Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

masterveecee10 mar 2019, 22:36

3547  Sven
ex-molinator schreef:Of...
Ze hadden 10 potentiële mollen en hebben op basis van de eerste waarnemingen een eerste selectie gemaakt en er 3 overgehouden, en dan een definitieve selectie gemaakt op basis van de reacties bij de bekendmaking en de reacties op de schermen.
Bwa, als je weet dat je geen mol bent, dan ga je toch anders deelnemen aan een proef dan dat je de mol bent?
Tenzij ze echt observeren van "we gaan nu eens kijken welke persoon nu toch probeert te mollen"

chicawah.janssen10 mar 2019, 22:38

8153
ex-molinator schreef:Of...
Ze hadden 10 potentiële mollen en hebben op basis van de eerste waarnemingen een eerste selectie gemaakt en er 3 overgehouden, en dan een definitieve selectie gemaakt op basis van de reacties bij de bekendmaking en de reacties op de schermen.
Zo had ik het nog niet bekeken, maar het is inderdaad goed mogelijk. Maar als de bungeesprong een eerste selectieve factor was, dan hebben ze waarschijnlijk alleen rekening gehouden met de reacties en de gedragingen. De helft heeft de kans niet gekregen om te springen, dus het zou niet eerlijk zijn hen op basis daarvan uit te sluiten.

Cedric10 mar 2019, 22:40

2834  Uma
masterveecee schreef:Bwa, als je weet dat je geen mol bent, dan ga je toch anders deelnemen aan een proef dan dat je de mol bent?
Tenzij ze echt observeren van "we gaan nu eens kijken welke persoon nu toch probeert te mollen"
Dat kunnen ze misschien doen op basis van hoe de mensen reageren op de vraag "Wie kan er jongleren?".

Dus voor de reis 10 molkandidaten. Na de jongleervraag er nog 3 overhouden. Dan later op basis van de reacties na het misschienscherm 1 iemand kiezen.

Kan op zich wel..

masterveecee10 mar 2019, 22:41

3547  Sven
chicawah.janssen schreef:Zo had ik het nog niet bekeken, maar het is inderdaad goed mogelijk. Maar als de bungeesprong een eerste selectieve factor was, dan hebben ze waarschijnlijk alleen rekening gehouden met de reacties en de gedragingen. De helft heeft de kans niet gekregen om te springen, dus het zou niet eerlijk zijn hen op basis daarvan uit te sluiten.
of bij de vraag "wie kan er jongleren"

Edit: zoals hierboven dus ook gezegd 😃
Laatst gewijzigd door masterveecee op 10 mar 2019, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

ex-molinator10 mar 2019, 22:41

3483  Uma
masterveecee schreef:Bwa, als je weet dat je geen mol bent, dan ga je toch anders deelnemen aan een proef dan dat je de mol bent?
Of... de bungee jump is iets stressvol en de productie wil toch even kijken hoe de potentiële mollen daarmee omgaan.

De theorie hier aangehaald is plausibel hoor, daar niet van, maar als je deze tunnel nu al inslaat, bestaat de kans dat je heel wat informatie in toekomstige afleveringen al wegfiltert.

ex-molinator10 mar 2019, 22:44

3483  Uma
chicawah.janssen schreef:... De helft heeft de kans niet gekregen om te springen, dus het zou niet eerlijk zijn hen op basis daarvan uit te sluiten.
OK, plausibel, maar ook de reacties vooraf kunnen invloed hebben.

Lodewijk10 mar 2019, 22:46

146
Ik moet het fragment nog een paar keer herbekijken. Die namen onthouden is ook al heel wat haha :p Maar toch een paar dingen over het grillen door Gilles:

Bruno - Kandidaat:
Probeert eerst iedereen wat te misleiden door eigenlijk enkel "Zeker en vast" te antwoorden. Maar wanneer Gilles hem dan vraagt of hij net als de andere kandidaten een gewone kandidaat is, twijfelt hij vooraleer hij "ja" knikt. Als mol zou je dat nooit mogen doen lijkt mij 🙂

Axel - Kandidaat:
Axel liegt, zo opvallend. Hij was overduidelijk nerveus (Ik? Is da? lachje). Nochtans als piloten liegen we (of eerder de waarheid wat verbloemen) wel vaker, nooit 100% zeggen wat er te wachten staat, passagiers niet onnodig schrik aanjagen. En dan hier toch zo slecht kunnen liegen, hmm... Niet te vertrouwen die piloten :p Al ben ik vrij zeker dat hij geen "Misschien" heeft gekregen, gewone kandidaat.

