Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Jay-Lo07 apr 2019, 00:11

 1690  Sven
Maar dan kan je iedereen uitsluiten als mol, want de mol heeft Elisabet hier wel gezet. Ik begrijp nog steeds niet wie het lef heeft om deze opdracht door haar te laten doen. Enige conclusie zou kunnen zijn dat ze zelf de mol is, maar dat is ze waarschjnlijk niet. Waar zat de mol zijn/haar verstand om Elisabet hier te zetten?
Gebruikersavatar

Kite07 apr 2019, 00:24

 87
Het is opgemerkt door iemand op dit forum (ik vind de post niet onmiddellijk terug :( ) dat de interpellatie van Elisabet bij de leidingenopdracht foutief was. Ze wou een stuk veranderen dat Bruno had gelegd. Wanneer ze de puzzel oplossen blijkt dat dit wel correct was. Het kan dus gerust dat Elisabet niet zo snel van denken is als ze wordt voorgesteld naar ons toe.

Ze geeft zelf meermaals aan dat ze niet verwacht het lang uit te houden (hoewel dat natuurlijk niet enkel een factor van intelligentie/puzzel-oplossend-vermogen is):
Aflevering 2 - in de auto: "Ik wil wel in mijn boekje laten kijken voor, zeg, €10" (...) "Ik win dit toch niet."
Aflevering 4 - voor de eliminatie: "Ik wil het nog uithouden tot bij de familie-aflevering, daarna is het goed."

Merk ook op dat het ontcijferen van de morse-code niet zonder problemen gaat. De methode met de flessen levert geen resultaat op, en wanneer ze het dan effectief oplossen hebben ze de eerste letter fout.
Gebruikersavatar

Klaartje07 apr 2019, 00:33

 2245  Uma
Mollenjager-DT schreef:Toch zou ik het heel raar vinden als Elisabet de mol is dat ze er dan toch achterkomt dat je met de spons de tekst van het liedje moet uitvegen om zo een zin te bekomen. Het was niet raar geweest als ze dit niet hadden gevonden en zo zou het belangrijkste van de hele opdracht, de sleutel, nooit gevonden zijn.
Terwijl ik het eigenlijk heel raar vind dat Elisabet er wel opkomt. Ik vind het te clever gevonden. Ik krijg ook zo'n beetje een gevoel als de mensen hier vorig jaar op het forum bij de openingsproef bij de graven. Daar beweerden velen dat de mol toen in een van de laatste graven moest liggen, bij de gsm, omdat er anders teveel risico was dat de opdracht op een sisser zou aflopen en dat dan geen goede tv zou opleveren.

Ik heb nu bij deze scheepsopdracht ook het gevoel dat het vinden van de raadsels op de boot moest lukken omdat je anders geen leuke tv had. Want op de keper beschouwd zijn in feite alle elementen van cruciaal belang om de proef te laten slagen. Zonder fakkel kunnen ze nooit die ladder naar beneden halen, zonder de ontbrekende drie sporten van de touwladder kan je niet aan boord geraken en zonder de sleutel van de kajuit raak je niet binnen. Dus moesten wel alle raadsels in de kajuit opgelost worden.

Ik denk dat de Mol de opdracht heeft gekregen om voor het schip te kiezen omdat de makers wilden voorkomen dat heel deze prachtige en ingewikkeld opgezette opdracht in een absolute anticlimax zou eindigen. In de briefing op het strand hebben ze de Mol gezegd: in die kajuit moet je een aantal raadsels oplossen, maak het lekker spannend door tijd te rekken, maar geef de groep nog een kans om toch te slagen of net niet, door de juiste oplossingen te vinden maar niet te rap. Korte instructie voor de mol tijdens de briefing: morsecode is Polly, bord afvegen, de rest zie je maar. Dat is veel makkelijker dan tegen de Mol te zeggen: laat de kist met de fakkel vollopen met water, of trek aan de koord van de kist zodat die knapt en de kooi zinkt of houd je van de domme bij het rekenen.

