Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

ex-molinator16 mei 2019, 18:26

 3483  Uma
BeaVer schreef:Om maar weer eens te vergelijken met WIDM.
Dit jaar heeft de mol (Merel) ervoor gezorgd dat iemand een vrijstelling kreeg die nog niet wist wie de mol was. waardoor iemand die haar wel op het spoor was en bijna helemaal zeker was, naar huis is mogen gaan.

Part of the game, inderdaad.
Ewel, ik vind dat geen part of the game.
Wat betreft vrijstellingen vind ik de opzet zo MOET zijn dat de mol niet kan bepalen wie de vrijstelling krijgt. De mol mag gerust voorkennis hebben van een opdracht maar zou wat betreft een vrijstelling enkel invloed mogen hebben of het al dan niet gewonnen worden van de vrijstelling , maar dus niet door wie. De aflevering met Bas was in dat opzicht volledig correct (naar mijn gevoel van correctheid) verlopen. Elisabet heeft geprobeerd Bas de vrijstelling voor Bas te verhinderen, maar de vrijstelling kon niet aan iemand anders gegeven worden (alhoewel er nooit over gesproken is: bvb wat indien iemand anders dan Bas die vrijstelling zou gevonden hebben).

Een (voor mij aanvaardbaar) alternatief is dat de mol wel invloed kan hebben op wie de vrijstelling krijgt, maar dan enkel onder de voorwaarde dat de mol NIET weet wie wie verdenkt (behalve door datgene wat de deelnemers zelf aan informatie meegeven, NIET via informatie van de programmamakers).
Gebruikersavatar

BeaVer16 mei 2019, 20:35

 1293  Uma
Dat Merel invloed gehad heeft, zegt ook meer over het niveau van die opdracht, dan van de mol. Die opdracht was toen gewoon ondermaats. Wa stokskes uit een bord halen. Echt, da kan er nog door voor een pasvraag, maar voor een vrijstelling naar de finale???
Elisabet had misschien de vrijstelling, maar die heeft ze (hopelijk) puur toevallig in haar handen gekregen en ze kon toen enkel maar hopen dat bas die niet nam.
Gebruikersavatar

Thewhiterabbit17 mei 2019, 01:02

 6
Als de vrijstelling bij Elisabet begon, had Joeri dan theoretisch gezien nog kans om aan die vrijstelling te geraken?

Tis wat jammer dat de geluk factor hier zo veel bij meespeelt, want volgens mij had Joeri door toeval geen enkele kans meer om die vrijstelling te bemachtigen. Het zou leuker zijn, voor de kandidaten en de kijkers, als de kandidaten de mogelijkheid krijgen om hun vaardigheden te gebruiken om aan een vrijstelling te geraken. Joeri's vaardigheden werden buitenspel gezet vanaf het begin van het kaartspel..

(Bedoel niet dat het per se jammer is dat dat bij Joeri gebeurde, gewoon dat er sowieso één iemand was die niet kon mee vechten voor die vrijstelling, wat precies niet zo fair lijkt?)

Wisten de makers dat Elisabet met de vrijstelling zou beginnen? Dan hadden ze het misschien eerder in de handen van Bas kunnen steken van bij het begin, zodat Bas, Axel en Joeri er alle drie kans op maakten
Gebruikersavatar

chicawah.janssen17 mei 2019, 07:43

 8153
Had Elisabet niet Joeri's kaarten genomen, dan had de vrijstelling van in het begin zelfs bij Joeri gezeten. En dan was de € 3000 zo goed als zeker nooit vrijgespeeld.

