Berichten rond De Mol 2019 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Davy30 apr 2019, 21:56

Site Admin  1167  Uma
Follow the money: De eindstand van dit seizoen
➡️ https://www.wieisdemol.be/theorie/followthemoney.php

Afbeelding

Door de 'zwarte pieten' opdracht is Axel nipt over Bas gesprongen in de eindstand.
Elisabet eindigt met een duidelijk verschil op de laatste plaats.


Als extra heb ik eens een grafiek van de cijfers gemaakt van dit seizoen:
Een tussenstand per aflevering van de procentuele bijdrage per finalist aan de volledige groepspot (amai 😲 😂 😉 )

Afbeelding
Gebruikersavatar

Vermoljoen30 apr 2019, 23:15

 2354  Uma
Plus- en mingeld na aflevering 8:

Afbeelding
Afbeelding

De uitleg:
Varkentjes wassen: Gewonnen 1600 euro en verloren 1400 euro verdeeld over Axel en Joeri.
Modeontwerpers: De gewonnen 2000 euro voor beste ontwerp verdeeld over Bas en Elisabet. De verloren 2000 euro voor het herkennen van het ontwerp volledig op Axel en Joei gezet. Er zat wel degelijk een hint in (roze kleur) die ze ook wel gezien hebben, maar volledig hebben genegeerd.
Zwarte pieten: Het gewonnen bedrag verdeeld over alle deelnemers, dit bedrag is er wel gekomen door overleg. De verloren 1600 euro verdeeld onder de spelers die kaarten over hadden (Axel en Elisabet).
➡️ Ik heb dus besloten om de cijfers zo te laten. Er was overleg dus hebben ze het allemaal samen gedaan. Ze hadden ook heel de opdracht kunnen zwijgen.

Donderdag of vrijdag komt er nog een kleine extra 🙂
Gebruikersavatar

Gillesisdemol01 mei 2019, 00:17

 373
Eigenlijk haalt een mol vrij weinig geld uit de pot...
Misschien 10 procent van het totaalbedrag, voor zoveel moeite!
De mol vinden is moeilijk, zelf mollen zeker ook.
Gebruikersavatar

Paraceta01 mei 2019, 11:54

 717  Sven
Nog een laatste overzichtje:
Afbeelding
1. Het eerste kader geeft weer hoeveel geld elke kandidaat heeft verdiend:
Aflevering 8
- Varkentjes wassen: €1600 verdeeld over Axel en Joeri
- Mode-ontwerpen: €2000 verdeeld over Bas en Elisabet
- Zwarte pieten: €3400 verdeeld over Axel, Bas, Elisabet en Joeri [zoals hierboven aangehaald: er was geen Mol tijdens dit spel, dus daarom kies ik er ook voor om over iedereen te verdelen]
2. Het tweede kader geeft weer hoeveel geld elke kandidaat heeft verdiend min het geld dat die kandidaat verloren heeft doen gaan:
Aflevering 8
- Varkentjes wassen: €1600 verdeeld over Axel en Joeri; -€1400 verdeeld over Axel en Joeri
- Mode-ontwerpen: €2000 verdeeld over Bas en Elisabet; -€2000 verdeeld over Axel, Bas, Elisabet en Joeri
- Zwarte pieten: €3400 verdeeld over Axel, Bas, Elisabet en Joeri; -€1600 verdeeld over Axel, Bas, Elisabet en Joeri
Gebruikersavatar

Klaartje01 mei 2019, 12:30

 2245  Uma
Ik ga hier nog eens advocaat van de duivel spelen he.

Is dit resultaat, hoe je het ook berekent, niet het "failliet" van de Follow The Money theorie, indien zou blijken dat:
A) Elisabet niet de Mol zou zijn?
B)De Mol significant meer geld heeft binnengebracht in de pot dan een kandidaat, berekend over heel het seizoen, indien Axel of Bas de mol zouden blijken te zijn?

Slotvraag: indien Axel of Bas de mol is, kunnen we dan de FTM-theorie en de cijfers die we daarmee berekend hebben over het hele seizoen, nog wel vertrouwen de komende seizoenen?

