Berichten rond De Mol 2019 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

jos.jansen11 mar 2019, 14:04

 328  Uma
Jansen schreef:Ik ben het niet met je eens, maar ik weet wel dat jij denkt dat de mol een vrouw is 😉
Als dit het geval is zitten we dan niet een klein beetje met het probleem dat er zich een patroon ontwikkeld bij de mollen
Gilles (man), Eline (vrouw), Pieter (man), X (vrouw)

Natuurlijk is het mogelijks ontstaan van dit patroon geen grond om iemand te schrappen (dus het kan nog altijd een vrouw zijn)
Gebruikersavatar

brecht.coninx11 mar 2019, 20:33

 28
jos.jansen schreef:Als dit het geval is zitten we dan niet een klein beetje met het probleem dat er zich een patroon ontwikkeld bij de mollen
Gilles (man), Eline (vrouw), Pieter (man), X (vrouw)

Natuurlijk is het mogelijks ontstaan van dit patroon geen grond om iemand te schrappen (dus het kan nog altijd een vrouw zijn)
Gooi die gedachte maar in de prullenbak.. Is eerdere jaren ook aangehaald, terwijl er in het verleden 2 opeenvolgende jaren een mannelijke mol was.
Gebruikersavatar

jos.jansen11 mar 2019, 21:53

 328  Uma
brecht.coninx schreef:Gooi die gedachte maar in de prullenbak.. Is eerdere jaren ook aangehaald, terwijl er in het verleden 2 opeenvolgende jaren een mannelijke mol was.

Ik weet niet in hoe verre we de "oude" reeksen moeten meetellen. Ik keek bij het maken van mijn opmerking enkel naar de nieuwe seizoenen. Ik wil er enkel mee zeggen dat als we dit jaar een vrouw hebben als mol er wel degelijk een patroon is in deze nieuwe reeksen (iets wat ik hoop niet het geval te zijn want dan gaat het de komende jaren wel een pak makkelijker worden). Als je kijk naar alle oude reeksen dan hebben we nu de lijst vrouw, man, man, man, vrouw, man, ...

schrijf dit voorlopig maar onder een overactief brein dat patronen zoekt en ziet 😉
Gebruikersavatar

WalkingDead11 mar 2019, 22:47

 73
In eerste instantie zoeken ze natuurlijk gewoon een goede mol. Ze gaan niet zeggen, dju ge zou een goede mol zijn, maar dit jaar is het de beurt aan een man!

Beetje zoals kop of munt, 50% kans op het een of het ander, dus na 10 keer gooien hebt ge volgens de wiskunde 5x kop en 5x munt. Dat zal een paar keer kop, munt, kop, munt kunnen zijn en dan ineens drie keer kop. Als we nog zo lang mogen meegaan, zal er wel eens 3 jaar achter elkaar een man de mol zijn, maar in principe is er meer kans dat het afwisselt.
Gebruikersavatar

robbe.pinsart11 mar 2019, 22:59

 19
Ik weet niet in hoe verre we de "oude" reeksen moeten meetellen. Ik keek bij het maken van mijn opmerking enkel naar de nieuwe seizoenen. Ik wil er enkel mee zeggen dat als we dit jaar een vrouw hebben als mol er wel degelijk een patroon is in deze nieuwe reeksen (iets wat ik hoop niet het geval te zijn want dan gaat het de komende jaren wel een pak makkelijker worden). Als je kijk naar alle oude reeksen dan hebben we nu de lijst vrouw, man, man, man, vrouw, man, ...

schrijf dit voorlopig maar onder een overactief brein dat patronen zoekt en ziet 😉
In totaal 4x een man en 2x een vrouw. De kans lijkt dus groter naar een vrouw te liggen maar nogmaals, het blijft 50/50.
Gebruikersavatar

ex-molinator11 mar 2019, 23:26

 3483  Uma
WalkingDead schreef:... maar in principe is er meer kans dat het afwisselt.
Niet echt hoor.
Neem een muntstuk.
Wat is de kans (probabiliteit) dat je kop gooit. 50 % immers er zijn maar 2 mogelijkheden.
Gooi diezelfde munt opnieuw: wat is de kans dat je kop gooit: 50 % immers er zijn maar 2 mogelijkheden.
En dat blijft zo maar doorgaan omdat de gebeurtenissen onafhankelijk zijn van elkaar. Als je blijft doorgooien dan zal het geleidelijk neigen naar een 50/50 verhouding maar 10x achtereenvolgend kop kan voorkomen door het toeval (al is de kans dat dit voorkomt slechts 1/2 tot de tiende macht. en zelfs als gooi je 2 tot de 11de macht keer, er is geen zekerheid dat die 10x na elkaar kop zal voorkomen.