Want één ding wordt vergeten: de zes mensen die naar de boot moeten zwemmen kunnen vooraf niet weten bij welke deelopdracht ze terecht gaan komen. De verdeling in drie duo's wordt pas bij het schip beslist, dus indien de mol bij die zes zit, dan heeft hij het niet voor het kiezen en dan komt hij misschien bij een opdracht terecht waarvan hij niet gebrieft is hoe te mollen. Want alle mogelijke sabotages voor alle drie deelopdrachten aan de mol uitleggen in die korte briefing lijkt me teveel tijd te zullen kosten.

Wat ik me ook afvraag is of de keuze welke raadsels Elisabet en Bruno eerst oplosten in de kajuit volledig vrij aan hen overgelaten werd. Want je ziet dat ze beginnen met de morsecode (door ze met flessen uit te beelden), maar dat dan laten voor wat het is, om met de vlagjes te beginnen, daarna gaan ze verder met de songtekst en pas nadien vinden ze de oplossing van de morsecode (Polly). De sleutel voor de kajuit wordt zo dus eerder gevonden dan de bamboestokken.

En waarom bewaren ze het raadsel met de buizen om het vuur bij de draak aan te krijgen, tot het laatste? Want de fakkel was het eerste wat ze in handen kregen. Martijn en Axel wisten toch dat ze vuur nodig hadden (Axel zegt nog tegen Martijn dat ze met de fakkel het koordje moeten doorbranden). Waarom beginnen ze pas als laatste aan dat buizenraadsel? Beslissen ze dat zelf of werd hun dat zo opgedragen? Of was dat toeval?

Elisabet en Bruno vinden dan wel alle raadsels, maar eigenlijk maar net op tijd. En vooral Elisabet komt hier heel clever uit de hoek. Ze is natuurlijk waarschijnlijk de intelligentste van de hele bende, maar ik vind het zo extreem clever wat ze allemaal doet, dat ik het verdacht vind. Als ze de mol is, dan heeft ze bij al die raadsels zoveel mogelijk tijd proberen te winnen (dat is ook mollen), maar dan moet ze toch nog net op tijd komen met de juiste oplossing (de makers willen ook goede televisie, onder het motto: "Geef de groep tenminste een kans, maar houd het spannend), want ik had de indruk dat het van Bruno niet echt ging komen. Behalve dan bij dat buizenraadsel, waar Bruno de juiste oplossing vindt en Elisabet (zo lijkt het toch) de juiste oplossing van Bruno in twijfel trekt ("wie zegt dat dat juist is, Bruno?).

Ik besef dat ik bakken kritiek ga krijgen op deze visie ("zorg voor goede tv", yeah right), maar Bruno en Elisabet kunnen voor mij nog steeds de Mol zijn. Het gegeven dat volgens mij de Mol hier in een soort van regisseurspositie voor deze opdracht kan zitten als hij voor de kajuit kiest, lijkt me echter wel plausibel.
Gebruikersavatar

Cedric07 apr 2019, 00:45

 2834  Uma
Jay-Lo schreef:Maar dan kan je iedereen uitsluiten als mol, want de mol heeft Elisabet hier wel gezet. Ik begrijp nog steeds niet wie het lef heeft om deze opdracht door haar te laten doen. Enige conclusie zou kunnen zijn dat ze zelf de mol is, maar dat is ze waarschjnlijk niet. Waar zat de mol zijn/haar verstand om Elisabet hier te zetten?
Of Bruno is een oude snoeper die graag eens een kajuit wilde delen met de knappe Elisabet.

Neen, just kidding, hopelijk, maar ik snapte het dus ook niet goed. Elisabet heeft al meermaals blijk gegeven van een goed observatievermogen (zie die 2e 'silent disco' opdracht), van een goeie hand-oogcoördinatie en stressbestendigheid (torens bouwen met stokjes), van niet veel bang te zijn (slapen met een slang), et cetera. Zelfs die fysieke conditie zal wel meevallen denk ik, want ze ziet er sportief uit (al is dat niet altijd een graadmeter) en ging toch ook maar mooi net als iedereen die trappen op. Bij de trappen was ze vooral benadeeld door de hoge tredes, lijkt me, anders was het wel vlotter gegaan. Ik denk dat Elisabet gewoon in elke proef goed is, dus dan moet je haar daar plaatsen waar ze het minste invloed heeft op de opdracht (vanuit Molstandpunt). En het minste invloed op de opdracht lijkt me in het water.

