Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

chicawah.janssen11 mar 2019, 09:31

 8153
Wat ik mij ook bedacht heb: wij zijn er altijd van uitgegaan dat de mol totaal onvoorbereid zou zijn, maar eigenlijk is dat niet helemaal juist.
Alle kandidaten hebben eerst allemaal te horen gekregen dat ze misschien de mol mochten worden. Wij hebben hun reactie gezien toen ze dat briefje lazen dat onder het kussen van de zetel verstopt was. Op het moment dat ze het lazen, zijn ze vast allemaal al meteen beginnen nadenken hoe ze dat zouden aanpakken. Hoe lang ze in de waan verkeerd hebben dat ze de mol konden worden, weet ik niet, maar alleszins lang genoeg om te leren jongleren en erover na te denken. Ze hebben ook nog een gesprek gekregen met de makers waarin gepolst werd hoe ze hun rol als mol zouden vervullen en daar wellicht een en ander uit afgeleid en feedback gekregen.
Voor de 3 die het misschien-scherm kregen was het dus a.h.w. een herkansing en niet iets dat compleet out of the blue op hun dak viel.
Gebruikersavatar

ex-molinator11 mar 2019, 09:52

 3483  Uma
BeaVer schreef:Ik moet eerlijk gezegd mijn theorie van "10 potentiële mollen" wat bijschaven naar:
Ze hebben 10 kandidaten gekozen die van zichzelf vinden dat ze de mol kunnen zijn uit een grote poule van mensen die dat ook vonden. Daaruit hebben ze 3 potentiële mollen gekozen.
Op basis van de info in het radio fragment in koen.willen @ De Mol in de pers kan ik nu besluiten dat er toch al een selectie van de 3 potentiële mollen gebeurd was, m.a.w. van 7 deelnemers was het zeker voor de bunjeejump dat niet DE MOL zouden worden..
Gebruikersavatar

annie.delen11 mar 2019, 11:40

 238  Uma
Zou het niet kunnen dat ze op hun scherm eerst allemaal te zien kregen jij bent niet de mol. En dat tijdens de enkele seconden dat ze antwoorden bij 3 deelnemers het scherm verandert naar misschien. En dat dat de reden is dat sommige kandidaten nog eens terug naar hun scherm kijken. Normaal weet je toch wel wat er stond zonder terug te moeten gluren
Gebruikersavatar

Jansen11 mar 2019, 14:48

 3423  Yens
De reden waarom ik dit zei, was omdat Bakkieryer dit in zijn tekst had staan:
En de Mol, ze snurkte lustig verder
Gebruikersavatar

Bakkieryer11 mar 2019, 15:40

 183  Sven
Jansen schreef:Ik ben het niet met je eens, maar ik weet wel dat jij denkt dat de mol een vrouw is 😉
Inderdaad, de mannen hebben mijns inziens geen van allen het juiste profiel, de juiste skills en koelbloedigheid of hebben zich al verraden ( bvb. Axel ).
Gebruikersavatar

BeaVer11 mar 2019, 18:38

 1293  Uma
Bakkieryer schreef:Inderdaad, de mannen hebben mijns inziens geen van allen het juiste profiel, de juiste skills en koelbloedigheid of hebben zich al verraden ( bvb. Axel ).
En net dat maakt ze even verdacht als de vrouwen. Vrouwen hebben niet voor niets een resting bitchface. Het is voor ons veel makkelijker om er koelbloedig uit te zien. Ik zie in sommige van die mannen wel iets "molligs" :mrgreen:
Gebruikersavatar

Mateo11 mar 2019, 19:01

 870
Frolva schreef:In de uitzending zegt GDC (+- 32:30): "na de molproeven in België hebben we drie mogelijke mollen geselecteerd"

😉
Dus zou het kunnen zijn dat er tevoren drie mogelijke mollen goed zijn voorbereid, dus niet alleen maar in het oefenen met jongleren, bijvoorbeeld, maar terdege?
Gebruikersavatar

BeaVer11 mar 2019, 19:07

 1293  Uma
Dat zou mij sterk verbazen, want dan hebben uiteindelijk 2 kandidaten een voorsprong op de anderen, want die weten wat er nog kan komen en waar ze kunnen op letten tijdens die proef.
Gebruikersavatar

Mateo11 mar 2019, 19:20

 870
BeaVer schreef:Dat zou mij sterk verbazen, want dan hebben uiteindelijk 2 kandidaten een voorsprong op de anderen, want die weten wat er nog kan komen en waar ze kunnen op letten tijdens die proef.
Inderdaad, dat zou wel heel unfair zijn. Dus gooi mijn idee maar in het rond archief!
Gebruikersavatar

WalkingDead12 mar 2019, 01:28

 73
Denk dat hij het als een doorlopende opdracht ziet. Normaal wordt er elke dag 1 opdracht gespeeld, zodat 3 dagen gelijk is aan 3 opdrachten in 1 aflevering. Nu moest hij voor de eerste keer ooit (of vergis ik me?) 2 opdrachten DIRECT na elkaar spelen.

