Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Yvo19 mar 2019, 17:57

 1111  Uma
Torremolinos schreef:Klopt dat Ingrid nogal de slechtste indruk maakte over de hele proef. Maar die toren willen blijven bouwen met 2 ronde blokjes, terwijl iedereen naast haar op andere manier verder kwam lijkt me net géén mollenstreek.
Dan verschillen we daarover van mening 🙂.
Gebruikersavatar

billie.holiday19 mar 2019, 18:38

 462  Bert
Als je als mol 3 stappen overslaat en begint aan de dipsaus en marinade voor de vis, is dit gewoon een meesterlijke zet. Wij hoorden gilles de mol briefen over een scheutje te veel, maar dat was vermoedelijk maar een stuk van het gesprek . Wat als hij gezegd heeft , je slaat een aantal stappen over en je maakt eerst de dipsaus en je zorgt dat de vis op het vuur staat.

Een gerecht maken doe je in stappen. Ik zal eerst eens naar de herhaling moeten kijken welke stappen ze hebben overgeslagen in hun bereiding. Volgens mij is die dipsaus van Kaat een heel berekende zet.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen19 mar 2019, 18:52

 8153
Ik zie het anders. Ik vind de dipsaus maken net heel slim. Kaat en Bas weten hoe die moet smaken, want zij hebben kunnen proeven. Ook is het veel gemakkelijker om aan iemand uit te leggen dat de vis (zonder kieuwen en flappers) gespoeld, gesneden en gemarineerd moet worden in marinade die je al gemaakt hebt, want dat begrijpt iedereen en daar komen geen ingrediënten aan te pas. Volgens mij zou Kaat het best wel goed uitgelegd hebben als ze niet voortdurend gestoord was geweest door Bas, die op de koop toe het idiote idee had achteraan te beginnen.
Als Kaat de mol is, dan was haar mollenstreek teveel "paars" in de dipsaus te doen (maar dat deed ze op aanraden van Bas) en had ze het geluk dat Bas voor chaos zorgde.
Ofwel is Bas echt geen keukenprins en/of was hij aan het mollen, maar de mol is hij volgens mij niet.
Gebruikersavatar

Torremolinos19 mar 2019, 19:07

 264
Het klopt dat de dipsaus eerst maken heel erg makkelijk uit te leggen is zoals je doet. Het klinkt erg logisch. En de dipsaus die ze later opnieuw maakten via de tip trok inderdaad op niks. Nu geven de programmamakers wel de indruk dat de eerste dipsaus perfect was, maar of die nu smaakte zoals hij moest, weten we ook niet. In ieder geval stonden de tips in volgorde zoals het vrouwtje het had gedaan. Door de volgorde te veranderen zorg je ook voor ‘chajos’ (chaos zoals Kaat het uitspreekt) en zorg je dat het torenbouwen eigenlijk bijna niks meer waard is.

Ik vond ook dat de keuze voor de eerste koks heel vlotjes ging. Kaat en Bas hadden wel heel vlug en bijna onuitgesproken een deal.

Ahja, tkan weer alle kanten uit...
Gebruikersavatar

chicawah.janssen19 mar 2019, 19:14

 8153
Inderdaad. Kaat beweert dat haar saus keigoed was, maar de kans dat ze ook echt goedgekeurd werd is nogal klein denk ik. Een scheutje teveel volstond om gans het gerecht te doen mislukken...
Gebruikersavatar

Jay-Lo19 mar 2019, 19:21

 1690  Sven
Wat doet Ingrid hier? Zij stuurt alles: Joeri wil op een gegeven moment Eva naar de markt sturen omdat ze nerveus is en hem blijkbaar stoort bij zijn toren. Ingrid zegt dan: "Nee, lot z' hier. Ik ga koken."
Liesbeth heeft de tweede toren af en belt hen op. ze vraagt aan welke stap ze denken te zitten en dan zegt Ingrid: "Wij zitten zeker al aan stap 5." Axel en Martijn zijn dan al onderweg om af te lossen. De rest beslist om toren 3, 4 en 5 over te slaan. Joeri begint aan toren 6.
Als Ingrid en Bruno bij Kaat en Bas komen zegt Ingrid: "Wij wisten niks."
Ingrid zorgt er voor dat stap 3, 4 en 5 niet gevonden worden. Waarschijnlijk zijn dat wel de belangrijkste.
Gebruikersavatar

anja.mathijs19 mar 2019, 19:31

 391  Uma
Heb straks nog eens terug gekeken,
Kaat maakt dipsaus, Bas marinade,
Kaat gebruikt de fameuze paarse garnalenpasta en vraagt Bas of het wel genoeg gekruid is, Bas zegt daarop doe nog maar een beetje van die paarse pasta bij, dus betwijfel of die dipsaus zo goed geweest zou zijn !
Bas maakt alleen de marinade, gebruikt zoveel gember en kurkuma dat het doek scheurt, uiteindelijk is de vis daarmee gemarineerd, ook gember heeft een speciale smaak (zeepsmaak) dacht ik en dat in zo veel hoeveelheid gebruikt, zal ook wel niet smakelijk geweest zijn, en dit werd niet meer aangepast, de vis lag al op het rooster.
Weet nu niet of slechte marinade invloed heeft op het minder garen van de vis, anders zou dit een briljante zet geweest zijn ..
En dan zijn idee om omgekeerd te beginnen met recept en Kaat maar onderbreken tijdens uitleg aan volgend koppel,
Zou Bas ook nog niet afschrijven of hij is aan het nep mollen, kan ook natuurlijk !
Gebruikersavatar

