Berichten rond De Mol 2019 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Vermoljoen22 apr 2019, 07:42

 2354  Uma
Ik gebruik Follow the money nooit om een Mol te kiezen, maar wel om 1 of 2 mesnen, afhankelijk van hoeveel geld ze verdienen, af te strepen. Zo streep ik Bas en Joeri af en is voor mij De Mol Axel of Elisabet. Puur op gevoel denk ik dat Axel te verdacht wordt gemaakt, dus ik denk Elisabet. Nu kan Follow the money mijn verdenking nog versterken.
Gebruikersavatar

Taupe07722 apr 2019, 08:33

 767  Yens
koen.willen schreef:Nu Kaat eruit ligt mooi bewijs dat heel die follow the money theorie een huis is dat elk moment kan instorten... :roll:
Of net niet ... Elisabet had plots betere papieren dan Kaat sinds de vorige aflevering en gisteren heeft ze enorm veel verloren, ze zal dus nog veel meer zakken!
Gebruikersavatar

Vermoljoen22 apr 2019, 17:06

 2354  Uma
Follow the Money: na aflevering 7

Afbeelding
Afbeelding
De uitleg:

De kunstgalerij: De verloren 4000 verdeeld over Axel, Bas en Elisabet.
Dikke Bertha/Quiz: De gewonnen 2100 verdeeld over de hele groep. Persoonlijk zou ik minder toekennen aan Elisabet omdat ze maar 1 goed antwoord had terwijl Bas en Axel er elk 3 goed hadden. Probleem hierbij is dat je dan een vertekend beeld krijgt van het aandeel van Joeri en Kaat (Axel en Bas 540, Elisabet 180, Joeri en Kaat 420). Dus gelijk verdelen over de hele groep lijkt mij dan de beste verdeelsleutel.
Het verloren bedrag is wel verdeeld volgens de slechte antwoorden.
Tunnels: Het gewonnen bedrag verdeeld over de vier die de exit haalden. De verloren 500 samen met de 1500 van de vijfde exit bij Elisabet gezet. Het is door haar actie dat de vijfde niet meer kon gehaald worden.
Gebruikersavatar

nyckelpiga22 apr 2019, 20:18

 69
Hoeveel Joeri heeft binnengebracht (en ook bij de andere kandidaten) hangt af van hoe je het geld ook verdeeld. Krijgt hij ook een deel als hij zelf eigenlijk niets heeft gedaan. Bij bijvoorbeeld de quiz was het vooral Kaat die vragen bedacht, en de anderen die de vragen beantwoord hebben. Idem bij de Vovinam, want het waren de andere die de inzet kozen. Je kan bijvoorbeeld ook Joeri en Elizabet -500 EUR geven, en Bas niet, want ze hadden de locatie bij de social media opdracht, wel op tijd doorgekregen.
Als je zo rekent, dan heeft Joeri het minst verdiend van de groep, of als je de twee opdrachten Vovinam en quiz er dan wel bijtelt, dan is hij iets beter dan Elizabet, en staat hij op de derde plaats. Het mingeld vind ik moeilijk in te schatten, omdat het ook afhangt van de rest in een groep. Eigenlijk zou je enkel op de individuele opdrachten moeten letten, maar daar zijn er te weinig voor. Daarnaast kan de mol ook beslissen (of gestuurd door de groep) om wel of niet in een opdracht terecht te komen waar je als groep veel geld kan verdienen (en dus ook verliezen). Als de volledige groep dan de fout ingaat, valt het ook niet op als mol als er geld verloren gaat. Tenzij het natuurlijk een kleiner groepje is, dan kan je ook kiezen als mol om niet in die groep te zitten, om jezelf niet verdacht te maken. Ik sluit Joeri niet uit als mol, zeker nu ik heb teruggekeken naar aflevering 1, en het duidelijk is dat hij niet tegen zo'n stok zat bij het bamboedansen. Ik twijfelde er nog over, maar als je frame per frame kijkt dan zat hij er niet tegen. De kookopdracht blijft moeilijker in te schatten, want de 4 overblijvers waren daar eigenlijk alle vier wel verdacht (Bas verwarring veroorzaken waardoor het recept niet goed werd doorgegeven, Axel voegde de ingrediënten toe die overbodig waren, Elizabet voegde extra kruiden toe, en Joeri wou de laatste toren bouwen en vertraagde eigenlijk de rest door de focus naar zichzelf te trekken, en voegde nog Dille toe aan het gerecht). Elke kandidaat die er nu nog inzit kan dus nog de mol zijn.
Gebruikersavatar

dominique.hat24 apr 2019, 23:51

 5
Met hoeveel zekerheid kan je hieruit afleiden dat Bas geen Mol zou zijn en Elisabet eerder wel?
Maw vraag me af hoe betrouwbaar deze theorie is? Ben nieuw hier, vandaar
Gebruikersavatar

