Berichten rond De Mol 2019 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

joris.meermans29 apr 2019, 15:27

 3
De kans op een vrouwelijke mol in aflevering 1 was 50% (er waren immers 5 mannen en 5 vrouwen).

Vermits er altijd iemand wegvalt die het zeker niët is, is de kans op een vrouwelijke mol nog steeds 50%.

Dit volgens het bekende 'driedeurenprobleem' (https://nl.wikipedia.org/wiki/Driedeurenprobleem).

De statistische kans dat Elisabeth dus De Mol is, is 50% / Bas: 25% en Axel ook 25%.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door joris.meermans op 29 apr 2019, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Gillesisdemol29 apr 2019, 15:32

 373
Er waren tien kandidaten, geen twaalf. Het geslacht van de kandidaat heeft geen invloed op de waarschijnlijkheid om mol te zijn.

Edit: Ik zie dat je je bericht gecorrigeerd hebt. (Maar alle logica ontbreekt nog steeds aan je stelling. De Mol heeft 0% kans om naar huis gestuurd te worden.)
Laatst gewijzigd door Gillesisdemol op 29 apr 2019, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Frolva29 apr 2019, 15:33

 2204
Leuk om weten. 😉

Jij had Joeri graag in de finale gezien? :mrgreen:

Wat ik heb geleerd: kans dat Axel de mol is is gestegen. :mrgreen:
Gebruikersavatar

Gillesisdemol29 apr 2019, 15:45

 373
Ik begrijp je interpretatie, maar het klopt toch niet helemaal. Wiskundige theorie kun je niet zomaar vertalen naar de werkelijkheid, er spelen te veel factoren mee.
Gebruikersavatar

Frolva29 apr 2019, 15:56

 2204
Ik weet ook niet of het klopt, maar 'dezelfde' redenering volgend was (voor de aflevering van gisteren) de kans 50% dat Joeri de mol is.

Bij het begin waren er 10 kandidaten:
50% met een voornaam die begint met een letter van A tot E
50% met een voornaam die begint met een letter I tot M

Axel
Bas
Elisabet
elk 16,6% kans om de mol te zijn

Joeri
50% kans om de mol te zijn.

:mrgreen:

Gillesisdemol schreef:Edit: Ik zie dat je je bericht gecorrigeerd hebt.
Joeri niet meer in de finale. :cry:

Nu nog Elisabet zonder 'h', en Chicawah weet ook wie het is. :mrgreen:
Gebruikersavatar

Taupe07729 apr 2019, 16:01

 767  Yens
joris.meermans schreef:
De statistische kans dat Elisabeth dus De Mol is, is 50% / Bas: 25% en Axel ook 25%.
De kans dat het Elisabeth is, is 0%
Gebruikersavatar

BeaVer29 apr 2019, 16:07

 1293  Uma
Ik worstel hier ergens met deze veronderstelling.
Volgens het principe zou het inderdaad zo zijn dat er 50% kans is dat de kandidaat die jij kiest de mol is.
Volgens het principe zou het ook zo zijn dat er 50% kans is dat jouw kandidaat een vrouw is.

Maar om er dan vanuit te gaan dat er 50% kans is dat jouw keuze zowel vrouwelijk als mol is, daar ben ik het niet mee eens.
Gebruikersavatar

Gillesisdemol29 apr 2019, 16:08

 373
Voorbeeld:

Vraagstuk: Waar is persoon X (laten we zeggen Xander) geboren?

1) Oostende
2) In een kippenhok
3) Ingelmunster
4) Op Jupiter

Een computer redeneert dat de kans van elke optie 1/4 is. Een mens weet dat 4 onmogelijk is en 2 heel onwaarschijnlijk. Stel dat we nog als extra tip aan de computer geven dat er 50% kans is op een naam met een O en 50% kans op een naam met een I. We geven de computer de tip dat het niet Oostende is. Okay, computer, geef het meest waarschijnlijke antwoord.

Xander is geboren op Jupiter. 😎
Gebruikersavatar

Vermoljoen29 apr 2019, 16:13

 2354  Uma
De kans is toch gewoon 33,33% per kandidaat in de finale? Ik snap het wel, maar ik vind het niet logisch.
Gebruikersavatar

Gillesisdemol29 apr 2019, 16:14

 373
BeaVer schreef:Ik worstel hier ergens met deze veronderstelling.
Volgens het principe zou het inderdaad zo zijn dat er 50% kans is dat de kandidaat die jij kiest de mol is.
Volgens het principe zou het ook zo zijn dat er 50% kans is dat jouw kandidaat een vrouw is.

Maar om er dan vanuit te gaan dat er 50% kans is dat jouw keuze zowel vrouwelijk als mol is, daar ben ik het niet mee eens.
(Ook voor Vermoljoen)

De kans is 50% dat het een vrouw is en 50% dat het een man is. Zolang we blijven schrappen, moeten de overgebleven kandidaten elk voor hun geslacht die 50% onderling verdelen. Aangezien Elisabet alleen is, heeft zij ZOGEZEGD dubbel zoveel kans om de mol te zijn.

Om op je vraag te antwoorden: het is vrij simpel. De kans dat hij de juiste mol kiest is 50% omdat hij de persoon kiest waarvoor de kans 50% is. Zijn oordeel verhoogt of verlaagt de kansen niet.
Gebruikersavatar

BeaVer29 apr 2019, 16:17

 1293  Uma
De kans is 50% dat wanneer je iemand met zekerheid kan uitsluiten.
Bijvoorbeeld: Ik sluit Axel uit omdat dit en dit ervoor gezorgd heeft dat hij de mol niet kan zijn.
dan gaat er zogezegd een deur open.
Dan is er 50% kans dat de mol Elisabet is of Bas

Maar.... wij kunnen in dit spel eigenlijk niemand uitsluiten, want wij hebben geen zekerheden. Dus idd, de kans blijft 33,3%
Gebruikersavatar

Gillesisdemol29 apr 2019, 16:23

 373
Jullie hebben allebei gelijk :albino:

Puur wiskundig is de kans echt 50% dat Elisabet de mol is, omdat er aan het begin van het spel 50% kans is voor een man en 50% voor een vrouw.

Maar aangezien we hier niet in een wiskundeboek zitten, is de kans onberekenbaar. Daarom gaf ik mijn ridicule voorbeeld van Xander die op Jupiter geboren wordt :mrgreen: