Berichten rond De Mol 2019 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

MolWout06 mei 2019, 07:57

 348
Ik dacht eraan om een topic te maken met alle mogelijke verborgen hints en theorieën naar Elisabet. Dan kunnen we zondag checken of we er juist hebben!

Iedereen mag hier neerzetten wat hij wilt, alles wat verdacht was van Elisabet en alles wat mogelijk een hint kan zijn.

Ik begin: the pink lady/theorie
Gebruikersavatar

wouter.vandecasteele06 mei 2019, 09:27

 8  Uma
zoals ergens anders op dit forum vermeld: het hangslot met code polly, te vinden op haar pinterest..
Afbeelding
Gebruikersavatar

Jansen06 mei 2019, 09:44

 3423  Yens
wouter.vandecasteele schreef:zoals ergens anders op dit forum vermeld: het hangslot met code polly, te vinden op haar pinterest..
Afbeelding
Ze heeft hier al van gezegd dat het geen hint was.
Gebruikersavatar

Klaartje06 mei 2019, 10:40

 2245  Uma
Ik zal hier nog een laatste keer reclame maken voor mijn favoriete topic dit seizoen op het forum: het off-topic gedeelte met de titel "Totaal Nutteloze Verborgen Hints". Daar heb ik de afgelopen weken tal van al dan niet vermeende hints en theorieën bedacht, niet alleen verwijzend naar Elisabet, maar ook naar andere kandidaten, meestal voor de fun. Want er kan maar 1 Mol zijn. Dus stonden een aantal van die "verborgen hints" daar inderdaad op hun plaats en bleken ze eigenlijk totaal nutteloos en enkel leesplezier voor de geïnteresseerden. Al moet ik ook toegeven dat ikzelf die "hint" over de regenpijp naar Joeri (that bai = mislukking = regenpijp) wel één van de betere vond: het klopte gewoon dat in het Vietnamees that bai twee betekenissen heeft. Wat een toeval, eigenlijk hilarisch, maar dat was ook de bedoeling van veel van mijn schrijfsels in het topic TNVH. Zie viewtopic.php?f=79&t=3661

Maar nu, achteraf bekeken, moet ik wel zeggen dat ik de meeste hints en verwijzingen naar de Mol zag (of verzon) voor Elisabet. Ik heb dan ook maar even een lijstje gemaakt hieronder, met verwijzing naar de pagina's in het topic TNVH waarin je die nog eens kan nalezen. Sommige zouden kunnen kloppen, anderen zijn hints die eerder aan de fantasie toe te schrijven zijn, maar die toevalligerwijs wel verwijzen naar de juiste Mol. Zie hieronder een lijst hints en theorieën die verwjzen naar Elisabet, ik geef ze in chronologische volgorde zoals ik ze had "verzonnen".

Aflevering 1:

(pag. 2 in TNVH) GDC zegt "één van deze tien heeft net te horen gekregen dat hij of zij op deze reis een heel andere rol zal opnemen, de hoofdrol." Waarop we dan een beeld krijgen van Elisabet die haar handen naar haar hoofd brengt, als het ware om de woorden van GDC te onderstrepen. Daar hoort dit screenshot bij:

Afbeelding

(pag. 2) Hint in de muziek: "Bounden duty" uit de serie The Crown, die gaat over Queen Elisabeth II van Engeland: de Mol heeft net ook een serieuse verplichting of taak op zich moeten nemen waaronder ze niet uitkan, Elisabet (zonder H) werd hier gekroond tot hoofdrolspeelster.

(pag. 3) Nog in de muziek: "Bleeding muddy water" van Mark Lanegan, uit het album "Blues funeral", op de hoes van die plaat staan roze en witte bloemen, in dezelfde kleuren als de outfit van Elisabet in aflevering 1.

