Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

anja.mathijs18 mar 2019, 11:19

 391  Uma
Volgens mij zat de mol ook in de sterkste groep, was wel heel raar dat de zwakke groep uiteindelijk sneller binnen was, de vertragende tussenopdrachten zoals bamboe dansen vermeed, als de mol in de zwakke groep zat zou ik toch geprobeerd hebben te vertragen.
Gebruikersavatar

Gillesisdemol18 mar 2019, 13:13

 373
Ik vond de psychologie van deze proef zeer interessant.

We gaan uit van 10 gelijkwaardige mensen, die zelf mogen beslissen wie ‘zwak’ is en wie ‘sterk’. Daarover bestond wat twijfel. Van zodra de indeling vastlag, vereenzelfdigden ze zich meteen met die status, m.a.w. de sterke groep werd letterlijk sterker en de zwakke groep werd letterlijk zwak.

Maar wat was het objectieve verschil? 5 kilo! Toegegeven, Joeri is breed, maar verder had er tussen die groepen veel gewisseld kunnen worden.

De mol moest dus vooral de illusie van ondergeschikdheid van de zwakkeren bevestigen, ongeacht in welke groep hij/zij zat.
Gebruikersavatar

jos.jansen18 mar 2019, 13:21

 328  Uma
Gillesisdemol schreef:Ik vond de psychologie van deze proef zeer interessant.

We gaan uit van 10 gelijkwaardige mensen, die zelf mogen beslissen wie ‘zwak’ is en wie ‘sterk’. Daarover bestond wat twijfel. Van zodra de indeling vastlag, vereenzelfdigden ze zich meteen met die status, m.a.w. de sterke groep werd letterlijk sterker en de zwakke groep werd letterlijk zwak.

Maar wat was het objectieve verschil? 5 kilo! Toegegeven, Joeri is breed, maar verder had er tussen die groepen veel gewisseld kunnen worden.

De mol moest dus vooral de illusie van ondergeschikdheid van de zwakkeren bevestigen, ongeacht in welke groep hij/zij zat.
Dit is idd een bestaand phenomeen en ergens sterkt het mij bij het gevoel dat de mol beter bij de zwakke groep zit. Als mol kan de productie jou op het hart drukken dat je niet bij de zwakke bent waardoor het wat tegen gewerkt word en door in de zwakke groep te zitten word je waarschijnlijk makkelijker onderschat door de rest van de groep.

Het zou me niet verbazen als we meer mensen van de zwakke groep gaan zien die lang in het spel blijven
Gebruikersavatar

Cedric18 mar 2019, 13:48

 2834  Uma
goldfinger schreef:Wat ik zeer speciaal vond, was dat ze meteen toen het geld op € 1.250 sprong "binnen liepen". Terwijl je dan eigenlijk nog 9,5 minuut bij wijze van spreken extra tijd aan de andere groep kan geven zonder dat je geld omlaag gaat. Als je echt binnen de seconde na het verspringen stopzet, kon je het net zo goed 15 seconden eerder op € 1.500 gedaan hebben.
Hangt er van af. Hebben ze op de smartwatch een tijdsaanduiding of is die uitgeschakeld (je kan bij een smartwatch instellen welke 'schermen' je ziet en welke niet).
Als er geen tijdsaanduiding is, maar enkel sms'jes/berichtjes van het geldbedrag, dan is het verder gewoon inschatten. Enfin, je punt blijft wel staan, men had nog 5 minuten langer kunnen wachten, maar de "9.5 minuten bij wijze van spreken" lijkt me riskant.
Torremolinos schreef:Eigenlijk hadden ze het meeste geld kunnen verdienen door aan geen enkele tussenproef te stoppen en gewoon de tocht zo vlug mogelijk uit te wandelen. Maar dat weet natuurlijk niemand van tevoren, behalve misschien de mol.
Dat weten ze toch wel? Het was duidelijk geweten dat de 2e groep sneller moest zijn dan de eerste.
Dus men had even goed kunnen zeggen van "groep 1 doet alle opdrachten, groep 2 doet geen enkele", just for the fun of it. Ok dat met die opdrachten extra geld kon verdiend worden als beide groepen ze deden, maar men had er even goed voor kunnen kiezen dat mogelijke extra geld te laten schieten..
Enfin, dit gewoon als voorbeeld.
Gebruikersavatar

ex-molinator18 mar 2019, 14:16

 3483  Uma
Frolva schreef:...
Bij mij een jaarlijks terugkomende 'frustratie': de opdrachten worden zeer kort uitgelegd en als kijker ken je niet steeds elk detail.
Zelf vind ik de opdrachten in De Mol meestal wel goed uitgelegd (aan de kijker). De opdrachten in Widm zijn meestal echt onduidelijk uitgelegd en soms ontbrak cruciale info (voor de kijker).
Gebruikersavatar

Frolva18 mar 2019, 14:38

 2204
ex-molinator schreef: Zelf vind ik de opdrachten in De Mol meestal wel goed uitgelegd (aan de kijker).
Volledig akkoord dat de opdrachten begrijpbaar worden uitgelegd.

