Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Nelis04 apr 2019, 13:06

 8
geertn444 schreef:en niet vergeten:

4) het geeft de redactie zeker de mogelijkheid om de mol prive te briefen.
Ik denk dat de redactie genoeg gaatjes heeft ingebouwd en nagedacht over het hoe, waar en wanneer om het essentiële te briefen. Volgens mij hadden ze deze opdracht niet noodzakelijk nodig als dekmantel hiervoor (wat niet wegneemt dat Eva alsnog de mol kan zin ...). Als ze daar geplaatst zou zijn als mol zal het briefing-excuus niet de reden zijn geweest, maar wel een leuk voordeel. Voor mij geldt dat argument om die reden niet.
Gebruikersavatar

BogersAsset04 apr 2019, 13:07

 65
danny.casseur schreef:Als je het totaal-shot van de ontploffing freezed, zie je volgens mij duidelijk dat Joeri zich schrap zet omdat hij weet wat er gaat gebeuren.
Hij balt zijn vuisten, knijpt zijn ogen half dicht en trekt zijn mond.
Ofwel heeft hij als enige door dat de bom bij hun moet liggen, ofwel weet hij dat de bom er ligt.
Ik denk het tweede???

Re: Afl 4 - Opdracht 1: De verfbom
Joeri zijn houding en vooral gezicht laten duidelijk zien dat hij de bom verwacht, freeze het beeld maar eens op je televisie
De kandidaten wisten toch dat er een bom ging ontploffen bij de afvaller? Eva heeft dan gebeld met te zeggen 'ik ben niet de afvaller'. Dan zijn er uiteindelijk maar twee opties eh:
1) Eva liegt en is wel de afvaller --> geen bom dus 'niks' te vrezen (maar leugen van GDC wisten ze ook dus dat Eva niet de afvaller is zou wel eens de leugen 'kunnen' zijn in het hoofd vd kandidaten)
2) Eva spreekt de waarheid en de afvaller is één van de andere kandidaten en die zitten allemaal aan tafel --> bom bij hun en 'zet je schrap'

Lijkt me nogal evident dat de kandidaten het zekere voor het onzekere nemen en zich schrap zetten voor een evt verfbom ontploffing?
Gebruikersavatar

Jay-Lo04 apr 2019, 16:47

 1690  Sven
Hebben ze trouwens bij de M/V vraag aan Eva haar antwoord gevraagd? De mol wil natuurlijk het liefst die 3000euro uit de pot spelen, maar heeft geen zekerheid of Eva zal kiezen voor 1 of 2 pasvragen.
Nu waren er 2 die M hadden gekozen, Elisabet en Ingrid, de mol zou daar gelogen kunnen hebben en V gezegd terwijl hij/zij M heeft ingevuld. Als Eva M heeft ingevuld moet er maar 1 kandidaat gelogen hebben om een meerderheid M te hebben. Joeri kwam aan het eind en wist al dat V de meerderheid ging halen. Zei hij daarom V omdat het al niet meer uitmaakte en hij zo niet in zijn kaarten liet kijken?
Gebruikersavatar

Yvo04 apr 2019, 17:17

 1111  Uma
Jay-Lo schreef:Zei hij daarom V omdat het al niet meer uitmaakte en hij zo niet in zijn kaarten liet kijken?
Dat zou kunnen. Misschien dat ze dat nog bij aflevering 10 zullen zeggen.
Gebruikersavatar

Cedric04 apr 2019, 21:14

 2834  Uma
BogersAsset schreef:Verdachte acties:
- Bruno die pas na lange tijd 'openbaart' dat hij denkt dat 'Eva = afvaller' de leugen van GDC moet zijn.
- Kaat die hetgeen wat Eva zegt niet eens in twijfel trekt, Eva zegt 2 dus zal het wel 2 zijn (sorry ma da's wel erg naïef in een spel?).
- Bas die Ingrid toch wel ff on the spot zet enzo, net zoals hij in aflevering 1 in het busje wel erg direct is in confrontaties
- Kaat die dan ook best 'gemeen' is tegen de rest met haar opmerking van 'hoe denkt ge der nu over eh'
- Elisabet die twijfelt bij het M/V zeggen

Het lijkt alsof de kandidaten precies echt niet wilden geloven dat Eva niet de afvaller was (heel menselijk, dat wel), anders hadden ze toch echt wel harder geprobeerd de code te vinden lijkt me. Maar een halfuur was ook wel echt kort...

