Berichten rond De Mol 2019 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Cedric30 apr 2019, 15:10

 2834  Uma
Ik heb het net even geprobeerd op te lijsten: wanneer hebben ze de GSM gebruikt om te briefen en wanneer niet?
Ik denk namelijk dat we er mogen van uit gaan dat de Mol telkens 1x per dag gebrieft wordt, gezien er ook meestal 1 opdracht is per dag (of iedereen moet 1 iets doen, ook al zijn er mss 2 opdrachten, telkens 1 per persoon).

Mijn doel? Proberen te kijken op welke dagen we géén info hebben over wanneer er gebrieft werd. Zo kunnen we misschien gaan elimineren en zien wie wanneer tijd had om dat schilderij te maken bijvoorbeeld? Of iets anders waardoor uiteindelijk maar 1 iemand echt goed gebrieft kon worden?

Ik heb een tabel/schema gemaakt hiervoor dat ik helemaal onderin dit bericht plaats.

2 briefingmomenten zijn we trouwens zeker, deze staan in het groen in de tabel:
- Dag 1: op de kamer van de Mol, eerste briefing, waar ook uitgelegd werd dat sommige briefings per gsm zouden gebeuren
- Dag 6: geen briefing, want gebeurde de volgende dag op het strand, vlak voor de scheepsraadsels

Dus heb ik even opgelijst op welke dagen we zeker weten dat de GSM gebruikt werd. In het filmpje hierover dat op de VIER-site stond en dat ook in de recentste uitzending zagen is sprake van briefings per GSM op:
- Dag 2 (Gilles verstopt het in de toiletten, filmpje "goed gedaan vandaag, eerste opdracht en meteen 0 euro, morgen vastketenen")
- Dag 4 ("Dag ..., korte briefing voor jou")
- Dag 8 ("Hey ..., morgen uitgenodigd voor chique diner")
- Dag 13 ("Ze zijn allemaal aan het eten, ik zal nogmaals de gsm verstoppen")
- Dag 13 ("Het zou goe zijn als ge morgen in de kunstproef zit")

Bovenstaande staan allemaal in het geel aangeduid in mijn tabel voor straks. Ook zeker dus, maar uit het filmpje afgeleid.

Enige quote waarvan we niet zeker zijn op welke dag, is de quote "Er zal vandaag een vrijstelling in het spel zijn". Er waren vrijstellingen in het spel op dag 5 (Eva haar konijnen), dag 10 (Bas bevrijden) en dag 17 (zwartepieten).
- Dag 5: Dit kan niet, want op dag 4 was er de "dag mol, korte briefing voor jou" die dus over dag 5 ging, dag 5 waar enkel de vovinam en de verfbom op het spel stonden. Elisabet of Axel dus want hier niet bij betrokken dus amper briefing nodig?
- Dag 10: Let ook op het woord "vandaag" in de zin. Kreeg Bas dit te horen? Wist hij daardoor dat hij in zijn cel in het bed moest kijken om de info over de vrijstelling te vinden en te schilderen? Anderzijds, Bas was apart van de groep, een briefing via GSM zou voor hem NIET nodig geweest zijn op dit moment. Is het dan een verklaring waarom Elisabet doorhad dat Bas een vrijstelling had? Viel haar frank op dat moment?
- Dag 17: Dit kan ook zeker wel, maar de vraag is of de Mol deze boodschap ontvangen heeft.. Het zwartepieten gebeurde ook op dezelfde dag als dat men de GSM moest zoeken, dus ook dit is realistisch.

Terwijl we deze boodschappen horen, zien we ook volgende beelden, die al of niet eraan gelinkt worden:
1. Gilles verstopt GSM in toiletblok met houten wandpanelen.
Afbeelding
2. Gilles verstopt GSM in een keuken.
Afbeelding
3. Gilles verstopt de GSM bij een spiegel ergens..
Afbeelding
4. Gilles lijkt de GSM te verstoppen in een ladenkast
Afbeelding

Ik geloof niet dat we er mogen van uit gaan dat deze 4 locaties die in beeld komen ook de 4 locaties zijn waar de gsm werd verstopt met de boodschap die we horen in voice-over. Misschien wel, misschien niet, maar we mogen er niet van uitgaan denk ik.
Vandaar: Kan iemand deze plaatsen benoemen??

