Berichten rond De Mol 2019 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

salb16 mar 2019, 12:15

 352  Sven
Krant van West-Vlaanderen 15/03

De Mol-deelnemer Martijn Loosvelt uit Ooigem: "Een van de mooiste ervaringen in mijn leven"

Sinds zondag weet iederéén in Ooigem en omstreken wie Martijn Loosvelt is. De 23-jarige kandidaat van De Mol sprong meteen in het oog bij de start van de nieuwe reeks. Hij krijgt dan ook heel wat leuke reacties. "Ik trok op skireis naar Oostenrijk en moest onderweg de hele tijd berichtjes beantwoorden: geweldig!"

Afbeelding

"Het is de max, hé! Spannend ook. Ik kan al niet wachten tot de volgende aflevering", grijnst Martijn Loosvelt. De 23-jarige Ooigemnaar beleeft ook nu duidelijk evenveel plezier als tijdens de opnames van De Mol eind vorig jaar. De zoon van Geert Loosvelt en Katelijn Callewaert is in het dagelijkse leven facility assistant voor de firma Freestone Group. Zondag heeft ongetwijfeld half Vlaanderen zich afgevraagd wat die job precies inhoudt. "Ik maak deel uit van een facilitair team, waarbij ik een soort medium ben tussen de architect, de bouwheer en een bedrijf. Zo werk ik momenteel bij Daikin in Oostende, dat zijn bureaus stript en renoveert. Ik moet er mee voor zorgen dat die mensen tijdelijk ergens kunnen werken en dat gaat heel breed, van toiletten tot parking. In het zomerseizoen regelen we dan modulaire gebouwen, een soort containers, voor de extra seizoensarbeiders."

Ziek door de stress
Martijn woont nog thuis, maar hij is met zijn vriendin Cato Koslowski die hij leerde kennen tijdens zijn studies facilitair management op zoek naar een eigen stekje. "Het was eigenlijk zij die mij aanspoorde om mij in te schrijven", aldus Martijn. "Ik was een niet al te intensieve kijker, maar besloot om het er inderdaad eens op te wagen. Ik had geen verwachtingen, mijn filmpje was ook erg droog eigenlijk, maar niet veel later kreeg ik te horen dat ik bij de laatste 200 zat. Vanaf toen ging het snel. Ik dacht nog altijd: we zien wel. Het besef kwam er pas toen ik op het vliegtuig moest stappen. Ik was eigenlijk vrij ziek voor ik vertrok, deels ook door de stress. Je zit de hele tijd alleen op het vliegtuig en je ziet pas de andere kandidaten eenmaal je geland bent. De productie had ons aangeraden om wat te slapen. Maar als je nerveus bent, lukt dat niet bepaald. Ik dacht bij onze aankomst overigens dat we naar een hotel zouden gebracht worden om wat te rusten, omdat we al bijna de klok rond wakker waren. Maar voor we het goed en wel beseften, zagen we vanuit het busje opeens presentator Gilles De Coster opduiken voor de eerste opdracht. Toen had ik echt het gevoel alsof ik in mijn televisie was gekropen. En toen ik de kraan zag voor die benjisprong was ik meteen wakker." (lacht)

"Reis naar Mexico"
In de eerste aflevering werd ook bepaald wie De Mol zou worden. Alle kandidaten hadden volgens de productie de skills om de ultieme saboteur te zijn. Of hij het is, kan Martijn natuurlijk niet zeggen. Discretie is dan ook heel belangrijk. "Op mijn werk had ik gezegd dat ik met mijn vriendin op reis ging naar Mexico. Tegen mijn vrienden had ik dan weer gezegd dat ik voor het werk naar Polen moest. Enkel mijn vriendin, ouders en broer waren op de hoogte." Tot een week voor de uitzending... "Mijn telefoon ontplofte zowaar, ja. Ik zat net aan het stuur op weg naar Oostenrijk voor een skireis. Er kwamen er zoveel binnen dat ik mijn stuur heb afgegeven en de hele weg tot daar de vele sms'jes, WhatsAppen en mails heb beantwoord."

