Berichten rond De Mol 2019 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Gilles De Coster06 mei 2019, 15:51

Presentator  6
Beste allemaal,

The word is out! Elisabet is de mol… en wat voor eentje. Ik heb het al eens een paar keer benadrukt en ik doe het graag opnieuw: je kan haar prestatie nauwelijks overschatten. Ze had zo goed als geen informatie, wist absoluut niets over de opdrachten of haar medekandidaten, en kreeg dagelijks maar een hele korte, summiere briefing over waar ze precies kon saboteren. Anders dan alle andere mollen kon ze niet rustig vooraf nadenken over hoe of wat ze precies wilde doen, en was ze dus vooral op zichzelf aangewezen. En toch zat ze bijna overal tussen, liet ze een pak geld verloren gaan en slaagde ze er in om bij het grootste deel van haar medekandidaten (mensen die haar dag in dag uit in het oog hielden) volledig onverdacht te blijven. Wat een slimme, briljante mol! Maar vooral: wat een fantastische persoon. Ik zou je bijna aanraden om je te laten opnemen op de dienst spoedgevallen daar in Reet, al was het maar om kennis te maken met één van de strafste mollen ooit.

De taak van Elisabet was op zich al veel moeilijker dan andere jaren, maar ze moest het ook nog eens opnemen tegen een bijzonder sterke groep. Zoals we vooraf dachten zat er ook iets meer geld in de groepspot dan vorig jaar. Dat is uiteraard logisch als je ’t zonder voorbereiding moet rooien. Net als het logisch is dat sommige sabotages bedrieglijk eenvoudig en opvallend waren. En dat is sommige alerte kijkers ook opgevallen. Om de mol te ontmaskeren moest je niet per sé op zoek naar grootse ingewikkelde theorieën, maar je gewoon inleven in de situatie: wat en hoe saboteer je als je nauwelijks informatie hebt? Maar meer daarover zondag in de laatste aflevering.

Hoe dan ook, einde van een rollercoaster. Voor mol, kandidaten en kijkers, maar zeker ook voor ons. De mol niet vooraf aanduiden was een sprong in het onbekende, en dus was het ook voor ons verrassend, nieuw, onverwacht, spannend, bloedstollend soms. Misschien wel de moeilijkste reeks die we hebben gemaakt, maar wat een reeks is het geworden. Totaal verschillend dan andere jaren, een andere dynamiek, andere wendingen. Ik durf met trots zeggen dat die sprong in het onbekende geweldig goed heeft uitgepakt, en ons alles heeft gegeven waar we op hoopten. En dat geldt ook voor Elisabet: nooit hebben we méér gevraagd van de mol. Maar ze heeft er ons nog veel meer voor teruggegeven.

Net als de voorbije jaren hebben we ook jullie in de gaten gehouden, en gelezen welke theorieën de ronde deden. We vinden dat altijd heel fijn, en zijn jullie dankbaar voor het enthousiasme waarmee jullie De Mol volgen. Soms is het spannend om te lezen hoe dicht sommige kijkers bij de waarheid komen, vaak is het grappig om te zien hoe vindingrijk jullie zijn. En net als ieder jaar pik ik er enkele dingen uit…

* de kleuren van de dagboeken… die hebben al wel vaker iets betekend, maar dit jaar dus niet. Ze hadden niets te maken met de Nederlandse familie van Axel, noch met het t-shirt van Joeri in die eerste dagen. Ik heb het al vaker gezegd, maar toeval leidt Molloten soms tot de vreemdste conclusies 🙂

* was de mol Bas gekozen? Neen dus, het was Elisabet die pas was gekozen… Als ik het zelf terughoor snap ik dat je er Bas in kan horen, maar ik bedoelde en zei dus wel degelijk pas. Met weliswaar een licht gebrekkige dictie in die paar woorden. Maar zeg nu zelf: zou ik echt dààr en dàn de naam van de mol in de uitzending smokkelen? In aflevering 1?

* heel wat kijkers vroegen zich af wanneer Elisabet haar schilderij heeft gemaakt. Dat gebeurde tijdens de interviews die elke avond werden afgenomen van de kandidaten. Elisabet moest dus niet alleen snelsnel een interview geven waarin ze zich als kandidaat gedroeg, maar ook telkens enkele minuutjes schilderen. En intussen goed luisteren naar een haastige briefing voor de dag erop. Multitasking next level… en dan te bedenken dat ze in totaal drie schilderijen heeft gemaakt vooraleer ze tevreden was.