Tot slot mijn schema... (Eronder verdere uitleg)
Afbeelding

We zijn dus zeker van de briefings op dag 1 (over dag 2), dag 2 (over 3), dag 4 (over 5), dag 6 over 7 (op dag 7 op het strand), dag 8 (over 9), dag 13 (over 14) en dag 16 (over 17, te onderscheppen).
De vrijstellingbriefing kan zijn op dag 10 over dag 10 (Bas bevrijden), dag 17 over dag 17 (al dan niet onderschept, over zwartepieten).
We hebben echter géén info hebben over de briefings op dag 3 (over dag 4), dag 5 (over 6), dag 7 (over 😎, dag 9 (over 10), dag 10 (over 11), dag 11 (over 12), dag 12 (over 13), dag 14 (over 15), dag 15 (over 16).

Negen dagen dus van de voorlopig 17 waarvan we niet weten wanneer de Mol gebrieft werd. Als we die 4 eerdere screenshots kunnen plaatsen, blijven er mogelijk nog maar 5 meer over.

Waarom kan dit nuttig zijn?
Omdat we weten dat de Mol zijn/haar schilderij maakte tijdens een briefing.
Dus ook niet op de briefings op dagen 13, 14, 15, 16 of 17.

De Mol heeft het schilderij dus gemaakt één van volgende briefings:
- Dag 3: Briefing over dag 4 (roeiopdracht, slapen met dieren, sleutel onder steen)
- Dag 5: Briefing over dag 6 (silent disco en vissen)
- Dag 7: Briefing over dag 8 (survivalskills)
- Dag 9: Briefing over dag 10 (Bas bevrijden - ofwel persoonlijke briefing voor Bas, ofwel via gsm op dag 10 zelf)
- Dag 10: Briefing over dag 11 (catch the flight; hiervan wisten we wel dat de Mol wist dat de familie niet ging komen)
- Dag 11: Briefing over dag 12 (sociale media, rijexamen brommertjes)
- Dag 12: Briefing over dag 13 (mogelijk was hier geen briefing nodig zelfs, geen opdrachten op dag 13)

Hierbij valt 12 dus mogelijk weg wegens onnodig, tenzij er een briefing was in het toilet waar Elisabet naartoe ging tijdens de sociale media opdracht. Verder was het op dagen 5, 7 en 9 mogelijk minder realistisch om een schilderij te gaan maken, gezien ze op een eiland waren. Zou men echt doek, verf, penselen et cetera mee nemen naar een eiland? Dan eerder op een marktje in de stad snel even gaan kopen? Als de kandidaten nooit ver van marktjes zijn, dan de producers ook niet. Die 3 dagen zijn wel realistisch om aan de Mol te laten weten dat de familie niet zal afkomen.

Dagen 3, 10 en 11 zijn dus het meest realistisch in mijn ogen om de Mol het schilderij te laten maken "tijdens een briefing".
- Op dag 3 na afloop van de geketende wandeling, in het hotel.
- Op dag 10 tijdens de Basbevrijding... Was Axel daarom zo snel uitgeschakeld? Had Bas daarom zijn bed uitgebroken?
- Op dag 11: na de avatarproef had men de rest van de dag niets meer te doen?
Maar dag 12 kan ook, als de briefing van dag 11 zou hebben ingehouden dat Elisabet wist dat ze in het toilet snel zou moeten schilderen.

