Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Davy17 mar 2019, 20:36

Site Admin  1167  Uma
Afbeelding
De spelers maken in twee groepen eenzelfde wandeling in het Kastgebergte. Beide teams zijn aan elkaar vastgeketend. De eerste groep waant zich de sterkste en krijgt een bal van 15kg mee. Hun snelheid zal bepalen hoeveel geld er bij deze opdracht kan worden verdiend. Een klok met daarop 4000 euro telt om de tien minuten 250 euro af. Hoe sneller zij gaan, hoe hoger de winst kan zijn.
Het geld wordt echter verdiend als de tweede groep (die de zwakkeren zijn) de tocht sneller kan voltooien. Zij krijgen een bal van 10kg mee. Onderweg kunnen de twee teams ook extra geld verdienen door het volbrengen van opdrachten, maar dat kost uiteraard tijd...

https://www.wieisdemol.be/afleveringen/2.php
Gebruikersavatar

Jay-Lo17 mar 2019, 22:10

 1690  Sven
In de eerste groep wil de mol: 1. snel door, maar dat zou wel opvallen.
2. wachten aan de eindstreep om toch nog geld uit de pot te laten gaan
In de tweede groep wil de mol: 1. vertragen, alle subopdrachten uitvoeren.

Mol handigste in 2de groep? Zwakke schakel gevonden. Lijkt keigoed gewerkt, maar wel tijd verloren.
Axel minst verdacht: zegt dat ze het dansen niet kunnen, dat ze door moeten.
Gebruikersavatar

brecht.demeulenaere17 mar 2019, 22:29

 16
In de tweede groep wil de mol: 1. vertragen, alle subopdrachten uitvoeren.
Vertragen tijdens de opdracht zelf lijkt mij toch ook een goede tactiek voor als de mol in de eerste groep zit? De mol kan proberen aangeven dat de 2e groep hun tempo nooit zal aankunnen? Dus mijn gevoel zegt mij dat de mol meer mogelijkheden zou gehad hebben om te saboteren in de eerste groep...

Groepsverdeling als ik mij goed herinner:
Groep 1: Joeri, Bas, Martijn, Kaat, Elisabet
Groep 2: Axel, Bruno, Ingrid, Eva, Liesbeth
Laatst gewijzigd door brecht.demeulenaere op 17 mar 2019, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Rik17 mar 2019, 22:34

 122  Uma
De mol is er meestal bij als er weinig te verdienen valt. Ik zou dus denken dart hij in de sterke groep zat. Wat tijd pakken hier en daar en er is al niet veel geld meer te winnen.
Gebruikersavatar

Torremolinos17 mar 2019, 23:06

 264
brecht.demeulenaere schreef:Vertragen tijdens de opdracht zelf lijkt mij toch ook een goede tactiek voor als de mol in de eerste groep zit? De mol kan proberen aangeven dat de 2e groep hun tempo nooit zal aankunnen? Dus mijn gevoel zegt mij dat de mol meer mogelijkheden zou gehad hebben om te saboteren in de eerste groep...

Groepsverdeling als ik mij goed herinner:
Groep 1: Joeri, Bas, Martijn, Kaat, Elisabet
Groep 2: Axel, Bruno, Ingrid, Eva, Liesbeth
Elisabet en Liesbeth verwisselen van groep, dan is het juist...
Gebruikersavatar

Molly Malone17 mar 2019, 23:50

 7
De groep heeft vooral de verdeling gemaakt. Er heeft niemand echt zichzelf opgegeven om bij de ene of de andere groep te horen dacht ik.
Gebruikersavatar

Gillesisdemol18 mar 2019, 02:56

 373
Naar mijn aanvoelen werd Elisabet in deze aflevering bewust verdacht gemaakt door de montage.
Het heeft weg van Cathy in 2016, en plots wordt ze door de meerderheid (ook op dit forum, volgens de tellingen) als mol aangeduid.
Gebruikersavatar

Torremolinos18 mar 2019, 09:02

 264
Wat mij bij het herbekijken opvalt, is dat de ‘sterke’ groep er uiteindelijk toch heel lang over heeft gedaan. In eerste instantie weten we het tijdsverschil niet en lijkt het door de montage dat beide groepen ongeveer even lang doen over iedere proef. Maar op het einde van de aflevering, tijdens Martijns biecht, zien we dit beeld:
Afbeelding
De zwakke groep eindigt de tocht met 2000 op hun smartwatch. Er is dus 2000 euro weggetikt, dat wil zeggen 8 keer 10 minuten, dus 1 uur en 20 minuten. In het ergste geval staat de smartwatch van bruno net op het punt weer te verspringen en hebben ze er 1 uur en 29 minuten over gedaan.

