Berichten rond De Mol 2019 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

commisaris Witse09 mar 2019, 11:43

 260
Ook in De Morgen van vandaag 9 maart een artikel !


Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar

Cedric09 mar 2019, 11:59

 2834  Uma
koen.willen schreef:Heeft iemand toegang tot deze plus artikels?

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190306_042 ... en-monster
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190309_042 ... afe-de-mol
Het eerste:

"'De Mol' is een monster"
Zet uw judasdetector op scherp want zondag start het nieuwe seizoen van 'De Mol'. Het avontuurlijke spelprogramma waarin tien reisgenoten opdrachten uitvoeren om geld in de pot te krijgen en tegelijkertijd speuren naar de saboteur in hun midden, bestaat ondertussen al 20 jaar. Michiel Devlieger (54), de presentator van weleer, kruist de mollenklemmen met Gilles De Coster (38), de huidige gastheer. “De scenariofase is leuker dan de opnames. Het is een beetje God spelen, hé.”

Aan een winterzonovergoten picknicktafel in Vilvoorde installeren zich de enige twee Mol-presentatoren die Vlaanderen rijk is, en wij mogen mee aanschuiven. Michiel Devlieger stond samen met Bart De Pauw, Tom Lenaerts en regisseur Michel Vanhove aan de kribbe van 'De Mol' in 1998. Hij presenteerde ook de eerste drie legendarische seizoenen, toen nog op de VRT. Dat waren kijkcijferhits en tal van buitenlandse zenders brouwden eigen versies maar in Vlaanderen verdween het succesprogramma van het scherm tot 2016, toen VIER 'De Mol' reanimeerde met Gilles De Coster als reisgids. De Coster heeft er ondertussen vier tour of duties opzitten. Zondag begint zijn recentste worp, 'De Mol Vietnam', op VIER.

Michiel, heeft het nooit gekriebeld om zelf 'De Mol' te reanimeren?
Michiel: “Wij - de vier bedenkers - zijn er in 2003 mee gestopt met de gedachte: er komt pas een nieuwe 'De Mol' als we hem terug samen kunnen maken. Maar zodra iemand van ons met een ander project bezig is, is dat qua agenda's niet meer op elkaar af te stemmen. Om de drie à vier jaar kwam het idee om te herbeginnen nog eens op tafel maar dan lukte de constellatie nooit. Na verloop van tijd was het duidelijk dat de oude garde het nooit meer ging doen. In 2015 is een nieuw team begonnen met 'De Mol'. Vanaf toen was het voor mij heel makkelijk om dat los te laten en ik had me toen ook net geëngageerd hier om me op fictie te gooien (Devlieger is nu chef fictie bij productiehuis Woestijnvis, red.). Om dan na drie maanden te zeggen: 'Neen, ik ga toch 'De Mol' doen', dat vond ik niet kunnen. Ik was er niet op gefocust. Dus kon ik alleen maar vriendelijk ondersteunend meewerken en af en toe streng meekijken naar hoe de heropstart van 'De Mol' aan het gebeuren was.”

Naar verluidt was de oude garde niet meteen te vinden voor de heropstart door een ander team?
Michiel: “ Goh, laat ons zeggen dat er in de coulissen veel aan het gebeuren was wat niet per se met 'De Mol' te maken had. Een aantal mensen zat niet meer bij dit bedrijf (De Pauw en Lenaerts verlieten Woestijnvis, red.). Op dit moment is iedereen van de oude garde heel blij dat 'De Mol' er terug is en met de manier waarop die gemaakt wordt. Al degenen die er vroeger mee te maken hadden, kijken er met trots naar. Ik denk dat dat in het begin belangrijk was: je zit met een programma dat een redelijk mythische status had. Om na zoveel jaar de mythe terug leven te gaan inblazen: kuist uw tanden maar uit want de verwachtingen zijn torenhoog. Wat mij betreft: petje af voor de nieuwe ploeg. Er is geen enkel moment waarop je denkt dat het vroeger toch beter was. Ze hebben de verwachtingen ingelost en overtroffen.”

Heb je je opvolger Gilles mee geselecteerd?
Michiel: “Ik heb hem mee gesuggereerd.”

Waarom tipte je hem?
Gilles: “Ja, waarom?”
Michiel: “Ik denk dat je als presentator van 'De Mol' genoeg empathie moet hebben maar ook genoeg afstand van je kandidaten moet bewaren. Je moet mee het mysterie voeden maar er tegelijkertijd voor zorgen dat het niet alléén maar een thriller is, je moet er ook wat human interest insteken. Je scant dan een aantal presentatoren die je kent en Gilles was eigenlijk de enige kandidaat met het goede profiel.”

