Berichten rond De Mol 2019 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Torremolinos09 apr 2019, 10:38

 264
Wat nog vreemder is aan Bruno’s zelfopoffering is dat hij wel nadert op de schutter, maar niet schiet. Zijn masker hangt wel vol ‘doemp’, maar dan veeg je dat toch eerst vlug af? Dan heb je toch enkele seconden wat zicht. Ergens zag ik tijdens de aflevering dat hij al eens geveegd had, er stonden strepen op zijn masker. En dan loop je naar de gevaarlijke plaats terwijl je ondertussen schiet naar waar de schutter ongeveer zit.

Hij doet geen van deze dingen, gaat gewoon voor ‘sitting duck’ spelen. Dit heeft dus helemaal geen zin.

Ook vreemd: net na hem gaat Kaat ook op dezelfde plaats zitten en schiet de schutter af. De schutter lijkt op Kaat geen poging meer te doen.

Ik heb wel de indruk dat de schutters stopten met schieten éénmaal ze iemand geraakt hadden. Wisten kandidaten dit en spelen Bruno en Kaat dit hier uit? Maar Bruno overlegt niks en loopt gewoon domweg weg. We zien de rest een beetje vreemd opkijken.

Wist enkel Kaat (als mol) dat de schutter niet meer zou schieten en gebruikt ze dit om eventjes goed uit de verf te komen?

In ieder geval een vreemd moment in de opdracht.
Gebruikersavatar

Kite09 apr 2019, 11:16

 87
Mollenjager-DT schreef: Daarnaast zeg je ook dat andere opdrachten irrelevant zijn, maar bij het zoeken naar de mol is alles wat er in het programma gebeurt toch relevant. Alles is belangrijk in De Mol! Ik denk dat je wat te diep in je tunnelvisie zit ofzo, maar ik ben het absoluut niet eens dat je op basis van één enkele opdracht, met deductie dan nog, kan besluiten dat Bruno de mol is, terwijl je hierbij totaal geen rekening houdt met andere opdrachten en/of situaties.
Andere opdrachten zijn irrelevant voor deze theorie. Daarnaast besluit ik op basis van vele andere opdrachten en situaties ook dat Bruno de mol is. (zie viewtopic.php?f=79&t=3826)
Het is wel uiterst correct dat ik diep in de Bruno-tunnel zit. :mrgreen:
Mollenjager-DT schreef:Je mag ook niet vergeten dat de kandidaten tegen de camera waarschijnlijk over elke kandidaat wel iets verdachts te zeggen hebben en we dus niet altijd alles meteen mogen geloven. Ik zie ook niet goed in waarom de makers deze beelden er zouden laten inzitten als Bruno echt enkel op Joeri en Eva zit op dat moment. Net als die rare uitspraak van Kaat over Eva op het einde van de aflevering die ik maar moeilijk kan vatten...
Maar hij doet geen uitspraak: "Eva heeft haar proef niet uitgevoerd, dat is wel verdacht."
Hij zegt: "Mijn twee verdachten, Eva en Joeri, hebben hun opdrachten niet uitgevoerd."
Toch wel een verschil in mijn ogen.
Gebruikersavatar

Cedric09 apr 2019, 13:50

 2834  Uma
Het klinkt allemaal mooi, maar ik kan me gewoon erg moeilijk inbeelden dat hij een van de 3 misschienschermen zou hebben gekregen in de eerste aflevering.
Ik vond hem vooraf te zelfzeker over of hij de Mol zou kunnen zijn. Te veel zelfvertrouwen is nu ook weer niet goed vind ik als Mol. Maar goed, geen idee hoe de producers erover dachten.

Ik hoop alleen dat hij er langer in blijft dan Axel.
Gebruikersavatar

Yvo09 apr 2019, 16:43

 1111  Uma
Kite schreef:Andere opdrachten zijn irrelevant voor deze theorie.
Als andere opdrachten irrelevant zijn kan deze theorie wat mij betreft de prullenbak in. Elke theorie betreffende of iemand al dan niet iets zou doen als kandidaat of mol moet worden afgetoetst aan alle proeven. Anders is het in mijn ogen geen goeie theorie. Daarbij komt ook dat het het beste is om te proberen om de dingen vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Dat kan leiden tot nieuwe inzichten. Doe je dat niet, dan belemmer je mogelijk de weg naar de waarheid. Als je alles maar van één kant bekijkt krijg je een heel vertekend beeld van een situatie. Jij probeert te bewijzen dat Bruno de mol is door de reden aan te halen dat hij bepaalde zaken als kandidaat niet zou doen. En ik zeg niet dat daar niks is voor te zeggen, misschien is hij de mol wel. Maar jij bekijkt het enkel langs die kant en weigert het pertinent te bekijken langs de andere kant. Zijnde dat er veel argumenten zijn waarom hij de mol niet kan zijn. Deze zijn al door verschillende mensen hier aangehaald.
Torremolinos schreef:Wat nog vreemder is aan Bruno’s zelfopoffering is dat hij wel nadert op de schutter, maar niet schiet.
Inderdaad, dat is vreemd. En "er zat doemp op de plastiek van mijn helm" is in mijn ogen een excuus. Probeer het er dan af te vegen. Wat ik niet begrijp is dat Bruno wordt bekeken als de held die de impasse heeft doorbroken terwijl het eigenlijk Kaat was die de schutter afschoot. Het is hoe dan ook een vreemde actie. Maar als mol is het vreemder dan als kandidaat.
Als mol kan je je beter niet "opofferen" of afgeschoten worden in het algemeen. Want dan kan je de proef in een verder stadium niet meer saboteren.
Gebruikersavatar