En toen kreeg ik deze gedachtegang...

De enige reden die ik kan bedenken waarom Elisabet in de kajuit zat, is dat de Mol een volledig vertekend beeld heeft van haar. De vraag is waar dat dan op gebaseerd zou zijn...

- Aflevering 1: Elisabet deed geen enkele opdracht (geen bungeesprong, ook niet gejongleerd)
- Aflevering 2: De torens bouwen deed ze heel goed, vooral Joeri heeft dat gezien. De keuken was al om zeep, maakte niet meer uit. Bij de kettingproef zal ze als fysiek zwakker zijn overgekomen (ook al is dat in mijn ogen dus niet) bij de Mol en bij anderen.
- Aflevering 3: Met de vovinam en de steen had ze niets te maken, samen met Martijn was ze de laatste aan het keerpunt, noten pellen hebben ze niet gedaan, uiteindelijk eerste met een comfortabel bed en een rustige slang tot gevolg. Alweer een beperkte inbreng en weinig bijgeleerd over de capaciteiten van Elisabet.
- Aflevering 4: Bij de verfbom is ze best stil, maar liegt ze mogelijk over de M/V. Het vissen heeft ze niet gedaan, de silent disco blijft over.

Samengevat: de Mol heeft Elisabet ENKEL kunnen beoordelen bij de geketende wandelproef (waar ze fysiek niet top lijkt) en bij de silent disco waar ze heel erg opmerkzaam was. Enfin, tenzij de Mol aan het vissen was, wat zou betekenen dat de beoordeling bij de silent disco niet van toepassing is.

Ik denk dus gewoon dat de Mol Elisabet totaal niet goed heeft ingeschat. Wij zien en weten meer dan de Mol zelf.
Misschien ook weer een reden om Joeri niet meer te verdenken, want die heeft al het meest met Elisabet samengewerkt, ook bij het torenbouwen, dus die kan haar het beste inschatten en die zou geweten hebben wat haar kwaliteiten zijn. Enfin, een ploegbaas zou zijn werkkrachten toch goed moeten kennen en dus beoordelen..

Dan zou je kunnen zeggen dat de Mol eerder bij de vissers zat en dus niet heeft opgemerkt dat Elisabet zo opmerkzaam was bij de silent disco.
Alleen... In dat geval zou de Mol haar enkel hebben kunnen aan het werk gezien bij de geketende wandeling, zou hij/zij haar hebben ingeschat als "fysiek niet top" en zou ze dus in het water beland zijn in plaats van de kajuit. Toch?

Wat ik maar bedoel.. Er waren nog geen raadsels geweest waar Elisabet aan heeft deelgenomen en dus had de Mol haar capaciteiten op dat vlak niet kunnen inschatten, waardoor enkel het fysieke overblijft. En dan heeft de Mol waarschijnlijk zoiets gehad van "ze is fysiek sterker dan ze is overgekomen, niet onderschatten". Maar dat is dan nog vrij.. flou als redenering.

Ik denk dan ook dat we het omgekeerd moeten bekijken en we het helemaal niet bij Elisabet moeten zoeken... Laat ons de focus verleggen!

Misschien heeft de Mol niet gedacht "wie steek ik in de kajuit", maar eerder "wie hou ik bij mij om makkelijk te beïnvloeden"?

En in dat geval past mijn tunnelvisie rond Kaat die eerder al in de slaapkamer-met-spin Eva sterk heeft beïnvloed en dan dus nu weer samenwerkte met Eva... Ook Martijn en anderen uit de "sterke" wandelgroep had ze al kunnen overtuigen met het 'laat ons nog 5 minuten wachten'. De sterke wandelgroep die bestond uit Kaat, Martijn, Joeri, Bas en Liesbeth. Liesbeth er al uit, de rest had ze kunnen overtuigen.

