Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Klaartje23 apr 2019, 11:09

 2245  Uma
Ik ben het eens met Beavers stelling. Ik vind ook dat de Mol het best gewoon meestal fout moet antwoorden, dan brengt hij /zij zelf al zeker niks op. De mol kan toch niet weten of de andere twee al dan niet het juiste antwoord geven en hij/zij kan daar dan ook niet op in spelen, gesteld dat de Mol in tegenstelling tot wat GDC beweert, ook niet op de hoogte is van de spelregel 'iedereen juist, geen geld'..

De drie kwissers waren volgens GDC ook niet op de hoogte van wat die ene spelregel was die luidt dat een goed antwoord alleen geld oplevert als er minstens één iemand een fout antwoord heeft gegeven op die vraag.

Als kandidaat lijkt het me logisch dat je niet vrijwillig in de fout gaat gaan, dwz expres fout antwoorden terwijl je het wel weet. En bovendien ben je niet op de hoogte van die spelregel hierboven.

De Mol kan hier best het zekere voor het onzekere kiezen, maar hij /zij moet wel risico's pakken: kiest de Mol om zeker fout te antwoorden zodat de winst maximaal 600 euro is per vraag, gesteld dat de andere twee het juist hebben? Of gaat de mol gokken wat de anderen geantwoord hebben en zijn/haar antwoord daaraan aanpassen? Dat laatste is veel moeilijker, want de mol kan dus niet weten wat de andere twee opschrijven.

"Het is een mes dat aan twee kanten snijdt", zou Axel zeggen.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen23 apr 2019, 11:12

 8153
Ik sluit mij daarbij aan. Als mol is het eenvoudigst en slimst om een verkeerd antwoord te geven.
Gebruikersavatar

Jansen23 apr 2019, 11:19

 3423  Yens
Helemaal akkoord met bovenstaande stelling en reacties. Op basis hiervan, kan je Axel bijna uitsluiten want hij was veruit het best in het beantwoorden van de vragen. Van Bas weet ik het niet meer precies hoeveel fouten hij gemaakt heeft, maar alleszins meer dan Axel. Elisabet had het minste juist. Tijd om het kwisje nog een te herbekijken 🙂.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Bon... My mind is playing tricks on me :? .
Score van de kwis:
Axel: 3
Bas: 3
Elisabet: 1

Dus Axel en Bas doen het hier even goed...
Nog iets wat me net opviel. Onmiddellijk na de kwis, vertelt Bas aan Kaat en Joeri wat zij gedaan hebben: op het ogenblik dat hij vertelt dat ze niet het verschil kenden tussen het schilderij van de mol en het werk van een Vietnamese kunstenaar, begint Joeri toch wel opvallend te blozen?

Afbeelding
Je zou van Joeri toch een andere reactie verwachten, zoals in schaterlachen uitbarsten of zo?
Nu ja... is gewoon een momentopname, dus ik ga op basis hiervan toch niet Joeri gaan verdenken 😉.
Gebruikersavatar

jos.jansen23 apr 2019, 12:23

 328  Uma
Klaartje schreef:Ik ben het eens met Beavers stelling. Ik vind ook dat de Mol het best gewoon meestal fout moet antwoorden, dan brengt hij /zij zelf al zeker niks op. De mol kan toch niet weten of de andere twee al dan niet het juiste antwoord geven en hij/zij kan daar dan ook niet op in spelen, gesteld dat de Mol in tegenstelling tot wat GDC beweert, ook niet op de hoogte is van de spelregel 'iedereen juist, geen geld'..
Mij zou het niet verbazen dat de mol wist wat de opdracht was. Het is ook niet moeilijk om dit snel te zeggen. "bij de quiz morgen is er geen geld als iedereen het weet" is genoeg om de mol te briefen.

Ik zal het gemist hebben maar ik denk niet dat ik GDC heb horen beweren dat de mol wist wat de bedoeling was, wel dat de kandidaten het niet wisten. (Maarja de mol is geen kandidaat dus hoort normaal niet daarbij 😉 )
Gebruikersavatar

chicawah.janssen23 apr 2019, 12:26

 8153
Normaal gezien weet de mol altijd meer dan de kandidaten, dus als dat nu ook zo was, is Elisabet het meest verdacht.
Gebruikersavatar

Cedric23 apr 2019, 12:42

 2834  Uma
De gulden regel van Cathy: "De Mol slaagt waar weinig geld te verdienen valt".
Max 600€ per vraag (2 goede + 1 fout antwoord) te verdienen. Valt wel mee.
Ik zou als Mol hier gewoon zo veel mogelijk juist beantwoorden.
- Heeft de rest ook de vraag juist: 900€ verloren.
- Heeft van de rest 1 iemand de vraag fout: 600€ gewonnen (niet al te veel dus, kan ermee door).
- Heeft van de rest 2 mensen de vraag fout: 300€ gewonnen (valt ook mee).

