkt het.

Was het makkelijk werken in Vietnam?

Er was één grote moeilijkheid waar we weliswaar aan hadden gedacht, maar die ons toch parten speelde. Het werd er vroeg donker. Je kan dat 's ochtends niet inhalen, want dan zijn ze vaak de set nog aan het opbouwen. De mindere tijdspanne zorgde voor extra stress. Maar het grootste struikelblok was de taalbarrière. In Argentinië en Mexico sprak men Spaans, in Zuid-Afrika konden we Engels spreken. Maar nu was het zelfs lastig om in hun taal goedendag of bedankt te zeggen. De juiste klemtoon en uitspraak is essentieel, anders zeg je iets anders. Ik denk dat er veel 'lost in translation' is geweest met de lokale bevolking. Maar die cultuurshock is ook een deel van de charmes van het programma.

Was je al in Vietnam geweest?

Ja, ik trok eerder redelijk uitgebreid door Zuidoost-Azië. Indonesië, Thailand … allemaal fijn, maar Vietnam was echt de max. Een prachtig land, toffe mensen en het allerbeste eten. Het land draagt ook een grote historische bagage met zich mee. Ze kregen er zowel de Fransen als de Amerikanen buiten. Het is een trots volk.

Maar je kan tijdens De Mol niet echt van het landschap genieten, tenzij tijdens de verplaatsingen. Alleen op de laatste dag, tussen het productiefeestje en de afreis, kan je er eens op uit. Ik herinner me wel dat we eens een rustdag hadden in Buenos Aires, enkele jaren geleden. Toen ben ik zonder een uitgedokterd plan door de stad gaan wandelen.

Waarom kozen jullie voor Vietnam?

Mensen denken dat De Mol alleen kan gespeeld worden op een verre locatie. Dat is niet zo. Maar Frankrijk en Spanje zaten al in de jaargangen van rond de eeuwwisseling. Daarnaast filmen we in het najaar. De locatie moet nog een aangenaam klimaat hebben. Filmen in regen en wind is een ­no-go. We willen ook niet te veel Belgen tegenkomen. Niet dat ze niet mogen weten dat wij daar zijn, maar een foto van de finalisten zou een ramp betekenen. Verder moet het land een filmindustrie hebben waar je een beroep op kan doen, het moet er veilig én betaalbaar zijn.

Dan vallen er al veel plekken af.

Klopt. Twee jaar geleden twijfelden we tussen Zuid-Afrika en Oman. Ik vond Oman een fascinerend land. Maar er is weinig bekend over het land dat we konden verwerken in proeven. Bovendien zou je in Oman de hele tijd een gelijkaardig decor hebben. In De Mol willen we minstens drie verschillende biotopen doorheen de reeks. Denk maar aan Mexico. We begonnen in het noorden, reisden verder naar Mexico City en eindigden aan zee.

De geheimhouding rond De Mol nam in het verleden absurde vormen aan. Is dat nog steeds zo?

Hoe absurder, hoe liever ik het heb. (lacht) Ik weet dat we redelijk paranoia overkomen, maar je wilt het niet meemaken dat door een onzorgvuldigheid die naam uitlekt. We loggen met fictieve namen in op redactiesystemen als we De Mol voorbereiden. We schrijven ook nergens de naam van de mol op. Die zit uitsluitend in onze hoofden. Het redactiekot is afgesloten met een sleutel die alleen de medewerkers hebben, en ook de beelden in de montage worden extra versleuteld zodat andere Woestijnvissers er niet aan geraken. Sms'jes worden gewist. Stel je maar eens voor dat je petekind een filmpje op je smartphone wilt zien en op die berichten stoot.

Hoeveel mensen weten nu wie de mol is?

Iedereen die bij de finale aanwezig was. Een achttal redactiewerkers en de technische ploeg. Sinds onze terugkomst in België is daar niemand meer bijgekomen. Zelfs het management van Woestijnvis weet pas wie de mol is als wij de laatste aflevering afgewerkt hebben. Ik weet dat het wat onnozel lijkt, maar dat maakt het voor ons ook plezant.

Vorig jaar was de kritiek dat de opdrachten te ingewikkeld waren. Was je het daar mee eens?

We hebben die kritiek niet naast ons neergelegd. We willen zeker niet pretenderen het beter te weten. Ergens snap ik die kijkers wel, maar je kan niet eender welk spel spelen bij De Mol. Elke kandidaat moet aan bod kunnen komen en een eerlijke kans krijgen, er moeten sabotagemogelijkheden zijn en liefst een onverwachte twist. Geregeld zijn er ook grootse opdrachten op diverse locaties, wat de montage ingewikkelder maakt. Sinds die kritiek proberen we bij elke opdracht na te gaan of het niet nodeloos ingewikkeld is. Maar de speelbaarheid van de opdracht is en blijft altijd onze eerste prioriteit.

Krijgen jullie nog feedback van Michiel Devlieger, de oerpresentator van De Mol?

Absoluut. Hij is dan wel directeur fictie van Woestijnvis, maar De Mol is in feite ook een fictiereeks. Alleen doen we het zonder acteurs. We werken ook met scenario's en we vatten de opnames ook zeer filmisch op. Je vertelt een verhaal, een whodunit, in tien afleveringen. Alleen weten wij dus niet hoe de acteurs gaan reageren. Michiel is met zijn fictie-ervaring goed geplaatst om over De Mol te babbelen. Hij kent alle proeven op voorhand en we discussiëren over allerlei zaken. Geregeld stuurt hij ons terug naar de werktafel.

