Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

Holmes11 mar 2019, 20:18

 395
tessa.deschoenmaeker schreef:Bij 3 mensen zegt GDC de namen 2 keer:
Joeri:
Joeri... je ziet er heel kalm uit Joeri.

Bruno:
Bruno, de ouderdomsdeken.
Bruno ze zeggen dat de wijsheid met de jaren komt.

Ingrid:
Ingrid, geloof je hem?
"Mja."
Je bent een verkoopster Ingrid.

Kan toeval zijn he!
Helaas even onderuit halen :
Axel, mogen deze mensen jou vertrouwen op dit moment ?
Ben je zenuwachtig, Axel ?
Gebruikersavatar

tessa.deschoenmaeker11 mar 2019, 20:49

 19
Echt? Verdorie, heb het zelfs uitgetypt en dan nog gemist?

Debunked dan!
Gebruikersavatar

alex.demeulemeester11 mar 2019, 20:57

 1
Wanneer sommige antwoorden hoor je trein geluiden en bij andere dan weer niet, misschien zegt dit iets over de mol
Gebruikersavatar

Vermoljoen11 mar 2019, 20:59

 2354  Uma
alex.demeulemeester schreef:Wanneer sommige antwoorden hoor je trein geluiden en bij andere dan weer niet, misschien zegt dit iets over de mol
Als een trein geluid een hint is, hoe wil je zoiets uitvoeren? Tenzij het erbij gemonteerd is natuurlijk...
Gebruikersavatar

ex-molinator11 mar 2019, 21:05

 3483  Uma
bo.bootje schreef:https://www.hln.be/nina/psycho/zo-zie-j ... ~adcc1ae2/

Deze link is wel handig om te zien of iemand van de kandidaten liegt.
Typisch... weer zo'n artikel met een aandachttrekker, in dit geval de woorden FBI en agent.

Liegen is een heel natuurlijk fenomeen en zelfs noodzakelijk voor een normale omgang in een samenleving. Er zijn veel situaties waarin liegen vanzelfsprekend is en de fysieke/fysiologische reacties die als een giveaway beschouwd worden, helemaal niet meer optreden doordat er al gewenning is opgetreden. En gewenning kan getraind worden, evenals getraind kan worden op reacties die liegen zouden aanwijzen (een rookgordijn).
Je mag zeker veronderstellen dat DEMOL ervaring heeft met liegen, en in het begin toch nog argwanend en onzeker zal zijn maar na 2 max 3 dagen wordt de rol toch een automatisme.

Zelf met leugendetectors die bloeddruk, pupilgrootte, huidtemperatuur, ademhaling, hartslag, huidconductiviteit, e.d. registeren moet er eerst een ijking gebeuren (en om een correcte ijking te kunnen uitvoeren moet de leugenaar goed meewerken).

Ware het maar zo simpel om een leugenaar te ontmaskeren, en dan nog iemand die je eigenlijk niet kent. DE MOL zal ook wel geselecteerd zijn met "onleesbaarheid" als criterium (Marzena zou ik nooit selecteren als mol, Gilles wel , Joke niet, maar dit is dankzij achteraf verworven kennis, en bij de een heb je die kennis snel, bij de andere soms niet).

Vergeet ook niet dat de signalen die je nu gezien hebt, bvb bij het tonen van de schermen een reactie zowel kan wijzen op teleurstelling, of op blijheid.

Eens we een aflevering of 4 verder zijn zullen we (veel) meer gezien hebben van de deelnemers en wellicht bepaalde patronen (tics) opgemerkt hebben maar dan wordt het nog steeds afwegen of die patronen natuurlijk zijn of een rol.

De gevaarlijkste momenten (denk ik toch) zijn deze waar alcohol mee gemoeid is (bvb de museumopdracht: Eline dronk zelf niet veel en zorgde dat Bertrand wel dronk) omdat dan de remmingen verdwijnen samen met de verstandelijke controle.