Als Elisabet de Mol zou blijken te zijn (en dat hoop ik eigenlijk), dan zeg ik: lang leve de Follow The Money theorie en uitstekend rekenwerk van Paraceta, Vermoljoen en alle anderen die zich daarmee hebben bezig gehouden! Dikke duim voor jullie, dames en heren!
Gebruikersavatar

Gillesisdemol01 mei 2019, 12:50

 373
Ongeacht wie de mol is, hoeven we deze theorie niet in de vuilnisbak te kieperen.
Vooral als er nog meer dan drie kandidaten zijn, kunnen de berekeningen dienen om de grootverdieners (voorzichtig) uit te sluiten als verdachten.
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT01 mei 2019, 12:58

 767  Yens
Ik ben het eigenlijk niet eens met het argument dat hier door velen gegeven wordt voor het gelijk verdelen van het gewonnen bedrag van de laatste opdracht onder de kandidaten. Er wordt gezegd dat hier geen mol in het spel was, maar dat is toch wel zo. Ofwel is Bas de mol en heeft die de briefing toch gekregen, dan is er op elk moment van deze opdracht een mol met voorkennis aanwezig. Ofwel is Axel of Elisabet de mol en hebben ze over deze opdracht geen briefing gekregen. Dat wil echter niet zeggen dat er geen mol aanwezig is, die heeft hier gewoon geen voorkennis. Ook als mol zonder voorkennis kan je hier mollen door bv te verzwijgen dat je een bepaald bedrag hebt of door strafpunten af te leggen, zodat er geen geld verdiend wordt. In mijn eigen verdachtenlijstje in het off-topic heb ik mijn eigen FTM nog eens geplaatst, waarbij er een andere verdeling is van het geld in de laatste opdracht.
Gebruikersavatar

Vermoljoen01 mei 2019, 12:59

 2354  Uma
Ik gebruik deze theorie alleen maar om verdachten af te strepen. Maar aangezien ik Elisabet verdenk als Mol, versterkt deze theorie mijn Mol.

Mollenjager-DT schreef:Ik ben het eigenlijk niet eens met het argument dat hier door velen gegeven wordt voor het gelijk verdelen van het gewonnen bedrag van de laatste opdracht onder de kandidaten. Er wordt gezegd dat hier geen mol in het spel was, maar dat is toch wel zo. Ofwel is Bas de mol en heeft die de briefing toch gekregen, dan is er op elk moment van deze opdracht een mol met voorkennis aanwezig. Ofwel is Axel of Elisabet de mol en hebben ze over deze opdracht geen briefing gekregen. Dat wil echter niet zeggen dat er geen mol aanwezig is, die heeft hier gewoon geen voorkennis. Ook als mol zonder voorkennis kan je hier mollen door bv te verzwijgen dat je een bepaald bedrag hebt of door strafpunten af te leggen, zodat er geen geld verdiend wordt. In mijn eigen verdachtenlijstje in het off-topic heb ik mijn eigen FTM nog eens geplaatst, waarbij er een andere verdeling is van het geld in de laatste opdracht.
Ik heb het vooral over iedereen verdeeld omdat ze de hele tijd SAMEN hebben overlegd. Zonder overleg met z'n allen was de kans op geld veel kleiner.
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT01 mei 2019, 13:04

 767  Yens
Vermoljoen schreef: Ik heb het vooral over iedereen verdeeld omdat ze de hele tijd SAMEN hebben overlegd. Zonder overleg met z'n allen was de kans op geld veel kleiner.
Jij hebt het geld inderdaad ook gelijk verdeeld, maar ik had het niet over jou. Misschien was het trouwens wel tactiek van de mol om samen te overleggen, denk bv maar aan Elisabet die plots vermeldt dat de vrijstelling bij Bas zit. 😉
Gebruikersavatar

rolhad01 mei 2019, 13:06

 434
Paraceta schreef: -€2000 verdeeld over Axel, Bas, Elisabet en Joeri
Deze begrijp ik niet goed. Dat is toch enkel een beslissing geweest van Joeri en Axel?
Gebruikersavatar

