Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Yvo11 apr 2019, 17:46

 1111  Uma
Cedric schreef:Ik heb zo'n 12 jaar aan boogschieten gedaan (en hoop er ooit opnieuw mee te beginnen, érg leuke sport!!), maar nooit met een boog zoals die die zij gebruikten in die opdracht. Dergelijke boog is veel lastiger om gebruiken en vergt veel meer armkracht.
Ikzelf gebruikte een katrolboog (compound) en als je die dan opspant tijdens het mikken kun je vrij makkelijk enkele minuten in die houding blijven. Met de boog die de kandidaten in handen kregen niet, want door de afwezigheid van katrollen is armkracht veel meer nodig.
De opmerking van Kaat dat het best lastig is, was dus zeker niet uit de lucht gegrepen. En wanneer Joeri zegt dat hij dat al eerder deed, is nog te zien met wel type boog.
Ik heb ook aan boogschieten gedaan. Maar ik was niet bij een club of gilde ofzo. Ik stond op een gegeven moment 6 maanden bij een schietstand waar kinderen tussen 6 en 16 jaar konden boogschieten. Ik heb daar zot veel geoefend als er niemand in de buurt was 😃. Er zat wel geen punt aan de pijlen, maar mouche. Maar één van de mensen die daar ook werkte deed in zijn vrije tijd prehistorisch boogschieten. Dat laatste heeft hetzelfde mechanisme als het boogschieten dat we in deze proef zagen. Het enige verschil is dat de bogen van de proef van kunststof gemaakt zijn en die van prehistorisch boogschieten van dierlijk en natuurlijk materiaal. Maar voor de rest is het vrij vergelijkbaar. Ik heb in die man zijn tuin nog booggeschoten met die prehistorische bogen en dat was echt plezant. Alhoewel met de linkerarm als trekarm minder goed ging als de rechtse (ben rechtshandig).

Maar ik kan je verhaal volledig beamen. Voor deze proef was een minimale hoeveelheid kracht vereist en die had Joeri zeker. Maar 20m is niet evident, al heb je ervoren nog booggeschoten. Kijk naar Joeri. Hij gebruikt de juiste techniek. Met twee vingers, één boven de pijl en één eronder. Zo heb je de minste afwijking. En hoewel hij op een haar na iets heeft geraakt heeft de proef uiteindelijk 0 euro opgeleverd. Wat ik bedoel is dat deze proef echt niet makkelijk was.
Gebruikersavatar

annie.delen11 apr 2019, 19:06

 238  Uma
Ook ik heb aan boogschieten gedaan. Doel 25 meter.
Mijn vader zelfs Belgisch kampioen geweest op 25, 50 en 100 meter.
Is inderdaad veel moeilijker dan het lijkt.
Deze gast heeft bij ons in de tuin nog staan boogschieten.
Paul Vermeiren uit LIlle.
Bijna brons op de Olympische Spelen.
Laatst gewijzigd door annie.delen op 11 apr 2019, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Cedric11 apr 2019, 19:12

 2834  Uma
Zalig. Paul Vermeiren in Atlanta 1996.
Hij pakte idd net geen brons, werd vierde.
Legendarische beelden wel. Zijn interview met Frank Raes achteraf staat in het geheugen gegrift.
Jammer genoeg eigenlijk, ik had hem zo hard die medaille gegund..
Ik droomde er toen zelfs van om zelf als boogschutter naar de Olympische Spelen te kunnen. Enfin, niet alleen door hem natuurlijk. De magie van de Spelen, de zalige sport, ... Soit, zal altijd een droom blijven tenzij ik plots uit het niets wél budget en tijd heb om hieraan te besteden, misschien.
En we zijn off topic bezig, dus soit 😛
Gebruikersavatar

david.vierstraete17 apr 2019, 18:46

 73  Yens
Zakmes- Bruno en Axel

In deze opdracht is de mol is niet gebrieft op voorhand. Dat is onmogelijk. Denk je nu echt dat de productie op voorhand foto's ging tonen van een boom en zeggen aan de mol, daar zit het zakmes in. Hier wist de mol op voorhand niet waar het zakmes lag, dus kon hij onmogelijk mollen. Dus zou de mol niet voor deze opdracht kiezen lijkt mij.
Hierdoor valt Axel voor mij af. Een mol zou bij een te saboteren opdracht blijven.
Gebruikersavatar

Frolva18 apr 2019, 09:40

 2204
david.vierstraete schreef:In deze opdracht is de mol is niet gebrieft op voorhand. Dat is onmogelijk. Denk je nu echt dat de productie op voorhand foto's ging tonen van een boom en zeggen aan de mol, daar zit het zakmes in. Hier wist de mol op voorhand niet waar het zakmes lag, dus kon hij onmogelijk mollen.
Je lijkt wel héél zeker van je stuk.

