Berichten rond De Mol 2019 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

ex-molinator12 mar 2019, 18:12

 3483  Uma
christophe.berton schreef:Ik geloof niet dat er geen mol vanaf de start was.
...
Bij de schermpjes ronde kreeg iedereen dus "niet de mol"te zien op hun scherm, niemand kan dat controleren.
OK, dan heeft het geen zin om naar de laatste aflevering te kijken waarin ( wie weet, ik sluit het niet uit), de 3 misschien-schermen, getoond kunnen worden, met reacties van de kandidaten.
Ow, dan is de volgende stelling dat dat maar een rookgordijn was en dat 1 van de deelnemers toch wist dat hij/zij DE MOL is en die andere schermen betekenisloos waren.

Deze discussie is momenteel zinloos. Laten we ervan uitgaan dat alles verlopen is zoals aangegeven en indien nodig op het einde (of eerder indien er aanwijzingen zijn) deze discussie hervatten.
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT12 mar 2019, 19:08

 767  Yens
Voor we dit afsluiten, wil ik toch ook nog even zeggen dat ik de productie geloof als ze zeggen dat er op voorhand nog geen mol gekozen was. Er waren inderdaad al 3 van de 10 personen heel grondig gescreend en aangezien ze alle 10 ook een tijdje dachten dat ze in aanmerking kwamen om de mol te zijn, zou het volgens mij wel eens kunnen dat ze hen toen ook al een beetje mentaal voorbereid hebben op het mol zijn.
Gebruikersavatar

mark.vandaele12 mar 2019, 20:09

 178
Taupe077 schreef: Nu zag je al een beeld van volgende week dat GDC in het geniep afspreekt met de mol. Dat gebeurt anders ook maar is veelal of voorhand toch al veel meer voorbereid. Zeker nu zou een kandidaat die de mol zoekt daar nog veel meer op gaan letten. Ik denk dat ik de eerste avond, nacht gewoon constant zou door de gang blijven lopen of alles observeren in de hoop GDC te spotten bij een andere kandidaat ttz de mol!
Ik heb Gilles ooit weten zeggen dat ze iedere kandidaat altijd een paar minuten apart nemen om een gesprekje te doen en ze dit dan gebruiken bij De Mol om hij/zij te briefen, het zou anders wel wat te opvallend zijn lijkt mij.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen12 mar 2019, 20:15

 8153
"De dagelijkse biecht" 😃
Gebruikersavatar

Mateo12 mar 2019, 20:26

 870
Dat laatste wat Mollenjager-dt zegt, is precies wat ik pasgeleden ook bedoelde toen ik zei dat er mogelijk drie mensen waren voorbereid.
Ik heb toen dit idee, mede na een opmerking van een medeforummer dat dit niet eerlijk zou zijn ten opzichte van de andere kandidaten (dan zouden deze bijvoorbeeld niets weten van een proef, en de voorbereide kandidaten wel ), zelf (ietwat voorbarig, vind ik nu) naar de prullenbak verwezen.

Maar bij nader inzien is het niet zo oneerlijk om enkele mogelijke mollen mentaal voor te bereiden. En dat was waar ik aan dacht toen ik het idee opperde.
Ik stel me daarbij een (extra) training voor in het 'bewaren van je cool' bij lastige vragen en in andere moeilijke en/of totaal onverwachte situaties.
Eigenlijk meer verlengde en nader uitgediepte selectiegesprekken, in de periode dat alle kandidaten, de drie met het beste molprofiel inbegrepen, nog dachten dat ze tot mol waren uitverkoren.
De makers van het programma zouden daarbij ook al tevoren kunnen bezien wie gedurende deze training daarbij de beste resultaten bereikte, en naderhand, tijdens de opnames, of deze resultaten nog steeds naar wens waren en wie van de drie molkandidaten het meest consistent was in zijn gedrag en uitingen.

Door zo'n extra training in zelfbeheersing en omgaan met stress zouden de makers en de uiteindelijk gekozen mol (neem ik aan!) beter met de, zeker dit seizoen, totaal onverwachte situaties kunnen omgaan.
Doordat niet de proeven zijn voorbereid, is het element van spontaan reageren toch niet verdwenen, ook niet bij de uiteindelijk gekozen mol. Wel blijft natuurlijk het briefen lastiger, maar de kans dat de mol niet goed reageert, is door de training tevoren een stuk minder, lijkt mij.

Wanneer er tevoren drie mogelijke mollen zijn voorbereid, die als laatste bewijs van het slagen van de training in opdracht 2 (naar mijn idee ook in de reacties bij opdracht 1) moeten laten zien hoe zij hun gezicht, stem en gedrag onder controle hebben, wordt er ook niet gelogen als er wordt gezegd dat de mol nog niet gekozen is...
Gebruikersavatar

BeaVer12 mar 2019, 21:15

 1293  Uma
Lijkt mij niet geheel onmogelijk, maar ik geloof ergens wel dat wat we gezien hebben waar is. Zijnde dat ze alle 10 de mensen gebeld hebben om te zeggen dat ze toch niet de mol mochten zijn, maar wel kandidaat.
Indien jouw theorie waar is, zou dat willen zeggen dat ze bij 3 mensen gezegd hebben: We zullen eerst voor de aflevering wat dingen opnemen, dus doe alsof het echt is, maar eigenlijk is het geen waar...
Opnieuw verliezen ze dan wat van hun geloofwaardigheid als programma. Dat is denk ik niet het niveau waar ze naartoe willen, dat niveau van het in scene zetten van situaties.
Gebruikersavatar

koen.willen12 mar 2019, 21:15

 187  Uma
Ik geloof nooit dat er nu op voorhand een mol is gekozen
Eerst het van de daken schreeuwen dat er geen is puur voor marketing?