Dit jaar starten jullie zonder mol. Zijn er nog opties om afwisseling in het spel te brengen? Twee mollen bijvoorbeeld?

Wees gerust, er zijn heel wat opties. Maar die zwemmen momenteel in een soort amorfe vorm door ons hoofd. Ook beginnen zonder mol was een idee dat al langer sudderde, maar nooit concreet werd uitgewerkt. Binnen de grenzen van het concept kan er veel, maar je mag niet gaan rammelen met de basisformule. Dan kan je in problemen raken. We namen deze keer een risico en hebben hard nagedacht over de consequenties. Deze wending zorgde ervoor dat de mol meer moest improviseren, maar eigenlijk was dat vroeger ook het geval. Als je je mol tachtig scenario's aanreikte, gebeurde gegarandeerd scenario 81 in de praktijk.

De vorige drie reeksen op Vier waren een succes. Ga je met een gerust hart maandagochtend de kijkcijfers opvragen?

Toch niet helemaal. Ik merk wel dat het enthousiasme en het ongeduld van de kijkers dit jaar nog groter lijken. Ook het aantal inschrijvingen was weer gestegen. Het zal dus zeker niet floppen. We staan tegenover Jeroen Meus en Tom Waes, de absolute kleppers van Eén. Vorig jaar waren dat De 3 Wijzen en Gevoel voor Tumor. Het programmaschema staat zo vol dat het elke dag wel iets is. De eerste twee jaar zaten we op maandag, en dat was met Blind Getrouwd en Spoed 24/7 ook geen walk in the park.

Merk je een evolutie in de groepen kandidaten die voor je neus staan?

Kandidaten weten nu wat ze mogen verwachten. De groep van 2015 kende het programma wel van vroeger, maar ze kon de impact moeilijker inschatten. Je verliest enerzijds naïviteit, maar anderzijds is dat ook niet slecht. Voorts merken we dat de kandidaten echt gebrand zijn op het spel. Ik las vorige week dat sommige mensen aan Temptation Island meedoen om hun aanhang op sociale media te vergroten. Wie zich daarvoor inschrijft bij De Mol, maakt geen kans om mee te gaan.

Elk jaar zijn er mensen die uitgroeien tot publiekslievelingen. Of net niet. Kan je onderweg al dat onderscheid maken?

Totaal niet. In essentie kan je in de montage weinig kanten uit. Er is een spel gespeeld en je moet het tonen zoals het gegaan is. We brengen ook alle kandidaten evenveel aan bod, iedereen is dus gelijk. Maar toch blijken er dan deelnemers te zijn van wie sommige mensen de kop niet kunnen zien, en ze de rare behoefte hebben om dat via sociale media wereldkundig te maken. Ik heb me daar vorig jaar nog druk om gemaakt, omdat krantenwebsites die haattweets overnamen, waardoor zoiets flink werd opgeblazen in de pers. Gelukkig viel het voor de groep van vorig jaar mee.

Halen jullie inspiratie uit de Nederlandse variant Wie is de Mol?

Dat is vrij intensief gebeurd voor onze Argentinië-reeks. Maar we kijken ook naar andere buitenlandse versies. Denk nu niet dat we opdrachten klakkeloos overnemen. Vaak zien we elementen in verschillende proeven en mengen we die tot iets anders. De inspiratie komt van overal. We kijken ook naar de Nederlandse versie omdat die reeks zowat de enige is die wij als 'onwetende kijker' kunnen volgen. Mijn mol is dit jaar al drie keer naar huis gestuurd.

Waarom komt er maar geen reeks met BV's?

Ik denk oprecht dat het interessanter is om geen mensen te laten meedoen die qua beroep met televisie bezig zijn. Als je dan op het einde van een draaidag cut roept, vrees ik dat het ook cut in hun hoofd is. Terwijl onze deelnemers echt dat spel 24 uur per dag spelen. Die gaan er veel feller in op. Ik zeg nooit nooit. Maar het zou een andere dynamiek geven. Met de reboot van De Mol in 2015 lag het BV-idee ook op tafel, maar ik ben blij dat we dat niet gedaan hebben. BV's bevolken tegenwoordig haast alle programma's.

Je presenteert de Champions League en Sports Late Night, interviewt misdaaddokters en bent spelleider in De Mol. Heb je nog vrije momenten?

Het is druk, maar het lukte me om vier dagen te gaan skiën. Dat was al drie jaar geleden en ik wou absoluut gaan. Misdaaddokters blikten we vorige zomer al in voor Canvas. Soms is het puzzelen als er een Champions League-wedstrijd opduikt. Ik ben nu op meerdere zenders te zien, maar ben blij met de huidige constellatie omdat elk programma op de juiste zender zit. Dat was ooit anders.

Zoals Het Jaaroverzicht, een terugblik­programma uit 2013.

Klopt. Uitgezonden op Vier, terwijl het beter bij Canvas had gezeten. Een goed programma, maar er keek bitter weinig volk naar. Vlak ervoor had ik al die stevige dreun gehad met De Kruitfabriek. Dat marcheerde van bij de start niet, en er zat geen beterschap in. Gevolg: het werd afgevoerd. Na Het Jaaroverzicht leek de boel helemaal stil te vallen…

Ik ging in 2012 van de VRT naar Woestijnvis, omdat het Woestijnvis was. Dan weet je dat je te maken krijgt met mensen die een bepaald niveau van televisiemaken hanteren en daar niet onder gaan. Na die desastreuze start ging ik echt twijfelen aan mezelf. In die zin zijn die seizoenen van De Mol een zegen. Die haalden hoge kijkcijfers en dat sterkt je vertrouwen. In die mate zelfs dat de kijkcijfers van mijn andere programma's iets minder belangrijk zijn geworden.

