Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

sara.pantoja21 mar 2019, 10:12

 100
Ik ben eigenlijk niet zo zeker dat ze vantevoren wisten welke torens belangrijker waren dan andere eigenlijk. Ze weten wel dat een toren telkens voor een stap in het recept staat, maar denk niet dat er ergens wordt gezegd (toch niet wat wij te zien kregen), welke stap dit dan is.
Joeri kon dus ook niet weten dat hij een toren voor de dipsaus aan het bouwen was.

Zelfs al zou hij de mol zijn, vraag ik me ook af of hij die details dan wel allemaal zou doorkrijgen tijdens de briefing. In vorige seizoenen werd er ook altijd gezegd dat ze niet alle info aan de mol geven om het ook nog zo spontaan mogelijk te houden tijdens sommige opdrachten.
Gebruikersavatar

Moldedju21 mar 2019, 10:22

 507  Yens
De kandidaten weten dat niet, dat klopt. De mol kan je wel briefen met: "toren 3, 5 en 6 zijn belangrijk bijvoorbeeld". Dat is niet zo moeilijk. Dan kan je die als mol blokkeren of een gemakkelijke maken en scoren bij je medekandidaten. En dat is gemakkelijker dan een heel recept te onthouden.

Los daarvan, blijft het vreemd dat je als mol eerst een toren maakt om te scoren, dan een gemakkelijke en onzichtbare molactie laat liggen (kloppen versus koken laten gebeuren) en vervolgens jezelf verdacht maakt (toren 8 bouwen). Dit terwijl je zelf nog gaat koken en het nog om zeep kan helpen indien nodig. Dat is mijn punt hier.
Gebruikersavatar

marc.roose21 mar 2019, 15:00

 193  Sven
BeaVer schreef:In het begin staat ze daar in een hoekje, dus makkelijk om onopvallend foutjes te gaan maken. Want de toren ging sowieso omgevallen zijn.
Wanneer ze later de kleinere torens moet bouwen, dan krijgt ze meer bekijks en kan ze die foutjes niet meer maken.
Elisabet heeft niet gekozen om toren 8 te hebben,.. de kandidaten komen binnen met Eva aan kop,Eva wil stoppen aan toren 6,Joeri doet haar nog een plaats opschuiven (wilde hij toren 6 ?) en dan stopt Eva aan toren 7, de rest blijft staan aan de toren waar ze voor staan . Elisabet komt als laatste binnen en alleen toren 8 is nog vrij .
Gebruikersavatar

Yvo21 mar 2019, 21:56

 1111  Uma
Jay-Lo schreef:Wat doet Ingrid hier? Zij stuurt alles: Joeri wil op een gegeven moment Eva naar de markt sturen omdat ze nerveus is en hem blijkbaar stoort bij zijn toren. Ingrid zegt dan: "Nee, lot z' hier. Ik ga koken."
Liesbeth heeft de tweede toren af en belt hen op. ze vraagt aan welke stap ze denken te zitten en dan zegt Ingrid: "Wij zitten zeker al aan stap 5." Axel en Martijn zijn dan al onderweg om af te lossen. De rest beslist om toren 3, 4 en 5 over te slaan. Joeri begint aan toren 6.
Als Ingrid en Bruno bij Kaat en Bas komen zegt Ingrid: "Wij wisten niks."
Ingrid zorgt er voor dat stap 3, 4 en 5 niet gevonden worden. Waarschijnlijk zijn dat wel de belangrijkste.
Ik ben de aflevering aan het herbekijken op tv nu en ik wilde een deel van jouw post ook posten, maar heb gelukkig eerst de zoekfunctie gebruikt.
Scherp de beelden geanalyseerd Jay-Lo. Er zijn verschillende aanwijzingen om Ingrid te verdenken.
Maar dit vind ik persoonlijk de meest mollachtige die je kan afleiden uit de tweede aflevering.
De tweede proef met de ketting, daar vond ik haar minder verdacht dan hier.