Vermoljoen25 apr 2019, 07:25

 2354  Uma
Bas verdient het meeste geld en Elisabet het minst. Je zou op basis van deze theorie Bas kunnen uitsluiten, omdat de taak van de Mol is om de opdrachten te saboteren en er zo geen geld in de pot kan komen. Vorige jaren was vanaf aflevering 5 degene die helemaal onderaan stond effectief De Mol. Deze theorie is voor interpretatie vatbaar, maar ik zou op basis van deze theorie al zeker Bas uitsluiten en Joeri misschien ook. Axel en Elisabet verdienen het minst.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen25 apr 2019, 13:19

 8153
dominique.hat schreef:Met hoeveel zekerheid kan je hieruit afleiden dat Bas geen Mol zou zijn en Elisabet eerder wel?
Maw vraag me af hoe betrouwbaar deze theorie is? Ben nieuw hier, vandaar
Welkom!

Het is zeer subjectief en altijd voor interpretatie vatbaar. Iedereen heeft zijn eigen manier van berekenen (hoe verdeel je het gewonnen geld over de verschillende kandidaten? Hou je ook rekening met het geld dat verdiend had kunnen worden en door wie dat verloren ging? Enz.).
Het is dus veel speculeren, maar meestal geeft het toch ergens een indicatie in die zin dat (meestal) wie heel veel verdient niet de mol is. Anderzijds is het lang niet zeker dat wie minst verdient de mol is.
Ik kijk altijd naar de tabellen maar baseer mijn eigen verdenkingen zeker niet louter daarop alleen.
Gebruikersavatar

Davy25 apr 2019, 21:14

Site Admin  1167  Uma
dominique.hat schreef:Met hoeveel zekerheid kan je hieruit afleiden dat Bas geen Mol zou zijn en Elisabet eerder wel?
Maw vraag me af hoe betrouwbaar deze theorie is? Ben nieuw hier, vandaar
De Follow the money is geen exacte wetenschap, maar als je de info wat interpreteert in combinatie met andere theorieën of analyses is het imo nog altijd één van de nuttigste overzichten bij De Mol.

Ikzelf gebruik het wel eerder om wat in de gaten te houden wie te veel geld heeft binnen gebracht, eerder dan omgekeerd om de laagste verdiener als Mol aan te duiden (al klopte dat voor Eline en Pieter wel in het eindoverzicht bij de finale)


Om nu het voorbeeld van Bas eens in detail te bekijken, hoe komt het oa dat zijn bijdrage aan de pot zo hoog is?

Afl 3 - De opdracht met de steen, en daarna het perfect verdedigen bij de Vovinam. +€466
➡️ Als Mol zou dat toch echt een verloren dag geweest zijn wat betreft sabotage. Maar goed, kan gebeuren?

Afl 4 - De opdracht met het vangen van de vissen, en daarna de scheepsraadsels +€1038
➡️ Het vissen opnieuw perfect verlopen , in combinatie met de scheepsraadsels nadien alweer geen sabotage gezien.

Afl 5 - Eens goed gaan eten, en Bas bevrijden +€1833
➡️ Opdracht aan tafel gelukt, en daarna in sleutelpositie bij een opdracht voor €4000 die ook perfect geslaagd is.

Afl 7 - De quiz, en daarna de tunnels +€1200
➡️ 3 vragen goed beantwoord in de quiz, en daarna nog eens 750 euro opgeraapt in de tunnels.

...

Je kan nooit weten bij De Mol, maar zou toch denken dat het terecht is dat Bas bovenaan staat in het overzicht.
Gebruikersavatar

Mateo25 apr 2019, 21:35

 870
chicawah.janssen schreef:Welkom!