Maar volgend de uitleg die we kregen was enkel de tijd bepalen. En als dat zo was, dan is de opmerking van goldfinger terecht (dat het niet slim is van de sterke groep om meteen na het dalen van het geldbedrag over de meet te stappen).
Gebruikersavatar

ex-molinator18 mar 2019, 14:50

 3483  Uma
Frolva schreef:...
Maar volgend de uitleg die we kregen was enkel de tijd bepalen. En als dat zo was, dan is de opmerking van goldfinger terecht (dat het niet slim is van de sterke groep om meteen na het dalen van het geldbedrag over de meet te stappen).
Correct.
Gebruikersavatar

Bakkieryer18 mar 2019, 15:11

 183  Sven
Gillesisdemol schreef:Ik vond de psychologie van deze proef zeer interessant.

We gaan uit van 10 gelijkwaardige mensen, die zelf mogen beslissen wie ‘zwak’ is en wie ‘sterk’. Daarover bestond wat twijfel. Van zodra de indeling vastlag, vereenzelfdigden ze zich meteen met die status, m.a.w. de sterke groep werd letterlijk sterker en de zwakke groep werd letterlijk zwak.

Maar wat was het objectieve verschil? 5 kilo! Toegegeven, Joeri is breed, maar verder had er tussen die groepen veel gewisseld kunnen worden.

De mol moest dus vooral de illusie van ondergeschikdheid van de zwakkeren bevestigen, ongeacht in welke groep hij/zij zat.
Echt gelijkwaardig waren ze, in functie van de opdracht, niet echt. Neem bvb. Ingrid die al van bij het begin aangaf dat ze nooit loopt, wat in een snelwandel / loopopdracht toch een duidelijke hinderpaal is.
Het ziet er dan ook sterk naar uit dat de groep ( buiten beeld ) heeft beslist om de sterk / zwak ratio wat te verleggen richting zwak. Je bent immers niks met een ratio 100% sterk / 100% zwak, want dan kan je al geldgewin wel zeker op je buik schrijven. Vandaar dat een ratio 3/5 sterk + 2/5 zwak veel meer kans op succes biedt, vooral als je weet dat er verschillende mensen vonden dat ze eigenlijk bij sterk hoorden en de verdeling dus eigenlijk niet 5 - 5 was maar eerder 7-3. Maar dat was mogelijk ook uit opportunistische redenen, omdat ze in de buurt van hun Molverdachte(n) wilden blijven...
Frolva schreef:Volledig akkoord dat de opdrachten begrijpbaar worden uitgelegd.

Maar volgend de uitleg die we kregen was enkel de tijd bepalen. En als dat zo was, dan is de opmerking van goldfinger terecht (dat het niet slim is van de sterke groep om meteen na het dalen van het geldbedrag over de meet te stappen).
Het eigenaardige is hier dat Kaat met dat idee op de proppen komt om nog te wachten, ten koste van 250€, maar dat ze op het moment dat de teller verspringt naar 1250 en ze dus inderdaad, zoals Goldfinger volledig terecht opmerkt, nog kosteloos net geen 10 minuten extra kunnen wachten, ze samen met de 4 anderen vlotjes over de eindstreep stapt zonder ook maar iets te zeggen over die optie om nog langer te wachten...
Torremolinos schreef:Eigenlijk hadden ze het meeste geld kunnen verdienen door aan geen enkele tussenproef te stoppen en gewoon de tocht zo vlug mogelijk uit te wandelen. Maar dat weet natuurlijk niemand van tevoren, behalve misschien de mol.
Dan waren er het minste euro's weggetikt, maar was er ook niks extra verdiend en maakten ze het de zwakke groep aartsmoeilijk om beter te doen. Maar zoals je terecht opmerkt verloren ze meer geld aan die 2 proeven dan dat ze wonnen. De zwakke groep doet het in dat kader eigenlijk opvallend slecht : Bij het hilarische buikschuiven à la façon du Savon Marseillaise doen ze langdurig uitermate dapper hun best om 200€ binnen te rijven die hun echter 250€ kost, batig saldo dus - 50€. De andere, hogere bedragen lagen zo danig ver buiten hun bereik op de spekgladde helling dat ze al heel snel door hadden dat dat onbegonnen werk was.
Maar bij het bamboedansen lagen de zaken heel anders, want daar kon wél relatief makkelijk een positief saldo geboekt worden ( zie het sterk team ) maar daar beslissen ze quasi direct om die proef over te slaan en het geld te laten liggen...

Ik denk dan ook dat de Mol in de zwakke groep zat omdat daar bepaald ging worden of er al dan niet iets ging verdiend worden. En als er nu iets is waar de Mol tuk op is, is het wel... controle !
Gebruikersavatar

masterveecee18 mar 2019, 15:52

 3547  Sven
ik heb het ook gezegd in mijn zetel toen ik keek. ik vroeg mij af waarom ze niet nog 10min (of toch 9,5 min) wachten nu het versprongen is
Gebruikersavatar

Gillesisdemol18 mar 2019, 19:35

 373
Goeie opmerking, maar hadden ze een klok? Volgens mij hadden ze enkel de wegtikkende tijd...
Gebruikersavatar

BeaVer18 mar 2019, 19:43

 1293  Uma
Ik hoop toch dat als ze een smartwatch hadden, dat daar een klok in zat.
Gebruikersavatar

Cedric18 mar 2019, 19:54

 2834  Uma
Elke smartwatch heeft een klok, maar zoals ik eerder aangaf betekent dat niet per se dat die ook zichtbaar is. Op een smartwatch kan je instellen welke 'apps' je ziet. Ik vermoed dat in dit geval enkel het scherm 'berichten' (of sms'jes) zichtbaar was. Niet de klok.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10