Heb jij meteen ja gezegd, Gilles?
Gilles: “Dat herinner ik me niet meer maar ik vermoed van wel. Ik heb toen alleszins heel geëxciteerd mijn lief gebeld: 'Je raadt niet wat ze me juist gevraagd hebben!' Ik had al horen waaien in de coulissen dat 'De Mol' ging terugkeren en was daar in eerste instantie blij mee als kijker. Maar in mijn ogen ging dat met Michiel als presentator zijn. In de ogen van de ploeg die al met de heropstart begonnen was ook, want alle eerste scenario's vermelden Michiel als presentator. Ik was gigantische fan van het programma. Uiteraard wil je eraan meewerken, al was het maar om broodjes te smeren op de set. Het is een heel grote blijk van vertrouwen dat we als ploeg dat erfstuk in handen krijgen.”

Alsof jullie de Mona Lisa mogen restaureren?
Gilles: (lacht) “Wel, ik ga Michiel nog net niet vergelijken met da Vinci. Hij is eerder Andy Warhol. Ontzag was er al maar we zijn er ons ook van bewust dat we heel erg ons best moeten doen gezien de geschiedenis die het programma met zich meedraagt. Het zorgt voor heel veel trots en nog aangescherpt arbeidsethos.”

Maar Michiel trok voor dat eerste nieuwe seizoen nog mee naar Argentinië?
Michiel: “Ja, maar niet voor de hele trip. Ik was er tijdens de voorbereiding en de eerste twee afleveringen. Ik heb Gilles wat gecoacht. In Zuid-Afrika, voor seizoen twee, was ik er ook nog een week bij maar ik voelde eigenlijk al aan dat ik er meer was om hen een goed gevoel te geven dan dat het echt verschil maakte.”

Michieltje-steunwieltje mocht eraf?
Michiel: (lacht) “Voilà! Het was ook niet meer nodig. Om er alleen maar als toerist bij te lopen, dat vond ik niet tof.”
Gilles: “Maar Michiel is wel al vier jaar lang een zeer dankbare sparringpartner in de voorafgaandelijke fases, waar we met concepten en opdrachten enthousiast staan te kwispelstaarten en hij na één scan kan zeggen wat er scheelt aan onze plannen. In die zin blijft hij van onschatbare waarde in de totstandkoming van een scenario, van opdrachten. Ik heb daar eens goed over zitten nadenken, dat overkomt me soms: Michiel is directeur fictie van Woestijnvis. 'De Mol' ís eigenlijk een fictiereeks, een whodunit over tien afleveringen. Maar we werken niet met acteurs, we werken met mensen van wie je niet weet wat ze gaan doen. Je moet als spelbedenker alle mogelijke scenario's in je hoofd hebben.”
Michiel: “'De Mol' is fictie waarbij je de contouren uitzet maar je moet heel goed nadenken over wat er daarbinnen allemaal kan gebeuren: welke beslissingen zullen de spelers mogelijk nemen? Je vertrekt iedere keer van een leeg blad. En nieuwe variaties op eerdere opdrachten bedenken, is een interessant proces waar ik graag bij betrokken ben. Soms frustrerend, maar dat is het plezantste. De scenariofase is leuker dan de opnames. Het is een beetje God spelen, hé. En dan komen we nog vaak in een situatie van 'Godmiljaar, shit! Aan die mogelijkheid hadden we niet gedacht! Snel, crisisoverleg!' Het gebeurt dat de spelers het spel toch nog een andere richting opsturen dan voorzien.”

Wat is het strafste dat jullie hebben meegemaakt bij 'De Mol'?
Michiel: “Het is telkens een rollercoaster, een geweldige trip. Wat ik me herinner, is de monomanie van het project. 'De Mol' is een monster, maar wanneer je het getemd hebt, ben je de koning te rijk. De allereerste opnames waren ontzéttend spannend want alles was pionierswerk. Halverwege de opnames zaten we in een kasteel in Frankrijk en toen liep ik leeg tegen onze producer Inge: 'Waw! Hoe fantastisch is dit?' We sliepen drie uur per nacht. Magda, onze eerste mol, had geen voorbeeld. En als er iemand afviel, kwam dat aan als een blok beton, er was dan rouwstemming in de groep. De mol moest daarmee leren omgaan: het is míjn schuld dat die toffe mens eruit vliegt. We hadden vijf minuten om onze mol te briefen en te zeggen: 'Kop op! Geweldig goed gedaan!'”
Gilles: “Mijn mooiste moment was mijn eerste draaidag in Argentinië, in de zoutwoestijn. Als je dan op de walkietalkie hoort roepen 'Kandidaten op de set!', voel je een sneltrein die zich in werking zet en weet je dat je er niet meer af kan springen en dat het pas over drie weken stopt. Een machtig en geniaal gevoel. En ik heb dat nog elk jaar als de kandidaten mij voor het eerst zien op de set.”