Verder hebben we Moldagboeken!
- Op het einde van aflevering 2, dus na dag 3. Mogelijk was dit de briefing van dag 3 dus.
- Op het einde van aflevering 4, Gilles vroeg "hoe was het gisteren", de mol heeft het over de briefing op het strand, dus dit was het Moldagboek van dag 8. Wat raar is, want op dag 8 was er ook de gsm-briefing "morgen chique diner". Dus op dag 8 was er zowel het gesprek met Gilles als een briefing per gsm... Vermoedelijk het gesprek met Gilles tijdens de eliminatietest voor het vertrek van Martijn, dan de briefing later het hotel?
- Op het einde van aflevering 5, waar de Mol zegt te weten dat de familie niet zal afkomen. Was dit dan een gesprek op dag 9 of 10? Of een eerder gesprek dat nu pas wordt aangehaald?
- In het midden van aflevering 7, na de quiz en voor de cu chi tunnels dus. Wat doet vermoeden dat de makers de moldagboeken ook echt wel tonen op het moment in de reis waar ze zijn opgenomen, dus de vorige op dag 9 of 10 en deze op dag 14.

Op dagen 3, 8, 10 (of 9) en 14 waren er dus zeker persoonlijke gesprekken. Wat niet per se briefings hoeven te zijn, mogelijk gewoon korte moldagboekgesprekken tijdens het invullen van de eliminatietests. In elk geval wél redenen om te denken dat hier al zeker geen gsm's werden gebruikt.

Enfin, allemaal dingen die ik hier maar noteer en waarvan ik hoop dat ze nog een beetje overzichtelijk zijn...

Mijn doel was om te zien of we kunnen te weten komen wanneer de Mol op welke manier gebrieft is. Gezien we weten dat de Mol "tijdens een briefing" geschilderd heeft (of info kreeg over het schilderen), zou dit kunnen helpen. En "tijdens een briefing" betekent voor mij dat het moet gaan om een briefing die NIET via de gsm ging.

Ik heb al mijn redeneringen hierin geplaatst, misschien kunnen jullie aanvullen?

Voorlopig denk ik dat:
- Als Axel de Mol is: hij het schilderij maakte terwijl de anderen Bas gingen bevrijden, maar moest klaar zijn voor Bruno afgeschoten werd
- Als Bas de Mol is: hij het schilderij maakte met materiaal dat hij vond in het bed in zijn cel
- Als Elisabet de Mol is: zij het schilderij maakte ergens in een hotelkamer of in het fameuze toilet..

Ik raak er dus voorlopig niet echt wijzer uit, maar jullie misschien wel?


EDIT/ Dit was misschien meer een 'theorie' dan een 'verborgen hint'.. Moderators, verplaatsen jullie dit topic naar 'Algemeen'? Thanks!
Gebruikersavatar

masterveecee30 apr 2019, 15:21

 3547  Sven
zotte theorie! 😲 nice 😉

zou het echt waar zijn dat Elisabet het schilderij in het toilet geschilderd heeft?? 😲
Sh*t, kan dus wel! echt zo van "Mol, je moet tijdens de opdracht zien weg te geraken, pak een toilet, daar zal je materiaal vinden om een schilderij te schilderen" 😲
In de mol kan alles!
Gebruikersavatar

Vermoljoen30 apr 2019, 19:55

 2354  Uma
Hier heeft denk ik veel tijd in gezeten! Maar het kan wel fijn zijn om dit te weten, maar ik denk niet dat we er veel wijzer kunnen uit worden over wie De Mol zou kunnen zijn. Wel wanneer de Mol het schilderij zou hebben geschilderd en de briefings plaatsvonden.
Mooi gedaan!
Gebruikersavatar

Cedric30 apr 2019, 20:29

 2834  Uma
Zo'n anderhalf uur deze middag. Maar goed, gezien de beperkte reactie erop zal het wel nutteloos geweest zijn 😉 Was ik iets op het spoor geweest, dan waren er hier wel al enkelen in gang geschoten, maar dat is duidelijk niet het geval. Enfin, ik heb me toch anderhalf uur kunnen bezig houden hiermee en het was plezant voor zo lang het duurde 😃
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT30 apr 2019, 20:42

