Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

ex-molinator03 apr 2019, 11:51

 3483  Uma
chicawah.janssen schreef:...
En hun discussie over de stipjes. Eva zei witte stipjes, Axel zei blauwe stipjes en dat wit-blauw ging enkele keren heen en weer.
Niks abnormaal aan die discussie hoor.
Meerdere vissoorten veranderen (geheel of deels) van kleur afhankelijk van de omstandigheden waarin ze zich bevinden.
Komt ook voor bij de mens, denk maar aan rood van schaamte, blozen, verhitting, kwestuur.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen03 apr 2019, 11:54

 8153
Of groen :mrgreen:
Gebruikersavatar

Jansen03 apr 2019, 18:06

 3423  Yens
ex-molinator schreef:Niks abnormaal aan die discussie hoor.
Meerdere vissoorten veranderen (geheel of deels) van kleur afhankelijk van de omstandigheden waarin ze zich bevinden.
Komt ook voor bij de mens, denk maar aan rood van schaamte, blozen, verhitting, kwestuur.
Eva en Axel noemden hem zelfs een "kameleonvis" 🙂.
Gebruikersavatar

marc.roose04 apr 2019, 12:08

 193  Sven
zo moeilijk lijkt mij deze proef niet ... gewoon een kwestie van communiceren .
Er zijn 2 duo's en 8 bakken ;ze spreken af : duo 1 neemt de eerste 4 bakken ,duo 2 neemt de laatste 4 bakken .
Ze vangen de vissen in volgorde , eerst de 4 linkse bassins dan de 4 rechtse bassins .
Het spel :
duo 1 vangt een vis , communicatie :
duo 1: - wij hebben er hier 1 helemaal bruin
duo 2: - wij hebben er nog geen
duo 1: - OK we steken hem in bak 1
duo 2: - wij hebben er 1 met harde stekels op z'n rug
duo 1: - die hebben wij nog niet
duo 2: - OK wij steken die in bak 8
duo 1: - wij hebben er 1 helemaal zwart
duo 2: - die hebben wij nog niet
duo 1: - goed die steken wij in bak 2
duo 2: - wij hebben er 1 met blauwe stippen
duo 1: - die hebben wij nog niet
duo 2: - goed die steken wij in bak 7
enz... enz ...
tot op een moment :
duo 1: - wij hebben er 1 met harde stekels op z'n rug
duo 2: - ja die moet in bak 8
duo 2: - wij hebben er 1 helemaal zwart
duo 1: - ja die moet in bak 2
enz ... enz ...
lijkt mij niet zo moeilijk , maar bij de kandidaten lijkt alles chaotisch te verlopen ,tot op een moment dat Axel en Eva nog een vis te weinig hebben en alle bassins moeten afzoeken naar een bepaalde vis . Hoe komt dat ? Misschien hebben ze de bassins niet systeematisch (in volgorde) afgelopen , en wisten ze niet meer waar ze al geweest waren. Misschien heeft "De Mol" opzettelijk een bassins overgeslagen.
Chaos waar het echt niet zo ingewikkeld zou mogen zijn .
Of is het gewoon een "failure of communication"?
Gebruikersavatar

jos.jansen04 apr 2019, 12:25

 328  Uma
marc.roose schreef: Of is het gewoon een "failure of communication"?
over de loop van het hele seizoen is dit zeker 60% van de reden waarom er proeven mislukken, 25% zou ik aan de mol zelf toeschrijven en 15% aan kandidaten die zelf mollen
Gebruikersavatar

ex-molinator04 apr 2019, 13:03

 3483  Uma
marc.roose schreef:zo moeilijk lijkt mij deze proef niet ... gewoon een kwestie van communiceren .
In theorie is deze opdracht goed haalbaar, zoals je aangeeft.
Echter, 2 groepen van 2 mensen die totaal geen ervaring hebben met visherkenning, communicatie via walkietalkie, achterdocht, spanning ... bemoeilijken dit serieus.
Dan ga je er ook nog van uit, dat elke beschikbare soort effectief bij beide groepen aanwezig is. Indien dit niet het geval zou zijn dan faalt jouw systeem, maar de methode die beide groepen gevolgd hebben (met wachtbassin) slaagt wel.
Gebruikersavatar