* Een deel van de briefings verliep zoals je weet via de smartphone. In aflevering 8 zie je dat ik die aan de ontbijttafel, na de zoektocht in het hotel, plots snel uitzet. Dat komt omdat de irisscan en gezichtsherkenning op dat ding zo snel en accuraat werkt, dat hij begon te ontgrendelen toen ik hem in de hoogte hield om te laten zien aan de vier kandidaten. Het toestel had Elisabet al herkend! Uitzetten dus... Gelukkig had niemand het in de smiezen.

* Een vaak terugkerende vraag dit seizoen ging over eliminaties… bijvoorbeeld of ik vooraf weet wie afvalt. Ja, dat weet ik uiteraard. Maar veel mensen vroegen zich ook af of de mol daar vooraf over ingelicht wordt. Dat is niet het geval. Het zou geen enkele zin hebben en het zou het de mol alleen maar moelijker maken om spontaan te reageren op de exit. Die trouwens voor de mol ook altijd zwaar is. Dat is niet anders dan voor de andere kandidaten.

* In aflevering 7 hebben mensen ook in de reflectie van het eliminatiescherm lege stoelen gezien toen ik de naam van Axel intypte. Ook hier is niet echt een theorie aan te verbinden: op dat scherm staat geen aparte camera (die zijn immers op de kandidaten en mij gericht), en dus typen we alle namen achteraf nog eens in om van alles mooie close-upbeelden te hebben.

* Nog ééntje over het dagboek van de mol. De audioboodschappen waarin sommigen een West-Vlaming meenden te herkennen, anderen een Limburger, en nog anderen duidelijk Antwerps hoorden. De klank was bijzonder goed vervormd, en daardoor onherkenbaar. We lieten er zelfs linguïsten op los van de universiteit van Antwerpen, om toch maar zeker te zijn dat het accent niet objectief te plaatsen was. Aanvankelijk was het ook de bedoeling om het bééld te vervormen. En dus zal je zondag zien hoe Elisabet in haar eerste moldagboek een muts aanheeft… want om haar gezicht correct te vervormen mocht er geen enkel haartje in beeld zijn. Uiteindelijk bleek die vervorming van haar gezicht een te groot risico op herkenning en hebben we het achterwege gelaten. Maar dat verklaart dus waarom Elisabet bij 40 graden Celsius… een muts aanheeft.

Intussen zijn de inschrijvingen open voor een nieuwe reeks. Daar zijn we intussen al flink mee gevorderd, en ik zou zeggen: aarzel niet als je zin hebt om mee te doen… want het wordt weer heel erg de moeite. En uiteraard helemaal anders dan deze reeks. 🙂

Ik zie jullie allemaal graag zondag terug voor de laatste aflevering, waarin je nog veel meer te weten zal komen over de mol, haar sabotages, en hoe een pak medekandidaten zijn blijven dwalen. En dan hoor je ook natuurlijk wie de twee bijna-mollen waren…

Dikke kus x
Gilles
Gebruikersavatar

Cedric06 mei 2019, 15:59

 2834  Uma
Dag Gilles aka GDC!

Leuk dat je opnieuw van je laat horen. Ik zat er stiekem weer een beetje op te wachten eigenlijk. Dat heb je dan, als je dit vorig jaar ook al deed..

In elk geval toch even zeggen dat jullie productieteam alweer uitstekend werk heeft geleverd. Ik vind dit seizoen qua opdrachten veruit het beste ooit. Geweldige televisie. Heerlijk ook hoe jullie altijd wel enkele opdrachten weten te linken aan het land zelf. Of het nu gaat om de geschiedenis (Cu Chi) of de beelden (Ha Long Bay) of de uithangborden van een land (al was het maar de brommertjes), het zit er altijd weer in. Heel leuk. Houden zo.

Ook weer massa's kudo's voor het casting team. Top hoe die er keer op keer in slagen goeie groepen samen te brengen. Ook dat moet dit seizoen wel een groter risico geweest zijn, want er zaten enkele verdomd sterke karakters bijeen. Nogal logisch ook, allemaal potentiële mollen. Of toch zeker de helft had echt wel goeie molcapaciteiten.