 767  Yens
De eerste foto die je hier hebt geplaatst is volgens mij van de briefing over de chique diner-opdracht waarvan je ook al een audio-opname te horen krijgt in dat fragment. Je ziet dat aan al het hout, wat verdacht veel lijkt op de plaats waar de kandidaten sliepen na de survival-opdracht.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen30 apr 2019, 20:54

 8153
Cédric, bij Eva en haar konijnen ging het over 2 pasvragen, niet over een vrijstelling.

GDC heeft gezegd dat de mol geschilderd heeft tijdens briefings. Meervoud dus. Hoewel ik mij niet kan voorstellen dat je voor een hoop vegen en geklieder veel tijd nodig hebt.

Wat het schilderen op het toilet betreft: iedereen zou het natuurlijk de max vinden om in aflevering 10 Elisabet te zien schilderen op het toilet, maar... het stond helemaal niet vast dat Elisabet dat bewuste toilet met een bezoek zou vereren. Zij en Joeri moesten zich verplaatsen naar het monument dat Bas en Kaat hen doorgaven. Als Bas en Kaat een monument niet vonden of buiten tijd waren, zouden Joeri en Elisabet niet aan dat toilet gepasseerd zijn.
Maar het neemt niet weg dat ik hoop dat Elisabet echt geschilderd heeft op dat toilet. Probleem is dan ook nog ervoor te zorgen dat er geen verfsporen zijn.
Gebruikersavatar

mark.vandaele30 apr 2019, 20:56

 178
Wie weet werden er wel 5 schilderijen geschilderd tot er één geloofwaardig genoeg was om voor een kunstwerk door te gaan.
Gebruikersavatar

Taupe07730 apr 2019, 21:20

 767  Yens
chicawah.janssen schreef:Cédric, bij Eva en haar konijnen ging het over 2 pasvragen, niet over een vrijstelling.

GDC heeft gezegd dat de mol geschilderd heeft tijdens briefings. Meervoud dus. Hoewel ik mij niet kan voorstellen dat je voor een hoop vegen en geklieder veel tijd nodig hebt.

Wat het schilderen op het toilet betreft: iedereen zou het natuurlijk de max vinden om in aflevering 10 Elisabet te zien schilderen op het toilet, maar... het stond helemaal niet vast dat Elisabet dat bewuste toilet met een bezoek zou vereren. Zij en Joeri moesten zich verplaatsen naar het monument dat Bas en Kaat hen doorgaven. Als Bas en Kaat een monument niet vonden of buiten tijd waren, zouden Joeri en Elisabet niet aan dat toilet gepasseerd zijn.
Maar het neemt niet weg dat ik hoop dat Elisabet echt geschilderd heeft op dat toilet. Probleem is dan ook nog ervoor te zorgen dat er geen verfsporen zijn.
Oei, heb ik iets gemist?
En wat als Axel dat geschilderd heeft of Bas?

Cedric schreef:Zo'n anderhalf uur deze middag. Maar goed, gezien de beperkte reactie erop zal het wel nutteloos geweest zijn 😉 Was ik iets op het spoor geweest, dan waren er hier wel al enkelen in gang geschoten, maar dat is duidelijk niet het geval. Enfin, ik heb me toch anderhalf uur kunnen bezig houden hiermee en het was plezant voor zo lang het duurde 😃
Nee, zeer goed uitgewerkt maar is meer iets om eens over na te denken vooraleer direct te reageren.
Gebruikersavatar

astridm01 mei 2019, 13:51

 287
Cedric schreef: Ik geloof niet dat we er mogen van uit gaan dat deze 4 locaties die in beeld komen ook de 4 locaties zijn waar de gsm werd verstopt met de boodschap die we horen in voice-over. Misschien wel, misschien niet, maar we mogen er niet van uitgaan denk ik.
Waarom mogen we dat niet gewoon geloven? Er wordt niets miszegd en er wordt niets weggegeven, behalve dat sommige briefings per telefoon gaan. En dat laatste voegt ook niets toe want er is later zelfs een opdracht mee.