Berichten rond De Mol 2019 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Vermoljoen07 apr 2019, 08:29

 2354  Uma
Kaat zou, als ze Mol zou zijn, toch niet kunnen weten welke danser bij welk liedje hoort? Voor haar is het denk ik ook een beetje zoeken.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen07 apr 2019, 15:18

 8153
Bas vindt de gezonken kooi met de 3 sporten van de trapladder.
Gebruikersavatar

Dominique08 apr 2019, 00:03

 61
Afl 5: 2 opvallende dingen voor mij:

- Elisabet die zegt voor het laagste bedrag te willen gaan bij de survivalproeven. Als je dan bijkt de mol te zijn, ben je hier wel de fout in gegaan...
- Zelfde voor Bruno die in dezelfde proef het zakmes vindt voor maar liefst 1100 euro. Dat 'zie je toch over het hoofd godverdoesje' als mol!
Gebruikersavatar

Moldedju08 apr 2019, 09:42

 507  Yens
Deze "theorie" werkt alleen als je naar onnodige acties kijkt die (liefst) geld opleveren, zonder dat ze "echt nodig" of gemakkelijk zijn om te laten mislukken. Ik heb na het afvallen van Eva, daarom toch even kritisch gekeken naar mijn lijstje en vooral Axel opnieuw naar boven geplaatst.

Mijn lijstje:

* Kaat: niets
* Axel: niets sluitend (wel goede acties in beeld af en toe maar nergens geeft hij de positieve doorslag)
* Bas:
- zit als eerste in die jeep voor 4.000€, waarom loopt hij als mol niet voorbij het luik met de vrijstelling er achter om tijd te verliezen en zich te laten afschieten ...
* Bruno:
- 1100€ bij de survivaltocht 4 sec voor het einde
- corrigeert Elisabet als ze FOLLY wil doorgeven ipv POLLY
- laat zich (net) niet omverduwen bij de Vovinam
- gaat niet mee in Bas zijn ballonnen verhaal
Joeri
- trekt zich op de boot zodat de opdracht slaagt
- corrigeert Martijn 3 x als hij de dipsaus wil "koken" ipv "kloppen".
- gaat niet mee in Bas zijn "ballonnen"-verhaal
Elisabeth:
- slaapt met de slang
- laat zich met 100€ opzadelen bij de survival (toch wat weinig, zoals hierboven vermeld)
- corrigeert Axel als hij de gong twee maal wil laten slaan bij de Vovinam
- wisselt op allerlaatste moment persoon van plaats bij de disco voor 500€

Kaat of Axel dus. Mijn gevoel zegt dat Kaat echt een kandidate is die vol op Eva zat. Als dat allemaal gespeeld is, chapeau ....
Axel dus ...
Gebruikersavatar

Jimmy08 apr 2019, 11:15

 197  Anke
Hier mijn aangepaste versie. Ik heb er wat dingen uitgehaald door enkele terrechte opmerkingen dat sommige acties niet zo belangrijk of doorslaggevend waren, en ook de acties van aflevering 5 toegevoegd. Helaas wordt het er niet duidelijker op, misschien moeten we per actie er ook nog een gewicht aan hangen om een groter verschil te kunnen zien.

* Axel
- Vastgeketend: wil vaart maken door eerste tip te skippen
- Vissen vangen: corrigeert foute vis en gebruikt truuk met netten boven te halen om vis te bekijken
- Scheepsraadsels: vindt vlaggenraadsel en brandt koord door na 2 mislukte pogingen van Martijn en Eva
- Eens goed gaan eten: 700 eur verdiend door 1 minuut onder tafel, had gemakkelijk korter kunnen zijn

* Bas
- Eens goed gaan eten: 500 eur verdiend door 5 minuten tegen te spreken
- Bas bevrijden: haalt de jeep net op tijd voor 4000 eur

* Bruno
- Scheepsraadsels: corrigeert Elisabet FOLLY -> POLLY
- Survivalproeven: vindt zakmes nog net op tijd voor 1100 eur
- Paintball: offert zich op voor scherpschutter

* Elisabet
- Roeibootjes / Ongewenste kamergasten: bleef slapen op de kamer met slang
- Silent disco: corrigeert danser in foute vak waardoor proef slaagt
- Scheepsraadsels: Lost bijna moeiteloos alle raadsels op in de kajuit
- Survivalproeven: wil voor het laagste bedrag gaan

* Joeri
- Vietnamese keuken: kon goed torens bouwen en corrigeerde meermaals het foute woord opkoken
- Scheepsraadsels: legendarische klim op boot die opdracht doet slagen
- Survivalproeven: mikte echt op watermeloen (voor groot bedrag)

* Kaat
- Vastgeketend: wil nog wachten voor de eindmeet
- Silent disco: zegt de goede oplossing reanimatie, bevestigt correctie die Elisabet wil doen
- Eens goed gaan eten: 400 eur verdiend door liedje te zingen
Gebruikersavatar

Cedric08 apr 2019, 13:46

 2834  Uma
Ik dacht dat deze theorie niet zozeer ging om ALLE zaken die een opdracht doen slagen, maar eerder om corrigerende zaken om uit een verloren positie terug te keren of om makkelijk molgedrag toch niet te doen?