Lijkt me een makkelijke verspreking / misvatting.
Gebruikersavatar

skred12 mar 2019, 03:36

 110  Uma
Het lijkt me logisch dat de eerste proef belangrijk was om de mol te bepalen. Niet zozeer de sprong, maar eerder het jongleren, of toch de reactie er op. Een goeie mol moet mensen kunnen overtuigen zonder er bij op te vallen en moet snel ongekende zaken kunnen aanleren. Iedereen wist dat ze moesten kunnen jongleren en een aantal hebben de groep kunnen overtuigen om dit wel/niet te doen, zonder te laten blijken dat ze dit juist op voorhand hebben geleerd.

Ook hadden ze de kans om te laten zien of ze een taak onder druk gecontroleerd konden uitvoeren. Ze wisten wie van de twee liever wel of niet sprong. Ze zouden zo de proef kunnen sturen.

De reactie op 'er is nog geen mol gekozen' is ook belangrijk. Een mol mag niet te emotioneel reageren.

De productie, die op basis van gesprekken + reactie op telefoontje, al een idee hadden van 3 mollen, zou hierdoor toch een keuze moeten kunnen maken. De 2de opdracht, de selectie, was volgens mij enkel om te kijken of hun gekozen mol het nog zag zitten.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen12 mar 2019, 07:46

 8153
chicawah.janssen schreef:Wat ik mij ook bedacht heb: wij zijn er altijd van uitgegaan dat de mol totaal onvoorbereid zou zijn, maar eigenlijk is dat niet helemaal juist.
Alle kandidaten hebben eerst allemaal te horen gekregen dat ze misschien de mol mochten worden. Wij hebben hun reactie gezien toen ze dat briefje lazen dat onder het kussen van de zetel verstopt was. Op het moment dat ze het lazen, zijn ze vast allemaal al meteen beginnen nadenken hoe ze dat zouden aanpakken. Hoe lang ze in de waan verkeerd hebben dat ze de mol konden worden, weet ik niet, maar alleszins lang genoeg om te leren jongleren en erover na te denken. Ze hebben ook nog een gesprek gekregen met de makers waarin gepolst werd hoe ze hun rol als mol zouden vervullen en daar wellicht een en ander uit afgeleid en feedback gekregen.
Voor de 3 die het misschien-scherm kregen was het dus a.h.w. een herkansing en niet iets dat compleet out of the blue op hun dak viel.
Even een aanvuling op mijn eerdere post .
Ik heb de aflevering nog maar 1x gezien, dus vergeef mij als ik hier en daar een verkeerde naam schrijf of niet helemaal accuraat ben.

Ik zie het zo:
Er worden 10 kandidaten gekozen die allemaal de mol zouden willen zijn als hen dat gevraagd wordt. Een aantal daarvan komt voor de makers niet in aanmerking, maar dat doet er niet toe. Het enige dat telt is dat ze de mol willen zijn. De makers hebben immers maar 3 mensen nodig die in hun ogen een goede mol zouden zijn.
De makers laten iedereen in de waan dat ze misschien de mol mogen zijn. Vanaf dat ogenblik begint iedereen een strategie uit te denken en na te denken over de manier waarop hij/zij die rol het beste kan vervullen. Ze krijgen daarvoor best wel wat tijd, want ze moeten intussen leren jongleren. Ze krijgen op het einde nog een gesprek met de makers over hun eventuele mol zijn.
Daarna krijgen ze allemaal te horen dat ze niet weerhouden zijn voor de rol. Ze zijn teleurgesteld, de ene al meer dan de andere. Ze gaan er allemaal vanuit dat er iemand gekozen is die de makers beter vinden.
Ze beginnen in Vietnam natuurlijk allemaal al meteen te speuren naar de mol.
Dan blijkt dat er nog geen mol is en dat die nog gekozen moet worden. Niemand weet dat iederéén "erin geluisd is" van bij het begin.
Sommigen zullen er vanuit gaan dat het verloopt zoals bij een sollicitatie (eerste ronde zoveel kandidaten, tweede ronde minder enz.) en redeneren dat ze niet meer in aanmerking komen omdat ze "in een vorige ronde" al afgevallen zijn. Dat zou kunnen verklaren waarom Elisabet (?) zegt dat ze haar scherm verwacht had. Ze denkt dat ze in de vorige ronde al afgevallen is (en houdt bij de schermen de anderen zeer scherp in de gaten).
Anderen (Martijn?) beschouwen de selectie uit 3 als een nieuwe kans. Ze waren er al eens dichtbij, dus waarom zouden ze geen herkansing krijgen? De tweede njet is een nog grotere teleurstelling dan de eerste.
Door de verschillende uitgangspunten krijg je een groot verschil in zenuwen en aandacht. Wie ervan uitgaat dat hij/zij al eerder afviel, heeft weinig of geen zenuwen meer, maar alle tijd om de anderen goed te observeren. Wie denkt dat hij/zij nog steeds in aanmerking komt heeft meer zenuwen maar minder aandacht voor de anderen omdat hij/zij vooral met zichzelf bezig is. Zelfs wie bij de eersten aan bod kwam toen Gilles zijn toer deed en een njet kreeg, zal toch wat moeten bekomen maar moet proberen om de teleurstelling niet te tonen. Die is dus nog even met zichzelf bezig.
Zich achteraf in het busje een beetje afsluiten, kan wijzen op teleurstelling, maar net zo goed kan het de mol zijn die teleurstelling veinst maar intussen al volop aan het nadenken is over de rol van mol.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 21