Met de keuze man/vrouw ligt het anders omdat we hier met een bias te doen hebben. De keuze wordt niet enkel door het toeval bepaald maar door extra factoren:
o.a. stel dat er 3 opeenvolgende jaren een man gekozen was, dan krijgt men de neiging om het evenwicht te willen herstellen, m.a.w. het resultaat is geen toeval meer maar wordt beïnvloed door een voorgaande gebeurtenis, en is dus niet meer onafhankelijk van een vorige gebeurtenis.
Deze laatste situatie kan natuurlijk vermeden worden door de beslissing man/vrouw door het toeval te laten bepalen dmv kop of let.
Gebruikersavatar

Cedric11 mar 2019, 23:31

 2834  Uma
Stel dat het dit jaar een vrouw is (wat ik erg waarschijnlijk acht), zie ik mezelf volgend jaar sowieso ervan uitgaan dat het weer een vrouw zal zijn, enkel en alleen al om het man-vrouw-man-vrouw-ritme te doorbreken...
Maar goed, de makers weten natuurlijk ook dat velen zo zouden denken en zouden net daarom dan die afwisseling kunnen aanhouden en weer een man kiezen.
Tenzij wij denken dat de makers zo denken en dat ze dus toch voor een vrouw gaan.
Tenzij de makers denken dat wij denken dat zij denken dat... Enfin.
Gebruikersavatar

WalkingDead12 mar 2019, 00:43

 73
Bedankt voor de uitleg! Mijn wiskunde is niet zo sterk hehe.

Maar toch... ik ga wel akkoord dat als er 3 jaar achter elkaar een man is, men een vrouw wil kiezen, maar geslacht zou toch niet de bepalende factor mogen zijn?

Ofja, kan me inbeelden dat er tussen die duizenden inschrijvingen wel twee evenwaardige potentiële mollen zouden zijn en ze dan eerder de vrouw kiezen voor die balans.

Maarja, uiteindelijk doet dat er weinig toe, 10 weken genieten is wat telt.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen12 mar 2019, 07:08

 8153
jos.jansen schreef:Ik weet niet in hoe verre we de "oude" reeksen moeten meetellen. Ik keek bij het maken van mijn opmerking enkel naar de nieuwe seizoenen. Ik wil er enkel mee zeggen dat als we dit jaar een vrouw hebben als mol er wel degelijk een patroon is in deze nieuwe reeksen (iets wat ik hoop niet het geval te zijn want dan gaat het de komende jaren wel een pak makkelijker worden). Als je kijk naar alle oude reeksen dan hebben we nu de lijst vrouw, man, man, man, vrouw, man, ...

schrijf dit voorlopig maar onder een overactief brein dat patronen zoekt en ziet 😉
Ik denk niet dat je na 4 reeksen al van een patroon kan spreken mocht de mol dit jaar een vrouw zijn. Pas als mol 5 een man is en mol 6 een vrouw zou je er misschien een patroon in beginnen zien. Ik denk trouwens dat de makers op zoek gaan naar die deelnemer die de beste mol zou zijn, ongeacht of dat nu een man of een vrouw is.
Gebruikersavatar

Andreas12 mar 2019, 07:22

Molerator  113
En dan net wanneer er een patroon is en wij het allemaal gezien hebben zal dit patroon verbroken worden en weer veranderd om ons te mislijden, het is een blijft de Mol 😎
Gebruikersavatar

Frolva12 mar 2019, 10:21

 2204
ex-molinator schreef:Niet echt hoor.
Neem een muntstuk.
Dit deel van jouw post heb ik begrepen. :mrgreen:

Maar is het dit jaar nu een man of een vrouw? :albino: