Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Jay-Lo20 mar 2019, 23:29

 1690  Sven
Ja, het is mij ook een raadsel hoe Martijn bij de sterke groep geraakte. Hij stond gewoon aan die kant en is blijven staan. Niemand heeft zijn naam genoemd.
Ik denk dat je als persoon niet als zwakke wil worden genoemd.
Bruno, en ook Ingrid wordt door de kandidaten als minste verdacht. Mede doordat Ingrid bij het begin al aangaf dat ze niet echt wilde lopen en ook hoogtevrees had. Laat dat nu net de proef zijn zonder mol.
Gebruikersavatar

mark.vandaele20 mar 2019, 23:39

 178
Ik denk dat de jeugd sowieso direct als fysiek sterk wordt gezien?
Gebruikersavatar

Cedric21 mar 2019, 00:05

 2834  Uma
Het is natuurlijk wel makkelijker om een indeling sterk/zwak te maken nu we de opdracht kennen. Zelf zou ik de onderverdeling bijvoorbeeld eerder zo gezien hebben:
- Sterk: Axel, Joeri, Elisabet, Kaat, Eva
- Zwak: Bruno, Ingrid, Martijn, Liesbeth, Bas

Maar als je daar staat en de groep moet verdelen is het een andere kwestie hé. GDC vroeg naar een onderverdeling in 5 sterke kandidaten en 5 zwakkere kandidaten. Maar wat is "sterk"? In dit geval ging het niet puur om fysieke sterkte. Om die Mexicaanse dans over die stokken te doen moet je niet sterk zijn. Om die zwakke schakel te vinden moet je niet sterk zijn maar wat meer logisch nadenken. Om te wandelen moet je een gewone degelijke fysieke conditie hebben, niet per se sterk zijn.

Vorig jaar zocht Gilles De Coster voor de lucha libre naar 2 'vechtersbazen' dacht ik. Voor die opdracht had hij even goed kunnen vragen naar "sterke" kandidaten.

Eigenlijk was de term 'sterk' niet zo super gekozen vond ik bij deze kettingproef. Voor de gladde helling ga je best voor 2 groepen die ongeveer even groot zijn (even ver geraken op de helling), voor het dansen 2 vrij evenwaardige groepen qua gevoel voor ritme (hoe beoordeel je dát..), als er denkproeven zijn zoals de zwakke schakel moet je zorgen dat je in elke groep minstens 1 iemand hebt die goed is in raadsels oplossen en voor het wandelen heb je 1 groep nodig die sneller wandelt dan de andere.

Dat laatste kan je misschien nog beoordelen, maar de rest moeilijker. En zelfs al kan je "goede basisconditie om 5km te wandelen" nog inschatten, dat is nu niet bepaald dé definiëring van "sterk".

Enfin, om maar te zeggen dat mijn conclusie zowat is dat de groepen qua sterkte al bij al vrij evenwaardig leken ingedeeld, want je had kandidaten die te sterk waren om in de zwakke groep te zitten en omgekeerd. In beide groepen had je kandidaten die wat sterker waren dan de andere. En gezien de onduidelijke definiëring van het woord "sterk" vind ik dat eigenlijk logisch.

Samengevat: achter de groepsindeling zoek ik niet meteen iets verdachts. En de Mol zal uiteraard wel gebrieft zijn over wat te doen in geval hij of zij in de ene dan wel in de andere groep zou terechtkomen. Dat was het voordeel van de Mol: van beide kanten kon gemold worden, dus mits een degelijke briefing maakte het niet zo hard uit hoe de groepen ingedeeld waren.
Gebruikersavatar

jos.jansen21 mar 2019, 00:50

 328  Uma
gejan schreef:Ook Axel vertelde dat Eva hem naar beneden trok en ook dat was nergens te zien.
Vlak nadat/terwijl dit gezegt wordt in de biecht krijgen we hiervan een beeld te zien. Eva heeft eerst de ketting vast waar ze lichtjes aan trekt, daarna grijpt ze aan de schouder van Bruno waar ze aan trekt en als het beeld dan terug verspringt heeft ze de enkel van Bruno vast waar ze ogenschijnlijk ook aan trekt
Gebruikersavatar

gejan21 mar 2019, 00:58

 28
Ah, juist, ik lette alleen op Axel omdat hij dit zei maar ze pakte inderdaad Bruno vast. Ik zag niet dat ze hem echt naar beneden trok. Waarom Axel dit vertelde terwijl het Bruno betrof is dus nog een raadsel. Maar daarvoor zijn we hier 😉
Gebruikersavatar

chicawah.janssen21 mar 2019, 07:47

 8153
gejan schreef:Volgens mij kunnen we er niet zomaar van uitgaan dat de mol in de sterke of zwakke groep zat.
Als je een mindere conditie hebt als mol kom je nooit in de sterke groep. Als de mol in de sterke groep zit omdat dit de beste positie is om te mollen dan vallen Elisabet, Axel en Ingrid dus al af als mol. Eva en Bruno konden denk ik ook wel mee in sterke groep. Joeri en Liesbeth bepalen de samenstelling alleen Bas gaat snel bij de sterke groep. De zwakke groep lijkt de indeling prima te vinden. Er volgt namelijk geen discussie.

