Berichten rond De Mol 2019 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

jos.jansen17 mar 2019, 20:30

 328  Uma
Ik ga het dit jaar eens over een geheel andere boeg gooien en me proberen in te leven in de rol van de mol.
In dit topic ga ik proberen om bij elke proef neer te schrijven waar ik me als mol zou willen bevinden om zoveel mogelijk om zeep te helpen. Mijn hoop is om op deze manier een patroon te vinden in welke rol elke kandidaat op zich neemt.
Gebruikersavatar

jos.jansen17 mar 2019, 20:43

 328  Uma
Aflevering 2, proef 1: Estafette koken

Mogelijke posities

groep 1: kookles en beginnen koken (ook alles doorgeven)

groep 2: torens bouwen om het recept te verkrijgen en om de 8 min gaan er 2 mensen van groep 2 naar groep 1.

Als mol zou ik hier nooit willen beginnen in de eerste groep omdat dit te weinig invloed geeft op de proef en aangezien iedereen toch zal moeten koken kan iedereen in groep 2 het ook verpesten. Je zit namelijk het merendeel van de proef enkel toe te kijken

In groep 2 kan je het spel beïnvloeden door zelf je toren niet goed te bouwen en zo het voorkomen dat er teveel van het recept ontdekt word. Met wel het punt dat ik als mol niet als laatste wil koken want iedereen gaat op mijn vingers kijken.

Als mol zou ik hier graag in groep 2 beginnen en liever als derde of vierde duo gaan koken.
Gebruikersavatar

zwartemol17 mar 2019, 20:51

 121
Super idee !
Ik zou hier durven zeggen juist wel in de eerste groep te zitten,
Van hieruit ging het al scheef in mijn ogen,
De zaken apart leggen die ze niet nodig hebben , die dan toch worden gebruikt.
Zoveel mogelijk al maken, zoals de dipsaus, wat je normaal toch laatst maakt.
Dit wordt ook niet doorgegeven dat t al klaar is.
Waarom niet zoveel mogelijk recept kunnen doorgeven en in fasen werken ?
Gebruikersavatar

jos.jansen17 mar 2019, 21:17

 328  Uma
Aflevering 2, proef 2: Sterke vs Zwakke

posities:

Zwak: bepaald of er geld verdient word.
Sterk: bepaald hoeveel er kan verdient worden.

Beide groepen hebben hun voordeel voor de mol en hebben ongeveer evenveel invloed. Ik zou persoonlijk als mol liever in de zwakke groep zitten want dit heeft de connotatie dat ik onderschat word door de groep en omdat je al als zwakker beschouwd word kan je misschien makkelijker doen alsof je in de problemen zit. Alles wat je bij de zwakkere doet dat tijdsverlies oplevert is goed. Bij de sterkere groep moet je eigenlijk proberen om onopvallend het tempo zo hoog mogelijk te houden en geen tijd verliezen/spenderen bij proeven.
Gebruikersavatar

Vermoljoen17 mar 2019, 21:35

 2354  Uma
jos.jansen schreef:Aflevering 2, proef 1: Estafette koken

Mogelijke posities

groep 1: kookles en beginnen koken (ook alles doorgeven)

groep 2: torens bouwen om het recept te verkrijgen en om de 8 min gaan er 2 mensen van groep 2 naar groep 1.

Als mol zou ik hier nooit willen beginnen in de eerste groep omdat dit te weinig invloed geeft op de proef en aangezien iedereen toch zal moeten koken kan iedereen in groep 2 het ook verpesten. Je zit namelijk het merendeel van de proef enkel toe te kijken

In groep 2 kan je het spel beïnvloeden door zelf je toren niet goed te bouwen en zo het voorkomen dat er teveel van het recept ontdekt word. Met wel het punt dat ik als mol niet als laatste wil koken want iedereen gaat op mijn vingers kijken.

Als mol zou ik hier graag in groep 2 beginnen en liever als derde of vierde duo gaan koken.
Je kan als Mol ook verkeerde dingen of bepaalde dingen niet doorgeven... Beide groepen zijn dus interessant.
Gebruikersavatar

jos.jansen17 mar 2019, 21:42

 328  Uma
Vermoljoen schreef:Je kan als Mol ook verkeerde dingen of bepaalde dingen niet doorgeven... Beide groepen zijn dus interessant.
Als je in groep 2 start kom je ook in groep 1 terecht. Ik ben van mening dat je als mol het niet kan riskeren dat ze daar al die torens maken en ze zo het hele recept vinden. Want dan hang je gewoon aan de telefoon vanaf het gevonden is en kan je moeilijker mollen (je hebt namelijk iemand anders die nog op je vingers kijkt als je dan toch mag gaan koken).