Ik denk dan eerder aan:
- Elisabet die 2 personen wisselt in de silent disco (als Mol had ze dit makkelijk kunnen laten voor wat het was)
- Bas die de kooi terugvindt ook al was die "verloren" (als Mol had hij makkelijk kunnen zeggen "ik zie niets, de kooi is te laag")
- Bruno die alsnog het 2e zakmes vindt ook al zijn ze er vrij ver van (als Mol had hij makkelijk dichter bij hun eindplaats kunnen blijven)

Maar veel meer zie ik niet.
Gebruikersavatar

eva.timmermans08 apr 2019, 15:40

 21
Waarom gaat iedereen er eigenlijk van uit dat Elisabet bij de silent disco die wissel maakt als een niet molactie? Je kunt het ook zien vanuit molstandpunt...dan zegt ze die hoort bij mijn groep terwijl ze als mol denkt dat die er niet bij hoort maw een molfoutje heeft gemaakt. Eigenlijk wou ze mss wel mollen maar is het mislukt. Zo zijn er wrsl meerdere mislukte molacties die niet goed lukte. Zo had Pieter vorig jaar ook een aantal zaken waar hij niet in slaagde en dan wordt dit verkeerdelijk geïnterpreteerd als dat kan een mol niet doen...spijtig genoeg brengen de makers van het programma achteraf niet steeds aan het licht wat mislukte en wel vaker de gelukte molacties.
Gebruikersavatar

Moldedju08 apr 2019, 16:59

 507  Yens
eva.timmermans schreef:Waarom gaat iedereen er eigenlijk van uit dat Elisabet bij de silent disco die wissel maakt als een niet molactie? Je kunt het ook zien vanuit molstandpunt...dan zegt ze die hoort bij mijn groep terwijl ze als mol denkt dat die er niet bij hoort maw een molfoutje heeft gemaakt. Eigenlijk wou ze mss wel mollen maar is het mislukt. Zo zijn er wrsl meerdere mislukte molacties die niet goed lukte. Zo had Pieter vorig jaar ook een aantal zaken waar hij niet in slaagde en dan wordt dit verkeerdelijk geïnterpreteerd als dat kan een mol niet doen...spijtig genoeg brengen de makers van het programma achteraf niet steeds aan het licht wat mislukte en wel vaker de gelukte molacties.
Fair point wat betreft deze actie. Was misschien inderdaad moeilijk te zien voor haar en dus mogelijk een mislukt gokje van de mol? Had ik zo nog niet bekeken.
Gebruikersavatar

asheron08 apr 2019, 22:09

 5
In het seizoen met Eline heeft ze in een van de laatste afleveringen nog een rekenfout in het schooltje verbeterd. Dat had ik van de mol nooit verwacht, gewoon niets doen en de opdracht was mislukt. Er was ook geen enkele kandidaat bij. Dusja, soms als er geen enkele reden is om niet te mollen wordt er toch niet gemold.
Gebruikersavatar

Jimmy08 apr 2019, 22:18

 197  Anke
Cedric schreef:Ik dacht dat deze theorie niet zozeer ging om ALLE zaken die een opdracht doen slagen, maar eerder om corrigerende zaken om uit een verloren positie terug te keren of om makkelijk molgedrag toch niet te doen?
Helemaal mee eens, maar er staan ook vele zaken niet in het lijstje (te klein bedrag, of te onduidelijk ). Het probleem is dat er over elke actie wel te discussiëren valt en dan is een compleet lijstje soms handiger (je haalt er dan zelf uit waar je niet in gelooft). De correctie van Elisabet bij de dansproef bijvoorbeeld vinden sommigen wél thuishoren in het lijstje, maar andere forumleden dan weer niet.... En Bas die 4000 euro in de groepspot brengt, hoort er zeker ook in thuis. Hij had opties genoeg: zicht laten neerschieten bij de omweg naar de vrijstelling, langer treuzelen (wat hij overigens heel goed kan, bij het vuur maken of bij de 500kg steen)
Gebruikersavatar

