Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

WalkingDead11 mar 2019, 00:59

 73
Cedric schreef:Als Bas effectief de Mol zou blijken te zijn, dan vind ik dit wel een redelijke blunder, want toch vrij opvallend. Had Gilles iets gezegd in het genre van "Veel gebeurd, bla bla, en de Mol is bas gekozen", dan zou het subtieler zijn, maar nu vind ik het net iets té opvallend.
Ja maja, niemand hier gelooft erin, want het is té opvallend. Ik weet nog dat bij de start van seizoen 4 ze bang waren voor internet, pauzeren, frame by frame in HD kijken. Ze weten dat jullie binnen het uur 10 verschillende codes kunnen kraken, dus verstoppen ze hun tip waar iedereen het ziet en hoort.

Niet dat ik me erop vast pin, maar dat is zo een perfecte scène voor de laatste aflevering, ik hoor het hem al zeggen.
GDC: "Je kon in de eerste aflevering al horen wie de mol was." *Toont de bewuste scène met enkel de woorden "Bas gekozen"*
Gebruikersavatar

Molympiad11 mar 2019, 01:10

 63  Sven
Haha nice, ik hoorde het ook!
Het moet ook wel opvallend genoeg zijn om als tip te gelden

Je kan niet in de laatste aflevering zeggen:
"En toen zei ik hier 'Bas gekozen', hoor je?", en dat iedereen zegt "Neen, ik hoor het er niet in"...
Gebruikersavatar

sara.pantoja11 mar 2019, 07:41

 100
Net zoals bijna iedereen, hoorde ik het ook. En hoewel ik het niet wil geloven (omdat ik gewoonweg nog niet in een tunnel wil gaan), zou het toch best eens kunnen.
2 Jaar geleden vond ook iedereen het er te dik op liggen dat Eline de vraag over de Oostkantons verkeerd beantwoord had. Just saying 🙂
Gebruikersavatar

Jansen11 mar 2019, 08:12

 3423  Yens
Ik geloof er niet in dat Bas de mol is, vooral omdat er al meerdere keren gezegd is - door Gilles in interviews bv. - dat ze een bepaalde manier hebben om de mol te vinden. De mollen die er tot nu toe geweest zijn, zijn open, goedlachse mensen, maar die dus goed een geheim kunnen bewaren. Bas voldoet voor mij totaal niet aan dat criterium.
Gebruikersavatar

lorenzo.dejongh11 mar 2019, 09:31

 344  Sven
Jansen schreef:Ik geloof er niet in dat Bas de mol is, vooral omdat er al meerdere keren gezegd is - door Gilles in interviews bv. - dat ze een bepaalde manier hebben om de mol te vinden. De mollen die er tot nu toe geweest zijn, zijn open, goedlachse mensen, maar die dus goed een geheim kunnen bewaren. Bas voldoet voor mij totaal niet aan dat criterium.
Het viel mij op dat Bas enorm moest lachen/een big smile had toen hij wegliep bij GDC.
Gebruikersavatar

Jay-Lo11 mar 2019, 10:38

 1690  Sven
WalkingDead schreef:Ja maja, niemand hier gelooft erin, want het is té opvallend. Ik weet nog dat bij de start van seizoen 4 ze bang waren voor internet, pauzeren, frame by frame in HD kijken. Ze weten dat jullie binnen het uur 10 verschillende codes kunnen kraken, dus verstoppen ze hun tip waar iedereen het ziet en hoort.

Niet dat ik me erop vast pin, maar dat is zo een perfecte scène voor de laatste aflevering, ik hoor het hem al zeggen.
GDC: "Je kon in de eerste aflevering al horen wie de mol was." *Toont de bewuste scène met enkel de woorden "Bas gekozen"*
Natuurlijk wel, als je zo'n stunt wil doen moet dat net in de 1ste aflevering. Dan gaat iedereen er van uit dat die het al zeker niet is, of net wel. We schrijven het op en nemen het mee naar de volgende afleveringen.
Gebruikersavatar

lorenzo.dejongh11 mar 2019, 10:41

 344  Sven
Jay-Lo schreef:Natuurlijk wel, als je zo'n stunt wil doen moet dat net in de 1ste aflevering. Dan gaat iedereen er van uit dat die het al zeker niet is, of net wel. We schrijven het op en nemen het mee naar de volgende afleveringen.
In de Nederlandse versie is dit grapje ook een keer gedaan. Toen zei de mol 'Ego is de mol', oftewel ik ben de mol. Maar op tv leek het alsof hij zei 'Edo is de mol', een andere kandidaat van dat seizoen. Was ook niemand opgevallen, dus kan een mooie opvallende hint zijn waarvan iedereen denkt, nee dit is te opvallend.
Gebruikersavatar

geertn44411 mar 2019, 21:34

 236
Vlak nadat GD het zegt, kijkt hij ook naar links. En wie zit er links ? inderdaad, Bas. Dus zelfs GD associeert zijn "pas gekozen" met Bas. mmmmmm verdacht (ofwel heeft GD het met opzet ge-acteerd)
Gebruikersavatar

MolWout11 mar 2019, 21:40

 348
Denk als half Vlaanderen die "hint" hoort dat het geen hint is. Maar goed, bij Pieter waren er ook zo'n duidelijke hints en alsnog zat ik op Bahador 😃 :x :x
Gebruikersavatar

corné.vanopstal13 mar 2019, 00:23

 8
Ik heb het fragmentje in m'n video iets vertraagd, ik hoor ook echt Bas gekozen.


Wat vooral een trucje is, is dat de ondertitel iets anders zegt en daardoor hor je eigenlijk wat je leest en valt het in eerste instantie niet op.
Gebruikersavatar

ex-molinator13 mar 2019, 08:05

 3483  Uma
corné.vanopstal schreef:...
Wat vooral een trucje is, is dat de ondertitel iets anders zegt en daardoor hor je eigenlijk wat je leest en valt het in eerste instantie niet op.
En toch had bijna iedereen het door.

Een geluid vertragen werkt in veel gevallen verwarrend mbt het identificeren van een klank, zeker als de fonologische kenmerken zeer gelijkaardig zijn. Een p is niet stemhebbend en een b wel en door het te vertragen wordt de frequentie
verlaagd waardoor de hoge tonen verdwijnen dus zal een p naar een b neigen (bij vertraging).

Om te weten te komen of Gilles een b of een p gebruikte zou een echte klankanalyse moeten gebeuren (door ervaren fonologen) en dan liefst IRL en niet via een opname.

Nog één zaak toevoegen: mensen horen graag wat ze willen horen/verwachten te horen en dus sluit ik niet uit dat Gilles opzettelijk een niet-propere uitspraak gebruikt heeft om lontje aan te steken waardoor vuur ontstaat en een rookgordijn kan ontstaan.