Dus Eva, Martijn, Joeri en Bas heeft ze al kunnen beïnvloeden. Liesbeth en Ingrid lagen er al uit. Blijven over: Bruno, Elisabet en Axel. Twee van hen moest ze kiezen voor de kajuit.. Bruno is dan een certitude, lijkt me, hij is geen onder tijdsdruk raadsels oplossende man denk ik, zeker niet als er nog iemand bij is om hem op te jagen.

De compagnon van Bruno wordt dan Elisabet of Axel. Wie zie je dan het liefst de fysieke proef doen als je van beiden niet weet of ze raadsels kunnen oplossen en je dus op het fysieke moet oordelen? Diegene die er superfit uitziet maar afzag op de berg die haar mogelijk gewoon niet lag door die hogere treden? Of diegene die recupereert van een hernia en eerder al wegbleef van de "sterke" opdrachten?

En zo belandde Axel dan in het water en Elisabet bij Bruno op de boot.

(Mogelijk ook op anderen toepasbaar, nogmaals, dit stuk over "wie bij mij om te beïnvloeden" is puur tunnelvisie.)
Gebruikersavatar

Yvo07 apr 2019, 01:43

 1111  Uma
Jay-Lo schreef:Waar zat de mol zijn/haar verstand om Elisabet hier te zetten?
Als Kaat de mol zou zijn, begrijp ik het nog enigzins. Kaat is de jongste en het minst ervaren in het leven. Als zij de mol zou zijn, kan je moeilijk verwachten dat ze de perfecte mol is.
De mol heeft mogelijk Elisabet verkeerd ingeschat zoals Cédric hierboven al aanhaalde.

En ik denk dat niemand van de groep, als hij/zij de mol zou zijn en zou kiezen voor Elisabet in de kajuit, zou hebben gedacht dat Elisabet bijna alle raadsels zou oplossen in de kajuit.
Gebruikersavatar

Mola Lisa07 apr 2019, 07:42

 328  Uma
Mola Lisa schreef:Op basis van de scheepsproef zou ik Elisabet toch nog niet definitief schrappen als mol. Stel dat ze de mol is en er voor kiest om op het schip de puzzels op te lossen. Eén van de 4 puzzels niet oplossen moet toch niet zo moeilijk zijn. Maar ook de 4 puzzels oplossen is ook nog goed als je er maar lang genoeg over doet. Met die kennis moet ze nog een partner in crime kiezen en zoekt ze naar iemand die niet erg actief lijkt mee te werken en niet geconcentreerd lijkt te observeren. Zo komt ze uit bij Bruno.

De eerste puzzels lijken vlot te gaan. Ze kan moeilijk vanaf puzzel 1 de boel saboteren want dat zou opvallen. Maar eens ze aan de puzzel met de morse code beginnen, maakt ze fouten. Om tijd te rekken ? Ze zegt duidelijk “het is kort lang lang kort” wat overeenstemt met “P”, maar ze geeft wel “F” door. Nadien corrigeert ze naar “P”, vermoedelijk op aangeven van Bruno maar dat krijgen we niet te zien. Bij de puzzel met de buizen is het ook Elisabet die de oplossing ...
Mezelf even quoten omdat ik deze morgen wakker werd met het idee dat Kaat en Axel eerder mijn wensmollen zijn dan mijn echte verdachten en dat ik Elisabet toch wat meer in het oog moet houden. Dus nog even Elisabet op de boot bestudeerd. Er vallen mij nog enkele dingen op buiten de verkeerde letter doorgeven en poging tot sabotage bij de buizen.

1.- Zij roept Polly door het raam maar het is Bruno die het spelt. Polly kan je op meer dan één wijze schrijven …

2.- Bij het bord zegt ze “hier ligt een spons en water” ??? Volgens mij niet echt een normale reactie. Ik zou het eerder in vraagvorm zetten “waarom ligt hier een spons en moeten we daar iets mee doen ?”. Waarom ze daar “en water” aan toevoegt ? Lijkt mij eerder dat ze daar herhaalt wat GDC zegt “bij het bord ligt een spons en water …”

3.- Dit heeft waarschijnlijk niets te betekenen maar hoe komt Elisabet daar aan gouden muiltjes ? Op het strand heeft ze die alleszins niet aan.

