Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Moldedju29 apr 2019, 09:53

 507  Yens
Was dat eigenlijk wel een zin?
Ik dacht dat je een onderwerp en een werkwoord nodig had om een zin te vormen.
"De kans om morgen de rollen te draaien"
Maar het is dus een "deelzin" en dan klopt dus blijkbaar.
Gebruikersavatar

Social29 apr 2019, 10:05

 353  Uma
Dat kan een perfecte alleenstaande zin zijn, in de juiste context.
Gebruikersavatar

BogersAsset29 apr 2019, 10:15

 65
Social schreef:Dat kan een perfecte alleenstaande zin zijn, in de juiste context.
Volgens mij is dat helemaal geen 'zin' maar gewoon een 'onderwerp' dat toevallig in de juiste volgorde staat.

Een volledige zin bevat altijd enkele standaard onderdelen zoals een persoonsvorm en een onderwerp. Het gaat in een zin om een actie die wordt verwoord door het werkwoord en uitgevoerd door het onderwerp.

De kans om morgen de rollen te draaien.

Waar is hier het onderwerp dat het werkwoord (draaien) uitvoert? Deze constructie is énkel juist in een zin zoals: (Jullie krijgen) de kans om morgen de rollen te draaien of iets dergelijks.

Mijns inziens is deze constructie echt geen zin waardig, maar ik ben geen taalkundige dus misschien zit er nog een addertje onder het gras :p
Gebruikersavatar

rolhad29 apr 2019, 10:15

 434
Frolva schreef:Zou Joeri dat ook gedaan hebben? :mrgreen:
Wie weet!
Gebruikersavatar

Hitspot29 apr 2019, 10:49

 1
Dag molloten,

Ik volg dit forum al enkele jaren, maar heb nog nooit gereageerd omdat ik zelf bijna niets opmerkte in de reeksen. Tot nu.

Van de 15 spreekwoorden zijn de oplossingen ofwel gevonden door Axel & Joeri, ofwel door Gilles in de montage uitgelegd. Behalve één spreekwoord. Dit werd niet opgelost door Axel & Joeri of door Gilles uitgelegd.

Het bewuste spreekwoord was "Niet over één nacht ijs gaan" wat zoveel betekent als "eerst nadenken voor men iets doet - geen risico's nemen".

Dit is héél kort besproken in Café De Mol, maar ik wou toch jullie mening hierover even.

Ik zit al van aflevering 1 in de Elisabeth tunnel, maar deze link zou ik zowel bij haar (spoedartsenopleiding) als Axel (pilotenopleiding) kunnen plaatsen.

Ik begrijp niet goed waarom ze in de montage 14 spreekwoorden wel oplossen en eentje niet?

Alvast bedankt voor de input!

Hitspot.
Gebruikersavatar

annelies-a.-a..vanbelle29 apr 2019, 14:24

 263
Social schreef:Dat kan een perfecte alleenstaande zin zijn, in de juiste context.
Ik ben taalkundige en dat is geen zin die op zz kan staan. Dus volgens mij is de opdracht niet juist uitgevoerd. Weird!
Gebruikersavatar

Cedric29 apr 2019, 15:01

 2834  Uma
"Wat krijgen jullie?" - "De kans om morgen de rollen te draaien."
As in: Er liggen ergens rollen, morgen mogen jullie die draaien.

Het kan dus wel een zin zijn, maar dat was niet de inzet van de opdracht. Men moest gewoon een grammaticaal correcte zinsconstructie maken. Daarom geen volledige zin, maar een grammaticaal correcte opeenvolging van woorden.

Het kan evengoed deel van een zin zijn: "De kans om morgen de rollen te draaien wordt een unieke ervaring".

Grammaticaal klopt het resultaat dat Axel (en Joeri) bedachten dus, zelfs al slaat het op niet veel. Wat mij betreft dus welzeker correct uitgevoerd.
Gebruikersavatar

Frolva29 apr 2019, 15:08

 2204
Opdracht was om 'een zin' te maken.
Niet 'een zin maken die op zichzelf kan staan'.

Maakt dat verschil?

______________________________________________________________________________________

Tijdens de proef wordt ook nog gezegd: elk woord dat grammaticaal juist staat levert 200 euro op.
Gebruikersavatar

Moldedju29 apr 2019, 16:18

 507  Yens
Het maakt geen verschil, maar het kan best mogelijk zijn dat Axel dacht Joeri goed liggen te hebben door een opeenvolging van woorden te maken die volgens hem geen zin was.
Tot zijn verbazing was dat plots wel een zin, een deelzin....
Gebruikersavatar

remko.sellekaerts29 apr 2019, 16:48

 25
jens.vanneyghem schreef:Je mag wel niet vergeten dat hij redelijk wat gemold kan hebben bij de spreekwoorden zelf. Vijf niet gevonden neemt onmiddellijk al 1000 euro uit de pot. Daarbij nog eens -400 euro om twee woorden niet te gebruiken.
Dan nog eens het verkeerde jurk aanduiden: -2000 euro.
Dat is gemold voor -3400 euro en hij wint er 1600. Niet slecht hé!
En bij het kaarten 3200 € verdient 😉
Gebruikersavatar

rolhad29 apr 2019, 16:56

 434
remko.sellekaerts schreef: En bij het kaarten 3200 € verdient 😉
Dat was inderdaad heel onmols, maar voor die opdracht had de mol totaal geen voorbereiding (indien het niet Bas was).