Er is me toch iets ontgaan precies. Ik vind de opstelling of tafelschikking zo je wil bij de molkandidaten toch anders dan op het schilderij. Op het schilderij zit eigenlijk bijna iedereen aan de kant van de persoon die Jezus moet voorstellen, slechts twee mannen zitten echt aan de andere kant van de tafel. De molkandidaten zaten toch mooi verdeeld aan twee kanten van een lange tafel, waar de gastheer en de gastvrouw aan het hoofd zaten?
Dus ik vind de vergelijking tussen de twee "taferelen" niet echt opgaan qua opstelling.
PS. Volgens het NT wordt Judas steeds gezien als de verrader, maar volgens andere bronnen was Judas in feite de enige die tot het laatste moment geloofd heeft in het feit dat Jezus echt de Messias was (namelijk degene die in staat zou zijn om uit de dood op te staan) en de enige die wou doorgaan met het plan om "de proef op de som te nemen": hem uitleveren aan de Romeinen (de Judaskus in de Hof van Olijven paste helemaal in dat plan), die hem ter dood zouden veroordelen, maar Judas geloofde als enige dat Jezus het zou kunnen, dat de Romeinen hem niet zouden kunnen doden, want de ware Messias zou uit de dood opstaan. De rest van de 12 apostelen geloofden op het einde er niet meer in dat hun leider de Messias was. Toen Jezus uiteindelijk stierf aan het kruis, heeft Judas uit pure ontgoocheling en miserie zich opgehangen aan een boom, want toen besefte hij dat de man in wie hij rotsvast geloofde dat hij de Messias was, het toch niet was: toen stortte de wereld van Judas in en beging hij een wanhoopsdaad. Maar heel dit verhaal is dus een andere versie van de feiten die zich zouden voorgedaan hebben, bijna tweeduizend jaar geleden.