marc.roose04 apr 2019, 13:28

 193  Sven
Er wordt gezegd 8 vissoorten uit 8 bassins en in 8 genummerde bakken doen.
Hoe zouden beide duo's dan niet enkel de 8 zelfde vissoorten hebben.
Gebruikersavatar

ex-molinator04 apr 2019, 13:34

 3483  Uma
marc.roose schreef:Er wordt gezegd 8 vissoorten uit 8 bassins en in 8 genummerde bakken doen.
Hoe zouden beide duo's dan niet enkel de 8 zelfde vissoorten hebben.
Als het uit 8 bassins komt dan waren er effectief maar 8 vissoorten, maar ik dacht dat er meer waren (ik zal het moeten herbekijken).
Maar:
a) dan zouden Alex en Eva toch niet moeten twijfelen over die laatste vis
b) dan kan 1 groep meteen de 8 vissen in hun 8 genummerde bakken doen en dan de tweede groep instructies geven.
Dat zou de opdracht een stuk eenvoudiger maken dan wat ik dacht gedurende de aflevering.
Laatst gewijzigd door ex-molinator op 04 apr 2019, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Jansen04 apr 2019, 13:36

 3423  Yens
Er wordt gezegd 8 vissoorten uit 8 bassins en in 8 genummerde bakken doen.
Hoe zouden beide duo's dan niet enkel de 8 zelfde vissoorten hebben.
Lijkt me ook wel correct. Anders kon de proef toch nooit slagen als de vissen bij de twee groepen niet overeenkwamen?
Gebruikersavatar

ex-molinator04 apr 2019, 13:39

 3483  Uma
Jansen schreef: Lijkt me ook wel correct. Anders kon de proef toch nooit slagen als de vissen bij de twee groepen niet overeenkwamen?
12 bassins waarin 8 gemeenschappelijk soorten?
Voor zover ik me herinner was er op een bepaald moment twijfel over een vis die ze wellicht nog niet gevangen hadden, noch informatie over gekregen hadden van de andere groep.
Laatst gewijzigd door ex-molinator op 04 apr 2019, 13:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

marc.roose04 apr 2019, 13:49

 193  Sven
ex-molinator schreef:Als het uit 8 bassins komt dan waren er effectief maar 8 vissoorten, maar ik dacht dat er meer waren (ik zal het moeten herbekijken).
Maar:
a) dan zouden Alex en Eva toch niet moeten twijfelen over die laatste vis
b) dan kan 1 groep meteen de 8 vissen in hun 8 genummerde bakken doen en dan de tweede groep instructies geven.
Dat zou de opdracht een stuk eenvoudiger maken dan wat ik dacht gedurende de aflevering.
a) Alex en Eva hadden een vis te weinig maar wisten niet meer in welk bassin ze nog niet gevist hadden
b) en terwijl de eerste groep hun bakken vult staat de tweede groep te kijken ofwa .... dan lijkt mijn systeem beter
Gebruikersavatar

ex-molinator04 apr 2019, 13:50

 3483  Uma
Snel herbekeken.

Bovenaanzicht van de fishfarm toont geen afgebakend geheel van 8 bakken, maar veel meer.
Tevens zegt GDC: ze zullen 8 verschillende vissen moeten vangen, uit 8 verschillende bassins.
Dit is NIET hetzelfde als uit de 8 aanwezige bassins.

Ook ff doorgespoeld om te zien of de kandidaten op 1 steiger blijven, en dat lijkt ook zo, maar via het bovenaanzicht lijkt het toch op een steiger met 12 bakken.
Merk op: ik zeg "lijkt" want er is nooit een beeld met het volledig visveld en de kandidaten, dus dit is een interpretatie/impressie.