Bijkomend probleem is dat je wellicht wel leugens zult ontdekken, maar dan wel bij meerdere deelnemers en in andere omstandigheden. En de deelnemers kunnen niet even terugspoelen en 5x bekijken en de mening van een collega forumlid vragen.

Wat onweerlegbaar is, uit het artikel (en daar is dus geen speld tussen te krijgen) is
“Je begint best met iemand te observeren terwijl jullie over koetjes en kalfjes praten. Stel onschuldige vragen, en kijk naar de reactie van je gesprekspartner. Misschien heeft hij of zij wel standaard bepaalde tics of gewoontes, die je dus zeker niet met leugens mag gaan associëren,” legt Bouton uit. “Pas wanneer je gesprekspartner tics vertoont die niét overeenstemmen met het normale gedrag, kan je concluderen dat er staalhard gelogen wordt.”

Maar concluderen vind ik nog te strikt, ik zou het vervangen door veronderstellen. Maar het komt er dus op neer dat je een referentie nodig hebt. Zonder die referentie heb je geen idee of een reactie normaal is of "abnormaal" (wat nog niet noodzakelijk liegen is).
Gebruikersavatar

vincent.coomans12 mar 2019, 06:06

 23
De woordkeuze in de gesprekjes is opvallend.
Martijn en Bas gebruikten als enige het woord 'Misschien' in antwoord op een vraag van Gilles. Gilles benadrukte het zelfs bij Martijn. 'Misschien?'
Het lijkt me logisch dat je het woord sneller gebruikt als je het pas hebt gelezen. Dat je hersenen dat sneller gebruiken.
Kan indicatie zijn dat beide het scherm misschien kregen en door het te gebruiken afvielen als Mol.
Des te opvallend dat Elisabeth opzichtig het woord 'Waarschijnlijk' in de mond nam.
Dit leek me een nauwkeurig bedacht woord. Geen reflex.
Zonder daarmee in een tunnel te gaan trouwens. Want dit kan net zo goed een strategische zet zijn van de kandidaten om hen verdacht te maken.
Gebruikersavatar

ex-molinator12 mar 2019, 08:13

 3483  Uma
vincent.coomans schreef:...
Des te opvallend dat Elisabeth opzichtig het woord 'Waarschijnlijk' in de mond nam.
Dit leek me een nauwkeurig bedacht woord. Geen reflex.
Scherp opgemerkt. Ik vond het in eerste instantie natuurlijk overkomen (voor zover ik me herinner) , maar zou de scene moeten herbekijken.
Gebruikersavatar

Frolva12 mar 2019, 10:09

 2204
vincent.coomans schreef:Het lijkt me logisch dat je het woord sneller gebruikt als je het pas hebt gelezen. Dat je hersenen dat sneller gebruiken.
Prima observatie!

Wat mij opviel bij de 'ondervraging' door GDC is dat het meer op een spelletje "geen ja geen nee" leek. Niemand zei gewoon "ja" of "nee", maar wel "misschien", "waarschijnlijk" en (heel vaak) "zeker en vast".
Gebruikersavatar

Cedric12 mar 2019, 12:54

 2834  Uma
Eerlijk gezegd, toen Gilles aan zijn vragenronde begon, was mijn eerste idee "Zou het slim zijn om 'misschien' te antwoorden op zijn vraag?". Ik had met andere woorden gedacht dat net niemand met dat woord zou antwoorden. Bas was denk ik de eerste en er viel een opvallende stilte, alsof iedereen ervan opkeek. 'Misschien' zeggen trekt dus sowieso de aandacht, wat niet onverwacht is. Ik had dus niet verwacht dat iemand 'misschien' zou antwoorden, maar anderzijds, als iemand het toch doet, dan maakt het niet meer uit als nog iemand anders het ook doet.

Samengevat: vind ik een moeilijk punt om over te oordelen..