Frolva01 mei 2019, 13:54

 2204
rolhad schreef: Deze begrijp ik niet goed. Dat is toch enkel een beslissing geweest van Joeri en Axel?
Volledig gestuurd door Axel. :mrgreen:
Gebruikersavatar

Paraceta01 mei 2019, 14:03

 717  Sven
Klaartje schreef:Ik ga hier nog eens advocaat van de duivel spelen he.

Is dit resultaat, hoe je het ook berekent, niet het "failliet" van de Follow The Money theorie, indien zou blijken dat:
A) Elisabet niet de Mol zou zijn?
B)De Mol significant meer geld heeft binnengebracht in de pot dan een kandidaat, berekend over heel het seizoen, indien Axel of Bas de mol zouden blijken te zijn?

Slotvraag: indien Axel of Bas de mol is, kunnen we dan de FTM-theorie en de cijfers die we daarmee berekend hebben over het hele seizoen, nog wel vertrouwen de komende seizoenen?

Als Elisabet de Mol zou blijken te zijn (en dat hoop ik eigenlijk), dan zeg ik: lang leve de Follow The Money theorie en uitstekend rekenwerk van Paraceta, Vermoljoen en alle anderen die zich daarmee hebben bezig gehouden! Dikke duim voor jullie, dames en heren!
De Follow The Money-theorie kan inderdaad geenszins gebruikt worden als enige argument om iemand te verdenken, maar eerder als extra ondersteuning (en dan vooral voor welke deelnemers de Mol niet zijn). Deze theorie heeft in het verleden al zijn nut bewezen (Eline in 2017 en Pieter in 2018 waren degenen die het minste binnenbrachten), maar ook zijn fouten in de verf gezet, bijvoorbeeld in 2016, toen niet Gilles maar Cathy het minste geld binnenbracht:
Afbeelding
De theorie hierom overboord gooien, zou ik niet doen, maar hem vooral eerder gebruiken als indicatie dan als vaststaand feit (ook al omwille van de subjectiviteit van de verdelingen).
Mollenjager-DT schreef:Ik ben het eigenlijk niet eens met het argument dat hier door velen gegeven wordt voor het gelijk verdelen van het gewonnen bedrag van de laatste opdracht onder de kandidaten. Er wordt gezegd dat hier geen mol in het spel was, maar dat is toch wel zo. Ofwel is Bas de mol en heeft die de briefing toch gekregen, dan is er op elk moment van deze opdracht een mol met voorkennis aanwezig. Ofwel is Axel of Elisabet de mol en hebben ze over deze opdracht geen briefing gekregen. Dat wil echter niet zeggen dat er geen mol aanwezig is, die heeft hier gewoon geen voorkennis. Ook als mol zonder voorkennis kan je hier mollen door bv te verzwijgen dat je een bepaald bedrag hebt of door strafpunten af te leggen, zodat er geen geld verdiend wordt. In mijn eigen verdachtenlijstje in het off-topic heb ik mijn eigen FTM nog eens geplaatst, waarbij er een andere verdeling is van het geld in de laatste opdracht.
Zelfs als het geld anders verdeeld wordt (€3000 uitsluitend naar Axel en Joeri bv.), worden de tendensen in het overzicht alleen maar bevestigd met Axel als grootste verdiener, gevolgd door Bas en ten slotte Elisabet als degene die veruit het minste bijdraagt. Hierover kan inderdaad gediscussieerd worden, maar uiteindelijk heeft de verdeling van deze opdracht geen grote invloed op het eindtotaal (in mijn overzichtjes probeer ik het geld ook zoveel mogelijk over alle deelnemers te verdelen, dan het op een soms arbitraire manier aan bepaalde personen toe te kennen).
rolhad schreef:Deze begrijp ik niet goed. Dat is toch enkel een beslissing geweest van Joeri en Axel?
Klopt inderdaad, maar in theorie kunnen de 'modeontwerpers' er wel voor zorgen dat deze beslissing bemoeilijkt wordt (niet dat dat imo gebeurd is, maar zoals hierboven: in mijn overzichtjes probeer ik het geld zoveel mogelijk over alle deelnemers te verdelen).
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13