Bart De Pauw, een andere geestelijke vader, zei ooit dat iedereen die aan 'De Mol' meewerkt er een haat-liefdeverhouding mee heeft: het sloopt je sociale leven en je gezondheid.
Gilles: “Ik voel er alleen maar liefde voor. Het vraagt veel, maar je krijgt er ook veel van terug. Ik werk samen met mensen die ondertussen echte vrienden zijn.”
Michiel: “Ik snap Bart wel. Wij werkten destijds met een kleine ploeg en waren schuldig aan zelfoverschatting in die eerste reeks. Het idee was afgeklopt in mei, dan moest alles in gang gezet worden, opdrachten verzonnen enzovoorts. In oktober zijn we vertrokken en op 3 november waren we terug. Op 6 december 1998 kwam de eerste aflevering op antenne. Bart is tijdens de montage voor het eerst vader geworden. Wij draaiden moordende shiften tijdens het monteren, je bent uitgewrongen tegen dat het gedaan is. Maar het is ook heerlijk verslavend, zeker als het resultaat iets is wat leeft bij de mensen.”

Behalve gastheer-reisleider zijn jullie telkens ook de beulen die het gevreesde rode scherm laten aanfloepen. Zitten jullie dan soms zelf met een krop in de keel?
Michiel: “Een krop in de keel is veel gezegd, maar sommige kandidaten sluit je direct in je hart. Die eliminatie met het rode scherm is eigen aan het format en dat kun je niet sturen. Van sommige kandidaten hoop je dat ze lang meegaan omdat ze goed in de groep liggen en spelerkes zijn. Maar de loterijfactor is groot en dan vloek je wel eens. Zeker richting finale zit je zelf te puzzelen: wie gaat het halen? Die ene kandidaat zit op het goede spoor, maar die andere zit in het bos.” (lacht)
Gilles: “Mensen denken soms dat het plezant is om met je vingertje boven de knop van de laptop te treuzelen. Maar je moet de spanning en de plechtigheid van het moment respecteren. Dat heb ik mezelf moeten aanleren. Sommige kandidaten zitten er compleet naast maar komen voor de kijker heel verdacht over. Dan vind ik het erg dat die moet vertrekken. Af en toe rammel ik wel met hun kloten. Zo vertelde Bruno me in Argentinië dat hij in de eliminatieronde meteen zeker was dat hij niet moest vertrekken omdat ik zijn naam als eerste intikte. Ik heb hem uitgelegd dat dat onzin was. En om hem te jennen, ben ik de volgende keer opnieuw met hem begonnen. Je had zijn gezicht moeten zien!” (grijnst)
Michiel: “Het is perfide, maar dat spel moet je graag spelen als maker: iedere deelnemer in 'De Mol' weet ondertussen dat je tegen een muur kan botsen en voor grote verrassingen kan komen te staan.”

Wie vonden jullie de beste mol van allemaal?
Gilles: “Wie van je kinderen zie je het liefst? Daar valt geen antwoord op te geven.”
Michiel: “Ik heb de beste herinneringen aan onze tweede reeks, met Hugo als mol, omdat het de reeks was waarop we zelf op ons best waren, vind ik. De eerste keer leer je nog zoveel onderweg. De tweede keer ben je gewapend maar zit er nog veel onschuld binnen de groep kandidaten. Dat laatste is er geleidelijk uitgegaan omdat iedereen met strategieën aankomt. Hugo was een hele goeie mol omdat hij kolonel in het leger was: dat soort van verraad stond haaks op zijn militaire ethiek. En dat hij het dan toch gedaan heeft en het schuldgevoel mee in zijn verhaal heeft gestoken, dat vond ik briljant. Maar ook Magda was heel straf, al is het maar omdat zij een voortreffelijke pionier was.”

Stel dat er een BV-editie van 'De Mol' komt en jullie worden verplicht om deel te nemen. Waarom zou de ander een goeie mol zijn?
Michiel: “Gilles zou een goeie mol zijn vanwege zijn kwaliteiten als presentator: meedoen met de groep maar tegelijkertijd zijn eigen agenda doorvoeren, hij kan de mensen kwansuis sturen.”
Gilles: “Michiel is de uitvinder van het programma. Hij heeft zich de voorbije twintig jaar de manier van denken eigen gemaakt om elke situatie tot op het bot te analyseren. Hij ziet overal de gaten waar hij als mol gebruik van zou kunnen maken. Hij is intussen ook vanuit zijn fictieachtergrond goed in het lezen van mensen en kan goed inschatten wie hij mee kan trekken in een verhaal.”