Kite09 apr 2019, 18:41

 87
Yvo schreef:Als andere opdrachten irrelevant zijn kan deze theorie wat mij betreft de prullenbak in. Elke theorie betreffende of iemand al dan niet iets zou doen als kandidaat of mol moet worden afgetoetst aan alle proeven. Anders is het in mijn ogen geen goeie theorie. Daarbij komt ook dat het het beste is om te proberen om de dingen vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Dat kan leiden tot nieuwe inzichten. Doe je dat niet, dan belemmer je mogelijk de weg naar de waarheid. Als je alles maar van één kant bekijkt krijg je een heel vertekend beeld van een situatie. Jij probeert te bewijzen dat Bruno de mol is door de reden aan te halen dat hij bepaalde zaken als kandidaat niet zou doen. En ik zeg niet dat daar niks is voor te zeggen, misschien is hij de mol wel. Maar jij bekijkt het enkel langs die kant en weigert het pertinent te bekijken langs de andere kant. Zijnde dat er veel argumenten zijn waarom hij de mol niet kan zijn. Deze zijn al door verschillende mensen hier aangehaald.
Ik heb op basis van alle afleveringen tot nu toe argumenten om Bruno als de mol te zien. (viewtopic.php?p=86574#p86574 & viewtopic.php?p=86986#p86986)
Hierbij is het goed mogelijk om de argumenten die ik tot nu heb zien te verschijnen tegen Bruno als mol, vanuit een ander standpunt te zien waarbij Bruno wel de mol kan zijn.
Maar de enige manier dat ik deze theorie ontkracht wil zien, is door (de logica van) de theorie zelf te ontkrachten, en niet te verwijzen naar andere opdrachten. Dit is wat ik bedoel met 'andere opdrachten zijn irrelevant voor deze theorie."
Yvo schreef:Het is hoe dan ook een vreemde actie. Maar als mol is het vreemder dan als kandidaat.
Als mol kan je je beter niet "opofferen" of afgeschoten worden in het algemeen. Want dan kan je de proef in een verder stadium niet meer saboteren.
Leg mij uit waarom deze actie vreemder is voor de mol in vergelijking met een kandidaat?
Als kandidaat, aannemend dat je wilt winnen, of toch zo lang mogelijk in het spel wilt blijven, wil je pasvragen én informatie. Geld voor de groepspot is dan minder belangrijk. En het opofferen geeft enkel een kans om geld in de groepspot te steken, en informatie en pasvragen te verliezen.
Gebruikersavatar

jos.jansen09 apr 2019, 18:49

 328  Uma
Yvo schreef:Wat ik niet begrijp is dat Bruno wordt bekeken als de held die de impasse heeft doorbroken terwijl het eigenlijk Kaat was die de schutter afschoot. Het is hoe dan ook een vreemde actie.
Dit komt door de montage en de voice over. Waarin gezegd word "Bruno offert zichzelf op om de pat stelling te doorbreken", dit wordt ook met heroïsche muziek in beeld gebracht. Zodra Kaat in actie schiet (wat ook vermeld word) is de muziek al een heel pak minder prominent aanwezig.

Hierdoor krijg je dus de illusie dat het enkel Bruno zijn actie is die ervoor zorgt dat de kandidaten verder kunnen.

Nu moet ik wel zeggen dat doordat Bruno dood is Kaat exact weet waar de schutter zit en meer beschutting heeft t.o.v. de schutter. Ze verstopt zich achter Bruno en gebruikt hem als schild. De reactie van Bruno: " Ik zen 6 keer hit" doet me ook geloven dat de schutter nog wel op Kaat geschoten heeft maar Bruno raakte, aangezien we in eerste instantie maar 2 schoten op Bruno horen/zien (ik vermoed dat er hier nog een beetje knip en plak werk is, want we horen enkel Kaat haar schoten maar ze denkt wel dat ze geraakt is dus er moet terug geschoten zijn).
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT09 apr 2019, 19:03

