Ik las hier ergens dat Kaat de mol is en wist van de vrijstelling en daarom 'snel' voorbij dat luik wil gaan.
Dit lijkt me wel een interessante piste want als Kaat wist waar de vrijstelling hing waren er 2 opties:
- De vrijstelling 'subtiel' blootstellen door bv de persoon voor haar te suggereren van 'kijk mss door da raampje dan kunnen we de sluipschutter zo neerschieten' en dan HANGT DAAR PLOTS EEN VRIJSTELLING

Hele discussie en gedoe van hoe/wat/tijd --> ruzie en de tijd tikt langzaam weg
- De vrijstelling zo snel mogelijk voorbij lopen in de hoop dat Bas het alsnog 'verpest' of dat de andere nog neergeschoten worden
Mij lijkt optie 1 logischer (verdeel en heers) terwijl optie 2 veel onzekerder is.
Vandaar dat dit voor mij dan ook aanwijzing is dat Kaat de mol zou zijn.
Voor wat betreft de actie van Bruno is er ook geen onduidelijkheid voor mij. Als mol wil je 1) zolang mogelijk met de opdracht meedoen om te mollen en 2) de opdracht doen mislukken door te treuzelen, de tijd voorbij te laten gaan.
Dit is dus een schoolvoorbeeld van een actie die een mol NOOIT zou doen. (Uiteindelijk is natuurlijk niet gezegd dat de mol NOOIT een niet-mol actie doet maar in het spel is dat soms noodzakelijk om minder verdacht te lijken (denk ik)).
Bas zijn leugens waren inderdaad echt slecht voor de tijd die hij had om de leugen te bedenken (40 min?). Als Bas de mol zou zijn, zou hij hier echt wel beter zijn best gedaan hebben (het zou voor hem toch niet voordelig zijn om zich verdacht te maken

). Daarnaast liep hij nu het risico dat Joeri en Elisabet zeiden van 'niks van, GDC heeft daar helemaal niks van gezegd, we gaan naar de jeep', als hij mol was, zou hij ook daar geen uitweg hebben (hij kan toch moeilijk weigeren mee te lopen en zich überverdacht maken?). Bij deze opdracht speelde Elisabet en Joeri een grote rol omdat ze heel gemakkelijk mee gingen in het verhaal van Bas terwijl dat toch veel extra risico had (neergeschoten worden, tijd verliezen)?
Productiewijs gezien zou het dus mijns inziens niet logisch zijn om Bas op die positie te zetten.
Voor het verliezen van het mapje en de nonchalance van Kaat is al genoeg gezegd lijkt mij

.