Het is zeer subjectief en altijd voor interpretatie vatbaar. Iedereen heeft zijn eigen manier van berekenen (hoe verdeel je het gewonnen geld over de verschillende kandidaten? Hou je ook rekening met het geld dat verdiend had kunnen worden en door wie dat verloren ging? Enz.).
Het is dus veel speculeren, maar meestal geeft het toch ergens een indicatie in die zin dat (meestal) wie heel veel verdient niet de mol is. Anderzijds is het lang niet zeker dat wie minst verdient de mol is.
Ik kijk altijd naar de tabellen maar baseer mijn eigen verdenkingen zeker niet louter daarop alleen.
Tot nu toe heb ik vergelijkingen met de Nederlandse 'Mol' (die in mijn ogen niet kan tippen aan de Vlaamse!) op ftm-gebied achterwege gelaten, maar nu wil ik toch even laten weten, of voor degenen die dat programma gevolgd hebben in herinnering brengen, dat in het afgelopen seizoen de Mol daar het hoogste bedrag van de finalisten heeft binnengebracht... en alleen buiten beeld/zicht van de camera's hier en daar geld heeft verdonkeremaand. Tja.
Zou het mogelijk zijn dat de Vlaamse makers hier een beetje door geïnspireerd zijn geraakt, in dit seizoen van ommekeer der dingen? Ja, ik weet het: het is eigenlijk vloeken in de kerk, maar ik wou dit balletje toch eens opwerpen.

Zie hier: https://wieisdemol-colombia.nl/wie-is-d ... overzicht/
Gebruikersavatar

Davy25 apr 2019, 21:42

Site Admin  1167  Uma
Op basis van wat kan je dan als kijker nog De Mol zoeken?

Davy schreef: Akkoord dat een mol af en toe moet oppassen om niet té verdacht te worden, maar zijn/haar hoofdopdracht blijft volgens mij wel geld uit de pot houden. Als er een kans is om te saboteren zonder al te verdacht te worden moet een goede mol die volgens mij altijd grijpen. Hoe kunnen kijkers en medekandidaten anders zoeken naar de saboteur in de groep, als achteraf blijt dat hij zowat alles heeft laten lukken om niet verdacht te worden?
Gebruikersavatar

chicawah.janssen25 apr 2019, 21:46

 8153
Davy schreef:De Follow the money is geen exacte wetenschap, maar als je de info wat interpreteert in combinatie met andere theorieën of analyses is het imo nog altijd één van de nuttigste overzichten bij De Mol.

Ikzelf gebruik het wel eerder om wat in de gaten te houden wie te veel geld heeft binnen gebracht, eerder dan omgekeerd om de laagste verdiener als Mol aan te duiden (al klopte dat voor Eline en Pieter wel in het eindoverzicht bij de finale)


Om nu het voorbeeld van Bas eens in detail te bekijken, hoe komt het oa dat zijn bijdrage aan de pot zo hoog is?

Afl 3 - De opdracht met de steen, en daarna het perfect verdedigen bij de Vovinam. +€466
➡️ Als Mol zou dat toch echt een verloren dag geweest zijn wat betreft sabotage. Maar goed, kan gebeuren?

Afl 4 - De opdracht met het vangen van de vissen, en daarna de scheepsraadsels +€1038
➡️ Het vissen opnieuw perfect verlopen , in combinatie met de scheepsraadsels ...
Inderdaad. En dat is net wat wringt bij mij. Bas heeft een aantal zaken gedaan waarvan je echt denkt "zie je wel: Bas is de mol", maar al dat geld dat hij binnenbracht...
Er werd al door enkelen geopperd dat de paintball niet verliep zoals gepland en dat die € 4000 eigenlijk uit de pot hadden moeten blijven, maar dan nog heeft Bas in verschillende proeven zijn best gedaan en geld verdiend.
Het gekke is dat Joeri, de superkandidaat die voluit voor de proeven gaat en veel geld binnenbrengt, toch minder aan de pot bijdraagt dan Bas (al zitten ze wel in elkaars buurt).
Enfin, ik vind het hoe dan ook erg moeilijk dit jaar.

Davy schreef:Op basis van wat kan je dan als kijker nog De Mol zoeken?
Dat is inderdaad echt van de pot gerukt: een mol die zijn best doet en geld binnenbrengt en er gewoon op rekent dat de anderen wel zullen mollen :roll:
Ik heb de Nederlandse Mol nog nooit gezien (geen TV...) en als ik lees wat Mateo schrijft, dan zal ik er ook nooit naar kijken. Het is al erg genoeg dat het met bekende Nederlanders is, maar als het dan ook nog zo zit...
Er gaat niets boven het origineel en dat is onze eigen Vlaamse Mol.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13