Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Frolva19 mar 2019, 12:34

 2204
chicawah.janssen schreef:Waar dan? Er zal wel geen afvalbak geweest zijn. En eten op de grond gooien, dat doe je toch niet? En al helemaal niet in een arm land als Vietnam. En dan nog terwijl de Vietnamezen er staan op te kijken.
Kalm Guido. :mrgreen:


Gewoon weg, waar de andere kandidaten niet op het idee komen om het toch te gebruiken.

Dat wat trouwens ook het idee van Kaat (om het op een andere tafel te leggen).
(heb een printscreen, maar afbeeldingen uploaden lukt momenteel niet).

Maar - zo heb ik de indruk - blijkbaar mocht dat niet (spelregels, weet je wel) en zegt ze: "Dan leggen we dat allemaal daar, op het hoekje" (in de ondertitels staat er: "Dat leggen we allemaal daar").
(ook hiervan printscreen)
Gebruikersavatar

astridm19 mar 2019, 12:45

 287
chicawah.janssen schreef:Dat ze dat niet aan de anderen gezegd heeft, komt m.i. door het irritante geklets van Bas die haar logische uiteenzetting verstoorde. Ofwel was het een mollenstreek (maar dat denk ik niet).
Dat irritante gedoe van Bas wordt overal vrijwel genegeerd, terwijl dat juist voor de puinhoop zorgde. Als hij Kaat gewoon had laten praten was het een stuk duidelijker geweest. Ok, Kaat komt wat warrig over maar een verkeerde volgorde hoeft niet persé een verkeerd resultaat te geven.
Gebruikersavatar

Klaartje19 mar 2019, 12:49

 2245  Uma
gejan schreef:Zou de mol alleen gehoord hebben dat ze een recept makkelijk kon verknoeien met een scheutje ‘verkeerd’? Anders is dit inderdaad erg opvallend van Elisabet. Zeker als ze ook nog weet dat alle andere kandidaten precies kunnen volgen wat ze doet. Elisabet vertelde in het voorstelfilmpje dat ze een goede mol zou zijn. Ze lijkt mij te slim om zichzelf zo verdacht te maken in de eerste opdracht. En wanneer je als eerste of laatste gaat ben je kwetsbaar omdat mensen deze informatie/beelden het beste onthouden.

Ik blijf geloven dat de Mol hier redelijk onopvallend zijn taak heeft uitgevoerd (koppel 2tm4).
En ook dat de mol in de briefing het complete stappenplan van het recept heeft gekregen.
We weten niet hoeveel info de Mol over deze opdracht heeft gehad, of het volledige stappenplan is doorgebrieft, enkel dat het makkelijk te verbrodden is door enkel scheutje/ingredient fout te doen.

Of de mol hier onopvallend heeft gesaboteerd, is moeilijk te zeggen. We zien alleen wat we te zien krijgen en dat is dat bijna niemand tijdens het koken iets goed doet, omdat slechts een stuk van het recept bekend is.

Alleen Bas en Kaat hebben gezien hoe het volledige gerecht moest klaargemaakt worden. Vermits elk duo maar 8 minuten had om te koken, moesten ze ergens beginnen. Bas en Kaat besluiten om met de dipsaus en de marinade te beginnen, twee zaken die ze volgens mij wel ongeveer juist hebben gedaan. Voor de rest hadden ze geen tijd. Ze briefen het duo met Ingrid erbij (het ontglipt me even wie bij haar was), maar niet echt gestructureerd, maar Bas zegt wel dat ze nog alleen de vis moeten bereiden en de groenten snijden. Voor de rest was er gewoon geen tijd meer.

Het derde en vierde duo hadden geen idee wat ze moesten doen en modderden maar wat aan, want vanuit het restaurant kwam maar geen info, omdat daar geen torens afgebouwd geraakten.

Als de mol op de hoogte was van heel het stappenplan, dan zag hij/zij ook wel al snel dat het helemaal in de soep aan het draaien was en dat er eigenlijk niet meer gemold moest worden.

De vraag is natuuelijk ook: de beelden die ze ons laten zien van Joeri en Elisabet suggereren dat de rest van de kandidaten daar al op staan te kijken, maar dit is volgens mij toch niet zo.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen19 mar 2019, 13:03

 8153
astridm schreef:Dat irritante gedoe van Bas wordt overal vrijwel genegeerd, terwijl dat juist voor de puinhoop zorgde. Als hij Kaat gewoon had laten praten was het een stuk duidelijker geweest. Ok, Kaat komt wat warrig over maar een verkeerde volgorde hoeft niet persé een verkeerd resultaat te geven.
Ik denk dat Kaat minder warrig is dan ze overkomt.
Klaartje schreef:De vraag is natuuelijk ook: de beelden die ze ons laten zien van Joeri en Elisabet suggereren dat de rest van de kandidaten daar al op staan te kijken, maar dit is volgens mij toch niet zo.
Meestal snap ik heel goed wat je bedoelt, maar bij deze zin tast ik toch in het duister :scratch:
Gebruikersavatar