Momenteel ben ik exclusief verbonden aan Woestijnvis, maar ligt het niet vast waar mijn programma's worden uitgezonden. Ik ben geen zenderdragende figuur zoals Tom Waes bij Eén. Ik vind dat een luxe.

Nu nog een dagelijkse talkshow? Bij Eén komt de plek van Van Gils vrij.

Ik weet niet of ik dat zou willen. Zoiets is vrij ambitieus, en er is in Vlaanderen maar een kleine vijver met interessante gasten. Een mooie uitdaging is het zeker. Eigenlijk heb ik het al eens geprobeerd met De Kruitfabriek en toen is het niet gelukt. Al waren de omstandigheden toen anders. Het is niet iets waar ik op aas.

En een terugkeer naar de radio?

Als je me vraagt wat me het beste ligt, is het radio maken. Ik presenteerde afgelopen zomer een maand op Radio 1 tijdens de Ronde van Frankrijk, en dat voelde aan als thuiskomen. Voor mij voelde dat eerder als vakantie dan als werken. Wat niet wil zeggen dat ik me nu niet amuseer. Integendeel.

Wat vond je van je broer Yannick in Dertigers, die de rol van Pieter speelde?

Ik vond dat keigoed. Ik was vroeger al fan van Kaat & Co, en keek Dertigers in een week uit. Ik vond het tof voor hem. Yannick is vooral in het theater in Brussel actief, al speelde hij af en toe een televisierol zoals in De Ridder. Ik vond alleen die baard lelijk. Maar blijkbaar was dat nodig om gestalte te geven aan de getormenteerde platenwinkeleigenaar. Een samenwerking? Dat zat en zit er nooit in. We hebben elk onze talenten, maar niks overlappends. Ik ben veel, maar zeker geen acteur. (lacht)

De Mol ZO 10/03 | Vier | 20u
Gebruikersavatar

Mola Lisa10 mar 2019, 12:28

 328  Uma
De mol’ is nog niet begonnen, maar deze wilde theorieën doen al de ronde: van bizarre stipjes tot ‘Game of Thrones’
Vandaag om 11:17 door mrra - Print - Corrigeer

‘De mol’ is nog niet begonnen, maar deze wilde theorieën doen al de ronde: van bizarre stipjes tot ‘Game of Thrones’



Meer dan 12.000 mensen schreven zich in voor ‘De mol’, 10 kandidaten haalden de selectie, 1 van hen is de saboteur. Televisiekijkend Vlaanderen is er klaar voor om op zondag 10 maart weer volop meegesleept te worden in de spannende strijd om de mol te ontmaskeren. Maar mollenvangers kunnen niet wachten om nog voor de eerste aflevering al toe te slaan. Hier zijn alvast enkele wilde theorieën over de mogelijke identiteit van de saboteur.

‘De mol’ zou ‘De mol’ niet zijn als de programmamakers geen indrukwekkend uitgewerkte uitdagingen, mysterieuze verwijzingen en talloze verborgen details achter zouden laten in de afleveringen. Met die tips kunnen opmerkzame mollenvangers het spel immers aan een versnelling hoger meespelen en zelf proberen de saboteur vroegtijdig te ontmaskeren. En daar zijn we alvast mee van start gegaan, met als resultaat een lijst van vergezochte verdenkingen en opvallende opmerkelijke details.

Goed begonnen, half gewonnen

Wie twijfelt of de programmamakers echt (nu al) tips achterlaten in ‘De mol’, kan meteen de mond worden gesnoerd. Het begon immers dit seizoen al met de trailer, zo besefte Victor van het Twitteraccount ‘De Mol België’. Hij ontdekte al snel met de hulp van tientallen “molloten” dat er tien namen verscholen zaten in de trailer. Sommige kwamen in beeld in de achtergrond, andere namen werden gevormd met geheimzinnige codes, morse of streepjescodes.


En jawel: Axel, Bas, Bruno, Elisabet, Eva, Ingrid, Joeri, Kaat, Liesbeth en Martijn.

LEES OOK. Dit zijn de tien kandidaten van het nieuwe seizoen van ‘De Mol’

“Jij weet niets”

De slogan van dit jaar bleek al snel uiterst gepast voor het nieuwe seizoen. “Jij weet niets”, gaat niet alleen over de onwetende mollenvangers, maar ook over ‘De mol’ zelf. Voor het eerst hebben de programmamakers er immers voor gekozen om de mol niet op voorhand te selecteren, te trainen, voor te bereiden. Deze keer is het aan de kandidaat zelf om het spel te spelen.

Een proef in de eerste aflevering moet uitmaken wie van de tien deelnemers het spel uiteindelijk mag saboteren. De ingreep was een gok, geeft presentator Gilles De Coster (38) toe. “Maar de mol heeft ons niet ontgoocheld”, vertelde hij aan Het Nieuwsblad Online. Al moesten de programmamakers daardoor wel nieuwe manieren bedenken om de mol te briefen...

LEES OOK. “Normaal briefen we De Mol weken op voorhand over proeven en kandidaten. Dat kon dit jaar niet”

In de kennismakingsfilmpjes moeten we het dus niet gaan zoeken, want toen was de mol volgens de makers zelf nog niet gekozen. Ook de thema’s van de opdrachten maken ons wellicht weinig wijzer, want de kans dat die (grotendeels) op voorhand vastlagen is enorm. Maar dat wil niet zeggen dat er nérgens hints te vinden zijn in de communicatie van ‘De mol’, toch?