Martijn is immers sociaal erg actief. Hij is actief bij Puur Sport Waregem, waar hij tennisles geeft, en in zijn vrije tijd voetbalt hij bij FC 't Postje. "Een machtige bende is dat. Na de eerste aflevering zijn we samengekomen in het Brouwerijtje in Sint-Baafs-Vijve om te vieren dat ik naar de tweede aflevering mocht. Tennis staat overigens weer even op een laag pitje, door mijn studententijd, maar ik hoop het deze zomer weer op te pikken."

De afgelopen weken waren al hectisch, maar als Martijn een tijdje zou meedraaien, gaat het nog niet meteen gaan liggen. "Als iemand vraagt naar details, antwoord ik altijd hetzelfde: we zien wel. Die ingesteldheid heb ik nu ook. Ik weet wel dat het een van de mooiste ervaringen in mijn leven is geweest. Ik ben iedereen dankbaar, van mijn werkgever en vriendin tot de casting en de geweldige filmploeg. Superveel respect trouwens voor de crew. Hoe die camera- en geluidsmannen met zo'n zwaar materiaal soms letterlijk rondlopen... Dat zijn echte sportmannen, niet normaal. Ik was gefascineerd door hun drones. Ik heb ook eentje, waarmee ik graag experimenteer. Achteraf maak ik dan een aftermovie." Dit keer zit hij zelf in eentje. "En wat voor een land! Ik was nog niet in Vietnam geweest. Mijn vriendin heeft een bedrijfje met een collectie damesondergoed (Cato Essentials, red.) en een deel wordt daar gemaakt. Ik zou zijn meegegaan om die productie te zien, maar dat ik via De Mol naar Vietnam mocht, was een geweldig cadeau." (Bert Vandenberghe)

Afbeelding

Niet zijn eerste keer op televisie

Martijn en zijn vriendin Cato waren drie jaar geleden ook al te zien op tv. "Ik deed toen mee aan de rubriek De Winkelkarquiz van Iedereen Beroemd. Het is vreemd om jezelf zo te zien op tv. Zeker nu heb ik er extra opgelet om netjes algemeen Nederlands te praten, maar toen ik het zag dacht ik: wat een vettige klap. (lacht) Ik kan mijn West-Vlaamse tongval niet wegsteken. Maar ik ben heel blij met de reacties. Zo zei mijn oma dat mijn opa die recent overleden is heel trots zou geweest zijn. Dat doet mij veel plezier."
Gebruikersavatar

salb16 mar 2019, 12:18

 352  Sven
Krant van West-Vlaanderen 15/03

Bastiaan Moeyaert uit Gits meteen hoofdverdachte in De Mol

Na de eerste aflevering van De Mol werd Bastiaan Moeyaert (32) uit Gits al bijna meteen gebombardeerd tot hoofdverdachte. Bas blijft er echter nuchter onder, al is hij wel onder de indruk van de aandacht die met het tv-programma gepaard gaat. "Het was echt toeval dat ik mij inschreef."

Afbeelding

Je hoort het niet meteen aan zijn tongval, maar Bas(tiaan) Moeyaert is wel degelijk een volbloed West-Vlaming. Vandaag verblijft hij in Sint-Gillis, maar tot zijn achttiende woonde hij in Gits. De zoon van dokter Chris Moeyaert en Lieve Verschaeve heeft nog twee broers (Korneel en Benjamien), maar tegenwoordig komt hij slechts om de paar weken nog eens in zijn geboortedorp. Dat heeft veel te maken met zijn job. Als headhunter en wedding planner heeft hij meer dan zijn handen vol. "Ik keer wel graag terug, ja. Ik ben ook een trotse West-Vlaming. Steeds meer eigenlijk. Niet te veel blabla, maar gewoon doen. Met Martijn praatte ik West-Vlaams, alleen ben ik het zo gewend voor de job om op algemeen Nederlands over te schakelen."

