Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Cedric08 apr 2019, 16:37

 2834  Uma
jefke123 schreef:Moet een piloot dan met een touw stappen kunnen meten?
IEDEREEN moet dat toch kunnen? :|
Gebruikersavatar

ex-molinator08 apr 2019, 16:50

 3483  Uma
Jefke123 schreef:Moet een piloot dan met een touw stappen kunnen meten?
Van mij niet maar hij moet wel op een correcte wijze richting en afstand kunnen aangeven en de foutenmarge zo klein mogelijk houden.
Gebruikersavatar

Jefke12308 apr 2019, 16:54

 15
Cedric schreef:IEDEREEN moet dat toch kunnen? :|
Kunnen wel, maar om eerlijk te zijn: ik zou er zo snel niet opkomen. :(
Gebruikersavatar

marc.roose08 apr 2019, 17:44

 193  Sven
Cedric schreef:Maar dan heb je 10 minuten nodig in plaats van de beschikbare 3.
We hebben trouwens in de eerste opdracht van seizoen 4 (op de zoutvlakte in Argentinië) gezien dat dit ook niet zo makkelijk is om in de juiste richting te blijven.
Waarom zou je dan opeens meer dan 3 maal zoveel tijd nodig hebben ,
Als ge het touw gebruikt kunt ge elk op beurt 2 meter al lopend afleggen want ge weet toch dat ge iedere keer precies 2 meter aflegd ,terwijl als ge stap voor stap, zo nauwkeurig mogelijk om precies 1 meter af te leggen, veel trager vooruit gaat.
Plus als ge uw doel bereikt hebt, ge veel nauwkeuriger bij het mes bent uitgekomen en dus minder tijd verliest om het mes te vinden .
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT08 apr 2019, 18:01

 767  Yens
Hoewel het meten zonder touw zonder twijfel minder nauwkeurig is, kost het inderdaad toch veel meer tijd om elke keer het touw op de grond te leggen. Ik zou dan ook gewoon afmeten hoe ver ik ongeveer moet stappen voor een meter, zoals Bruno ook deed.
Gebruikersavatar

marc.roose08 apr 2019, 18:19

 193  Sven
ge moet dat touw toch niet elke keer op de grond leggen ,ge houdt elk een uiteinde vast en kunt zo elk om beurt 2 meter vooruit lopen
Gebruikersavatar

ex-molinator08 apr 2019, 18:35

 3483  Uma
Mollenjager-DT schreef:Hoewel het meten zonder touw zonder twijfel minder nauwkeurig is, kost het inderdaad toch veel meer tijd om elke keer het touw op de grond te leggen. Ik zou dan ook gewoon afmeten hoe ver ik ongeveer moet stappen voor een meter, zoals Bruno ook deed.
Ik zou eerder 10 stappen nemen, zoals je het gewend bent, niet gaan aanpassen om het ongeveer 1 meter te laten uitkomen. En dan gewoon op dezelfde manier verder stappen. Je gaat toch niet je stappen aanpassen aan die ene meter?

De fout zit hoe dan ook in de hoekafwijking. Wanneer je probeert rechtdoor te wandelen op oneffen terrein, zit je al snel 5 graden fout. Over een afstand van 60m, is de cirkelomtrek 2 x pi x 60m = ± 400m. laten we afronden naar 360 >> dat is dan 1 m per graad afwijking, maw op het eind van die 60 minder zit je wellicht al met een fout van 5m of meer .
Als Axel blijft staan en Bruno die 60m rechtdoor laat wandelen, dan kan hij Bruno op het eind naar links of naar rechts laten gaan op basis van het kompas. (desnoods in 2x 30 m). Vergeet ook niet dat na 60m er een nieuwe stap was, in een andere richting.

Het verwondert me dat die zakmessen uberhaupt gevonden werden met hun methodiek. (maar zelfs met correcte methodiek is het nog geen sinecure.) Axel's "verwijten" waren dus (IMHO) allesbehalve terecht.

marc.roose schreef:ge moet dat touw toch niet elke keer op de grond leggen ,ge houdt elk een uiteinde vast en kunt zo elk om beurt 2 meter vooruit lopen
hahaha, en waar is je referentie voor de richting dan?
Gebruikersavatar

Torremolinos08 apr 2019, 18:53

 264
marc.roose schreef:ge moet dat touw toch niet elke keer op de grond leggen ,ge houdt elk een uiteinde vast en kunt zo elk om beurt 2 meter vooruit lopen
Binnen 3 minuten en door dichte begroeiing lijkt me dat niet praktisch.
Gebruikersavatar

marc.roose08 apr 2019, 19:05

 193  Sven
@ exmolinator
Hetgeen ik uitleg met het touw is om de afstand te bepalen .
De richting bepaal je met het kompas.
Gebruikersavatar

Mola Lisa08 apr 2019, 19:09

 328  Uma
Zou je eigenlijk aan de hand van platgelopen grassen/plantjes/struiken door de ploeg die de zakmessen verstopt hebben niet ongeveer de plaats kunnen bepalen ? Had de indruk dat Bruno zo maar wat rondhuppelde als een losgebroken konijn en toch het zakmes vond. Zou hij daar misschien op gelet hebben ? 💡
Gebruikersavatar

Torremolinos08 apr 2019, 19:31

 264
Dat dacht ik ook even.
Of hij zag dat de boom gemarkeerd was?

Afbeelding
Gebruikersavatar

ex-molinator08 apr 2019, 19:35

 3483  Uma
marc.roose schreef:@ exmolinator
Hetgeen ik uitleg met het touw is om de afstand te bepalen .
De richting bepaal je met het kompas.
ok, probeer het zelf eens met een touw van 2m en een kompas.
Bepaal je startpunt, loop 2m (gemeten), vanaf dat punt loop je weer 2m in de richting (die je met je kompas bepaalt), en nogmaals, enz.. Na 60 m zet je daar een paal verticaal.
Loop terug naar je startpunt en gebruik het kompas om te zien hoe groot de hoekafwijking is.

En nu, vanaf je oorspronkelijk startpunt laat je iemand in de juiste richting wandelen tot 60m (aan de hand van het aantal stappen dat hij moet doen, (berekend op een test van 10 stappen). Eens hij aan die 60m geraakt is, corrigeer je hem met je kompas.
a) welke methode is sneller? (hoeveel tijd hadden ze ook alweer?)
b) welke methode is preciezer?

Punt is dat als je een dergelijke opdracht voorgeschoteld krijgt en je begint er lukraak aan, dan zal je ook slechts met geluk het zakmes vinden binnen de voorgeschreven tijd.
Echter Axel is piloot en wees gerust, hij kent de principes maar al te goed.

Mola Lisa schreef:Zou je eigenlijk aan de hand van platgelopen grassen/plantjes/struiken door de ploeg die de zakmessen verstopt hebben niet ongeveer de plaats kunnen bepalen ? Had de indruk dat Bruno zo maar wat rondhuppelde als een losgebroken konijn en toch het zakmes vond. Zou hij daar misschien op gelet hebben ? 💡
Goede opmerking. Zeker en vast een mogelijkheid als het zakmes niet te lang geleden verstopt is.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7