Een mol zal niet graag voor 4/5 van de proef met zijn/haar duimen zitten draaien.
Gebruikersavatar

Vermoljoen17 mar 2019, 21:45

 2354  Uma
jos.jansen schreef:
Als je in groep 2 start kom je ook in groep 1 terecht. Ik ben van mening dat je als mol het niet kan riskeren dat ze daar al die torens maken en ze zo het hele recept vinden. Want dan hang je gewoon aan de telefoon vanaf het gevonden is en kan je moeilijker mollen (je hebt namelijk iemand anders die nog op je vingers kijkt als je dan toch mag gaan koken).

Een mol zal niet graag voor 4/5 van de proef met zijn/haar duimen zitten draaien.
Je hebt gelijk! Misschien kan je iedereen ‘punten’ geven als die op de ‘molplek’ staat. Dan krijg je een overzicht van wie het vaakst op zo’n plek staat. Kan je doen in een excel.
Gebruikersavatar

jos.jansen17 mar 2019, 21:52

 328  Uma
Vermoljoen schreef: Je hebt gelijk! Misschien kan je iedereen ‘punten’ geven als die op de ‘molplek’ staat. Dan krijg je een overzicht van wie het vaakst op zo’n plek staat. Kan je doen in een excel.
Daar was ik al mee bezig 😉

voorlopig geeft me dit:
2 punten: Axel en Eva
1 punt: Bruno, Elisabet, Ingrid, Liesbeth en Martijn
0 punten: Bas, Joeri en Kaat

Axel en Eva zaten dus voor mij 2 maal op de verdachte positie, terwijl Bas, Joeri en Kaat weg bleven van deze posities
Gebruikersavatar

tim.dhuyvetter18 mar 2019, 14:33

 3
Ik was dus ook al begonnen met zo'n excel. Ik geef :
- niet ideale molplaats (0 punten)
- dicht bij / neutrale ideale molplaats (1 punt)
- ideale molplaats (2 punten)

Hopelijk is er een duidelijk patroon na een 3-tal afleveringen!
Gebruikersavatar

Vermoljoen19 mar 2019, 22:38

 2354  Uma
Jos, heb je al tijd gehad om een excel te maken? Ik wil je altijd helpen als het nodig is.
Gebruikersavatar

jos.jansen19 mar 2019, 22:48

 328  Uma
Vermoljoen schreef:Jos, heb je al tijd gehad om een excel te maken? Ik wil je altijd helpen als het nodig is.
Ik heb er al eentje staan, in de komende weken zal ik dit wel posten. Deze week heb ik het niet gedaan omdat alles eigenlijk in die snelle samenvatting zit en omdat ik nog een beetje afwacht met hoe ik het systeem wil tweaken. Aangezien er soms meerdere goeie mol posities gaan zijn die misschien niet allemaal even sterk zijn ga ik mogelijks met verschillende niveaus moeten werken
Gebruikersavatar

jos.jansen24 mar 2019, 21:50

 328  Uma
Als mol zijnde is er deze week voornamelijk een keuze bij de laatste proef (die afhangt van de originele team indeling).

Wil je als mol liever de bepalen of elke ronde geld opbrengt of er geld gecashed word.

Mijn eerste gevoel zegt dat je liever de klappen krijgt omdat je makkelijk een foutje kan maken. Maar uiteindelijk denk ik dat ik als mol zijnde liever bij de roeiproef zit.

Als je kijkt naar de 2 groepen is het makkelijk om te saboteren bij het roeien en de nachtelijke gasten. Aangezien je als mol geen interesse hebt in het geld en je ook voor je eigen belang speelt is het niet onmogelijk om je teamgenoot te overtuigen om weinig of geen geld te verdienen (door geen pinda's te pellen of maar een aantal en door je roeister in te zetten).
En mocht dit niet lukken dan heb je nog steeds de luxe om ervoor te kiezen je kamer te verlaten, ook hier kan je je teamgenoot beïnvloeden door een pak banger te zijn van het dier of door te klagen over je bed (of gebrek daaraan).

Nadat ik (als mol) dus gekozen heb om te roeien komt er toch nog een extra keuze naar boven. Wetende dat er de keuze is tussen een reptiel, een geleedpotige of een zoogdier. Zou het normaal niet onlogisch zijn dat je niet het zoogdier krijgt als je als laatste aan het keerpunt komt. Het eerste deel van het roeien is dus niet zo belangrijk, want hoe later je aankomt hoe groter de kans van een eng dier te hebben.

Dus ik ga alle kandidaten die roeien een molpunt geven, met een extra punt voor martijn en elisabet.

Het nadeel is wel dat je een deel van de controle opgeeft bij de laatste opdracht, maar jou rol word dan voornamelijk gespeeld door je collega's te beïnvloeden (net zoals in de eerste opdracht). Ik ga geen punten toekennen vanwege gedrag in deze groepssetting maar ik zou als mol eerder proberen zo veel mogelijk in te cashen, dit houd namelijk het meeste geld uit de pot. Dit is makkelijker te verkopen (geld binnen is geld binnen) en het moet maar eens voorvallen dat de kandidaten het volhouden.

de huidige stand van zaken, naar mijn persoonlijke inschatting van de opdrachten:

Afbeelding