Alhoewel het waarschijnlijk beiden is, denk ik eerder dat Joeri Eva naar de markt wilde sturen
omdat ze niet goed kan bouwen i.p.v. omdat ze hem stoorde met het bouwen van zijn toren.
Gebruikersavatar

BeaVer22 mar 2019, 15:15

 1293  Uma
En die groenten opzij leggen, lijkt mij een zodanig berekende zet, dat het volgens mij moeilijk is om daar op te komen als je nog maar net in de rol beland bent. Maar ik sluit Kaat helemaal niet uit!
Als ik kook, wat naast mijn hobby, dagelijkse kost is voor mij, dan wil ik een proper aanrecht en een werkruimte waar niets in mijn weg ligt. Ik haal ook enkel de ingrediënten uit die ik nodig heb. Dus zo een berekende zet vind ik dat niet.
Het feit dat er niet verteld is dat die ingrediënten niet gebruikt moesten worden, zorgt er voor dat de rest alleen maar kan insinueren dat dit de overige ingrediënten zijn.
Ik heb ook de indruk dat er geen ingrediëntenlijst was en dat de beschrijving van de stappen niet zei welke waarvoor moesten gebruikt worden en dat dat net via communicatie moest verlopen.
Gebruikersavatar

Edward22 mar 2019, 21:30

 1
Is het nog mensen opgevallen dat Axel zichzelf helemaal niet naar voren schuift wanneer Gilles de kookopdracht uitlegt? Nochtans is koken één van zijn hobby's. Misschien wist hij dus al op voorhand dat iedereen aan beurt zou komen.
Gebruikersavatar

BeaVer23 mar 2019, 09:12

 1293  Uma
Verdacht? ja en nee. Ik zou mij persoonlijk niet bij de eerste opdracht meteen willen afzonderen van de groep. Want dan kun je direct cruciale info missen. En de verdeling gebeurt voordat de rest van de opdracht is uitgelegd, dus je weet zo niet waar je kan belanden.

Ik ga er direct een toevoeging bij zetten (ben opnieuw aant kijken).
GDC zegt: Deze opdracht draait om de vietnamese keuken. bla bla bla. Ik heb 2 mensen nodig die willen beginnen met koken
Gebruikersavatar

chicawah.janssen23 mar 2019, 09:43

 8153
Edward schreef:Is het nog mensen opgevallen dat Axel zichzelf helemaal niet naar voren schuift wanneer Gilles de kookopdracht uitlegt? Nochtans is koken één van zijn hobby's. Misschien wist hij dus al op voorhand dat iedereen aan beurt zou komen.
Ik wist niet dat koken een hobby van Axel is (ik moet dringend nog eens de info over de kandidaten doornemen), maar Axel lijkt mij een rustige, bedachtzame man die zich niet snel zal opdringen maar liever een beetje de kat uit de boom kijkt. Een totaal ander type dan Joeri die meteen de leiding neemt. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat het ene beter is dan het andere. In elke groep is iemand nodig die het leiderschap op zich neemt of het, door zijn aard en karakter, spontaan toebedeeld krijgt door de anderen.
En zoals BeaVer zegt: ik zou mij ook niet graag al meteen afsplitsen van de groep. Als ik zou meedoen aan De Mol zou ik, zeker in het begin, proberen om altijd bij de grootste groep te belanden om op die manier meer mensen in het oog te kunnen houden.
Gilles heeft inderdaad gezegd beginnen met koken. Het is goed mogelijk dat Axel dacht dat hij misschien op het einde de boel nog ging kunnen rechttrekken (want dat het mis zou lopen stond in de sterren geschreven).
Gebruikersavatar

chicawah.janssen24 mar 2019, 13:08

 8153
Axels hobby is dus blijkbaar koken. Wat is het eerste dat hij doet? De ganse bussel citroengras, die Kaat opzij gelegd had wegens niet nodig, pakken en in stukken beginnen snijden. Al ooit eens citroengras gegeten? Het is zo hard en stug dat je het gewoonweg niet binnen krijgt. Het wordt alleen gebruikt als smaakgever. In een bescheiden hoeveelheid. Dat citroengras bij de rest kieperen valt veel minder op dan een flinke scheut van iets vloeibaars toevoegen. Bovendien is het 100% zeker verkeerd.
Ofwel kookt Axel nooit Aziatisch, ofwel is hij een nepmol ofwel...
Stof tot nadenken...
Gebruikersavatar

Suspicious25 mar 2019, 11:20

 106
Ik lees hier en daar dat in aflevering 2 Elisabet door de montage verdacht zou worden gemaakt. Ik ben aflevering 2 opnieuw gaan bekijken en heb daarbij mn focus op Elisabet gelegd.