‘De mol’ is nog niet begonnen, maar deze wilde theorieën doen al de ronde: van bizarre stipjes tot ‘Game of Thrones’
Bas uit Sint-Gillis

De slogan duikt overal op. Op een Vietnamese tuktuk die zich vastreed op het Mechelseplein in Antwerpen. Op affiches over heel België van in grootsteden als Gent en Hasselt, tot in kleine dorpjes als Kuurne en Zandvoorde. Inwoners van Sint-Gillis-Waas kregen een flyer in de bus over een aangekondigde ‘mollenplaag’. Lloyd dook op En ja, zelfs in een kruiswoordraadsel in onze krant.

Maar is er een ‘method in the madness’? Willen de programmamakers ons met die locaties iets vertellen? Komt de mol misschien uit Sint-Gillis-Waas? Dat kan niet, want daar woont er geen kandidaat, maar wel eentje uit Sint-Gillis in Brussel: Bas. Is hij dan misschien de mol?

LEES OOK. Zondag is het zover, maar Vier lost nu al de selectiegesprekken van de kandidaten van ‘De mol’

De koppenklopper

Een opmerkzame Twitteraar met een levendig associatievermogen ziet zelfs nog een andere reden om Bas al op voorhand bovenaan zijn verdachtenlijst te zetten. Bas is immers headhunter als beroep. Vertaal die job letterlijk en je krijgt zoiets als “hoofd-jager”. Een beetje vlotter kan je er zelfs “head-hunter” in zien. Doet dat je denken aan een gezelschapsspel waarop je een molletje op het hoofd moet slaan? Je weet wel, ‘Whack A Mole’. Dan is Bas de “headhunter” misschien écht wel de mol?

‘De mol’ is nog niet begonnen, maar deze wilde theorieën doen al de ronde: van bizarre stipjes tot ‘Game of Thrones’

Bas is headhunter als beroep. Er bestaat een gezelschapsspel waarbij men ‘de mol’ op het hoofd moet slaan (Whack A Mole). Bas is #DeMol.


Dat vertalen brengt ons op ideeën. ‘Je weet niets’ al eens in het Engels gezet? ‘You know nothing’ vullen ‘Game of Thrones’-fans standaard aan met ‘John Snow’. Een legendarische uitspraak van Ygritte. Ygritte, Ingrid. Is de slogan eigenlijk een vergezochte hint naar Ingrid, de 46-jarige verdeelster van rolluiken?

‘De mol’ is nog niet begonnen, maar deze wilde theorieën doen al de ronde: van bizarre stipjes tot ‘Game of Thrones’
De perfecte jobs

Drie kandidaten lijken dan weer de perfecte job te hebben om de saboteur te kunnen zijn. Advocate Eva (28) maakt er haar job van om met de beste argumenten mensen te overtuigen van haar gelijk. Business manager Bruno (54) en ploegbaas Joeri (32) weten ook perfect hoe ze mensen moeten overtuigen om in hun team te werken en hoe ze iedereen (de val in) kunnen leiden. En HR consulente Liesbeth (41)? Die kent vanuit de Human Rescoures enorm veel over de menselijke psyche, iets wat heel goed van pas kan komen als je het spel wil manipuleren.

Bange mol

Het kan geen kwaad om ook aan de strategie van het productieteam te denken. Zij nemen een stevige gok met een “onvoorbereide” mol, waardoor ze zelf wellicht in de puntjes alles hebben voorbereid. De programmamakers hebben wellicht bij elke proef een “mollenpad” uitgetekend, een parcours dat een saboteur gemakkelijk kan volgen om het spel lam te leggen. Wat als één daarvan als volgt gaat: wie weet hebben ze er bewust voor gekozen om de angsten van de mol in het spel op te nemen?

Als de mol écht niet durft, dan gaat het saboteren vlotjes. Want wie in het begin al aangeeft dat hij of zij een bepaalde activiteit niet aandurft en echte doodsangsten uitstaat, wordt minder met argusogen bekeken als hij of zij bedankt voor de uitdaging (én daarbij ook geld uit de groepspot verliest).

De programmamakers wisten maar al te goed dat Axel - de piloot, jaja - eigenlijk hoogtevrees heeft en heel vocaal aan iedereen vertelt dat bungeejumpen niet aan hem besteed is. En toch is dat exact wat we zien in de allereerste beelden: een bungeejump. Hebben ze de angsten van de mol gebruikt als perfecte dekmantel om hem de boel te laten saboteren?


We kunnen nog wel even doorgaan, zoveel is duidelijk. En dan zijn we eigenlijk nog niet begonnen.

Zet je schrap voor ‘De mol', zondag 10 maart, 20.00 uur, op VIER.

OPROEP. Heb jij nog een andere wilde theorie? Laat het ons weten via oproep@nieuwsblad.be.