De oude garde is na drie seizoenen gestopt. Hoelang gaat de nieuwe ploeg door?
Gilles: “Zolang de ideeën fris zijn, de goesting aanwezig is en het programma besteld wordt, want het is niet goedkoop. Dat er metaalmoeheid optreedt, dat kan. Ik zou het geen ramp vinden om een jaar over te slaan.”

In 2000 won 'De Mol' een Gouden Roos. Waar staat die prestigieuze tv-prijs nu?
Michiel: (lacht) “Dat weet niemand. We hebben die destijds aan de VRT gegeven, als een soort bedankje. Een paar jaar geleden kreeg ik de vraag van een quizprogramma om een foto te mogen nemen van die trofee. Maar bij de VRT weten ze niet meer waar de Roos gebleven is. Misschien op het nachtkastje van een directeur?”

Gilles vertelde me in een eerder interview dat hij lekkere balletjes in tomatensaus kan bereiden. Welke verborgen talenten heb jij, Michiel?
Michiel: “Ik kan ook behoorlijk koken. Wij twee hebben nog niet samen gekookt, ik wacht nog op de uitnodiging.”
Gilles: “Ik heb vorige week de hele mollenbende en hun partners thuis uitgenodigd en voor hen gekookt. Mensen eten geven, vind ik het schoonste wat er is, I love it.”

Jij werkt nu achter de schermen. Heb je echt geen zin meer om nog iets voor de camera te doen, Michiel?
Michiel: “Neen, ik ben content met wat ik aan het doen ben en ik mis het andere niet, ik heb er heel erg vrede mee. Been there, done that.”

Hoe zie je Gilles' carrière verder evolueren?
Gilles: “Richting goot ongetwijfeld.”
Michiel: “Gilles is een man van vele kwaliteiten. Dit spelprogramma leidt hij bijzonder goed, maar ook als interviewer zit hij in een eenzame klasse.”
Gilles: (verbaasd) “Amai.”
Michiel: “Neen, dat vind ik echt. Wat hij in 'Misdaaddokters' doet, is fantastisch. Dat heeft niet met het onderwerp alleen te maken maar ook met een klasbak als interviewer. Ik hoop dat hij dat zolang mogelijk kan combineren: gedegen journalistieke approach en daarnaast de formats die meer richting entertainment gaan.”

En wat moet Michiel zeker nog doen?
Gilles: “Ik snap dat hij geen zin meer heeft om voor de camera's iets te doen. Maar als je ziet welke fantastische fictie dit huis heeft voortgebracht en nog aan het voortbrengen is, zit hij geweldig op zijn plaats als chef fictie. Moeilijk om in een glazen bol te zien hoe de tv-sector gaat evolueren, maar het talent dat hier zit verzameld rond Michiel gaat nog voor heel schone dingen zorgen. En anders moeten we samen een boulettenrestaurant beginnen.” (lacht)

Karel Moors
'De Mol Vietnam', VIER, zondag, 19.50 uur (eerst 'Café De Mol')
Gebruikersavatar

chicawah.janssen09 mar 2019, 12:01

 8153
Heel tof artikel met "onze" Davy!
Gebruikersavatar

Cedric09 mar 2019, 12:02

 2834  Uma
koen.willen schreef:Heeft iemand toegang tot deze plus artikels?

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190306_042 ... en-monster
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190309_042 ... afe-de-mol
Het tweede:

Gilles en Élodie heropenen 'Café De Mol'
Zondag begint 'De Mol' opnieuw en bijgevolg heropent ook 'Café De Mol'. Ex-mol Gilles Van Bouwel (30) en Élodie Ouédraogo (37) baten het discussieprogramma voor mollenjagers dit jaar uit.

Dit seizoen wordt de mol pas in de eerste aflevering gekozen uit de tien kandidaten. In tegenstelling tot alle voorgaande mollen heeft hij of zij zich totaal niet kunnen voorbereiden op de opdrachten.