Kaat staat wel hoog op mijn verdachtenlijstje maar in deze opdracht lijkt ze oprecht 'bang' te zijn om af te vallen, ze is precies de enige die beseft van 'oei, Eva is niet de afvaller, misschien ben ik het dan wel'. Ofwel wist ze als Mol dat pasvragen en minder geld ook een leuke optie waren :p.

Kvind dat Eva en Kaat wel verdacht goede vriendinnekes zijn...
Twee dingen vanuit mijn Kaattunnelvisie om jou verder in je Kaattunnelvisie te helpen.
1. Als Kaat dat wat Eva zegt niet in twijfel trekt, dan is dat misschien gewoon omdat ze sowieso weet dat wat Eva zegt fout is. Stel dat de juiste combinatie V1 was, dan weet ze al genoeg zodra Eva zegt dat ze twijfelt tussen 2 en 4. (Of zoiets was het toch?)
2. Eva en Kaat als goede vriendinnen kan even goed zijn omdat Kaat voordien (de dieren in de kamer) gemerkt heeft dat ze Eva makkelijk kan bespelen. (ALS Kaat de Mol is dus.) Herinner u ook hoe Eline en Jolien goeie vriendinnen waren.. Jolien heeft dat nog wel enkele keren bij Eline doorgestoken achteraf.
chicawah.janssen schreef:Kaat zei ook dat ze zich, nog voor De Mol begon, potentiële afvallers in het spel te houden en ik denk dat ze daar wel eerlijk in was. Het feit dat het om Eva ging, zal zeker meegespeeld hebben want zij en Eva komen goed overeen.
Niet onbelangrijk. Als ze de Mol zou zijn en als ze dat vooraf gezegd heeft, nog voor de Mol gekozen was, dan moest ze zich daar nu wel aan houden. Anders zou het tegen haar gebruikt worden en valt ze door de mand.
En als ze niet de Mol is, dan is het gewoon mooi dat ze bij haar standpunt is gebleven.
Mola Lisa schreef:Waarom zegt Eva dat zij 2 pasvragen gekregen heeft ? Als mol zou ik dat verzwijgen. Je kan dan zeggen dat je zeker de correcte cijfers gegeven hebt want dat er maar 2 witte konijnen met bruine vlekken waren en de fout leggen bij de keuze van M/V. Je zaait hierdoor verdeeldheid in de groep. Ze vertrouwen elkaar niet meer en zelf ben je dan minder verdacht (er zullen er altijd wel zijn die je geloven). Door te zeggen dat je 2 pasvragen hebt gekregen gaan ze je wantrouwen en beter in het oog houden en dat wil je als mol niet.
Tgoh. Ze gebruikt de pasvragen om haar molactie (geld uit de pot) te verantwoorden. Zeggen van "sorry, maar ik ga voor de pasvragen" is wat elke gewone kandidaat zou doen. Als ze de Mol is, dan is dit te begrijpen. Als ze niet de Mol is, dan is het mooi eerlijk van haar.
Maar ze had inderdaad via deze tactiek die je uitlegt voor commotie kunnen zorgen, zowel als Mol als als niet-Mol. Verdeeldheid zaaien in de groep had perfect gekund.
Jay-Lo schreef:Hebben ze trouwens bij de M/V vraag aan Eva haar antwoord gevraagd?
Dit vind ik ook geen onbelangrijke vraag. Er zaten 8 mensen aan tafel. Als er daarvan 4 M hadden geantwoord en 4 V, dan zit je met een ex-aequo. Ging het om het meest voorkomende antwoord bij de mensen aan tafel (wat per definitie betekende dat het geen ex-aequo kon zijn onder hen) of ging het om het meest voorkomende antwoord bij iedereen (waarbij het antwoord van Eva toch belangrijk zou kunnen zijn)?
Nu goed, uiteindelijk maakte het niet uit want Eva gaf toch 2 foute konijnen door, maar toch, het had een extra opening voor leugen kunnen zijn.
Maar dan zou ze wel op de hoogte moeten zijn geweest van wat de anderen hadden gezegd om te kunnen liegen, en blijkbaar was dat niet het geval gezien ze later in de auto de vraag stelt naar wie wat zei.
Gebruikersavatar