Joeri - Misschien:
Gilles laat de groep weten dat Joeri pokert, kwestie van zijn pokerface eens te testen. Joeri gaat direct met zijn armen gekruist zitten, in een verdedigende houding. Hier en daar een lachje, korte antwoorden, proberen zo weinig mogelijk prijs te geven. Dat vind ik persoonlijk tekenen dat je iets verbergt of probeert te verbergen en geen gebluf. Lijkt mij ook iets te blij met wat hij gezien heeft.

Martijn - Twijfelgeval:
Al ben ik er nog niet 100% uit. Martijn zegt letterlijk dat hij misschien tevreden is met zijn scherm. Dat kan eigenlijk zowel betekenen dat hij een misschien scherm wilde hebben en een kandidaat scherm gekregen heeft, of toch een misschien scherm. Opvallend bij Martijn is dat hij achteraf in het busje echt "vies" is, heel kortaf. Ik dénk dat hij dus een misschien-scherm heeft gekregen en het toch niet is geworden. Het feit dat hij direct inspeelt op wat Bas zegt in het busje ("Ik denk dat de mol hier in dit busje zit", -"dat denk ik ook"), waarbij Bas toch eventjes zijn verbazing niet kan onderdrukken, denk ik dat Martijn wel Bas verdenkt.

Bas - Twijfelgeval:
Bas geeft niets prijs. Zijn antwoorden op Gilles zijn vragen zijn eigenlijk perfect. Hij laat enkel een klein steekje vallen bij "Het was geen verrassing wat je te zien kreeg" door direct "Nee" te antwoorden. Iets te snel naar mijn mening dus heeft hij gekregen wat hij wilde, wss een misschien scherm. Maar, Bas lijkt mij persoonlijk eerder een type om echt de mol te gaan vinden, headhunting dus.

Elisabeth: Kandidaat
Ze "had het wel verwacht". Lijkt mij heel eerlijk, gewone kandidaat

Eva - Twijfelgeval
Eva glimlacht met elk antwoord dat ze geeft, maar probeert die lach dan zo vlug mogelijk terug te verbergen... Twijfelgeval

Liesbeth - Kandidaat
"ça va" tevreden en "niet echt" verrast. Misschien niet heel tevreden met wat ze te zien gekregen heeft, ze had waarschijnlijk liever misschien de mol geweest.

Ingrid - Kandidaat
Buikgevoel :p

Kaat - Misschien
De manier van hoe ze antwoordt, is eigenlijk een open sollicitatie voor de mol ("ik kan dat zeker proberen" "ik heb gezegd dat ik mijn best ging doen als ik de mol zou zijn").

veerle.demolder10 mar 2019, 22:54

24  Uma
Er is ook lichaamstaal die je moeilijk kan onderdrukken. Een mondhoek die trekt, wegkijken. Ik ga hun reactie op scherm op dat vlak nog eens bekijken. En ook hoe ze tegenover Gilles zaten. Sommige dichtbij en naar hem toe gebogen (iets geheims bespreken? ) andere hielden afstand

JACE10 mar 2019, 22:55

3
Het viel mij op tijdens de aflevering hoe 5 mensen terug naar hun scherm keken. Na de bekendmaking kijken ze naar Gilles en dan ineens terug naar hun scherm, alsof ze het niet goed hebben gelezen of het niet geloven. Dit was bij Eva, Liesbeth, Elisabeth, Martijn en Bas. Waarschijnlijk omdat ze "Misschien" de mol zijn of gehoopt hadden dit te lezen.
Het is misschien iets onnozel, maar je ziet het enkel bij hun.
Afbeelding

Mateo10 mar 2019, 23:17

870
veerle.demolder schreef:Er is ook lichaamstaal die je moeilijk kan onderdrukken. Een mondhoek die trekt, wegkijken. Ik ga hun reactie op scherm op dat vlak nog eens bekijken. En ook hoe ze tegenover Gilles zaten. Sommige dichtbij en naar hem toe gebogen (iets geheims bespreken? ) andere hielden afstand
Ja, vooral die subtiel trekkende mondhoekjes. Of iets in hun oogopslag wanneer ze Gilles aankijken en 'ja' knikken ten teken dat ze de boodschap op hun scherm hebben gelezen. Zeker de moeite waard om nogmaals te bekijken.

