Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Klaartje01 apr 2019, 10:47

 2245  Uma
Klopt gedeeltelijk wat je zegt, Jojo, maar dan ga je er even vanuit dat op de plaats van het vraagteken niet een getal van meer dan twee cijfers zou kunnen staan. Stel dat op de plaats van het ? het getal 256 zou moeten komen, dan kost het uitproberen van al die combinaties veel tijd en dan is het beter om naar de boot te zwemmen voor hulp.
Gebruikersavatar

jojo01 apr 2019, 10:51

 2
Klopt wat zegt!
Zo zie je maar dat je met 2 meer ziet dan alleen.
Maar op mijn gevoel afgaand had ik het in ieder geval geprobeerd.

J.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen01 apr 2019, 10:52

 8153
Deze proef moet ik zeker herbekijken en er nog eens diep over nadenken.
Ik blijf het een vreemde keuze vinden om Bruno, waarschijnlijk de slechtste zwemmer, en Elisabet, waarschijnlijk de pienterste en bovendien de slechtste conditie van de vrouwen, in de kajuit te zetten.

Het touw brak en daardoor zou je Bas verdacht kunnen vinden, maar het viel zodanig op dat je het eigenlijk niet als een molactie kan beschouwen.
Ik weet niet of Martijn en Axel hadden kunnen vermijden dat de fakkel nat werd. Axel deed bij de vlaggetjes wel enorm zijn best, maar als hij de mol is, heeft hij er waarschijnlijk op gerekend dat de fakkel niet zou branden.
Kaat was in deze proef wel verdacht door veel tijd te verspillen bij het rekenraadsel en door (vanuit molstandpunt heel slim) te zeggen dat de 3de sport in de touwladder steken te veel tijd ging kosten. Volgens mij is er meer tijd verloren gegaan doordat Joeri het zonder die 3de sport moest doen.
Gebruikersavatar

annazoektmol01 apr 2019, 12:30

 50  Uma
ik vind Kaat verdacht in deze opdracht omdat
Afbeelding
5 maal 5 volgens haar 15 is

Afbeelding
Afbeelding
ze heel lang tijd rekt met niet naar de boot te zwemmen, uiteindelijk op aandringen van Eva niet anders kan maar heel raar antwoordt.

Afbeelding
Ze zwemt snel alleen terug om 28 in te vullen in de berekening maar Axel zwemt achter haar aan, ze zegt dat hij rustig mag doen (om zelf weer rekenfout te maken?)

Afbeelding
om dan ook nog eens te beslissen de derde bamboestok niet meer vast te maken...
Gebruikersavatar

Kletser01 apr 2019, 12:37

 13
Jep, er zijn veel momentjes die naar Kaat wijzen, waaronder deze ook.

Ik begin serieus van mijn hoofdverdachte (Eva) naar Kaat te shiften. Hoewel bovenstaande posts wel op een héél gekke manier wijzen naar Elisabet...
Gebruikersavatar

Klaartje01 apr 2019, 13:08

 2245  Uma
Ik ga straks de opdracht nog eens op mijn tv bekijken, maar momenteel zit ik toch met een aantal vragen.

Als de Mol zelf de twee mensen heeft mogen kiezen die op de boot de raadsels moesten oplossen, waarom kiest die dan voor Elisabet en Bruno, misschien wel de twee intelligentsten van de groep?

De cruciale sleutel om het duo op de boot te bevrijden, is de sleutel die te vinden is als het rekenraadsel is opgelost. Die sleutel moet namelijk de deur van de kajuit van Elisabet en Bruno openen; je mag dan nog de fakkel hebben en de bamboestokken voor de ladder, maar als je de sleutel niet hebt van die laatste deur, dan is al de rest nutteloos. Daar bij dat rekenraadsel valt volgens mij het beste te mollen. Dus Kaat en Eva komen dan in beeld als mogelijke mollen...

Anderzijds, de kisten kunnen maar geopend worden indien het duo op de boot al die raadsels oplost, dus daar tijd rekken door het zogezegd niet snel genoeg te vinden, zou ook molgedrag kunnen zijn en dan zou de mol bij het duo Elisabet en Bruno kunnen zitten. Dat zou kunnen verklaren waarom de mol zichzelf in die positie heeft gezet. Maar waarom kiest de Mol dan een slimme partner: Elisabet (de slimste van de groep) wordt gekozen door potentiële mol Bruno, een zeer vreemde keuze. Bruno (de oudste van de groep) wordt gekozen door potentiële mol Elisabet, de man die volgens mij slimmer is dan sterk en die je beter in het water hebt dan naast je op de boot.

Ik zal nog eens moeten terug kijken, want ik zit nog me veel te veel vragen.
Gebruikersavatar

wouter.vandecasteele01 apr 2019, 14:04

 8  Uma
ik zag heel verdachte zaken bij axel, niet alleen die fakkel die zeer gemakkelijk in het water te trekken is maar ook om Martijn vlug zijn zwemvest te laten opblazen.. doe maar, trek maar.. Met die vlaggen kon hij niet echt mollen.
ik verdenk Eva al van in het begin, maar dat was een gok, nu kwam ze niet veel in beeld, maar ls ze in beeld kwam was het om te helpen, zei dat ze terug moesten zwemmen voor info en deed de fakkelbranden..
Kaat deed ook raar, maar deed op het laatste moment een wissel bij de silent disco om toch €500 te winnen..
Gebruikersavatar

Moldedju01 apr 2019, 15:07

 507  Yens
Eva laat de fakkel niet branden. Ze heeft hem wel twee keer bijna aan maar ze laat hem weer uitgaan.
Martijn laat hem uiteindelijk echt branden. Eva pakt hem dan weer af, pakt hem veel te hoog en geraakt daardoor niet aan het touw en laat hem ook weer uit gaan.
Axel grijpt in en brand de koord door.
Gebruikersavatar

Kletser01 apr 2019, 15:22

 13
Nog een laatste ding over Elisabet tijdens de scheepsraadsels wat me opviel:
De kandidaten buiten het schip vroegen van buitenaf of de raam open kon, waarop Elisabet "Neen" zei.
Even later zien we dat Elisabet wel het raam open heeft staan en communiceert met de andere kandidaten. Dat vond ik wel een beetje vreemd.

Het zou kunnen dat Bruno de raam open heeft gedaan en dat de productie dit stukje eruit heeft gemonteerd?

Ugh, gisterenavond dacht ik nog dat het een vrij waterdichte aflevering was. Maar nu twijfel ik over het minste!
Gebruikersavatar

Moldedju01 apr 2019, 15:36

 507  Yens
Het was Bruno die zei dat het raam niet open kon.
Gebruikersavatar

jos.jansen01 apr 2019, 15:57

 328  Uma
Kletser schreef: Nog een laatste ding over Elisabet tijdens de scheepsraadsels wat me opviel:
De kandidaten buiten het schip vroegen van buitenaf of de raam open kon, waarop Elisabet "Neen" zei.
Even later zien we dat Elisabet wel het raam open heeft staan en communiceert met de andere kandidaten. Dat vond ik wel een beetje vreemd.

Het zou kunnen dat Bruno de raam open heeft gedaan en dat de produc...
Waarschijnlijk word hiermee bedoelt het raam helemaal opzetten (zodat iemand zo in of uit de kajuit kon gaan), de ramen staan zelfs van het begin al op een kier (anders was het communiceren toch wel moeilijk geweest om elkaar te horen), ze worden later wel iets verder opengezet
Gebruikersavatar

Klaartje01 apr 2019, 18:16

 2245  Uma
ik heb deze opdracht nog eens herbekeken op groot scherm en ik moet zeggen: ik kom er niet echt uit. Maar misschien zijn anderen iets met de interpretaties van wat ik zag.

Verschillende mensen doen iets wat kan bijdragen tot het mislukken van de proef:

Axel (en Martijn) laten (ongewild?) water in hun kist lopen, zodat de fakkel kletsnat wordt. Dringt bij Martijn erop aan om zijn zwemvest op te blasen en vijf minuten straftijd op te lopen.

Bas laat (per ongeluk?) het touw knappen, zodat de kooi zinkt.

Kaat maakt rekenfouten in het begin ("het eerste is 12000" waar het 120.000 moest zijn) en blijft na het horen van het liedje 'How much is the fish' en het leggen van de link met het nummer van 'Wat zullen we drinken, 7 dagen lang' bij de boot hameren op het feit dat het wel de 7 is die nog moeten vinden om het rekenraadsel op te lossen.

Eva: zegt pas heel laat aan Kaat: "Moeten we niet communiceren met de rest of zo? Moeten we niet terug?" (veel tijdverlies).

Een aantal mensen komt (verdacht) slim uit de hoek:

Eva: vindt het touw onder water bij hun kist en heeft het (verdacht?) lumineuze idee om eraan te trekken, zodat het raadsel zichtbaar wordt. Ook duwt ze op de vis om het liedje te laten spelen (hoe komt ze er in godsnaam op om op die vis te duwen?).

Elisabet: bedenkt het systeem met de flessen om de morse-code die zij horen visueel uit te beelden (de dokter is wel een heel slimme, maar ik sta er toch van te kijken. Ik word jaloers op zo veel intelligentie, heeft ze echt een IQ van 148? 😉 Ze vind ook de bedoeling van de spons en het water: veeg de letters op het bord uit waarop de tekst van het liedje 'Wat zullen we drinken' Dat vind ik ook weer redelijk wow, om dat zo daar ter plaatse onder tijdsdruk te bedenken, zo wow dat ik het verdacht vind.

Anderzijds zijn er ook mensen, soms dezelfde als hierboven, die dingen doen die de zaak vooruit helpen:

Joeri: duikt de bamboestokken op voor de ladder en zorgt voor de meest epische beelden van dit seizoen van de Mol door met een ultieme krachtsinspanning zichzelf op de boot te heisen. Man, dat was echt niet evident om dat te doen!

Axel: werkt goed samen met het duo op de boot om de zin "Welk fabeldier spuwt vuur?" te vinden met behulp van het marine-alfabet met de vlagjes.

Kaat: klimt in die touwladder om de ontbrekende sporten te bevestigen, lijkt me ook niet evident qua fysieke inspanning.

Elisabet en Bruno: werken eigenlijk goed aan hun raadsels en dus mee met de anderen (al hebben we niet goed zicht op hoe lang dat allemaal duurde voor ze met de juiste oplossingen kwamen).

U ziet het: veel waarnemingen, weinig heldere conclusies te trekken uit mijn interpretaties, maar misschien zijn jullie er iets mee.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12