(pag. 4) Een "hint" die eerder behoort tot het rijk der fantasie, maar toch: in de trailer met de verborgen namen van de kandidaten ontbrak op het schoolbord in de scheikundeles de "ELISA-reactie"

(pag. 6) Het bord boven GDC waarop omgekeerd in Chinese karakters DOCTOR MOL zou staan (volledig verzonnen, maar wel goed gevonden, al zeg ik het zelf 🙂 )

Aflevering 2

(pag. 10) Het eerste dagboek van de Mol. Het favoriete woord van Elisabet "mensen": de mensenkennis en de enorme empathie die spraken uit de woorden van dit eerste dagboek

(pag. 12) De letters van Moordenaar en Slachtoffer die langer nagloeien: de namen van haar twee zoontjes? (ook met iets te veel fantasie, ik geef het toe)

(pag.15) Het document uit 2006 bewijst dat de perfecte Mol werd gekozen: in de opleiding tot arts doet Elisabet heel veel mensenkennis op. Elisabet is aan het woord als student aan de Universiteit van Hasselt

Aflevering 3

(pag 16) In de muziek: Goodnight moon van Shivaree, komt uit Kill Bill soundtrack. In Kill Bill heeft de hoofdrolspeelster een bijnaam die verwijst naar een slang. Elisabet sliep bij de slang. Net als in de film schakelt de hoofdrolspeelster ook in De Mol al haar tegenstanders één voor één uit;

Aflevering 4:

(pag 16) Nog uit dagboek 1 de uitspraak "dat vind ik erg": Elisabets standaard woordenschat. Ze herhaalt het tot twee keer toe in het bootje bij Martijn.

(pag 18) Nog eentje uit het rijk der fantasie: de ballonnen en de bungalow, gecombineerde hint (non è vero, però ben trovato 🙂 )

Aflevering 5

(pag. 29) Misschien wel een echte hint: "De Mol heeft de handleiding mee in de koffer" over de twee boekjes waarvan de gecombineerde titels "Negen volmaakte vreemden en hoe je ervan afkomt" vormen. Het boekje van Lian Moriarty en het werkje over Vliegangst, dat op zijn kop staat, vormen samen als het ware de titel van een handleiding voor de Mol, als die al geschreven zou kunnen worden.

(pag 31) "Famous first words: een aanwijzing in de allereerste woorden van GDC." Het is tijd om de Mol recht in de ogen te kijken. Ik lette dus op de ogen van Elisabet, wanneer ze lacht en las daarin een verschil tussen een lach als ze aan het mollen is en een spontane lach, zoals je die zag bij het bezoek van haar man Michaël.

(pag. 34) "De dagboeken revisited: het idioom van de Mol": over INEENS, geen stress meer en een klop krijgen: allemaal standaard woordenschat van Elisabet, woorden die ze dan ook nog eens herhaalt in de afleveringen.

(pag 34): "Spotify playlist van De Mol: de ontbrekende nummers verwijzen allemaal naar de Mol": liedjes die we wel hoorden maar niet in de lijst werden opgenomen, zoals The Painting van Duc Tri, Rising Sun Blues van Michael (!) Ruffino, De Herfst van Vivaldi en vooral Forest Lawn, een lied met een heel "molse" tekst, gericht aan een vrouw die ondergronds ging en die men wou uitgraven.

Aflevering 7: (pag 36) "De Mol verraadt zichzelf in het gesprekje met GDC over het schilderij": duidelijke verwijzigingen in de tekst, twee en drielettergrepige woorden werden vervangen, want daaruit konden we afleiden dat het woord tot Elisabet gericht werd, die GDC bedankte en niet "werk" zei maar "schilderij", typisch Limburgs taalgebruik. En ja, dan dat lachje, tot twee keer toe!

Aflevering 8: (pag 41)"GDC's woorden verwijzen naar Elisabet, de lonkende Mol". GDC zegt "Ze lonkt", dat gecombineerd met de opvallende (meer dan twee) takes die werden geschoten van de vragenronde bij het Zwartepieten leidde mij tot het vele lonken dat Elisabet doet doorheen de hele reeks, op cruciale en betekenisvolle breekpunten in de afleveringen. Zou het echt de bedoeling zijn geweest om dit als hint erin te steken?

We zullen het zondag misschien zien.

Veel leesplezier bij het (terug)lezen van mijn stukjes.
Gebruikersavatar

wouter.vandecasteele06 mei 2019, 11:15

 8  Uma
Jansen schreef:Ze heeft hier al van gezegd dat het geen hint was.
mijn excuses, onmogelijk om alles te lezen of te zien natuurlijk..
Gebruikersavatar

annie.delen06 mei 2019, 11:31

 238  Uma
Het kleed in het dagboek in de laatste seconden.
Op bewegende beelden zie je het natuurlijk beter. En remember... onderste boven kijken.
Afbeelding
Gebruikersavatar

Cedric06 mei 2019, 11:39

 2834  Uma
Waarom niet gewoon in het andere topic? Enfin, dan maar nog eens herhalen:
Cedric schreef:Behalve waarschijnlijk ALLE door Klaartje gevonden hints, welke zouden écht geweest zijn?