Digitale detox
Bas verraste zowat iedereen in zijn omgeving toen hij opdook in De Mol. Al scheelde het niets of Bas was niét te zien in deze reeks. "Ik had mij al eerder willen inschrijven, maar als ik zoiets doe, wil ik meedoen om te winnen. De kans was te groot dat ik er niet bij zou zijn. Maar op een gegeven moment moest ik met een collega naar een netwerkevent. Ik wilde nog eerst een brief in de bus stoppen, dus reden we rond. Die collega merkte in haar mails op dat het de laatste dag was om je in te schrijven voor De Mol. Waarna ze een filmpje maakte van mij, waarin ik moest zeggen waarom ik wilde deelnemen. Ik was het eigenlijk al vergeten, maar toen ik 's avonds naar de fitness wilde vertrekken, vroeg mijn trainer of ik anderhalf uur later wilde komen. Plots had ik wat tijd over, waarop mijn collega mij dat filmpje en de vragenlijst doorstuurde. Drie weken later kreeg ik het bericht dat ik op gesprek mocht komen. Uiteraard was ik tevreden, alleen was het lastig om dat niet meteen te kunnen delen."

Weinigen waren dan ook op de hoogte van zijn deelname. "Enkel mijn bazin en mijn moeder. Mijn bazin moest ik inlichten voor mijn verlof. En mijn moeder... euh, die kan mij zolang niet missen. (lacht) Ik had mijn vrienden en collega's verteld dat ik een maand lang een digitale detox zou doen in het buitenland. Daar keken ze niet vreemd van op, omdat ik dat een paar jaar geleden ook gedaan heb in Afrika. Maar mijn moeder moest wel weten waarom ze mij een maand lang niet kon bereiken. Mijn vader vernam het pas op het moment dat de rest van Vlaanderen het te weten kwam. Mijn ouders zijn heel plichtsbewuste en discrete mensen, zeker vanuit hun medisch beroep. Er wordt ook nooit onderling gesproken over patiënten, dus kon mijn moeder dit netjes stilhouden voor mijn vader en broers. Ik had wel wat geluk, want ik had vooraf gezegd dat ik waarschijnlijk naar Thailand zou gaan. Dat ik dan in Vietnam terecht kwam, was aardig meegenomen. Zo kon ik vertellen dat ik daar ook een paar dagen geweest was, zodat ik niet te veel moest liegen. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik me de weken na mijn thuiskomst volop gefocust heb op mijn job, waar het net heel druk was. Bovendien heb ik toen enkele feestjes bij vrienden vermeden. Enkele weken later hadden ze het al weer over andere dingen en moest ik niet te veel in detail treden. (grijnst) Ik ben wel onder de indruk van alle aandacht. Deze week nog werd ik aangesproken aan de kassa van de supermarkt, en ook tijdens het werk krijg ik al eens de vraag: heb ik u zondag niet gezien op tv?"

Hoofdverdachte?
Over zijn deelname kan en mag hij niets kwijt. Of toch niet veel. "Ik kan zeggen dat ik in de tweede aflevering te zien ben, maar dat is dan ook alles. Welk type kandidaat ik ben? Ik ga zeker niet over lijken. Het voordeel van mijn job is dat ik ook de juiste vragen moet stellen en mensen moet proberen te doorgronden en aan te voelen. Maar het is wel intens. Ik denk dat de kijker nog geen tiende ziet van hoe intens het aanvoelt als kandidaat. Er zijn zoveel verschillende lagen: het individueel belang, dat van de groep, het geld, de zoektocht naar de mol..."

Opvallend: na de aflevering werd Bas door het publiek in Café De Mol én priester Pieter (de Brugse Mol van vorig jaar, red.) genoemd als één van de hoofdverdachten. "Wel grappig, omdat ze dat doen op basis van bepaalde uitspraken, waar je zelf niet eens bij stil staat. Maar ik lig daar niet wakker van. Je kan bezwaarlijk iemands karakter of uitspraken op echtheid beoordelen in een programma waar liegen centraal staat."
Gebruikersavatar

salb16 mar 2019, 12:31

 352  Sven
Het Belang van Limburg 16/03

Molwatcher Channy: “Het programma is ook voor de kijkers een mindfuck”

Afbeelding

De stand van zaken na aflevering één: 2.000 euro in de pot en tien kandidaten, onder wie eindelijk één mol. De zoektocht kan zondag dus pas echt beginnen.
Zou het iets voor jou geweest zijn om pas ter plekke als mol aangeduid te worden?
“Ik had vorig seizoen eerst aangegeven dat ik de mol niet wou zijn, maar naarmate de selectieprocedure vorderde, veranderde ik van gedacht. Ik zou het heel moeilijk hebben om pas in de eerste aflevering te horen dat ik nog de mol zou kunnen zijn. Instant paniek! Ik denk dat ik toch de voorbereiding nodig zou hebben.”