Molympiad11 mar 2019, 00:14

63  Sven
Ik heb het ook nog eens geanalyseerd,
en voor zij die geïnteresseerd zijn heb ik hier de volgende lijstjes én opmerkingen:

SCHERM ZIEN:
1) Kaat: lijkt mij gerustgesteld, maar zij is doorheen de aflevering al de rust zelve!
Omdat ze als eerste mag reageren kan je ze niet vergelijken met vorige, wat voor een verrassingsblik ideaal is om te verdoezelen --> KAN DE MOL ZIJN
2) Axel: lijkt mij teleurgesteld, tuit zijn lippen ook wat van teleurstelling --> NIET DE MOL
3) Elisabeth: ziet er teleurgesteld uit, wou ook té graag de mol zijn --> NIET DE MOL
4) Joeri: Pokerface doorheen de hele aflevering, maar zijn stress is niet van hem afgegleden --> KAN DE MOL ZIJN
5) Liesbeth: Een beetje slechtgezind, omdat ze niet gekozen is? Trilt achteraf wél nog met haar benen van de stress. Zou ze dan gewoon geprobeerd hebben om de verrassing te verbijten? --> KAN DE MOL ZIJN
6) Bruno: Je ziet hem even slikken. Komt héél kort in beeld. Stress? --> KAN DE MOL ZIJN
7) Eva: lijkt mij teleurgesteld, wou graag de mol zijn, maar is het niet --> NIET DE MOL
8 ) Martijn: lijkt een beetje teleurgesteld, was zoals Elisabet té enthousiast om het te zijn --> NIET DE MOL
9) Ingrid: Pokerface opgezet, maar moet wel lachen. Ze is enthousiast --> KAN DE MOL ZIJN
10) Bas: blijft heel rustig, maar ik zie geen ontlading. Doet zijn best om het te worden --> KAN DE MOL ZIJJN

4 mensen die het niet zijn naar mijn vermoeden: Axel, Elisabeth, Eva en Martijn

Dan komt "de ultieme opdracht"
Voor het lijstje zou ik het volgende willen opmerken:
Gilles wil de 3 mol-kandidaten met elkaar vergelijken, dus zal ze wellicht alledrie achter een laten komen.
-Dat doen ze volgens mij niet in het begin, want dan ben je dat reeds vergeten op het einde
-Dat doen ze volgens mij niet in het begin, want dan vergeet je misschien een 'minder' belangrijke kandidaat aan bod te laten komen, want die importantie is dan al weg = gevaarlijk
-Dat doen ze volgens mij meer op het einde, omdat het dan fris in Gilles z'n geheugen zit

ONDERVRAGING:
1) Bruno: moet lachen, reageert affirmatief, maar is wel rustig
2) Axel (X): is wel zenuwachtig, maar zijn stem trilt niet van de stress
3) Bas: rustig én kort in beeld, lacht wel, maar doet ie altijd!
4) Elisabeth (X): lacht té veel
5) Joeri: Pokerface, klein lachje, durft wel uitspraken te doen, wil Gilles verleiden om voor hem te kiezen
6) Eva (X): ze probeert verdacht te doen, maar ze is dus niet de mol
7) Liesbeth: lacht veel, maar krijgt geen moeilijke vragen! Dus goed om emoties te verbergen
8 ) Martijn (X): hoopt ook om zich verdacht te maken, maar is niet de mol
9) Ingrid: moet te veel lachen om de stress te kunnen overwinnen, ze is niet open, bang om ontdekt te worden
10) Kaat: Héél rustig, perfecte mol-attitude, wil Gilles verleiden om voor haar te kiezen!

Bruno en Bas zitten te veel naar voor in het rijtje, en ook omgeven door personen die het volgens mij niet zijn

Ik klok deze aflevering af op 4 verdachten: Joeri, Liesbeth, Ingrid of Kaat

P.S. Gilles vermeld in de HUMO dat zijn favoriete mol voor het vertrek niet de mol in Vietnam is geworden. Ik vind Joeri en Kaat de meest perfecte mollen, zeker Joeri in de selectiegesprekken. Joeri zou wel een "afleid-mol" kunnen zijn. Zo goed in die rol, dat veel mensen op hem gaan letten! (niet de mol dan?)

Molympiad11 mar 2019, 00:49

63  Sven
Molympiad schreef: -Dat doen ze volgens mij niet in het begin, want...
Hierop wil ik mezelf wel corrigeren dat de kans groot is dat ze de beelden nog wel eerst hebben herbekeken,
en dat de volgorde dus minder uitmaakte!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21