Maar de sterke groep eindigt met 1500 op hun smartwatch op het moment dat ze Gilles zien staan. Daar horen we wel dathun smartwatch nog maar recent versprongen is, dus zij deden de tocht in ongeveer 1u 40 minuten (2500 weggetikt = 10 keer 10 minuten). Op dat moment besluiten ze nog 10 minuten marge in te bouwen vooraleer ze over de finish lopen, wat hun eindtijd brengt op 1u 50 minuten.

De theorie dat de mol in de sterke groep vlug wil gaan, of in de zwakke groep traag wil gaan, is dus zeker niet gelukt.
Maar de mol kon ook geld laten verdwijnen door in de eerste groep toch erg traag te gaan. Dan tikt het te verdienen geld ook weg. Bovendien kun je aan alle tussenproeven erg je best doen, wetende dat het geld dat je daar verdiend, terzelfdertijd ook op je smartwatch wegtikt. Zo haalt de sterke groep wel 200 euro op de gladde helling, maar intussen verspringt de smartwatch daar ook 2 keer. Dus zijn ze daar 500 euro verloren op de smartwatch om 200 euro te pakken. Daar komt nog bij dat als ze erg goed presteren bij een proef, de anderen dat nog moeten evenaren, of het geld is nog niet verdiend.

Mijn inziens, moeten we dus zoeken wie in de sterke groep de leiding neemt om tussenproeven te doen en tijd te laten wegtikken.

Eigenlijk hadden ze het meeste geld kunnen verdienen door aan geen enkele tussenproef te stoppen en gewoon de tocht zo vlug mogelijk uit te wandelen. Maar dat weet natuurlijk niemand van tevoren, behalve misschien de mol.
Gebruikersavatar

BeaVer18 mar 2019, 09:56

 1293  Uma
Wat mij vooral opviel in deze opdracht is de negatieve inschattingen en commentaren die de "sterke" groep had over de "zwakke" groep. Serieus onderschat imo.
- Zij kunnen dat niet
- Zij gaan veel trager
- Ingrid kan nie lopen (terwijl we duidelijk gezien hebben dat de zwakke groep toch wel aan het joggen was op een bepaald moment)
- Zij gaan da nie vinden (hoe ze de bol moeten losmaken)
- Axel gaat da nie kunnen

En dat telkens door dezelfde 2 mensen. Joeri en Eva/Elisabet (?) ( ik kan die blondjes nog niet uit elkaar houden).

Ik heb wel een vermoeden dat de mol dus in de "sterke" groep zat, want de boel vertragen en zo minder geld verzamelen, vind ik net iets makkelijker, subtieler en minder risicovol om te saboteren, dan alles heel snel te willen en ervoor zorgen dat er geen geld binnen komt. Met een marge van 750 euro is dat wel een serieus bedrag minder.
Gebruikersavatar

goldfinger18 mar 2019, 10:02

 17
Wat ik zeer speciaal vond, was dat ze meteen toen het geld op € 1.250 sprong "binnen liepen". Terwijl je dan eigenlijk nog 9,5 minuut bij wijze van spreken extra tijd aan de andere groep kan geven zonder dat je geld omlaag gaat. Als je echt binnen de seconde na het verspringen stopzet, kon je het net zo goed 15 seconden eerder op € 1.500 gedaan hebben.

Dit gezegd zijnde, kan ik me moeilijk voorstellen dat de mol in die fase van de proef zou aandringen om het te wagen. Die zou volgens mij te allen tijde moeten inzetten op treuzelen en vermoeden dat de zwakke groep nog zwakker is?
Gebruikersavatar

Frolva18 mar 2019, 10:13

 2204
goldfinger schreef:Wat ik zeer speciaal vond, was dat ze meteen toen het geld op € 1.250 sprong "binnen liepen". Terwijl je dan eigenlijk nog 9,5 minuut bij wijze van spreken extra tijd aan de andere groep kan geven zonder dat je geld omlaag gaat. Als je echt binnen de seconde na het verspringen stopzet, kon je het net zo goed 15 seconden eerder op € 1.500 gedaan hebben.
Klopt wat je schrijft.

Maar volgens mij kan het best dat de tijd enkel werd afgemeten aan het bedrag (en dus niet tot op de minuut (of 9 minuten) nauwkeurig). Dus net zoals bij de tussenopdrachten (bruine zeep helling en bamboe dansen) waar enkel werd gekeken naar het behaalde bedrag.

Bij mij een jaarlijks terugkomende 'frustratie': de opdrachten worden zeer kort uitgelegd en als kijker ken je niet steeds elk detail.
Gebruikersavatar

Gonzo18 mar 2019, 10:23

 1
Ik vond het opmerkelijk dat het Eva was die de oplossing van de zwakste schakel aangaf. Niet 1x door bij de hamer en beitel opnieuw te denken aan wat er op het eerste bord stond, maar nogmaals door te suggereren dat er een schakel los zat... wat toch niet voor de hand ligt. En tijd heeft gekost.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10