Volgens mij kan dat best. 😉
Gebruikersavatar

ex-molinator18 apr 2019, 10:09

 3483  Uma
david.vierstraete schreef:In deze opdracht is de mol is niet gebrieft op voorhand. Dat is onmogelijk. Denk je nu echt dat de productie op voorhand foto's ging tonen van een boom en zeggen aan de mol, daar zit het zakmes in. Hier wist de mol op voorhand niet waar het zakmes lag, dus kon hij onmogelijk mollen.
Frolva schreef:Je lijkt wel héél zeker van je stuk.

Volgens mij kan dat best. 😉
Ik volg Frolva.
Er zijn ook geen foto's nodig; gewoon ff melden dat de boom waarin het mes te vinden is, gemarkeerd is met een bleke vlek (schors verwijderd?) op ongeveer 3m hoog.
Vindt de mol het mes niet, no problem. Vindt hij het mes dat de andere niet gevonden heeft wel, great, dan kan hij naast (schijn) teleurstelling ook verontwaardiging spelen.
Gebruikersavatar

BeaVer18 apr 2019, 10:27

 1293  Uma
"we hebben alle andere bomen moeten checken op schorsverlies en hebben hier en daar wat schors moeten bijplakken. Niet letten op eventuele resten TEK7, het gaat om die ene boom ZONDER, je kan gewoon niet missen!"
Gebruikersavatar

Yvo18 apr 2019, 10:29

 1111  Uma
BeaVer schreef:"we hebben alle andere bomen moeten checken op schorsverlies en hebben hier en daar wat schors moeten bijplakken. Niet letten op eventuele resten TEK7, het gaat om die ene boom ZONDER, je kan gewoon niet missen!"
😂
Gebruikersavatar

Frolva18 apr 2019, 11:18

 2204
Hoe ze het juist doen (als ze het al gedaan hebben) weet ik uiteraard niet.
Maar als je al weet wat (een rood zakmes) en waar (in een boom op een bepaalde hoogte) je moet zoeken kom je al een heel eind.

En op het ogenblik dat Axel het eerste zakmes vindt, staat er toevallig een cameraman naast die boom.

Bijkomend: proef #2 was op het lijf van Axel geschreven (oriëntatie); hij bood zich ook heel gretig aan. Eens hij het kompas in handen heeft lijkt het er op dat hij daar toch niet zo goed mee kan werken ...
Gebruikersavatar

Klaartje18 apr 2019, 14:56

 2245  Uma
Zijn er nog mensen die vinden dat het eerste zakmes vinden veel en veel moeilijker is dan het tweede?

Waarom ik dat vind? Als je kijkt naar de coördinaten van het eerste zakmes
63 m in de richting 208° ZW en dan 40 m in de richting 326 NW
en je vergelijkt dat met de coördinaten van het tweede mes
52 m in de richting 6° N en dan 16 m in de richting 282° W

dan zie ik dat de potentiële fout die je maakt als je voor het tweede zakmes gewoon eerst loodrecht Noord gaat en dan loodrecht West veel en veel kleiner is dan wanneer je hetzelfde doet voor het eerste zakmes.

Ik reken zo: stel je loopt gewoon 52 m pal noordwaarts, dus je trekt je niks aan van die 6°, dan sta je na 52 meter slechts ongeveer 5 meter verwijderd van de juiste plek, die je zou bereiken als je exact 52 m in de richting 6° N loopt. En als je dan vervolgens 12 m pal westwaarts loopt, zit je nog altijd redelijk dichtbij de plek waar je zou belanden als je 282 °W zou lopen. De afwijking of hoek tov de loodrechte richting W is ook slechts 12°.

Voor het eerste mes is de afwijking tov de loodrechte richtingen Z en W veel groter, nl. 28° weg van de rechte Z en 34° weg van de loodrechte richting W. De hoeken die je maakt zijn veel groter. En bovendien zijn de afstanden die je meot afleggen ook telkens groter (vooral dan de tweede afstand, 40m tov 12m) bij het eerste mes, zodat de cumulatieve fout veel groter is dan bij het zoeken naar het tweede mes.

Ik heb zelden met een kompas gewerkt, maar is het niet makkelijker om gewoon loodrecht N, Z, W of O te lopen dan in een bepaalde hoek tov die richtingen?
Gebruikersavatar

Frolva18 apr 2019, 15:09

 2204
Klaartje schreef:Zijn er nog mensen die vinden dat het eerste zakmes vinden veel en veel moeilijker is dan het tweede?
Zeker als je na stap 1 bent vergeten wat stap 2 juist was. Of toch niet meer weet dan 'iets van west' 😉
Afbeelding
Gebruikersavatar

BeaVer18 apr 2019, 15:26

 1293  Uma
De vraag is hier ook hoe bepaald werd welke zakmes-coördinaten bij welke persoon en dus welk bedrag hoorde.
hebben ze gewoon gezegd: "we gaan eerst voor het laagste bedrag" en hebben daarna willekeurig 1 van de kaartjes genomen? Of konden ze op voorhand de 2 bekijken en beslissen op welke coördinaten ze welk bedrag in zouden zetten?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7