In ‘Café De Mol’, waar jij ook te gast was, pikten ze er een fragment uit waarin Gilles De Coster aan tafel zei dat de mol “pas gekozen” was. Sommigen hoorden eerder de naam van Bas dan ‘pas’.
“Normaal zijn ze heel vindingrijk in hun hints, maar het zou mij niet verbazen als het toch een tip zou zijn en ze omgekeerde psychologie toepassen. Denken dat de kijkers het te doorzichtig zouden vinden en het dan juist wél doen. Het programma is ook een mindfuck voor de kijkers.”

Het is natuurlijk nog wat te vroeg om al een mol aan te duiden, maar zou Bas het volgens jou kunnen zijn?
“Hij was mij toch opgevallen. Hij bleef vrij onbewogen toen hij zijn schermpje te zien kreeg en nam achteraf meteen het woord in de auto. Het lijkt me wel een goede tactiek als mol om meteen te willen polsen hoe het bij de rest zit.

Liesbet zou ook een goede mol kunnen zijn. Tijdens de selectie reageerde ze heel enthousiast toen ze te horen kreeg dat ze misschien de mol mocht spelen, maar in het spel heeft ze een bepaalde geslotenheid.

Bruno had tijdens zijn gesprek dan weer gezegd dat hij niet te veel zou reageren als hij de mol zou zijn. Bij de vragen van Gilles antwoordde Bruno tweemaal hetzelfde: ‘Zeker en vast’. Misschien was hij bang om iets verkeerd te zeggen?Eva haar mondhoeken gingen na het zien van haar scherm precies wat naar beneden, dus ik denk niet dat zij de mol is.”

Heb je een bepaalde tactiek om de mol te ontmaskeren?
“Ik ben geen diehard molloot die elke aflevering vijf keer kijkt, maar de eerste heb ik toch drie keer gezien. (lacht) Ik neem mijn taak als molwatcher dan ook serieus. Vorig jaar heeft tunnelvisie mij genekt. Nu ga ik eerder voor een trechtertechniek. Ik wil de kandidaten elimineren die het volgens mij niet zijn om zo hopelijk bij de mol uit te komen.” (nco)



Krant van West-Vlaanderen: Opinie van Marc Denys: https://kw.knack.be/west-vlaanderen/nie ... 65465.html
Gebruikersavatar

salb16 mar 2019, 12:57

 352  Sven
En dit vreemd artikel kwam ik ook tegen in Het Nieuwsblad (16/03):

(Verwijder het maar indien het te onnozel is)

Afbeelding
Gebruikersavatar

Mola Lisa16 mar 2019, 22:25

 328  Uma
salb schreef:Krant van West-Vlaanderen 15/03

Bastiaan Moeyaert uit Gits meteen hoofdverdachte in De Mol

Na de eerste aflevering van De Mol werd Bastiaan Moeyaert (32) uit Gits al bijna meteen gebombardeerd tot hoofdverdachte. Bas blijft er echter nuchter onder, al is hij wel onder de indruk van de aandacht die met het tv-programma gepaard gaat. "Het was echt toeval dat ik mij inschreef."