“Die voorbereiding was voor mij nochtans een houvast in een heel stresserende periode. Zonder die moltraining zou ik nog meer gestrest hebben”, analyseert Gilles Van Bouwel, de man die de boel vier jaar geleden besodemieterde in Argentinië. “De extra druk die de mol dit seizoen te verwerken krijgt, moet immens zijn. Het moet een steengoeie mol zijn. Ik kon op voorhand uitvissen hoe ik de opdrachten zou aanpakken, zodat ik zo veel mogelijk mezelf kon blijven. Het risico bestaat dat je anders overmoedig wordt, dat je gaat improviseren en te opvallende sabotageacties onderneemt. Je kan nog de beste acteur ter wereld zijn - wat die tien kandidaten niet zijn - je gaat je als mol toch een beetje anders gedragen. Nu is er dus iemand die een dag heel jolig heeft meegedaan met de groep en die zich daarna plots anders gaat gedragen.”

Dynamiek

Élodie Ouédraogo vervangt dit jaar Frances Lefebure als co-presentatrice van 'Café De Mol'.

“Ik ben een grote fan van het programma, maar niet zo'n goeie mollenvanger want ik heb nogal last van tunnelvisie. (lacht) Vorig jaar werkte ik al mee aan 'Café De Mol' en toen geloofde ik 100 procent dat Pascale de mol was. Zij was marineofficier, een intelligente vrouw en ze bleef lang in het spel waardoor ik er meer en meer van overtuigd raakte dat ik de code gekraakt had. Ik ben er een week niet goed van geweest toen zij afviel.”

Het concept van 'Café De Mol' wordt lichtjes gewijzigd. “We blijven zoeken naar de mol met hulp van de kijkers en gasten in de studio. We discussiëren over theorieën en sociale media blijven belangrijk, maar we willen wat meer dynamiek in het programma krijgen”, zegt Gilles. “In de eerste aflevering komt Pieter, de mol van vorig jaar langs.”

Het format 'De Mol' bestaat al twintig jaar. Gilles hield als kind krantenknipsels bij over zijn favoriete programma. “En om de een of andere bizarre reden is het gelukt om zelf mee te mogen doen en zelfs mol te spelen. Hét meest memorabele moment voor mij was toen ik de berg in Argentinië afstapte en duidelijk werd dat ik de mol was. Dat en de vertoning van de finale in de Kinepolis Antwerpen, toen mijn moeder hysterisch naast me zat te krijsen omdat ze maar niet kon geloven dat ik de mol was.”

'Café De Mol', VIER, zondag, voor en na 'De Mol', om 19.50 uur en 21.05 uur
'De Mol', VIER, zondag, 20 uur
Gebruikersavatar

Vermoljoen09 mar 2019, 12:08

 2354  Uma
Cedric schreef:Het eerste "'De Mol' is een monster"
Bedankt!
Gebruikersavatar

masterveecee10 mar 2019, 10:45

 3547  Sven
GDC nu op stubru
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT10 mar 2019, 11:18

 767  Yens
masterveecee schreef:GDC nu op stubru
Ik zie het helaas te laat... Is er iets interessants of nieuws gezegd?
Gebruikersavatar

Jansen10 mar 2019, 11:45

 3423  Yens
Mollenjager-DT schreef:Ik zie het helaas te laat... Is er iets interessants of nieuws gezegd?
Als het op Stubru is uitgezonden, kan je het waarschijnlijk herbeluisteren via:
https://radioplus.be/#/stubru/herbeluister
Gebruikersavatar

salb10 mar 2019, 11:51

 352  Sven
koen.willen schreef:Iemand toegang tot deze artikels:

https://www.demorgen.be/tvmedia/wat-moe ... -b82e395a/
https://www.gva.be/cnt/dmf20190308_0424 ... erdan-ooit
Artikel uit De Morgen:

Wat moet de perfecte mol nog kunnen, behalve liegen?
Wat maakt een deelnemer van De mol tot een ideale saboteur, behalve staalhard kunnen liegen? Moet hij of zij een sociaal dier zijn, getuigen van een bovengemiddeld spelinzicht of geslepen een groep naar de hand kunnen zetten? Niets van dat alles, zo blijkt.
Sue Somers 10 maart 2019, 10:00


De mol zou De mol niet zijn als er bij de start van het nieuwe seizoen, zondag op VIER, geen elektriciteit in de lucht hangt. Al vanaf de eerste scène zorgen de makers ervoor dat deelnemers en kijkers bij de les zijn: voor het eerst in de geschiedenis van het programma reist een groep naar een buitenlandse bestemming zonder dat er een mol tussenzit.

“We dachten: laten we het onszelf dit jaar extra moeilijk maken”, grijnst presentator Gilles De Coster, die voorts niet van plan is in zijn kaarten te laten kijken wat de selectiecriteria betreft van de mol, wiens identiteit het best bewaarde mediageheim van het land moet zijn.