Jay-Lo04 apr 2019, 21:39

 1690  Sven
Dit vind ik ook geen onbelangrijke vraag. Er zaten 8 mensen aan tafel. Als er daarvan 4 M hadden geantwoord en 4 V, dan zit je met een ex-aequo. Ging het om het meest voorkomende antwoord bij de mensen aan tafel (wat per definitie betekende dat het geen ex-aequo kon zijn onder hen) of ging het om het meest voorkomende antwoord bij iedereen (waarbij het antwoord van Eva toch belangrijk zou kunnen zijn)?
Nu goed, uiteindelijk maakte het niet uit want Eva gaf toch 2 foute konijnen door, maar toch, het had een extra opening voor leugen kunnen zijn.
Maar dan zou ze wel op de hoogte moeten zijn geweest van wat de anderen hadden gezegd om te kunnen liegen, en blijkbaar was dat niet het geval gezien ze later in de auto de vraag stelt naar wie wat zei.
Maar daar hoefde ze niet te liegen. Het nr van het konijn was al fout. En als er mensen rond de tafel gaan liegen kan je uiteindelijk wel tot een ex aequo komen. Er was natuurlijk niet veel tijd meer over. Ik ga nog eens kijken of ik er wijzer van word.

Rechtzetting: Eva zorgde voor de cijfers, de groep voor de M/V. Eva kon niet zien wat de groep besliste daaromtrent en de groep kon niet zien, of horen wat Eva besliste.
Gebruikersavatar

geertn44406 apr 2019, 01:17

 236
Ik vond het wel frappant dat Kaat tot twee keer toe Eva beschuldigde van "uw konijnen waren wel fout".
Dat lijkt me nu net een echte mollenactie...iemand anders beschuldigen.
Temeer, omdat het niet waar is: de M/V had evengoed fout kunnen geweest zijn.

Maar dat komt precies niet in haar op...... waarom ? Misschien omdat ze onbewust zelf wel weet dat die V juist was ? Zij is tenslotte zelf ook een V !

Het was des te pijnlijker omdat Eva achteraf ook gewoon toegeeft dat ze inderdaad gelogen had (voor de pasvragen).
Ik denk dat Kaat hier niet op gerekend had dat ze dat zou doen.
Gebruikersavatar

Cedric06 apr 2019, 01:38

 2834  Uma
Ik denk dat iedereen er wel van zal zijn uitgegaan dat de V juist was doordat er toch een grote meerderheid V had gezegd. Ik denk dat 6 mensen V zeiden en 2 mensen M? Dan mogen er nog 3 gelogen hebben, V blijft juist..

En zeker als Eva later dan nog toegeeft dat zij gelogen heeft. Dan zal sowieso iedereen wel vermoeden dat V juist was.

Waaruit we dan ook kunnen de voorzichtige conclusie trekken dat Elisabet waarschijnlijk gelogen heeft toen ze M zei, want gezien Ingrid eruit ligt is Elisabet de enige die zou op een mannelijke mol gegokt hebben. Toch zit ze er nog in.. Dus ofwel heeft ze gelogen, ofwel was ze zowat de enige die niet loog..

Enfin, ik bedoel maar dat ik denk dat iedereen intussen wel vermoed dat de mol een vrouw is. Iedereen behalve Ingrid die Martijn en nog iemand (Axel?) verdacht en dus naar huis ging.
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT06 apr 2019, 09:11

 767  Yens
Dat wil toch niets zeggen? Er zijn 20 vragen, als je toevallig de vraag 'Is de mol een man of een vrouw?' invult op man, wil dat toch niet zeggen dat je de andere vragen ook hebt ingevuld of man of dat je juist bent. Het gaat toch ook niet alleen over het geslacht.
Gebruikersavatar

Jay-Lo06 apr 2019, 09:23

 1690  Sven
Cedric schreef:Ik denk dat iedereen er wel van zal zijn uitgegaan dat de V juist was doordat er toch een grote meerderheid V had gezegd. Ik denk dat 6 mensen V zeiden en 2 mensen M? Dan mogen er nog 3 gelogen hebben, V blijft juist..