Topseizoen alweer.
Well doen!
Gebruikersavatar

Jansen06 mei 2019, 16:10

 3423  Yens
Dag Gilles,

Bedankt voor de verhelderende uitleg die je hebt gegeven en vanzelfsprekend bedankt voor een schitterend seizoen van de mol. De opdrachten waren zeer meeslepend en iets minder ingewikkeld dan vorig jaar, waardoor het programma ook meer vaart kreeg. Het seizoen is alweer omgevlogen (spijtig genoeg) !

Verrassend te horen dat Elisabet haar schilderij drie maal opnieuw begonnen is, wat dan weer verschillende theorieën hier weerlegt dat het schilderij op 10 minuten kon gemaakt worden. Ik vond het alvast een zeer verdienstelijke poging van haar. Elisabet had zeker ook een carrière in de creatieve sector kunnen nastreven, want buiten schilderen was ze ook een geweldige actrice en zangeres.

Ook bedankt voor de goeie casting van de andere kandidaten waar we heel veel plezier aan beleefd hebben (niet waar Joeri 😉 ).

Tot volgend jaar voor een nieuw seizoen van ons favoriete programma!
Gebruikersavatar

Vermoljoen06 mei 2019, 16:14

 2354  Uma
Ik zal het niet te lang houden:
Tof dat je hier weer iets komt zeggen, Gilles! De informatie die je deelt is altijd nuttig en daar zijn we je heel dankbaar voor. Ik was heel verbaasd over de opdrachten van dit seizoen. Ze zaten allemaal, stuk voor stuk, goed in elkaar. Een goede opdracht is voor mij een opdracht waar iets later een extra pittig detail bijkomt. Of gewoon heel cool zijn.

Jullie zijn er 100% in geslaagd om weer een topseizoen voor ons te maken! Ik wens jullie alvast veel succes voor het seizoen van volgend jaar, en hopelijk zal dit geweldige programma nog lang op tv blijven!
Jullie hebben dit weer super gedaan!
MERCI!
Gebruikersavatar

chicawah.janssen06 mei 2019, 16:39

 8153
Beste Gilles,
Mijn dierbare collega Jansen en vrienden Cédric en Vermoljoen (ja: vrienden - de diehards van ons forum hebben een sterke band en discussiëren beleefd met elkaar, ook als ze het oneens zijn; wij houden ons ver van de vuiligheid die op bepaalde social media gespuid wordt), hebben eigenlijk al alles verwoord wat ik wil zeggen.
Ik ben heel blij dat je geantwoord hebt op een aantal van onze "prangende" vragen en kijk uit naar de laatste aflevering van nu zondag. En uiteraard naar De Mol 2020.
Je presenteert mijn lievelingsprogramma echt schitterend, de proeven waren top (prachtig die allerlaatste Bondfilm!), de crew heeft weer topwerk geleverd, jullie zijn er weer in geslaagd een prachtige groep samen te stellen en last but not least: muts af voor Elisabet! Je moet het maar doen, zo zonder voorbereiding, met alleen korte briefings en nauwelijks feedback. Een mol voor in de galerij der groten!
Gebruikersavatar

Klaartje06 mei 2019, 16:45

 2245  Uma
Haha, grappig, Elisabet die een muts moest opzetten bij haar eerste dagboek! 🙂
Wel een beetje ontnuchterend vind ik dat die lege stoelen in de weerspiegeling van het scherm eigenlijk niks betekenden en dat de verklaring daarvoor van zuiver praktische aard is.

Ben wel benieuwd naar de laatste aflevering zondag, want Gilles, ik zou graag weten wat er juist schuilgaat achter je quote dat "het spannend is te zien hoe dicht sommigen bij de waarheid komen". Misschien krijgen we daar zondag een concreet voorbeeld van?

Ik ben blij te vernemen dat Elisabet in het echt werkelijk zo'n toffe persoonlijkheid is als ik haar op basis van wat we zagen en hoorden in De Mol had ingeschat, ook al speelde ze daar een rol.

Het was dit seizoen weer echt genieten voor ons als kijkers en speurders. Formidabel werk van alle betrokkenen.

Ook zeer sympathiek van jou als presentator om hier een woordje tot ons te richten, dat wordt zeer geapprecieerd!

Bedankt Gilles!