De Coster: “Waar wij op letten bij de keuze van de mol behoort tot de interne keuken van het programma. Voor ons is het snel duidelijk, maar vervolgens wordt daar intensief en lang over gediscussieerd: hebben we wel de juiste? Deze keer zijn we ter plekke tot een consensus moeten komen, na een inschatting van de kernredactie en mij. Na de eerste opdracht zijn we apart gaan zitten en hebben we een beslissing genomen. De technische ploeg en de productie waren daar niet bij betrokken.”

Ook tijdens de voorgaande jaren wist niet iedereen die aan het programma meewerkte wie de mol was, zegt De Coster. “Tenzij ze het zelf doorhadden. Of tot het moment dat de finale aanbreekt – dan moeten de camera- en geluidsmensen uiteraard gebrieft zijn. Doorgaans hanteren we de regel: hoe minder mensen het weten, hoe beter. In Zuid-Afrika wist onze producer pas na aflevering zeven dat Eline de mol was.”


Kijken zonder te luisteren
Veel van de onwetendheid en de verwarring heeft uiteraard te maken met de context: in een spel waarin iedereen elkaar verdenkt, maakt iedereen zich tot op een bepaalde hoogte verdacht. Maar hoe kunnen kijkers op het juiste spoor terechtkomen? Is de mol een gangmaker die een groep achter zich kan scharen, zoals godsdienstleraar Pieter Delanoy vorig seizoen? Hij kreeg de deelnemers zover dat hij in een spel als enige niet werd neergeschoten. Iedereen vertrouwde de hulppriester – een job waarmee hij intussen tijdelijk is gestopt om te doctoreren.

“Extravertie is zeker geen basisvereiste”, benadrukt De Coster. “Pieter is een joviale, entertainende kerel. Dat ligt nu eenmaal in zijn karakter. Het is niet zo dat de mol het spel altijd in handen moet nemen om een proef te laten mislukken. Soms volstaat het voor een mol om iemand in jouw plaats de fouten te laten maken.”

Gilles Van Bouwel, die na zijn outing als mol in 2016 voor Woestijnvis ging werken en sindsdien Café de mol presenteert, de talkshow die een forum biedt aan de kijkers, zegt dat er honderden manieren zijn om De mol te spelen. “Dat maakt het concept zo goed. Toch denk ik dat de mol in de eerste plaats stressbestendig moet zijn. Je voelt de druk van de productie op je schouders en ik kan je verzekeren: dat is zwaar. En eenzaam. Hoewel je de hele tijd omringd wordt door de programmamakers, hoor je niet bij hen. Een echte kandidaat ben je ook niet.”

Ook snel zijn is een vereiste, vindt Van Bouwel. “Je krijgt op voorhand wel de plannen voor de sabotages, maar soms lukken die niet of draait het anders uit. Dan moet je snel kunnen schakelen. Ik zeg bewust niet ‘improviseren’, want dat is gevaarlijk. Als mol moet je doordacht te werk gaan en weten: wanneer ik dit doe, is dat de uitkomst.”

Derde voorwaarde volgens van Bouwel: sociale en emotionele intelligentie. “Dat vond ik een van de leukste aspecten. Je speelt een psychologisch spel met de andere kandidaten. Je probeert hun vertrouwen te winnen en hen aan het lijntje te houden. Zo heeft Bruno, een van mijn medekandidaten, proeven voor mij gesaboteerd nadat ik hem ervan had overtuigd zich verdacht te maken. Dat was een zalig gevoel.”

Davey Van Rode, de kandidaat die in 2017 politie-inspecteur Eline ontmaskerde als mol, vindt dat de mol een durver moet zijn. “Ik ben iemand die nadenkt, terwijl de mol toch meer het spel in handen moet nemen. Een mol is daarom ook maar beter rad van tong. Gilles, Eline en Pieter zijn types die weinig grenzen kennen en die er bij een proef meteen invlogen. Ik let meer op wat ik zeg.”


Of Van Rode als succesvolle mollenjager een tip heeft voor de kijkers? “Soms moet je kijken zonder te luisteren en luisteren zonder te kijken”, zegt hij. “Wie goed oplet, kan zo vijf, zes kandidaten elimineren op basis van hun karakter. Deelnemers zoals Annelies (die soms verward maar altijd goedhartig overkwam, SS) of Sam (gedreven maar ook naïef, SS), die kunnen de mol niet zijn.”