Ik vond dit op zich een goede proef, maar niet helemaal eerlijk doordat niet iedereen dezelfde kansen kreeg. De stapeltjes waren op voorhand al verdeeld door de makers en wie links van de vrijstelling zat kon er al meteen naar fluiten.
Hadden ze de kaarten geschud en verdeeld en daarna de strafpunten en vrijstelling verdeeld, dan was het eerlijker geweest.
Maar dan nog vind ik een vrijstelling die rechtstreeks toegang geeft tot de finale eigenlijk een brug te ver.
Stel je voor dat Axel met een strafpunt was blijven zitten en er daardoor uitslag, dat zou toch zuur geweest zijn voor hem.
Bas heeft in gans de reeks 2x een vrijstelling gehad, zoiets is nooit eerder gebeurd.
Gebruikersavatar

Thewhiterabbit17 mei 2019, 08:16

 6
chicawah.janssen schreef:Had Elisabet niet Joeri's kaarten genomen, dan had de vrijstelling van in het begin zelfs bij Joeri gezeten. En dan was de € 3000 zo goed als zeker nooit vrijgespeeld.
Aah had ik nog niet gemerkt, stiekem haha. Misschien wouden de makers zo'n wijze gast als Joeri wel in de finale en plaatsten ze het stapeltje met de vrijstelling voor hem 😃
Waarschijnlijk niet though, zou pas echt onfair worden.

Btw verzinnen jullie ook zo graag zelf opdrachten? Als ge in bed ligt in en niet slaap geraakt bvb :p
Gebruikersavatar

Frolva17 mei 2019, 09:25

 2204
chicawah.janssen schreef:Had Elisabet niet Joeri's kaarten genomen, dan had de vrijstelling van in het begin zelfs bij Joeri gezeten. En dan was de € 3000 zo goed als zeker nooit vrijgespeeld.
Toen de kaarten genomen werden waren de vrijstelling en strafpunten nog niet in het spel. 😉
Dat van die 3000 klopt wel.

Thewhiterabbit schreef:Btw verzinnen jullie ook zo graag zelf opdrachten? Als ge in bed ligt in en niet slaap geraakt bvb :p
Ik voel een nieuw topic aankomen ... :mrgreen:
Gebruikersavatar

ex-molinator17 mei 2019, 09:32

 3483  Uma
Thewhiterabbit schreef:Btw verzinnen jullie ook zo graag zelf opdrachten? Als ge in bed ligt in en niet slaap geraakt bvb :p
Tuurlijk, en soms worden ook opdrachten voor mij verzonnen. 😉
Frolva schreef:Ik voel een nieuw topic aankomen ... :mrgreen:
Een nieuw topic lijkt me niet geschikt voor dit forum, zelfs verdere uitbouwing lijkt me niet aangewezen. 😎
Gebruikersavatar

BeaVer17 mei 2019, 09:59

 1293  Uma
chicawah.janssen schreef: Hadden ze de kaarten geschud en verdeeld en daarna de strafpunten en vrijstelling verdeeld, dan was het eerlijker geweest.
Wat dus gebeurd is 😛
Dat de bedragen reeds verdeeld waren, daar zie ik geen graten in.
Gebruikersavatar

Frolva17 mei 2019, 10:19

 2204
BeaVer schreef:Dat de bedragen reeds verdeeld waren, daar zie ik geen graten in.
Dat moesten ze - vermits er zo weinig kaarten waren - haast doen om de bedragen wat 'evenwichtig' te verdelen.

Maar de plaats waar de stapeltjes werden gelegd zou wel door toeval moeten worden bepaald. Anders kan het spel zo worden gemanipuleerd dat het onmogelijk is om een bepaald bedrag af te leggen. 😉

Gelukkig was er nog Elisabet die het stapeltje 'van Joeri' nam. @Elisabet, waarom deed je dat ????? :mrgreen:
Gebruikersavatar

masterveecee17 mei 2019, 11:01

 3547  Sven
Mogelijk mochten ze gewoon kiezen welk stapeltje ze pakten. En had enkel Elisabet het idee om een ander te nemen
Gebruikersavatar

Cedric17 mei 2019, 11:48

 2834  Uma
En Elisabet was ook niet gebrieft voor die opdracht.
Gebruikersavatar

Jay-Lo17 mei 2019, 19:48

 1690  Sven
chicawah.janssen schreef:Plezant voor die mens die wist wie de mol was :roll:
Dat was de topverdachte op dat moment. Heel Nederland viel uit zijne zetel toen hij afviel. 😂