De 'E' in het midden van het scherm?
De braille (blinde mol) in de trailer?
De transparantie uit het niet-naar-Luxemburgfilmpje in combo met het letterlijke 'Ik ben de Mol'?
Het logo in het midden van het scherm?
Het roze scherm?
De dog tag?

Of was de ultieme tip iets compleet anders wat we niet hebben opgemerkt?
Gebruikersavatar

thomas.e06 mei 2019, 11:39

 91
Klaartje schreef:Ik zal hier nog een laatste keer reclame maken voor mijn favoriete topic dit seizoen op het forum: het off-topic gedeelte met de titel "Totaal Nutteloze Verborgen Hints".
Negen volmaakte vreemden en hoe je ervan afkomt.
Dat moet wel een hint zijn, toch? En laat ons vooral ook niet vergeten hoe gelukzalig Elisabet erbij zat tijdens de quiz, over/na het faliekant mislopen van de kunstopdrachten.

Nog wat verwijzingen die ik bijeen fantaseerde, en zondag naar de prullenmand worden verwezen 😃
Het roze scherm.
Het bedekte mollogo.
Roos molboekje/mol in de trailer.
Razzle Dazzle Rose (maar Elisabet gaf al aan dat het roze op zich geen hint was).

En tot slot, omdat het hier nog niet is vermeld, de Follow the Money-theorie klopt natuurlijk dit seizoen. Zelf zie ik er de lol niet van in om dat bijeen te tellen, dus veel respect voor de cijferaars onder jullie. 😎
Gebruikersavatar

MolWout06 mei 2019, 12:34

 348
Mooie opsomming Klaartje!
Gebruikersavatar

marc.roose07 mei 2019, 09:02

 193  Sven
Ik heb nogmaals de proef (vragen) met de geldkoffers bekeken,en geprobeerd de "rugzak aan en zonder rugzak" om te zetten in morse code .
Ik heb de" rugzak aan" opgetekend als "lang". En "zonder rugzak" als "kort".
En dit is wat ik gevonden heb:

--.(--).------.. -- --- .-.. ------..--..--
M O L

Wat er voor " M O L " en achter " M O L " staat geraak ik niet aan uit . (of Misschien heb ik ergens een fout gemaakt bij het interpreteren ... zoals : enkel een stukje van de bovenkant van de schouderband bij close-upbeeld, mee rekenen als "lang" )

Dit is dus een duidelijke HINT ...
Gebruikersavatar

chicawah.janssen07 mei 2019, 09:51

 8153
Voor wie zich op morse wil storten:
viewtopic.php?p=87948#p87948
Misschien duidt het rugzakgedoe gewoon op het feit dat Elisabet 2 gezichten heeft?

Mogelijke hints zijn in mijn ogen:
De centrale E in "Vorige keer" en "Zo meteen".
De nadruk op wc's: GDC verstopt de smartphone in een wc, we zien Elisabet naar de wc gaan, bij de modeproef zegt ze dat ze naar de wc gaat en bij de proef met de trolleys op zoek naar de gsm krijgen we een beeld van Elisabet naast het woord wc. Bij het diner met de Huangs moet iedereen ook naar de wc om zijn/haar opdracht.
Bij de survivalproef verandert 3 in 2: Elisabet was 3de aan de beurt maar neemt na 2 pogingen van Kaat Kaats plaats in: 3 wordt 2.
Elisabet zegt tegen Michaël open en bloot dag ze de mol is (en na de kookproef zegt ze "maar nu is er wel een mol, haha").
In de trailer waarin de namen van de kandidaten onthuld worden, staat Elisabet in braille.

Edit:
De dogtags van Elisabet waarop staat "Elisabet Haesevoets De mol 2019" die GDC toont.
Misschien ook het beeld van Elisabet op de rug naast haar schilderij? Klaartje heeft dat opgemerkt, ik zal eens zoeken of ik de post in kwestie terugvind.
Gebruikersavatar

marc.roose07 mei 2019, 10:41

 193  Sven
Inderdaad Chicawah,

Voor de morse gebruik ik deze lijst

Afbeelding

Voor het decoderen gebruik ik de morsemolen ...
Afbeelding


Maar ik heb de morsemolen in exel uitgewerkt , omdat ik het zo gemakkelijker vind.
Afbeelding