Als kijker plaatste Van Rode vorig seizoen een gokje op de juiste mol. “Ik was te gast in Café de mol, waar ik liet verstaan dat ik Bahador verdacht, maar ook dat Pieter een goede mol zou zijn. Een pastoor als mol, dat leek me wel een grappig idee. Zeker vanuit het oogpunt van de programmamakers. Soms moet je denken zoals hen: wat zou een goed verhaal kunnen opleveren? Een mol moet tenslotte de hele reeks meegaan.”

Van Bouwel, die als Woestijnvis-medewerker niet weet wie De mol is, gokte pas na een aantal afleveringen juist op Pieter. “Ik heb toen wel alle afleveringen drie keer bekeken. Elke proef heb ik ontleed met als uitgangspunt welke positie de mol op dat moment het beste kon innemen. (lachje) Ik was er nogal fanatiek mee bezig, ja. Met Eline zat ik fout, tijdens dat seizoen dacht ik dat Davey de mol was. Het was het jaar nadat ik had meegedaan en ik herkende veel van mezelf in Davey. Ik dacht dat de programmamakers hadden gekozen voor iemand die op mij lijkt. Het voelde alsof ik werd vervangen.”

Denken zoals de programmamakers om de mol te vinden, heeft Van Bouwel nooit gedaan. “Ik kijk wel naar wat een leuke sabotage zou zijn. Iemand die bij een proef niet loopt maar wandelt om tijd te rekken, of iemand die zijn bril is vergeten en niet goed kan lezen, dat zijn geen leuke sabotages. Voorts hou ik in de gaten hoeveel geld elke kandidaat verdient – follow the money is een goede strategie. De mol is niet noodzakelijk degene die het minste geld in de pot brengt, maar zeker niet het meeste.”

Paranoïde
Waarom de makers precies hem kozen als mol, weet Van Bouwel nog altijd niet. “Dat behoort tot het productiegeheim”, zegt hij raadselachtiger dan dat hij het bedoelt. “Het begint, denk ik, met een buikgevoel: ‘Die persoon kunnen we de taak geven, hij of zij zal kunnen omgaan met de druk.’ Voor ik definitief de mol werd, heb ik meerdere gesprekken gehad met de makers. Ze keren je binnenstebuiten en leggen je verschillende scenario’s voor: ‘Hoe zou je daarop reageren?’, ‘Hoe zou je dat aanpakken?’, ‘Wat gebeurt er als je zus of zo doet?’”

Vermoeiend, jazeker, maar Van Bouwel kon het volhouden omdat hij dicht bij zichzelf bleef. Hij was een bezeten speler omdat hij dat in het echte leven ook is. “Het is onmogelijk je in het programma anders voor te doen dan je bent. Als mol heb je één groot voordeel: je weet dat iedereen te vertrouwen is. Als kandidaat sta je veel meer paranoïde in het spel, dat klopt. En toch slaagt iedereen erin om in die context zichzelf te blijven. Toen ik de kandidaten achteraf leerde kennen, was dat precies dezelfde groep als toen we op reis waren.”

‘Als mol heb je één groot voordeel: je weet dat iedereen te vertrouwen is. Als kandidaat sta je veel meer paranoïde in het spel’

Gilles Van Bouwel, mol in 2016
Er is maar één gouden regel voor de mol, beaamt De Coster: blijf wie je bent, ga jezelf niet heruitvinden. “Dat lijkt een cliché, maar het klopt. De mol moet zo dicht mogelijk bij de waarheid kunnen liegen. Als hij of zij zich anders gaat gedragen, dan zullen de kandidaten dat snel doorhebben. Om die reden komt iedereen in aanmerking om de mol te spelen. Gilles is een ander type dan Eline, die weer anders is dan Pieter. En toch waren ze allen een goede mol.”

Een mol moet daarnaast betrouwbaar zijn, vindt De Coster. “Wij stellen als makers veel vertrouwen in de mol. We moeten ervan uit kunnen gaan dat ze hun onbetrouwbare taak op een betrouwbare manier zullen uitvoeren. En dat ze consequent zijn in hun gedrag. Wie in het echte leven een stresskip is, moet dat als mol ook zijn. Een rol spelen, dat hou je geen drie weken vol.”

Maar dan nog blijft waakzaamheid geboden. Zo had Davey Van Rode al een vermoeden dat Eline de mol was, nog voor het programma goed en wel begonnen begonnen was. “De mol speel je met tien mensen, maar in ons geval zaten er elf klaar in een auto om te vertrekken. We konden met elf deelnemers aan het spel beginnen en op die manier 5.000 euro in de groepspot steken. Maar dan mocht niemand op de knop drukken die iedereen in de auto voor zich had. Drukte iemand wel op de knop, dan vertrokken we met tien, was er geen 5.000 euro en waren de vijf snelste drukkers verzekerd van een plaats op het vliegtuig.”