Het Nieuwsblad
Gebruikersavatar

masterveecee10 mar 2019, 14:40

 3547  Sven
Mollenjager-DT schreef:Ik zie het helaas te laat... Is er iets interessants of nieuws gezegd?
Nee eigenlijk niet
Gebruikersavatar

salb11 mar 2019, 08:29

 352  Sven
Het Nieuwsblad 11/03

Axel Pailler staat doodsangsten uit bij eerste proef in ‘De mol’
“Een piloot met hoogtevrees: kan perfect, hoor”
“Fuck, fuck, fuck.” Begrijpelijke reactie van Axel Pailler (40) in De mol, ­gisteravond: de man heeft hoogtevrees en mocht meteen de lucht in voor een benjisprong. De piloot uit Kapellen zat bovendien met de overblijfselen van een hernia. “Ik dacht echt: straks gaan ze me duwen.”
TOM DE LEUR

Het zal toch niet, dacht Axel in Vietnam. Naast een paar torenhoge betonnen constructies zag hij ook een enorme hijskraan staan. Voor de piloot uit Kapellen was de eerste proef van het spelprogramma De mol meteen bingo: de tien deelnemers werden per twee omhooggehesen voor een benjisprong. Alleen wie groen licht kreeg, moest springen. Axel ging de lucht in met de 23-jarige Martijn: “We hadden allebei beslist dat we niet zouden springen. Martijn vroeg me of het nog zin had mij te overtuigen om het toch te doen, maar daar ben ik vrij duidelijk in geweest.” (lacht)

“Jij bent hoogtes gewend”, had Martijn tegen Axel gezegd toen ze nog grond onder de voeten hadden. Martijn wist dat Axel piloot was, en die hebben geen hoogtevrees, toch? Blijkbaar wel, dus.

Meteen verdacht

“In een vliegtuig ben ik niet bang van hoogtes. Maar zet mij op een gebouw, zonder reling, en ik sta tegen de muur geplakt”
AXEL PAILLER
DEELNEMER ‘DE MOL’
Dat Axel de sprong niet waagde, maakte hem meteen verdacht bij de groep. “Ik kreeg er wel wat opmerkingen over. Ik heb gewoon gezegd dat ik te bang was om te springen. Bovendien heb ik vorig jaar een hernia gehad, benjispringen lijkt me dan niet aan te raden. Elisabet, een van de andere deelnemers, is spoedarts. Zij zei: Goed dat je die sprong niet gedaan hebt. Dat van die hernia is niet gelogen: de specialist zei dat ik die heb opgelopen door mijn zittend beroep én een te lage auto. En ik was ook echt bang: je ziet hoe ik in de lucht die kooi met mijn arm vastklem. Heel even was ik bang dat iemand me zou duwen.”

Een piloot met hoogtevrees én een hernia door te lang te zitten: dat vraagt toch een woordje uitleg. “In een vliegtuig ben ik niet bang van hoogtes, ik zou desnoods naar de maan vliegen. Maar zet mij op een gebouw, zonder reling, en ik sta tegen de muur geplakt. Bij de selecties van De mol hebben ze daar naar gevraagd. Ik heb dat toen gewoon gezegd. Toen ik geselecteerd was, dacht ik: Hopelijk zit er geen proef met hoogtes tussen. Zoals parachutespringen. Ik zou bang zijn dat de parachute niet zou opengaan. Dat was ook mijn probleem met de ­benjisprong: wat als die elastiek zou knappen?”

Dat een piloot hoogtevrees heeft, is niet ongewoon. “Bij de selecties voor de job wordt er niet naar gevraagd. Hoogtevrees is iets anders dan vliegangst.” Wél ongebruikelijk is een piloot die openlijk voor zijn hoogtevrees uitkomt. “Piloten praten niet vaak over hun angsten. We blijven toch een beetje macho’s. Maar ik heb angsten en zorgen, net als iedereen. Ik ben op dat vlak een open boek. Wellicht omdat ik een Nederlandse moeder heb, naast een Franse vader. Maar zoals ik zei: een piloot mag angsten en zorgen hebben, zolang hij fysiek en mentaal maar goed in zijn vel zit én stressbestendig is. Je mag het beroep niet onderschatten, maar je moet het ook niet overschatten. We zijn geen supermensen. We hebben zelfs een zwakke rug. (lacht) Niet onlogisch: stewardessen en stewards lopen de hele tijd rond, wij zitten acht uur aan een stuk neer, of langer. Daarom probeer ik wat vaker recht te staan en wat te bewegen. Een cockpit van een Airbus 330 is nog vrij groot, maar ik ben twee meter lang.” (lacht)

Axel vliegt voor Brussels Airlines op Afrika, Noord-Amerika en Canada. Hij geeft ook les. Die hoogtevrees heeft hij altijd al gehad, de droom om piloot te worden ook. “Ik ben opgegroeid naast het vliegveld van Grimbergen, onder de vliegtuigen die van Zaventem kwamen. Ik weet nog dat ik voor het eerst het vliegtuig nam, op vakantie naar Ierland met mijn ouders. Dat ik in het vliegtuig geen hoogtevrees had, was een opluchting: ik dacht echt dat het mijn carrière als piloot zou dwarsbomen.”
Gebruikersavatar

salb11 mar 2019, 08:34

 352  Sven
HLN 11/03

De kijker blijft enkel met vragen achter

DE MOL WEET ONDERTUSSEN IETS

De reclameslogan 'De mol weet niets', die de voorbije weken overal opdook, loog er gisteravond niet om. De tien kandidaten - met zeer gelijkaardige profielen - gingen bij aankomst in Vietnam meteen op zoek naar verdacht gedrag. Maar even later volgde de ontnuchtering: de mol moest nog aangeduid worden.
MARK COENEGRACHT
'De Mol' startte gisteren met een flash forward naar de finale van begin mei: drie stoelen en drie tafeltjes, gehuld in schaars licht. Daar mogen de twee overgebleven kandidaten voor de laatste keer de mol ontmaskeren. Een mol die 21 dagen eerder bij aankomst in de Vietnamese hoofdstad Hanoi - net geen 9.000 kilometer van Brussel - weliswaar nog niet aangeduid was.