Moldedju19 mar 2019, 13:28

 507  Yens
Ik vind Ingrid zeer verdacht:
* ze gaat eerst bouwen en ziet dat niemand er iets van bakt (inclusief zijzelf) en dan gaat ze koken
* als het vrouwtje Bruno wil duidelijk maken dat hij harder moet wapperen zegt ze subtiel "oei, al die rook in mijn gezicht" om te zorgen dat het vuur niet aangewakkerd wordt en de vis rauw blijft (1 van de 4 vermelde fouten)
- als Liesbet belt, rent ze naar de telefoon en haalt hem uit Bruno zijn handen
- Waarop ze zegt dat ze zeker al aan stap 5 zitten, waarop de anderen de lagere torens niet meer bouwen. Hoe weet ze dat ze aan stap 5 zit? Hierdoor blijft de vis wel zeker rauw omdat ze die toren niet meer gaan bouwen!
* Bij de briefing neemt ze het heft in handen: "Wij weten echt niets!" (raar, ze denkt wel dat we al zeker aan stap 5 zitten)
- Na het doorbriefen begint Axel onmiddellijk de foute ingrediënten te gebruiken die in een hoekje lagen (fout nummer 2). Dan moet dat toch de conclusie geweest zijn op het einde van de briefing in samenspraak met Ingrid? Martijn stelt het in elk geval niet in vraag.
- Een dipsaus (fout nummer 3) hebben Axel en Martijn ook nog niet gezien, dus daar heeft Ingrid niet over verteld. Nochtans heeft ze er wel de pijpajuin rond gelegd, dus ze weet dat dit een "afgewerkt deel" is.
- Pijpajuin die ze er rauw rondlegt maar die gebakken moest worden trouwens, maar dat deed Eva later.

Afzonderlijk zie ik vele dingen die toevallig kunnen zijn. Samen zie ik een verdacht molpatroon.
Ik zou ze zeker nog niet van jullie lijstjes schrappen ...
Gebruikersavatar

Klaartje19 mar 2019, 13:39

 2245  Uma
chicawah.janssen schreef:Ik denk dat Kaat minder warrig is dan ze overkomt.


Meestal snap ik heel goed wat je bedoelt, maar bij deze zin tast ik toch in het duister :scratch:
Ja sorry, dat was onduidelijk, ik moest dat iets te snel even typen.

Het was eigenlijk een reactie op de comment dat "iets fout doen als eerste of laatste meer zou opvallen, omdat men dat het beste onthoudt". Wat wij zien is hetzelfde wat de andere kandidaten Elisabet en Joeri zien doen op dat tv-scherm, zij staan daar ook niet live bij, zoals ze daar wel staan als de kokkin hun bereide cha ca staat te proeven. Als je daar live op staat te kijken, kan je kijken waar je wil, terwijl je op tv moet kijken naar wat in beeld komt.
Gebruikersavatar

Frolva19 mar 2019, 13:43

 2204
Klaartje schreef:De vraag is natuuelijk ook: de beelden die ze ons laten zien van Joeri en Elisabet suggereren dat de rest van de kandidaten daar al op staan te kijken, maar dit is volgens mij toch niet zo.
chicawah.janssen schreef:Meestal snap ik heel goed wat je bedoelt, maar bij deze zin tast ik toch in het duister :scratch:
Ik denk dat ze bedoelt dat de beelden die ze ons laten zien van Joeri en Elisabet suggereren dat de rest van de kandidaten daar al op staan te kijken, maar dit volgens haar toch niet zo is. :mrgreen:

Wanneer Joerie en Elisabet koken kijkt de rest naar hen op het scherm. Pas als de tijd om is en het gerecht 'klaar' komen de andere naar het eetstalletje.
Gebruikersavatar

Yvo19 mar 2019, 13:49

 1111  Uma
Moldedju schreef:Ik vind Ingrid zeer verdacht:
* ze gaat eerst bouwen en ziet dat niemand er iets van bakt (inclusief zijzelf) en dan gaat ze koken
De anderen bakken er inderdaad niet veel van (buiten enkelen). Maar zoals je al typte, Ingrid ook niet. Zij in mijn ogen nog veel minder. Ze bouwde het slechtste van iedereen vond ik. Elke mens die logisch kan nadenken weet toch dat je geen twee cilindervormige stukken hout kan gebruiken om er iets op te bouwen :scratch:. Dat is toch een heel labiele basis. Zoals je bij deze proef kon zien was dat ook heel duidelijk. De stukken hout die Ingrid erop plaatste vielen er telkens vanaf omdat de basis er vanaf rolde. Ik denk dat Ingrid wel bijdehand genoeg is om dit door te hebben. Ofwel is ze een nep-mol, ofwel is ze de mol. Ik denk het laatste. Ik begin weer aan tunnelvisie te leiden.
Gebruikersavatar