Cedric09 apr 2019, 00:22

 2834  Uma
jimmy.dedauw schreef:Helemaal mee eens, maar er staan ook vele zaken niet in het lijstje (te klein bedrag, of te onduidelijk ). Het probleem is dat er over elke actie wel te discussiëren valt en dan is een compleet lijstje soms handiger (je haalt er dan zelf uit waar je niet in gelooft). De correctie van Elisabet bij de dansproef bijvoorbeeld vinden sommigen wél thuishoren in het lijstje, maar andere forumleden dan weer niet.... En Bas die 4000 euro in de groepspot brengt, hoort er zeker ook in thuis. Hij had opties genoeg: zicht laten neerschieten bij de omweg naar de vrijstelling, langer treuzelen (wat hij overigens heel goed kan, bij het vuur maken of bij de 500kg steen)
Dit voor mij dus niet.
Dat is geen corrigerende actie. Dat was gewoon het doel van de proef.

Binnen de categorie "acties die een mol niet zou doen" zou ik dan eerder plaatsen als persoon X ziet dat een Vietnamees op het punt staat Bas neer te schieten, dat X dan Bas wegduwt en die Vietnamees afknalt. Een Mol zou dát niet doen.
Maar als het doel van de opdracht is "4000€ als Bas in de jeep zit", dan vind ik zorgen dat Bas in de jeep zit geen actie die een Mol niet zou doen want gewoon het doel van de ganse groep en dat waarvoor men ging.
Had natuurlijk Bas gezegd van "ik hoef die vrijstelling niet, we gaan tijd verliezen, laat ons maar gewoon naar de jeep gaan", dat zou dan weer wél passen in het rijtje.

Maar goed, ik snap dat de zin "acties die een mol niet zou doen" voor interpretatie vatbaar is.
Gebruikersavatar

Moldedju09 apr 2019, 14:11

 507  Yens
Cedric schreef: Dit voor mij dus niet.
Dat is geen corrigerende actie. Dat was gewoon het doel van de proef.

Binnen de categorie "acties die een mol niet zou doen" zou ik dan eerder plaatsen als persoon X ziet dat een Vietnamees op het punt staat Bas neer te schieten, dat X dan Bas wegduwt en die Vietnamees afknalt. Een Mol zou dát niet doen.
Maar als het doel van de opdracht is "4000€ als Bas in de jeep zit", dan vind ik zorgen dat Bas in de jeep zit geen actie die een Mol niet zou doen want gewoon het doel van de ganse groep en dat waarvoor men ging.
Had natuurlijk Bas gezegd van "ik hoef die vrijstelling niet, we gaan tijd verliezen, laat ons maar gewoon naar de jeep gaan", dat zou dan weer wél passen in het rijtje. Maar goed, ik snap dat de zin "acties die een mol niet zou doen" voor interpretatie vatbaar is.
Even voor alle duidelijkheid.
Ik heb ergens ander op dit forum een paar keer geschreven over "acties die niet bij een mol passen". Davy heeft dit dan uit een andere post gehaald en hier als aparte topic gehaald onder de noemer "acties die een mol niet zou doen".

Waar ik naar op zoek ga zijn de acties die een mol beter niet had gedaan zou hebben omdat het extra geld heeft opgebracht en /of omdat het gemakkelijk was geweest om dit te mollen zonder een harde verdenking op zich te krijgen. En actie kan dus ook zijn: Bas die de vrijstelling snel vindt en op tijd in de jeep beland. Dit terwijl hij als enigste wist waar de vrijstelling lag en dus best nog wat langer had kunnen zoeken tot het te laat was. Of Elisabet die met de slang slaapt terwijl ze als vrouw toch echt wel verdachtloos had kunnen beginnen freaken dat ze dat niet wilde doen.

Hoe meer die actie "onzichtbaar" of "aanvaardbaar" zou zijn geweest voor de andere kandidaten (bv door gewoon niet in te grijpen als Martijn de dipsaus wil koken ipv kloppen, of Bas die de de vrijstelling niet meteen vind), en hoe meer geld er verdiend wordt (bv Bas 4000€ als hij in de jeep komt), hoe zwaarder dit dit kandidaat onverdacht maakt. Daarnaast is ook de timing natuurlijk . Heeft het nog/al belang om te mollen of is er nog kans genoeg om de opdracht later om zeep te helpen?

Hoopt dat dit een beetje verduidelijkt hoe dit topic is gestart en vanwaar mijn lijstje in elk geval komt.