Maar ook zonder een valsspelend hoofdpersonage draaide de eerste proef, een benjisprong, in de soep en werd van de 5.000 euro die te winnen viel slechts 2.000 euro binnengehaald. Kandidaat Axel deed tijdens de proef ongetwijfeld enkele wenkbrauwen fronsen, want de 40-jarige piloot had last van hoogtevrees. Na de benjisprong volgde een rondje mentale poker waarbij de deelnemers onbewogen moesten blijven terwijl er drie van hen te zien kregen dat ze 'misschien' de mol zouden worden. Daarna volgde een tête-à-tête met presentator Gilles De Coster, waarin hij één van die drie aanmaande om de anderen tot het einde van de reis zoveel mogelijk te saboteren.

De verrassende beslissing van VIER om de mol niet op voorhand aan te duiden, zorgde er ook voor dat de kandidaten dit jaar net iets anders geselecteerd werden. Waar er in de vorige seizoenen nog enkelen aangaven dat ze geen goede mol zouden zijn, zeiden ze in de selectieproeven nu allemaal dat ze wél een goede saboteur kunnen spelen. Het wordt hard tegen onzacht, want de vijf mannen en vijf vrouwen zijn stuk voor stuk leidertypes en onvervalste competitiebeesten.

Hoogopgeleid
Die gemeenschappelijke ingesteldheid zorgde er ook voor dat de tien kandidaten in het gewone leven vrij gelijkaardige profielen hebben. Het zijn ambitieuze mensen met hoge jobs als spoedarts, piloot, headhunter of zaakvoerder. En ze zijn vrij jong, met een gemiddelde leeftijd van 35 jaar. Bij eliminatie van de 'ouderen' Bruno (54) en Ingrid (46) zakt dat zelfs naar 25 jaar.

Maar hoe snugger en gemotiveerd de kandidaten ook zijn, de kans dat iemand nu al zeker weet wie dit seizoen de mol is, lijkt klein. Hetzelfde geldt trouwens - of nog meer - voor de kijker. Maar anders zou het saai zijn, toch? Eén ding is zeker: de mollenjacht is nu officieel geopend.

***

KANDIDATE LIESBETH VERLOOR MAN OP HAAR 37STE

"Beetje as uitgestrooid in Vietnam"
De kandidate met het opmerkelijkste verhaal is de 41-jarige Liesbeth De Pillecyn: hr-consulente, mama van twee zonen (12 en 14) en sinds 2015 weduwe. Dat jaar koos haar man Ilya, na een strijd tegen lymfklierkanker, voor euthanasie. Deelnemen aan 'De Mol' was dan ook een beladen avontuur. "Ik heb uiteraard dikwijls aan mijn overleden man gedacht. Ik praat ook soms tegen hem. In Vietnam zei ik hem dat hij daarboven eens goed z'n best zou moeten doen voor mij. De kinderen en ik hebben ook elk een doosje met een beetje as van Ilya. Dat neem ik sowieso overal mee als ik op reis ga, ook naar Vietnam dus. Daar heb ik wat as uitgestrooid. Ik hoop dat hij fier is", vertelt Liesbeth.

De consulente droomde al lang van een deelname aan een avontuurlijk tv-programma. "Ik verleg graag mijn grenzen. Vroeger zei mijn man altijd dat 'Expeditie Robinson' iets voor mij zou zijn en mijn twee zonen waren al twee jaar aan het zagen dat ik mij moest inschrijven voor 'De Mol'. En voilà, nu is het zover."
Gebruikersavatar

salb11 mar 2019, 09:13

 352  Sven
De Morgen 11/03

Dit is, met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, dé mol
Elke week kijkt Kris Kuppens naar De mol op VIER en pent ze voor u de essentie bijeen. Wat moeten we nu écht onthouden, maar vooral: wie is nu die mol?

Kris Kuppens 11 maart 2019, 06:01

“Saai”, is het oordeel van de negenjarige zoon. Zijn argument snijdt hout. “Naar De Mol kijken is toch alleen maar fijn als je mee kan raden wie de mol is?” Ik beaam door hem het begrip ‘Never change a winning team’ bij te brengen. “Voila”, zegt hij gedecideerd met in zijn ogen een mengeling van triomf en teleurstelling. “Maar”, voeg ik er aan toe, “er bestaat ook zoiets als: verandering van spijs doet eten.”

Om maar te zeggen: er is twijfel maar we leven op hoop en het is de hoop die ons de hele zondagnamiddag vergezelt terwijl we proberen uit te vlooien hoe de makers het dan wél zullen aanpakken. Waarom het per se nodig is om voor het eerst in de geschiedenis het spel zonder een mol aan te vatten, blijft vooralsnog een raadsel, maar de teaser teast en daar teert een smachtend mollenhart dan op.

Zondagavond stipt acht uur. De verwachtingen zijn groot. Niet in het minst bij de jongere zus. Zij is vijf en vraagt zich nog steeds af hoe spannend het toch wel moet zijn als je als kandidaat onder de grond gestopt wordt. Voor de leken of de vergeetachtigen: die vraag gaat terug op de allereerste proef van vorig jaar. Beklijvend heet zoiets dan.