Verder viel me op bij vertragen in de sterke groep dat Bas bij het bamboedansen wel voor de 1000,- euro wilde gaan. Dat kost tijd terwijl de mol juist wil versnellen. Ook geeft Bas aan bij de bruine zeep dat ze hem naar rechts moeten duwen. Zo kon hij de 200,- pakken. Over Kaat en Martijn is al genoeg gezegd.

Bij de zwakke groep vertraagt Ingrid door ‘ wachten’ te roepen bij de zwakste schakel. Iedereen denkt na en uiteindelijk vindt Eva de oplossing en Bruno...
Je mag niet uit het oog verliezen dat het dan wel meteen zonder enige discussie vastlag dat Ingrid bij de zwakken en Joeri, Liesbeth en Kaat bij de sterke groep zouden horen, maar dat er over de rest toch discussie was en ze uiteindelijk geloot hebben. Daardoor is het niet te verwonderen dat Bas bij de sterken en Bruno en Axel bij de zwakken terechtkwamen. Bovendien waren er meer dan 5 die zeker bij de sterke groep mee gingen kunnen, maar er mochten nu eenmaal maar 5 mensen in elke groep.
Gebruikersavatar

Frolva21 mar 2019, 08:32

 2204
gejan schreef:Ah, juist, ik lette alleen op Axel omdat hij dit zei maar ze pakte inderdaad Bruno vast. Ik zag niet dat ze hem echt naar beneden trok. Waarom Axel dit vertelde terwijl het Bruno betrof is dus nog een raadsel. Maar daarvoor zijn we hier 😉
Axel zei dat hij heeft gezien dat Eva Bruno naar beneden trok.

En dat is inderdaad te zien op de beelden. 't Is te zeggen, je ziet dat Eva naar beneden begint te glijden en daarom Bruno vast neemt die ze (dus) naar beneden trekt.
Wat mij betreft een vrij logische reactie (van Eva) om dat te doen. 😉
Gebruikersavatar

Frolva21 mar 2019, 08:35

 2204
Cedric schreef:Het is natuurlijk wel makkelijker om een indeling sterk/zwak te maken nu we de opdracht kennen.
Ik vraag mij toch af of de kandidaten niet wat meer te horen krijgen over de aard van de proef en dus over wat "sterk" en "zwak" kan betekenen.

En dat zou veel kunnen verklaren over de uiteindelijke indeling van de groepen. 😉
Gebruikersavatar

jos.jansen21 mar 2019, 13:38

 328  Uma
Frolva schreef:
Ik vraag mij toch af of de kandidaten niet wat meer te horen krijgen over de aard van de proef en dus over wat "sterk" en "zwak" kan betekenen.

En dat zou veel kunnen verklaren over de uiteindelijke indeling van de groepen. 😉
Ik vermoed eigenlijk van niet want als ze bvb weten dat de sterke groep een richttijd moet neerzetten waarom zouden ze dan nie bewus de spelers omgedraaid zetten. Als je de keuze aan de kandidaten geeft zou zoiets toch altijd een optie kunnen zijn. Hoewel ik eigenlijk denk dat de productie er dan wel iets over zou zeggen buiten beeld
Gebruikersavatar

Taupe07721 mar 2019, 13:59

 767  Yens
chicawah.janssen schreef:Je mag niet uit het oog verliezen dat het dan wel meteen zonder enige discussie vastlag dat Ingrid bij de zwakken en Joeri, Liesbeth en Kaat bij de sterke groep zouden horen, maar dat er over de rest toch discussie was en ze uiteindelijk geloot hebben.
Hebben ze dat gezegd/vermeld van dat "loten"? Totaal niet opgemerkt... teveel gefocust op iets anders blijkbaar!
Gebruikersavatar

Torremolinos21 mar 2019, 14:03

 264
Ergens wordt dat inderddad door Gdc in de voice-over gezegd. Maar ik weet echt niet meer waar.
Gebruikersavatar

Klaartje21 mar 2019, 14:06

 2245  Uma
Taupe077 schreef:Hebben ze dat gezegd/vermeld van dat "loten"? Totaal niet opgemerkt... teveel gefocust op iets anders blijkbaar!
Ja zeker: Joeri heeft het erover (zie ongeveer 34min50) in dit screenshot:

Afbeelding

Tot uw dienst!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10