Nu ja, ik snap jullie standpunt ook wel, maar alles fout hebben valt meer op dan alles juist hebben, dus net daarom zou ik dan eerder gaan voor zo veel mogelijk juiste antwoorden.
Gebruikersavatar

Yvo23 apr 2019, 12:45

 1111  Uma
Cedric schreef:De gulden regel van Cathy: "De Mol slaagt waar weinig geld te verdienen valt".
Heeft ze ergens gezegd dat ze een gulden regel had? Bij mijn weten had ze gewoon tien of twintig regels die even belangrijk waren.
Gebruikersavatar

Cedric23 apr 2019, 12:46

 2834  Uma
Het is haar regel en ik vind het een gulden regel. 😛
Gebruikersavatar

astridm23 apr 2019, 13:15

 287
BeaVer schreef: Of wil je hier gewoon meer zekerheid door fout te antwoorden zodat er al zeker 300 euro minder wordt verdiend?
Als Axel de mol is had hij bij de voetbalvraag dan echt een probleem gehad. Iedereen wist dat hij dit zou weten, dus een fout antwoord was dan wel heel ongeloofwaardig geweest.
Gebruikersavatar

nyckelpiga23 apr 2019, 19:48

 69
Het is toch logischer om als mol juist te antwoorden, want dan maak je meer kans om ervoor te zorgen dat de opdracht mislukt. Als iedereen de vraag juist had, dan was de vraag toch te makkelijk? Dus als mol moet je dan juist zorgen dat je veel vragen goed hebt, en niet veel fouten maken. Want als je een fout antwoord geeft, en een van de andere kandidaten antwoord goed, dan is er telkens 300 EUR verdiend. Antwoord je daarentegen vaak goed, dan is er meer kans om 0 EUR te verdienen als de andere 2 het ook goed hadden. Met foutief te antwoorden versterk je juist de kans dat er geld in de pot komt. Daarnaast wist de mol als hij/zij in die groep zat, niet welke vragen gingen komen. Ik denk niet dat ze nog snel ertussen gebriefd hebben, en wat juiste antwoorden hebben ingefluisterd (alles is natuurlijk mogelijk).
Gebruikersavatar

Klaartje23 apr 2019, 20:20

 2245  Uma
Nyckelpiga, dat je door altijd juist te antwoorden als Mol meer kans hebt op nul euro als resultaat, is niet waar. Ik kan dat zelfs op een wiskundige wijze aantonen. Stel Axel (= A) is de mol en die antwoordt altijd juist op de vraag (+) en de andere twee Bas (=B) en Elisabeth (=E) antwoorden naar eigen vermogen juist (+) of fout (-).

Dan krijg je volgend schema van mogelijke antwoordcombinaties met mogelijke opbrengst (per vraag):
A+ B+ E+ opbrengst O €
A+ B- E- opbrengst 300 €
A+ B+ E- opbrengst 600 €
A+ B- E+ opbrengst 600 €

Dus als Axel steeds juist antwoordt dan is de kans op 0 € 1 kans op 4, maar de kans op 600 € (= de maximale opbrengst per vraag) is 2 op 4

Vergelijk dat met de situatie waarbij Axel (als mol) altijd fout antwoordt op elke vraag (A-), dan krijg je volgend schema:
A- B+ E + opbrengst 600 €
A- B- E- opbrengst 0 €
A- B+ E- opbrengst 300 €
A- B- E+ opbrengst 300 €

Dus als Axel steeds fout antwoordt, blijft de kans op 0 € dezelfde als wanneer hij altijd juist zou antwoorden, namelijk 1 kans op 4
MAAR: de kans dat een vraag 600 € (de maximale opbrengst) oplevert, is nu slechts 1 op 4, dat is dubbel zo klein als in het eerste schema, waar die kans 2 op 4 was. De kans dat een vraag maar 300 € oplevert, is echter dubbel zo groot dan wanneer de mol altijd juist zou antwoorden.

Het is dus voor de mol beter om altijd fout te antwoorden, want dat halveert de kans op maximale winst van 600 € per vraag. Dit lijkt me zo klaar(tje) als een klontje.

I did the math, you draw the conclusion.
Gebruikersavatar

BeaVer23 apr 2019, 20:26

 1293  Uma
nyckelpiga schreef:Het is toch logischer om als mol juist te antwoorden, want dan maak je meer kans om ervoor te zorgen dat de opdracht mislukt. Als iedereen de vraag juist had, dan was de vraag toch te makkelijk? Dus als mol moet je dan juist zorgen dat je veel vragen goed hebt, en niet veel fouten maken. Want als je een fout antwoord geeft, en een van de andere kandidaten antwoord goed, dan is er telkens 300 EUR verdiend. Antwoord je daarentegen vaak goed, dan is er meer kans om 0 EUR te verdienen als de andere 2 het ook goed hadden. Met foutief te antwoorden versterk je juist de kans dat er geld in de pot komt. Daarnaast wist de mol als hij/zij in die groep zat, niet welke vragen gingen komen. Ik denk niet dat ze nog snel ertussen gebriefd hebben, en wat juiste antwoorden hebben ingefluisterd (alles is natuurlijk mogelijk).
Helemaal niet, want de kans is groter dat er iemand fout antwoordt, dan dat iedereen juist antwoordt.
daarbij hadden Kaat en Joeri de vragen heel goed opgesteld en dat is een factor die je ook moet incalculeren.
Het is dus makkelijker om te mollen door fout te antwoorden, wat gegarandeerd geen 300 flappen per vraag extra oplevert, dan elke vraag goed te beantwoorden, omdat je ervan uitgaat dat iedereen de vraag wel goed zal hebben. In het tweede geval is het risico veel groter dat je als mol enkel geld in de pot brengt, dan geen.