En zo kruipen we stilaan in de Elisabettunnel.
Laatst gewijzigd door Mola Lisa op 07 apr 2019, 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Jansen07 apr 2019, 07:43

 3423  Yens
Cedric schreef:En in dat geval past mijn tunnelvisie rond Kaat die eerder al in de slaapkamer-met-spin Eva sterk heeft beïnvloed en dan dus nu weer samenwerkte met Eva...
Persoonlijk vind ik dit de sterkste aanwijzing richting Kaat. Maar toch heb ik er ook mijn bedenkingen bij... Op zich zou dit een geweldige "mollenstreek" zijn vooral omdat Eva het zeker niet beseft. Wat ik dan weer niet begrijp, is dat het in de montage zit? Waarom laten ze zo'n overduidelijke molactie in de uitzending zitten? Om te tonen dat ze met een clevere mol zitten, lijkt me toch geen optie. Dus zeker in deze fase van het programma, zou ik zo'n tip richting de mol er niet in laten zitten, of... Kaat is niet de mol en ze laten het er in zitten omdat ze zo'n intelligente deelnemer is 🙂.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen07 apr 2019, 08:37

 8153
Kite schreef:... Elisabet ... geeft zelf meermaals aan dat ze niet verwacht het lang uit te houden ...
Aflevering 2 - in de auto: "Ik wil wel in mijn boekje laten kijken voor, zeg, €10" (...) "Ik win dit toch niet."
Aflevering 4 - voor de eliminatie: "Ik wil het nog uithouden tot bij de familie-aflevering, daarna is het goed."
Als zij de mol is, dan is dit toch zeer slim? En dan bij cute Eva zitten met de foto's van haar kindjes en man: ocharme, Elisabet, die houdt het zonder man en kindjes nooit 3 weken uit, zij kan echt de mol niet zijn.

Net als Klaartje heb ik mij meteen afgevraagd wat Bruno en Elisabet in de kajuit deden. Gooi die in het water en zet er iemand als Eva, die wel zeer intelligent is maar veel chaotischer, samen met Martijn, die in zijn jeugdig enthousiasme misschien dingen over het hoofd zal zien.
Het probleem met de raadsels in de kajuit is ook een beetje dat de mol met een zeer intelligente groep zit. Allemaal zijn ze in staat om die raadsels op te lossen.

Het werd hier ook al opgemerkt dat Elisabet zeer sterk begint, maar daarna steken laat vallen. De code met de vlaggen: perfect gecommuniceerd; de flessen gebruiken om de morsecode te ontcijferen: knap bedacht, maar later wordt daar toch vanaf gestapt; 7 dagen lang: vrijwel onmiddellijk door dat de tekst moest uitgeveegd worden met water en spons. Maar dan... wordt de morsecode ontcijferd zonder flessen (wie heeft die teruggezet? Zijn ze teruggezet om tijd te verspillen?) en een foute letter doorgegeven (die weliswaar maar licht afwijkt van de p: F = ..-. en P = .--.) die door Bruno gecorrigeerd wordt en sukkelt ze met de buizen waarbij ze zelfs dingen die Bruno juist doet wil "verbeteren".

@Klaartje: de volgorde bij het oplossen van de raadsels werd bepaald door de anderen. Toen de anderen bezig waren met hun eigen probleem, begonnen ze in de kajuit met de morse. Dit lijkt mij vrij logisch, aangezien ze de morse hoorden en dus wisten dat ze daar iets moesten mee doen. Toen kwamen de mannen terug en deden ze eerst de vlaggen omdat Axel ernaar vroeg en ze meteen het vlaggenalfabet opmerkten. Hoewel Joeri en Bas om letters vroegen en dus duidelijk was dat ze daarvoor de morse nodig hadden, schakelden ze over op 7 dagen lang omdat Eva en Kaat daar intussen met aandrang naar vroegen en het meteen duidelijk was dat ze daarvoor de tekst op het bord moesten gebruiken. Bleven daarna over: de morse en de buizen. Aangezien Joeri en Bas nog steeds hingen te wachten op hun letters, werd eerst de morse aangepakt. Wat de buizen betreft: het was duidelijk dat ze daarmee iets moesten aanvangen, maar ze wisten niet waarvoor dit raadsel nodig was. En dus kwam dat laatst. Het was voor de kandidaten natuurlijk handiger geweest als het vuur eerder was aangegaan.