 767  Yens
Kite schreef:Leg mij uit waarom deze actie vreemder is voor de mol in vergelijking met een kandidaat?
Als kandidaat, aannemend dat je wilt winnen, of toch zo lang mogelijk in het spel wilt blijven, wil je pasvragen én informatie. Geld voor de groepspot is dan minder belangrijk. En het opofferen geeft enkel een kans om geld in de groepspot te steken, en informatie en pasvrag...
Hoe sneller de mol afgeschoten wordt, hoe groter de kans dat de opdracht toch zal lukken en er weer 4000 euro wordt verdiend. Axel, die helemaal in het begin wordt neergeschoten, kan hier bv waarschijnlijk weinig aan doen. Bruno daarentegen smijt zich zelf voor de schutter, je zou het een soort zelfmoord kunnen noemen in het spel. Daarbij komt dan nog eens dat hij dit doet net op het moment dat de opdracht dreigt te mislukken, omdat niemand zichzelf wil opofferen voor de groep en ze zo dus in een uitzichtloze situatie zitten, waarbij de tijd gewoon verder weg tikt. Dan zou het als mol toch wel heel dom zijn om dit te doorbreken...
Gebruikersavatar

Yvo09 apr 2019, 19:19

 1111  Uma
Kite schreef:Maar de enige manier dat ik deze theorie ontkracht wil zien, is door (de logica van) de theorie zelf te ontkrachten, en niet te verwijzen naar andere opdrachten.
Je theorie is in mijn ogen al enigszins ontkracht doordat anderen hier redenen aanhalen waarom Bruno niet de mol kan zijn. En daarbij verwijzen ze logischerwijs naar andere opdrachten. Je kan niet op basis van één geïsoleerde opdracht oordelen. Je moet het hele plaatje proberen te zien.
Kite schreef:Leg mij uit waarom deze actie vreemder is voor de mol in vergelijking met een kandidaat?
Heb ik al gedaan in mijn vorige post.
jos.jansen schreef:Dit komt door de montage en de voice over. Waarin gezegd word "Bruno offert zichzelf op om de pat stelling te doorbreken", dit wordt ook met heroïsche muziek in beeld gebracht.
Nee, maar ik bedoel dat sommige forumleden die gebeurtenis interpreteren als Bruno is de held i.p.v. Bruno heeft zich laten afknallen en heeft niks veranderd.
Gebruikersavatar

jos.jansen09 apr 2019, 19:49

 328  Uma
Yvo schreef: Nee, maar ik bedoel dat sommige forumleden die gebeurtenis interpreteren als Bruno is de held i.p.v. Bruno heeft zich laten afknallen en heeft niks veranderd.
Zoals ik in mijn post zeg, dit komt door de montage en de muziek. Dit wekt die indruk op en toont zijn effect dus ook op dit forum.

Nu Bruno heeft wel een kleine aanpassing verzorgt voor de situatie, namelijk de exacte positie van de schutter is nu gekend (zichtbaar voor alle kandidaten gebaseerd op vanwaar hij beschoten werd) en zijn lichaam zorgt voor extra beschutting waar Kaat gebruik van maakt om de schutter neer te halen.
Gebruikersavatar

Black_6409 apr 2019, 19:57

 5
jos.jansen schreef:Dit komt door de montage en de voice over. Waarin gezegd word "Bruno offert zichzelf op om de pat stelling te doorbreken", dit wordt ook met heroïsche muziek in beeld gebracht.
Klopt, het is niet Bruno die zegt dat hij zich gaat opofferen. (of zelfs iets zegt)
Het zou dus heel goed kunnen dat Bruno gewoon de held wou uithangen en dacht ik zal die schutter even afschieten.
Dit met doel om zich minder verdacht te maken en later wel te kunnen mollen.
Doch het is anders gelopen en dan hebben de programma makers het zo opgelost.

De mol (wie dan ook) is slecht bezig gezien het geld dat al in de pot zit.
Dit past perfect bij Bruno. 😃
Waarschijnlijk zal er later wel een proef komen waar er veel geld uit de pot gaat. :roll:
Gebruikersavatar

Holmes09 apr 2019, 20:08

 395
Kite schreef: ....
Bruno zegt, in zijn eerste verdenking ooit, twee verdachten te hebben (Eva en Joeri).
We nemen nog steeds aan dat Bruno een kandidaat is. Een kandidaat heeft geen reden om te liegen tegenover de individuele camera.
Bijgevolg is Bruno niet 100% zeker over wie de mol is...
Op dat moment niet, nee.
Maar.... tussen dat moment (de avond voordien) en de opvallende opoffering is er wel wat gebeurd.
Een van zijn 2 verdachten was ziek geworden en tijdens de bevrijding van Bas zijn er ook een aantal zaken gebeurd, bvb met een verloren grondplan dat Joeri, na eerst een hele omweg gemaakt te hebben, plots uit zijn zak haalde.
Dus kan je niet meer met 100% zekerheid zeggen dat hij op het moment van de opoffering niet voor zichzelf al had uitgemaakt dat er voor hem maar 1 iemand de mol kon zijn....
Gebruikersavatar

Cedric09 apr 2019, 23:02

 2834  Uma
Over Bruno.. Ik snap nog altijd niet waarom hij (1) zijn actie niet heeft aangekondigd en (2) niet op die Vietnamees heeft geschoten. Ok, hij zag misschien niet veel door zijn "vizier", maar dan kan je toch minstens ongeveer in de juiste richting schieten?
En aan stress zal het niet liggen, want Axel lag er al uit 😛