Afbeelding

Je hoort het niet meteen aan zijn tongval, maar Bas(tiaan) Moeyaert is wel degelijk een volbloed West-Vlaming. Vandaag verblijft hij in Sint-Gillis, maar tot zijn achttiende woonde hij in Gits. De zoon van dokter Chris Moeyaert en Lieve Verschaeve heeft nog twee broers (Korneel en Benjamien), maar tegenwoordig komt hij slechts om de paar weken nog eens in zijn geboortedorp. Dat heeft veel te maken met zijn job. Als headhunter en wedding planner heeft hij meer dan zijn handen vol. "Ik keer wel graag terug, ja. Ik ben ook een trotse West-Vl...
Mola Lisa schreef:Als ik de filmpjes herbeluister heb ik het gevoel dat Elisabet uit Limburg afkomstig is en dat Bas zijn roots in West-Vlaanderen liggen :?:
2 op 2 🙌🏼

Beter dan mijn 1 op 3 bij het zoeken naar de mol. :roll:
Gebruikersavatar

chicawah.janssen16 mar 2019, 22:43

 8153
Da ej hie tehoei hehoooooooooord Mola Lisa!
Gebruikersavatar

Mateo17 mar 2019, 00:37

 870
Gagagagaga!
Gebruikersavatar

Davy17 mar 2019, 21:30

Site Admin  1167  Uma
Liesbeth is het eerste slachtoffer
"Ik ben te onbezonnen aan De Mol begonnen"

➡️ https://www.wieisdemol.be/nieuws/89/het ... lachtoffer

Afbeelding

Er is een Mol gekozen, dat zagen we vorige week in de eerste aflevering. Van de tien deelnemers is er dus eentje van kant veranderd. Hij of zij heeft vanaf deze tweede aflevering de hoofdrol gekregen in het spel, en zal de groep niet meer helpen maar tegenwerken om de groepspot zo laag mogelijk te houden. De saboteur in de groep is alvast zeker dat hij het volledige avontuur in Vietnam zal meemaken. Dit in tegenstelling tot de kandidaten die hem te laat op het spoor komen. Zij krijgen vroeg of laat het rode scherm te zien.

"Ik voel mij een moordenaar die telkens op zoek is naar een volgend slachtoffer", zo omschrijft de kersverse saboteur het zelf in zijn dagboek.

En het eerste slachtoffer is ondertussen bekend. De 41-jarige HR consulente Liesbeth was naar eigen zeggen te eerlijk in het spel, en moest na 3 dagen in Vietnam alweer terug naar huis vertrekken. "Mijn molboekje had evengoed open kunnen liggen", zegt ze ons na haar vertrek uit het spel. "Ik heb mijn informatie te veel gedeeld met de anderen, en heb me daarnaast ook te veel laten leiden door mijn intuïtie en te weinig door mijn hoofd".

"Voor de eerste test had ik me voorgenomen om mijn antwoorden te spreiden over 8 kandidaten, maar uiteindelijk heb ik ginder dan toch nog een paar mensen doorstreept met het idee dat ze De Mol niet konden zijn", aldus Liesbeth. "Ik heb te veel de focus gelegd op enkele personen... de befaamde tunnelvisie zoals men zegt. Als ik opnieuw zou beginnen zou ik zeker mijn buikgevoel meer uitschakelen. En me meer voorbereiden. Keihard. Ik ben gewoon te onbezonnen aan De Mol begonnen, het enige wat ik dacht toen ik geselecteerd was was 'woohoow, ik doe mee aan De Mol!".

Nu ze terugkijkt op haar deelname vindt Liesbeth het vooral spijtig dat ze de andere kandidaten niet nog beter heeft kunnen leren kennen.

"Je leert 9 nieuwe mensen kennen, en het is jammer dat je ze na 3 dagen alweer moet verlaten. Wat je samen deelt is zo'n unieke ervaring. Uiteindelijk kan je dat als buitenstaander moeilijk begrijpen, maar De Mol is een heel onnatuurlijk spel op dat vlak. Je wantrouwt 9 mensen die je eigenlijk heel leuk vindt. Je zit bovendien wel samen in dezelfde situatie, en beseft allemaal 'wat we hier beleven is uniek'. Dat maakt dat je heel snel een hechte groep wordt".

En met het vertrek van Liesbeth is de afvalrace voor de groep nu echt begonnen. Nog acht deelnemers die strijden om de overwinning, en één Mol met andere plannen.
Gebruikersavatar

salb19 mar 2019, 07:01

 352  Sven
Dag Allemaal 19/03

Afbeelding
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 27