En zeker als Eva later dan nog toegeeft dat zij gelogen heeft. Dan zal sowieso iedereen wel vermoeden dat V juist was.

Waaruit we dan ook kunnen de voorzichtige conclusie trekken dat Elisabet waarschijnlijk gelogen heeft toen ze M zei, want gezien Ingrid eruit ligt is Elisabet de enige die zou op een mannelijke mol gegokt hebben. Toch zit ze er nog in.. Dus ofwel heeft ze gelogen, ofwel was ze zowat de enige die niet loog..

Enfin, ik bedoel maar dat ik denk dat iedereen intussen wel vermoed dat de mol een vrouw is. Iedereen behalve Ingrid die Martijn en nog iemand (Axel?) verdacht en dus naar huis ging.
We zien er toch wel een paar twijfelen of iedereen wel de waarheid zei. Kaat bvb en Bruno.
Dat wil niets zeggen over de correctheid van dat antwoord. Ik geloof er zelf trouwens ook niets van. En ik denk dat Joeri gelogen heeft omdat het bij hem niets meer uitmaakte.
Gebruikersavatar

Klaartje06 apr 2019, 11:23

 2245  Uma
Ik heb daar ook over zitten nadenken, maar ik denk dat je er niks uit kunt besluiten.

We weten alleen dat de bom onschadelijk kon gemaakt worden met één bepaalde combinatie. In theorie waren er 10 mogelijke combinaties waaruit men moest kiezen.

Wat we zeker weten is dat de combinaties V2 en V4 niet de juiste waren, want die cijfers waren gegarandeerd fout doorgegeven door Eva: het juiste konijn had een ander cijfer (ik meen 3 of 5, maar daar ben ik niet zeker van).
Eigenlijk weten we daardoor ook dat M2 en M4 ook fout zouden zijn, want die cijfers zijn zeker niet de juiste.

Voor de rest blijft het gissen naar de juiste combinatie: er blijven er nog 6 over, 1 juiste en 5 foute.

Of de kandidaten naar waarheid hebben geantwoord, weten we niet. Er zijn alleen veronderstellingen mogelijk waarvoor geen bewijzen zijn. De meerderheid zei dat ze V had geantwoord. Als de meesten daarvan niet gelogen hebben, dan zou V inderdaad de juiste letter zijn om de bom te ontmantelen. De juiste combinatie zit dan tussen de mogelijkheden V1, V3 en V5.
Maar als er een aantal gelogen hebben, dan zou M het meest gekozen antwoord kunnen zijn op de vraag of de Mol een man of een vrouw is. Maar dat bewijst nog niks over de echte identiteit van de Mol, omdat ook de meerderheid van de kandidaten op een verkeerde mol zouden kunnen zitten.
Bovendien is die M/V ook maar het antwoord op 1 vraag uit de eliminatie: je kan die gerust juist hebben maar toch op de foute mol zitten. Dat is een beetje vergelijkbaar met de opdracht vorig seizoen op de luchthaven met de koffertjes. Daar zei GDC dat de afvaller op de vraag of de Mol kinderen had 'neen' geantwoord had. Dat was het juiste antwoord (Pieter de Mol heeft geen kinderen), maar Jeffrey (de echte afvaller) zat op de verkeerde mol.

Conclusie: geen bewijzen te vinden voor het geslacht van de Mol. We weten enkel dat V2 en V4 (en volgens mij dus ook M2 en M4) foute combinaties waren om de bom te ontmantelen, want de bom is ontploft.
Gebruikersavatar

geertn44407 apr 2019, 23:52

 236
Voor zij die nog twijfelden of het wel een goed idee was dat Eva eerlijk toegaf dat ze pasvragen had gekregen, die hebben hun antwoord in de nieuwe aflevering wel gekregen.......Zelfs dagen nadien nog pakken ze haar de kans af om er nog te verdienen. Eva had dat nooit mogen zeggen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9