Wat ik dan weer een perfecte mollenstreek van Kaat vind is het niet gebruiken van de 3de sport van de trapladder.
Laatst gewijzigd door chicawah.janssen op 07 apr 2019, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT07 apr 2019, 08:42

 767  Yens
Klaartje schreef:Terwijl ik het eigenlijk heel raar vind dat Elisabet er wel opkomt. Ik vind het te clever gevonden. Ik krijg ook zo'n beetje een gevoel als de mensen hier vorig jaar op het forum bij de openingsproef bij de graven. Daar beweerden velen dat de mol toen in een van de laatste graven moest liggen, bij de gsm, omdat er anders teveel risico was dat de opdracht op een sisser zou aflopen en dat dan geen goede tv zou opleveren.
Ik begrijp wat je bedoelt, want de opdracht zou voor ons inderdaad heel wat minder spectaculair geweest zijn als hij mislukt was en/of niet alle deelopdrachten gevonden zouden zijn. Dan nog snap ik niet waarom Elisabet net het moeilijkste raadsel naar de sleutel, het belangrijkste, moet vinden. Ze zou perfect alle andere raadsels kunnen vinden hebben, dan geraken de kandidaten al tot op de boot, wat ook goede tv oplevert. Enkel de sleutel hebben ze dan niet, dus de opdracht is mislukt.
Klaartje schreef:Samengevat: de Mol heeft Elisabet ENKEL kunnen beoordelen bij de geketende wandelproef (waar ze fysiek niet top lijkt) en bij de silent disco waar ze heel erg opmerkzaam was. Enfin, tenzij de Mol aan het vissen was, wat zou betekenen dat de beoordeling bij de silent disco niet van toepassing is.
Ik denk ook dat de mol niet veel kans zal gehad hebben om Elisabet te beoordelen bij de vorige opdrachten. Net door haar fysiek minder sterke prestatie op de trappen in de 'vastgeketend'-opdracht denk ik dat de mol niet bij haar in de groep zat, aangezien ze toch niet in het water is gezet, wat fysiek moeilijker is.
Gebruikersavatar

Kite07 apr 2019, 08:45

 87
Mijn observatie rond Elisabet is geen aanname van mol-zijn.
Of de Elisabet de mol is of niet, ze schetst een beeld van zichzelf dat niet zo competent is als wij aan het aannemen zijn.
Daarnaast staan de kandidaten ook buiten de proeven met elkaar in interactie, en het kan zijn dat Elisabet daar ook het profiel ophangt van een toch-niet-al-te-snuggere spoedarts.
Dit kan, ongeacht wie de mol is, verklaren waarom zij in de kajuit is gezet.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen07 apr 2019, 08:53

 8153
Als je zag hoe scherp Elisabet iedereen observeerde bij de schermen, wist je meteen dat ze een heel clevere dame is. We zagen niet veel van haar bij de verfbom, maar ook daar was duidelijk dat ze een dame is waar je zeker rekening moet mee houden. Ik denk niet dat er ook maar iemand is die haar beschouwt als een niet al te snuggere spoedarts.
Gebruikersavatar

Vermoljoen07 apr 2019, 09:06

 2354  Uma
Zouden Elisabet en Bruno die flessen niet gewoon hebben weg gezet omdat ze dachten dat ze die niet meer nodig zouden hebben? Ze moesten tussen de flessen de gin vinden, maar het is dan nog altijd de vraag wie ze heeft weggezet....
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12