Voor de 60 seconden begonnen te lopen waarin ze konden beslissen tussen egoïsme en altruïsme, mochten de deelnemers overleggen met de kandidaten in de auto’s naast hen. Zo kwam Van Rode terecht op de achterbank bij Eline, die hem er meteen van probeerde te overtuigen toch af te drukken. “Eline wilde het niet missen en dat snapte ik. Ik wilde aanvankelijk voor de groepspot gaan, maar Eline wist me te overtuigen van het tegendeel. Maar toen ik afdrukte en bij de vijf snelste drukkers was die onmiddellijk op het vliegtuig mochten stappen, bleek Eline er niet bij te zijn.”

Raar, vond Van Rode. Toen ook de zesde deelnemer die op het vliegtuig stapte niet Eline was, ging er bij hem een licht branden. “Uiteindelijk kwam ze er pas als zevende door. Toen ik haar daarover aansprak, reageerde ze nogal droog. Ik had een veel emotionelere reactie verwacht. Als kandidaat ben je gedreven en wil je erbij zijn. Wie daar niet in slaagt en terughoudend reageert, zoals Eline deed, die moet je in de gaten houden.”

‘Wie in het echte leven een stresskip is, moet dat als mol ook zijn. Een rol spelen, dat hou je geen drie weken vol’
Gilles De Coster, presentator ‘De mol’

Kneusje
Op de eerste moltest, waarbij de kandidaten vragen moeten beantwoorden over hun vermoedelijke mol, zette Van Rode twaalf van de twintig vragen in op Eline. Toen na de tweede proef zijn vermoeden werd bevestigd, ging Van Rode bij de daaropvolgende testen voluit voor Eline. “Een gevaarlijke strategie, maar mijn rekensom klopte. Na zes proeven waren Eline en Annelies de enige kandidaten die nog maar één keer geld in de pot hadden gebracht. Maar mijn buikgevoel zei me dat Annelies nooit de mol kon zijn.”

Volgens De Coster maakt een vroege ontmaskering het de programmamakers niet moeilijker. “Het is tenslotte de bedoeling dat de mol wordt gevonden. Of dat nu vroeg of laat gebeurt, maakt niet zo veel uit. Het zegt ook niets over de sterkte of de zwakte van de mol. Als kandidaat X kandidaat Y verdenkt, kan het interessant zijn om te zien hoe die twee zich ten opzichte van elkaar gaan gedragen. Dat kan dan een nieuwe verhaallijn zijn.”

De beste truc die Eline als mol heeft uitgehaald, zegt Van Rode, is dat ze zich joviaal opstelde en met iedereen bevriend was. “Ze kwam niet verdacht over omdat ze de nonchalante, kleine zus was voor wie je moest zorgen. Ze was ‘ons’ Eline’, het kneusje van de groep.”


Ook Van Bouwel zegt dat hij er als mol van genoot het vertrouwen te krijgen van de groep. “Er was een proef waarbij iedereen het erover eens was dat ik als enige een klooster binnen mocht om antwoorden te geven die iedereen onderweg had verzameld. Daar heb ik naar hartenlust kunnen ‘mollen’. Voor mijn ego was dat een enorme streling, het betekende dat ik op dat moment het minst van iedereen werd verdacht.”

Waar hij door de mand is gevallen herinnert Van Bouwel zich nog even sterk: een groepsdiscussie over pasvragen waarin hij, tegen zijn ware aard in, het laken volledig naar zich toetrok, zodat hij alle pasvragen had. “Toen heb ik echt de egoïst uitgehangen. Zo erg zelfs dat mijn vader, toen hij me op tv bezig zag, zei dat hij niet kon begrijpen dat ik me zo degoutant gedroeg – tenzij ik de mol was.”

Dit jaar zal de mol er nog meer dan anders voor moeten waken niet op te vallen, denkt Van Bouwel. “Het is de moeilijkste opdracht voor de mol tot nu toe. Deze keer gaat de mol een tijdje hebben meegedraaid als kandidaat – iemand gaat zich dus op een bepaald moment anders gaan gedragen. De mol heeft dit seizoen weinig tijd om na te denken over sabotages, waardoor ze misschien opzichtiger gaan gebeuren. Probeer dan maar eens niet door de mand te vallen.”
Gebruikersavatar

Heinz10 mar 2019, 12:01

Forum veteraan  427  Uma
Bedankt voor het plaatsen van alle artikels! Ga zo door! Heerlijk om te lezen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 27