Ze doet doorheen de hele aflevering gelaatsuitdrukkingen en handelingen waar m'n wenkbrauwen toch van fronsen, vaak zijn ze maar kort/snel in beeld, ze kijkt meestal maar zeer kort in de ogen van andere kandidaten, soms kijkt ze snel even naar de cameraploeg alsof ze bevestiging zoekt (kettingopdracht) . Mijn buikgevoel geeft aan dat ze wel eens een rolletje zou kunnen spelen en beredeneerder te werk gaat dan ze laat blijken. Hieronder enkele van haar gedragingen of mimieken die ik soms wat eigenaardig vind en redeneringen van mij als kijker voortvloeiend uit haar handelingen/beslissingen. Sommige mimieken kun je best zien bij vertraagd afspelen.

00:13:34 - 00:13:42 Duwt ze deze nu zo onopvallend mogelijk om?
Afbeelding

00:15:12 - 00:15:24 Martijn vraagt wie best kan bouwen, ze gaat hier op in, misschien om haarzelf te laten overkomen als goede meewerkende kandidaat, wetende dat stap 1 eigenlijk helemaal niets zal opleveren? Stap 1 zal na +8 min. al gebeurd zijn want Bruno en Ingrid zijn al weg. Ook opvallend, ze doet daarna verder aan toren 3, terwijl ze wel de beste bouwer is (ze bouwt echt opvallend goed). Waarom dan niet verder doen aan toren 2? Zodat het recept stapsgewijs uitgevoerd kan worden? Daarna valt me de (in eerste instantie) lichtelijk geïrriteerde blik op, wanneer Liesbeth erin is geslaagd om haar toren (stap 2) af te werken. Uiteindelijk kan ze niet anders dan Liesbeth naar het recept te laten lopen, maar wel pas nadat Axel de aanzet geeft.

00:17:40 - 00:17:50 Wat een onwennige gedragingen, en mimiek.

00:19:00 - 00:19:30 Haar vinger/hand is klaar om het rollende blokje tegen te houden, toch laat ze het rollen! Onwennige blikken ook weer alsof alles beredeneerd is. Wetende dat Joeri elk moment toren/stap 6 klaar zal hebben (en voorgaande actie om die te sabotteren is mislukt), verplaatst ze zich naar toren 5 (lijkt me nutteloos, en dezelfde truc als bij Liesbeth). Op 00:20:42 is ze nog steeds bij toren 5 bezig, en laat de anderen discussiëren, opnieuw maakt ze zich niet verdacht maar bevorderd zeker ook geen vooruitgang.
Afbeelding

00:25:12 Dipsausje? Waarom zet ze daar die verkeerde dipsaus 10cm naast de andere dipsaus? Ik heb ook het gevoel dat ze geen bal uitsteekt tijdens het koken.
Afbeelding

00:25:56 Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit een weinig spontane reactie is.
Afbeelding

Het is natuurlijk een gevoel onderhevig aan tunnelvisie. Maar ik vind het toch eigenaardige gedragingen, expressies en handelingen. Ook in de volgende opdracht doet ze zo'n zaken. Die plaats ik in het topic van de kettingopdracht.
Gebruikersavatar

BeaVer25 mar 2019, 11:28

 1293  Uma
Dat is ook waarom ik Elisabet verdacht vond. Heel mooi verwoord.
Gebruikersavatar

Klaartje25 mar 2019, 12:45

 2245  Uma
Ik ga mee in veel zaken die Suspicious hierboven aanhaalt.

Vooral die lach en dat gezicht dat ze trekt als de Vietnamese kokkin een njet geeft en het gerecht afkeurt.

Wat me ook opviel bij het liegen over de schrik voor konijnen: als Elisabet moet liegen, dan lacht ze altijd. De lach als maskeringsmiddel voor de leugen?

Haar lach vind ik wel haar sterke wapen. Bovendien lacht ze heel mooi: mooie mond, zeer verzorgd gebit, beetje kuiltjes in haar wangen, "so cute", zou Eva zeggen. 🙂
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11