chicawah.janssen19 mar 2019, 19:35

 8153
Merci voor de uitleg Jay-Lo. Dat Ingrid zegt dat ze waarschijnlijk al aan stap 5 zitten en tegen het volgende duo zegt dat zij en Bruno niets weten, wilde ik nog eens opnieuw bekijken, maar dankzij je uitleg weet ik nu weer hoe het precies in zijn werk ging. Ingrid doet eigenlijk niet echt veel in de keuken. Ze laat Bruno maar aanmodderen met zijn waaiertje, zegt zelfs iets over de rook. Nochtans had Kaat gezegd dat er echt vlammen moesten zijn (ik dacht eerst dat zij en Bas ook dat vergeten zeggen waren, maar bij het herbekijken zag ik dat het wel degelijk meegedeeld is).
Ik vind het ook raar dat ze de dipsaus niet eens inspecteert. Kaat had die mooi op het bord gezet, dan zou je eigenlijk moeten weten dat het iets is dat Kaat en Bas gemaakt hebben.
Bruno deed ook niet echt veel behalve zijn waaier flauwtjes op en neer bewegen.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen19 mar 2019, 19:44

 8153
anja.mathijs schreef:Heb straks nog eens terug gekeken,
Kaat maakt dipsaus, Bas marinade,
Kaat gebruikt de fameuze paarse garnalenpasta en vraagt Bas of het wel genoeg gekruid is, Bas zegt daarop doe nog maar een beetje van die paarse pasta bij, dus betwijfel of die dipsaus zo goed geweest zou zijn !
Bas maakt alleen de marinade, gebruikt zoveel gember en kurkuma dat het doek scheurt, uiteindelijk is de vis daarmee gemarineerd, ook gember heeft een speciale smaak (zeepsmaak) dacht ik en dat in zo veel hoeveelheid gebruikt, zal ook wel niet smakelijk geweest zijn, en dit werd niet meer aangepast, de vis lag al op het rooster.
Weet nu niet of slechte marinade invloed heeft op het minder garen van de vis, anders zou dit een briljante zet geweest zijn ..
En dan zijn idee om omgekeerd te beginnen met recept en Kaat maar onderbreken tijdens uitleg aan volgend koppel,
Zou Bas ook nog niet afschrijven of hij is aan het nep mollen, kan ook natuurlijk !
Voor een vrij groot aantal mensen smaakt koriander naar zeep, gember smaakt helemaal niet naar zeep maar het is wel erg straf.
Met limoensap kan je vis perfect gaar krijgen zelfs zonder hem op te warmen (niet kloppen, niet koken Martijn!). Een typisch Peruaans gerecht is ceviche, stukjes rauwe vis die gemarineerd zijn in limoensap en daardoor gaar, met ajuin en nog een en ander (ik weet het niet uit mijn hoofd).
In die cha ca worden heel veel dingen gebruikt waar je spaarzaam mee moet omgaan, dus de kans dat ze met z'n allen een perfecte cha ca maakten was eigenlijk nihil.
Gebruikersavatar

Holmes19 mar 2019, 20:02

 395
Moldedju schreef:Ik vind Ingrid zeer verdacht:
* ze gaat eerst bouwen en ziet dat niemand er iets van bakt (inclusief zijzelf) en dan gaat ze koken
* als het vrouwtje Bruno wil duidelijk maken dat hij harder moet wapperen zegt ze subtiel "oei, al die rook in mijn gezicht" om te zorgen dat het vuur niet aangewakkerd wordt en de vis rauw blijft (1 van de 4 vermelde fouten)
- als Liesbet belt, rent ze naar de telefoon en haalt hem uit Bruno zijn handen
- Waarop ze zegt dat ze zeker al aan stap 5 zitten, waarop de anderen de lagere torens niet meer bouwen. Hoe weet ze dat ze aan stap 5 zit? Hierdoor blijft de vis wel zeker rauw omdat ze die toren niet meer gaan bouwen!
* Bij de briefing neemt ze het heft in handen: "Wij weten echt niets!" (raar, ze denkt wel dat we al zeker aan stap 5 zitten)
- Na het doorbriefen begint Axel onmiddellijk de foute ingrediënten te gebruiken die in een hoekje lagen (fout nummer 2). Dan moet dat toch de conclusie geweest zijn op het einde van de briefing ...
Sterk pseudomolgedrag : bij deze proef hoefde de mol nauwelijks iets te doen.
De proef was sowieso gedoemd om te mislukken en dus al deze geciteerde acties waren overbodig, tenzij... je anderen wil doen geloven dat je de mol bent.... 😉

En de hint naar de mol toe (scheutje bij doen) is wellicht pure afleiding naar de kijker toe... als er een molstreek was, zat ze mogelijks veeleer bij het spelen met de (vallende) blokjes dan bij het koken zelf.
Gebruikersavatar

Vermoljoen19 mar 2019, 20:39

 2354  Uma
Voor de theorie 'samenwerking tussen kandidaten' heb ik juist snel door de eerste opdracht gekeken en zag ik toevallig dat Bas wel heeft gezegd dat ze alleen nog maar de vis en de groenten moeten doen...
Ik deel het maar even mee.
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT19 mar 2019, 20:43

 767  Yens
Ik snap wel wat hier allemaal over Ingrid gezegd wordt, dat met het bouwen van de torens bv., maar in de tweede opdracht lijkt ze mij toch meer haar best te doen dan zou moeten als mol. Hoewel ze op voorhand aangeeft niet te willen/kunnen lopen, doet ze toch hard haar best.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11