Verrassend dit jaar: het einde, dag 21 van de reis, is het begin. Op een kortstondige paniekaanval van de zoon niet te na gesproken -die in een moment van verlies van vertrouwen vreest dat de kroon vroegtijdig ontbloot zal worden- zijn we geneigd om deze aardigheid te klasseren als: leuk voor de spanningsopbouw maar ook niet meer dan dat.

Daar komen de kandidaten. De ene is piloot, de andere ploegbaas; er is een advocate en een spoedarts, een rolluikverkoopster en een kinesiste in spé, een headhunter en dan nog drie anderen met een of ander beroep. Hoe hard de makers ook hun best doen om iedere smoel een naam te geven, tien mensen op één avond leren kennen is een opdracht waar wij alvast niet in slagen. In tegenstelling tot de mannen die zich nog differentiëren in spiermassa, lengte en ouderdom, vormen de vrouwen voorlopig een onontwarbaar kluwen.

Gelukkig volstaat empathie om mee te voelen met iemand die op zestig meter hoogte met een rekker om het been, onderhevig aan groepsdruk, bibbert en beeft om al dan niet te springen. De zeteljury laat zich unaniem in de diepte vallen; de kandidaten pruttelen tegen en houden het eerder bij verrassend goed jongleren. Dat moeten ze immers doen om te bepalen wie zal mogen bengelen en zo letters te sprokkelen om de zin te ontdekken die wij al kennen: de mol is nog niet gekozen.

Het is slechts een flits maar ze is er: was het niet spannender geweest als de kijker dat euvel pas samen met de kandidaten had ontdekt? Ja, van een binnenkomer gesproken. Maar ook nee. Onze zondagnamiddag had er alvast anders uitgezien en in die eerste tien minuten hebben wij met redelijke argumenten en een gezonde portie buikgevoel ons plezier geschapen in het kiezen van onze eigen favoriete would-be mol. Onderschat nooit de kracht van het hebben van controle, ook al is het slechts schijn. Niets menselijks is de televisiekijker vreemd.

Tijdens de lange en vervelende reclameblokken puffen en kreunen we de spanning wat weg. Wanneer Gilles terug verschijnt, schakelen hij en het spel een versnelling hoger en wordt de mol onder de priemende ogen van de medekandidaten aangeduid. Toch? Dát is straf. Doe het maar. Plots te horen krijgen dat je de manipulerende spil van een spel wordt en dat zonder voorbereiding.

Als het straks, nu ja, diep in de lente, dan ook nog eens een goede lepe mol blijkt te zijn, dan alle respect voor die makers. Indien niet, dan hoog ingezet en verloren.

Tot dan, en bij deze alle volgende weken, een zorgvuldig afgewogen gooi naar eeuwige roem. Met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is dé mol van 2019: Joeri, de ploegbaas.
Gebruikersavatar

Klaartje11 mar 2019, 13:04

 2245  Uma
Wat me opvalt is dat er dit jaar blijkbaar wel al details over kandidaten in de pers verschijnen op een moment dat het spel nog maar pas is begonnen en er nog niemand is afgevallen.

Ik lees hierboven van alles over Axel en Liesbeth en in die artikels laat de schrijver/journalist uitschijnen dat hij/zij die kandidaat persoonlijk heeft gesproken, want de persoon in kwestie (Axel, Liesbeth) wordt gequotet.

Vorige jaren las je toch pas iets over de kandidaten nadat ze waren afgevallen. Ik meen zelfs dat het verboden was voor de kandidaten om in de pers te verschijnen of iets te zeggen als ze nog in het programma zaten.

Zijn de regels versoepeld of doen die journalisten alsof ze die mensen hebben gesproken?
Gebruikersavatar

Cedric11 mar 2019, 13:12

 2834  Uma
Ik ging net hetzelfde posten.. Dat interview met Axel is ongezien. Voor de reeks start de kandidatenprofielen delen, ok. Na afloop van de reeks iedereen aanspreken over het avontuur en de proeven, ook goed. Maar tijdens de reeks, na een aflevering, een reactie vragen en krijgen over een opdracht... Eerste keer lijkt me.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen11 mar 2019, 15:30

 8153
Inderdaad. Tot nu toe werden de kandidaten pas geïnterviewd nadat ze afgevallen waren.
Bizar :scratch:
Gebruikersavatar

salb11 mar 2019, 21:00

 352  Sven
Het Belang van Limburg 11/03

“Nog geen mol? Oh shit!”
Er is nog geen mol gekozen. Dat zinnetje kwam tevoorschijn na de eerste opdracht in het nieuwe seizoen van ‘De Mol’. Voor de tien kandidaten, onder wie Limburgers Elisabet Haesevoets (33) en Joeri Loos (32), de start van een echte mindfuck.

“Je weet dat je in een groot avontuur stapt als je meedoet aan ‘De Mol’, maar dit had niemand verwacht”, vertelt de Hasseltse urgentiearts Elisabet. “Ik had eerst moeite om te geloven dat er nog geen mol was, maar uiteindelijk laat je het maar op je afkomen.”“Toen we aankwamen in Vietnam was iedereen al druk bezig met het spel. Tijdens die eerste proef ging er al van alles door mijn hoofd: een piloot met hoogtevrees, dat is toch maar verdacht?”, herinnert Joeri uit Peer zich. “Maar toen werd die zin luidop voorgelezen en volgde het ongeloof. Oh shit! (lacht) Je zit dan met 1.001 vragen, waaronder: Ah, dan kan ik toch nog de mol worden?”