Nee, dat is een te groot risico gewoon..
De Mol en Woestijnvis hebben een te grote en goede naam om zo een risico te nemen.
Dat gaan ze niet doen, want anders is het RIP De Mol & Woestijnvis.
Gebruikersavatar

Mateo12 mar 2019, 21:32

 870
BeaVer schreef:Lijkt mij niet geheel onmogelijk, maar ik geloof ergens wel dat wat we gezien hebben waar is. Zijnde dat ze alle 10 de mensen gebeld hebben om te zeggen dat ze toch niet de mol mochten zijn, maar wel kandidaat.
Indien jouw theorie waar is, zou dat willen zeggen dat ze bij 3 mensen gezegd hebben: We zullen eerst voor de aflevering wat dingen opnemen, dus doe alsof het echt is, maar eigenlijk is het geen waar...
Opnieuw verliezen ze dan wat van hun geloofwaardigheid als programma. Dat is denk ik niet het niveau waar ze naartoe willen, dat niveau van het in scene zetten van situaties.
Ze hoeven dat niet gezegd te hebben tegen de drie kanshebbers. Wanneer ze eerst alle tien te horen hebben gekregen dat ze de mol mochten/konden zijn, kan in deze periode tijd en aandacht zijn gestoken in mentale voorbereiding, met extra tijd, aandacht en training voor de bewuste drie. Er kunnen ook zaken zijn opgenomen onder het mom van videotraining, met als genoemd doel hun eigen reacties te bestuderen en te vervolmaken. Dit alles is speculatief, dat besef ik, maar dat geldt niet alleen voor deze gedachte. :?
Laatst gewijzigd door Mateo op 12 mar 2019, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

BeaVer12 mar 2019, 21:35

 1293  Uma
Maar dan opnieuw geef je de 2 uiteindelijke niet-mollen een voordeel, omdat ze extra training hebben gehad. Dat wil zeggen dat ze weten hoe de mol zich in sommige situaties kan gedragen en waar die op moet letten.
Gebruikersavatar

Mateo12 mar 2019, 21:52

 870
Ik denk dat het voordeel dan meer zou zitten in het (nóg) beter onder controle hebben van hun eigen emoties.

Zoals gezegd, het betreft hier speculatie. Ik probeer naar methodes te zoeken die zouden kunnen zijn gebruikt om ervoor te zorgen dat dit seizoen, met een nog niet gekozen mol, de boel niet in het honderd zou lopen, of i.i.g. de risico's daartoe te beperken.

Misschien hebben ze wel alle tien extra mentale voorbereiding gehad... dat zou dan natuurlijk eerlijker zijn.

Of wie weet hebben de makers er wel bij alle kandidaten op aangedrongen om een cursus 'Pokerface' of 'Hoe houd ik mijn reacties in bedwang' te volgen, of hoe die trainingen ook mogen heten.
Gebruikersavatar

BeaVer12 mar 2019, 21:59

 1293  Uma
Je kan daar niet zomaar een cursus voor volgen. Dat moet gewoon uit je naturel komen, zeker in een spel als de mol.

Ik snap trouwens je argumentatie wel, maar ik vind het persoonlijk wat te ver gezocht.
Gebruikersavatar

maarten.develde12 mar 2019, 22:00

 24
Bakkieryer schreef:Ik geloof van heel het " Er is nog geen Mol gekozen" gedoe geen zier ! Het is ideaal als marketingstunt en je trekt er veel aandacht mee, maar het echt ook doen is uitermate gevaarlijk als producer. Er zijn zo veel onbekende parameters die je niet in de hand hebt met een quasi " willekeurige" Mol dat je Mol al ontmaskerd kan zijn voor je goed en wel bezig bent.

De manier waarop de selectie is gebracht maakt het ook heel simpel om je echte Mol zogezegd als één van de 3 "Misschientjes" in de groep te gooien terwijl alles al op voorhand bekokstoofd is. Alleen zullen we dat nooit weten...

Al die focus leidt dus af van de bunjeejump waar onze vliegenier nogal opvallend weigert te springen ( en bij de schermpjes staat te liegen dat het gedrukt staat over zijn zenuwtoestand ) Dus Axel = niet de Mol. De 2 dames Elisabeth en Eva die " het wel verwacht hadden" vallen voor mij ook af, die kregen een NIET scherm. Nog NIET schermers zijn Yoeri de lasse...
Niet vergeten dat ze de kandidaten allemaal al hadden laten jongleren.
Voor hetzelfde geld hebben ze alle kandidaten nog bepaalde zaken laten oefenen (en daarom niet alle kandidaten dezelfde zaken) en zo hebben ze de mol om voorhand natuurlijk ook al kunnen 'briefen'
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7