anja.mathijs19 mar 2019, 14:02

 391  Uma
astridm schreef:Dat irritante gedoe van Bas wordt overal vrijwel genegeerd, terwijl dat juist voor de puinhoop zorgde. Als hij Kaat gewoon had laten praten was het een stuk duidelijker geweest. Ok, Kaat komt wat warrig over maar een verkeerde volgorde hoeft niet persé een verkeerd resultaat te geven.
Klopt volledig, en ik ben goed op weg in de Bas tunnel te geraken.
Plaatste zichzelf ook in de sterke ploeg en bleef toch meer op de achtergrond ( minder bazig, laat anderen fouten maken)
Het roer omgegooid Bas ?

Vind hem ook minder in de kijker gezet na hoofdverdachte te zijn, bij Bas gekozen, vorige week.
Ook in Café de Mol vrijwel niets over Bas, teveel opgevallen vorige week ?

Help, voel tunnelvisie aankomen !
Ga straks zeker opnieuw kijken, veel te vroeg voor tunnelvisie !
Gebruikersavatar

billie.holiday19 mar 2019, 17:14

 462  Bert
Als mol ken je de proef en je weet dat de andere kandidaten, die gekookt hebben op je vingers zullen staan kijken, dan zou ik als mol als eerste willen gaan koken. Je hebt dan maar een pottekijker, die op je vingers staat te kijken. Kaat stelde voor om de dipsaus te maken.
Bas vergat het water toe te voegen bij de kurkuma, ... zijn doek scheurt. Kan natuurlijk altijd gebeuren, maar ik zou toch niet direct beweren dat Bas een nepmol is.
Gebruikersavatar

alexander.hof19 mar 2019, 17:17

 7
Wat ik mij afvraag is waarom Bas en Kaat beslissen om het recept achterstevoren te doen door te beginnen met het foutief dresseren van het bord (rauwe gesneden groenten terwijl deze nog gebakken moeten worden) en het maken van de dipsaus (deze vinden ze zelf het lastigste om uit te leggen, dus kan hier nog enigszins mee inkomen).
De overige kandidaten die de torens bouwen gaan er waarschijnlijk van uit dat na verloop van tijd de eerste stappen van het recept al uitgevoerd zijn en zullen zich meer concentreren op de laatste torens, en dus de laatste stappen van het recept (die op dat moment al door Bas en Kaat gedaan zijn). Door vervolgens ook nog eens het recept mondeling achterstevoren uit te leggen (idee van Bas als ik mij niet vergis) komen de eerste stappen dus ook nooit aan bod bij de overige kandidaten.
Gebruikersavatar

Torremolinos19 mar 2019, 17:46

 264
Yvo schreef:De anderen bakken er inderdaad niet veel van (buiten enkelen). Maar zoals je al typte, Ingrid ook niet. Zij in mijn ogen nog veel minder. Ze bouwde het slechtste van iedereen vond ik. Elke mens die logisch kan nadenken weet toch dat je geen twee cilindervormige stukken hout kan gebruiken om er iets op te bouwen :scratch:. Dat is toch een heel labiele basis. Zoals je bij deze proef kon zien was dat ook heel duidelijk. De stukken hout die Ingrid erop plaatste vielen er telkens vanaf omdat de basis er vanaf rolde. Ik denk dat Ingrid wel bijdehand genoeg is om dit door te hebben. Ofwel is ze een nep-mol, ofwel is ze de mol. Ik denk het laatste. Ik begin weer aan tunnelvisie te leiden.
Klopt dat Ingrid nogal de slechtste indruk maakte over de hele proef. Maar die toren willen blijven bouwen met 2 ronde blokjes, terwijl iedereen naast haar op andere manier verder kwam lijkt me net géén mollenstreek. Als mol kun je perfect heel ijverig en slim die toren proberen te bouwen en dan met een klein fout duwtje weer laten instorten. Een mol zou nooit zo duidelijk ‘onnozel’ te werk gaan als dat helemaal niet nodig is, toch? Op basis daarvan heb ik haar al bijna als mol geschrapt.

Bij het zien van de proef dacht ik ook onmiddellijk ‘de mol zit het beste ergens tussenin en moet gewoon laten begaan.’ Maar de proef kon echter gemakkelijk terug op rails gezet worden met wat juiste tips. Maar doordat Bas en Kaat niet gewoon het vrouwtje volgden, maar hun eigen stramien kozen, wist niemand nog ergens een touw aan de tips te knopen. Dit zou toch een meesterlijke zet kunnen zijn van een mol.
Bovendien word je in de eerste plaats weinig op de vingers gekeken door andere kandidaten, wat voor een onvoorbereide mol (nachtbriefing is lang niet het zelfde als maanden training) in zijn/haar allereerste opdracht ook een verademing kan zijn.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11