Jongleren

De tien kandidaten hadden tijdens hun selectie allemaal aangegeven dat ze wel de rol van mol wilden vertolken, maar kregen uiteindelijk allemaal - na heel wat gejongleer - te horen dat ze toch niet mochten saboteren. “Mijn eerste reactie was eigenlijk: ik mag toch nog mee?”, aldus Elisabet. “Ik was wel wat teleurgesteld, maar heb snel de omschakeling gemaakt. Dan ging ik maar mee om te winnen, want als kandidaat kan je natuurlijk pas echt het spel spelen.”Ook bij Joeri was er in het begin sprake van ontgoocheling. “Ik heb mijn jongleerballen toen door de venster gegooid. (lacht) Ik had er toch heel wat tijd ingestoken om, dankzij het internet, van nul te leren jongleren. Stilaan begin je er ook van te dromen om de mol te mogen spelen, zeker als toneelspeler. Dus dat was niet zo leuk nieuws.”

Achteraf gezien hadden de kandidaten eigenlijk al kunnen vermoeden dat er iets speciaal aan de gang was toen Gilles in de eerste opdracht begon over jongleren. “Ik vond dat wel gek”, zegt ploegbaas Joeri. “Ik dacht: laat mij maar jongleren, nu kan ik het. Maar blijkbaar was ik niet de enige. Allez, op tien man kunnen er normaal gezien toch geen vijf jongleren? Maar iedereen had zijn verhaaltje klaar. De ene had dat geleerd op de jeugdbeweging. De andere raapte gewoon vijf steentjes op en begon ze door de lucht te zwieren.”

Alibi

Vorig weekend werden de tien deelnemers van dit seizoen bekendgemaakt. Een spannend moment voor Elisabet en Joeri. “Ze hadden ons laten weten dat het nieuws om zes uur ’s ochtends verspreid zou worden. Dus ik had speciaal mijn wekker gezet”, vertelt Elisabet. Nochtans zou het voor haar omgeving niet zo’n grote verrassing mogen zijn dat ze zich had ingeschreven. “Ik heb alle vorige seizoenen intensief gevolgd en altijd gezegd dat ik me ooit zou inschrijven.” Dit jaar was het dan zover en de timing was eigenlijk perfect. “Ik was net voor de reis afgestudeerd voor mijn specialisatie als urgentiearts en ging pas enkele weken later starten met mijn nieuwe job. Dus ik had geen baas aan wie ik een verklaring moest afleggen. Tegen vrienden en familie had ik gezegd dat ik verschillende reisjes ging maken met vriendinnen. Niemand heeft zich daar ooit vragen bij gesteld. Ik werd precies niet echt gemist”, lacht ze.“Mijn alibi is een eigen leven beginnen te leiden”, vertelt Joeri. “Mijn baas was uiteraard op de hoogte en had ook een vervanger geregeld. Mijn collega’s hadden we wijsgemaakt dat ik een project moest gaan opvolgen in Ierland. We hadden zelfs foto’s gemaakt op werven met een helm van een Iers bedrijf. Het was de bedoeling dat vrienden en familie ook zouden geloven dat ik weg was voor het werk, maar er zijn heel wat andere verhaaltjes ontstaan over mijn afwezigheid. Sommigen dachten dat mijn vriendin en ik uit elkaar waren. Anderen vermoedden dat het vaderschap mij teveel was geworden, omdat ik net een tweede dochtertje had gekregen. Ze waren dan ook van hun sokken geblazen dat ik eigenlijk in Vietnam zat voor ‘De Mol’.”

Ontmaskeren

Joeri is net als Elisabet een trouwe fan van het programma. “Ik moet toegeven dat ik de eerste drie seizoenen, destijds nog op Eén, gemist heb. Ik was toen wel oud genoeg om het programma te volgen, maar ging nog veel op stap en voetbalde. De laatste drie heb ik wel gevolgd met mijn vriendin, maar echt goed was ik niet in het ontmaskeren van de mol. Vorig jaar was ik overtuigd dat Lloyd de mol was en het jaar ervoor Davey. Ik haal de winnaars er precies altijd uit? Dat is misschien ook niet slecht”, lacht hij.“Ik zat er de vorige seizoenen ook altijd naast”, vult Elisabet aan. “Mijn verdachte vloog er altijd uit, maar als kandidaat beleef je de zoektocht toch op een heel andere manier. Toch is het raar om jezelf op tv te zien. Vorige week liep de trailer al en dan riep mijn zoontje van 2,5: “Kijk, mama op tv!”



Stefan Kerkhofs geeft kandidaten een duwtje

BERINGEN Naast de twee Limburgse kandidaten was er in de eerste aflevering van ‘De Mol’ nog een Limburger te zien: Stefan Kerkhofs, CEO van het attractieverhuurbedrijf The Fun Group.
Hij stond tijdens de proef met het benjispringen boven in de kooi om de deelnemers een duwtje te geven voor hun adembenemende sprong 60 meter richting begane oppervlakte. “Wij werken wel vaker samen met Woestijnvis”, vertelt Stefan. “Niet lang voor de opnames hebben ze contact met ons opgenomen. Het was een logistiek verhaal. Elastieken, harnassen en beenbinders kun je nog meenemen, maar de benji-kooi weegt een ton. We hebben ginds een fabrikant gezocht, die met onze plannen de kooi kon namaken en we zijn met twee mensen naar Vietnam afgereisd om alles te installeren en te controleren. Wij exporteren al dertien jaar benji-installaties, we weten hoe we ermee moeten omgaan. De productie van ‘De Mol’ is echt een geoliede machine. Iemand van de crew is bij wijze van test eerst zelf gesprongen.” (rdc)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 27