PS: En hoeft het nog gezegd?! "Den Beerschot is en blijft de ploeg van 't Stad."
Gebruikersavatar

Frolva06 mei 2019, 16:53

 2204
Klaartje schreef:PS: En hoeft het nog gezegd?! "Den Beerschot is en blijft de ploeg van 't Stad."
Ik vond je redelijk sympathiek, Klaartje. Maar net zoals in de identiteit van de mol, heb ik me blijkbaar vergist. :evil:

(Grapje natuurlijk. 😉 Ik weet ook wel dat het gewoon wat geslijm is om bij GDC in de gunst te geraken :mrgreen: )
Gebruikersavatar

Cedric06 mei 2019, 16:56

 2834  Uma
Slim ook van GDC om het hier te hebben over de tips die er géén waren. In plaats van ons te zeggen welke tips we wél gevonden hadden (if any). Ik zit al weer in spanning op volgende zondag te wachten.

Wat ben ik eigenlijk enorm blij dat er altijd nog die reünieaflevering is. Altijd weer een leuke 'uitsmijter', waardoor het einde van 'De Mol' toch telkens weer net iets minder abrupt is.

Ook blij dat de montage-"hints" effectief gewoon montage waren. Het scherm met lege stoelen, de rugzak van Elisabet, de spelfouten van de vertaalstagiair... Allemaal onbewust. Ben ik enorm gelukkig mee, want zou ik maar flauwe tips gevonden hebben..
Gebruikersavatar

chicawah.janssen06 mei 2019, 16:57

 8153
Klaartje schreef:Haha, grappig, Elisabet die een muts moest opzetten bij haar eerste dagboek! 🙂
Wel een beetje ontnuchterend vind ik dat die lege stoelen in de weerspiegeling van het scherm eigenlijk niks betekenden en dat de verklaring daarvoor van zuiver praktische aard is.

Ben wel benieuwd naar de laatste aflevering zondag, want Gilles, ik zou graag weten wat er juist schuilgaat achter je quote dat "het spannend is te zien hoe dicht sommigen bij de waarheid komen". Misschien krijgen we daar zondag een concreet voorbeeld van?

Ik ben blij te vernemen dat Elisabet in het echt werkelijk zo'n toffe persoonlijkheid is als ik haar op basis van wat we zagen en hoorden in De Mol had ingeschat, ook al speelde ze daar een rol.

Het was dit seizoen weer echt genieten voor ons als kijkers en speurders. Formidabel werk van alle betrokkenen.

Ook zeer sympathiek van jou als presentator om hier een woordje tot ons te richten, dat wordt zeer geapprecieerd!

Bedankt Gilles!
Klaartje, ik hoop dat Gilles ook deze van jou leest:
Klaartje @ De 10 kandidaten van De Mol 2019
Gebruikersavatar

Yvo06 mei 2019, 17:56

 1111  Uma
Het was weer een fantastisch seizoen met vindingrijke proeven. Het concept nog geen mol te hebben in het land van bestemming was geslaagd. Goed gedaan! Ieder jaar opnieuw blijven de productie en jij Gilles ons verassen met een fenomenale editie van de mol! Elk jaar denk ik: ze kunnen het niveau toch niet blijven evenaren. En elk jaar wordt het niveau geëvenaard. Hopelijk kunnen jullie dat nog vele jaren blijven doen. Bedankt Gilles aan jou en de productie voor weer een prachtige reeks van mijn favoriete tv-programma!
Gebruikersavatar

Andreas06 mei 2019, 18:22

Molerator  113
Het was weeral een FANTASTISCH seizoen , proficiat Gilles en heel de crew! Leuk om je hier nog eens te zien!

Hoe cool zou het zijn moest de mol 2020 na elke aflevering hier 1 anonieme boodschap op dit forum mogen plaatsen? 🙂

Anyway alvast bedankt voor de prachtige televisie, het beste TV programma van Vlaanderen!
Gebruikersavatar

masterveecee06 mei 2019, 19:25

 3547  Sven
Gilles, wat is het toch leuk dat je hier ook nog eens langskomt met wat informatie!! Net als Cedric had ik er ook wat op gehoopt, maar je stelt ook dit jaar niet teleur.
Bedankt voor een tof nieuw seizoen dit jaar. Voor mij is eigenlijk de allerlaatste aflevering 1 van de leukste om te zien, dus ik kijk er al naar uit.

En inschrijven? Zou ik het dan toch nog eens proberen??? Wie weet...
PS. Als je wil meedoen met de productie, kan je je dan ook opgeven?? 😎