Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

siebe.coppens19 mar 2019, 18:00

 1
Zou het kunnen dat het geluid op het einde van het dagboek een verwijzing is naar Elisabeth? Zij is namelijk een spoedarts. Helemaal op het einde lijkt de toon van een ambulance te worden afgespeeld.
Gebruikersavatar

sam.decrock20 mar 2019, 05:44

 2
Ben ik dan de enige (als West-Vlaming) die een Antwerpse tongval hoort in het woordje 'zijn' van 'de mol zijn' ?
Gebruikersavatar

isidora.kaplan20 mar 2019, 07:05

 1
Ik vind vooral het woord 'Leuk' in het fragment opvallend en lijkt qua manier van praten zowel op Bas als Martijn.
Gebruikersavatar

masterveecee20 mar 2019, 08:16

 3547  Sven
sam.decrock schreef:Ben ik dan de enige (als West-Vlaming) die een Antwerpse tongval hoort in het woordje 'zijn' van 'de mol zijn' ?
ja, want ik hoor eigenlijk niks ^^
Gebruikersavatar

vincent.coomans20 mar 2019, 09:44

 23
Wat moeten we opmaken uit de passage rond vertrouwen, want daar wordt in de montage ook op gezinspeeld:

Dagboekfragment:
"Ik denk dan aan de mensen die zeggen: ik neem u echt in vertrouwen.
En als ik met jou praat dan ben je zo eerlijk
Jij kan het niet zijn dat weet ik zeker.
Die mensen gaan mij schrappen.
Dus die gaan er vroeg of laat uit liggen."

Eerder in de aflevering is er een dialoog tussen Eva en Joeri waarin men in de montage misschien een lijntje werpt naar dit stuk.
J: vertrouw je niemand?
E: vertrouw je niemand? Ik vind het moeilijk om nu iemand te vertrouwen.
Dat ligt... ik wil dat wel.
J: ik wel
E: jij wel
J: knikt vertraagd

Dit stukje gaat zo aan je voorbij maar ik denk er aan. In de Mol kan je eigenlijk niemand vertrouwen. Tenzij je de mol bent, dan kan je iedereen vertrouwen.
En het is een goeie techniek om in dit geval Eva in haar instinct om mensen te vertrouwen te stimuleren.
Want er zijn mensen die hij vertrouwt dus ze moet niet zo waakzaam zijn.
Volgens mij is hier een duidelijke link tussen beide fragmenten.
Gebruikersavatar

billie.holiday23 mar 2019, 17:49

 462  Bert
Zijn er bepaalde dialecten waar ze ‘u’en ‘je’ niet door elkaar halen ? Ik heb daar eigenlijk geen idee van.
Van Martijn ben ik zeker dat hij ze door elkaar gebruikt want hij is een Westvlaming, ik trouwens ook.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen23 mar 2019, 18:20

 8153
Ik zou niet teveel afgaan op je, jij, gij, u...
Van de mol zelf versta je geen barst en de tekst is erop gezet door de makers.
Gebruikersavatar

Jansen23 mar 2019, 18:38

 3423  Yens
billie.holiday schreef:Zijn er bepaalde dialecten waar ze ‘u’en ‘je’ niet door elkaar halen ? Ik heb daar eigenlijk geen idee van.
Van Martijn ben ik zeker dat hij ze door elkaar gebruikt want hij is een Westvlaming, ik trouwens ook.
chicawah.janssen schreef:Ik zou niet teveel afgaan op je, jij, gij, u...
Van de mol zelf versta je geen barst en de tekst is erop gezet door de makers.
Puur dialect bestaat eigenlijk niet meer. Zelfs hier in Limburg is dat zo. Onze ouders spraken het nog wel, maar door uitbreiding van de 'levensruimte', pikken mensen overal woorden op, die ze vermengen met hun "thuistaal". Het gebruik van "je" en "u", vervaagt. Ik betrap er me regelmatig op dat ik ze door mekaar gebruik.
Gebruikersavatar

filiep.portugees24 mar 2019, 14:43

 407  Uma
vincent.coomans schreef:Wat moeten we opmaken uit de passage rond vertrouwen, want daar wordt in de montage ook op gezinspeeld:
Ik vind dat het veel meer lijkt te verwijzen naar wat Bas in aflevering 1 zegt.

Afbeelding
Gebruikersavatar

chicawah.janssen24 mar 2019, 14:53

 8153
Daar zit zeker iets in, maar persoonlijk denk ik bij in vertrouwen nemen aan een iets ouder iemand dan Bas. Ik kan mij voorstellen dat "jonkies" als Kaat en Martijn en zijn leeftijdsgenoten hem in vertrouwen nemen, maar van Ingrid, Axel en Bruno kan ik dat moeilijk geloven. Maar misschien komt dat doordat ik zelf een flink stuk ouder ben dan Bas en sneller Ingrid of Liesbeth in vertrouwen zou nemen.
Gebruikersavatar

BogersAsset27 mar 2019, 17:27

 65
Vanuit het dagboek van de mol viel mij direct op dat het woordje 'wel' opvallend vaak voorkwam (in bijna alle zinnen) waardoor ik de afleveringen heb herbekeken (1+2, 3 nog niet) en geteld hoe vaak bepaalde personen het woord 'wel' gebruiken.

Nu zijn zo stopwoordjes en dergelijke dingen die erg moeilijk weg te steken zijn als je 'spontaan' wil blijven overkomen (zit ingebakken), tenzij je hier op traint. We weten dat de mol niet echt getraind is op voorhand dus lijkt met sterk dat ze dat eruit hebben kunnen/willen halen. Enige manipulatie komt dus vanuit de montage.

Er zijn echter fragmenten die weinig tot geen manipulatie toelaten (de voorstel-filmpjes op de website enzo), toeval wilt dat deze filmpjes qua 'context' het meest lijken op de manier waarop de mol zijn/haar dagboek heeft 'ingesproken' of opgenomen (onafhankelijk of het achteraf met iemand anders stem is ingelezen ofzo).

Vanuit de 'wel' theorie is dit de voorlopige top 4 van de hoeveelheid 'wel's per persoon (kolom 1 is som van afl 1+2 en kolom 2 de filmpjes op de site van 4):

Kaat: 17 + 3 = 20x
Eva: 11 + 4 = 15x
Elisabet: 7 + 6 = 13x
Axel: 9 + 1 = 10x

Conclusie: het gebruik van 'wel' is toch iets vrij Antwerps aangezien de top 4 (denk ik) allemaal uit de provincie Antwerpen komen?

Daarnaast valt ook op dat Kaat vooral in de afleveringen het woordje 'wel' laat vallen terwijl bij Elisabet vnl in de persoonlijke video's is. Aangezien het 'moldagboek' eerder de format is van de persoonlijke video's ('praat in volzinnen tegen een camera/interviewer whatever) zou ik Elisabet dus eerder op plaats 1/2 durven zetten. Eva zit er wat tussenin. Van de mannen is Axel qua taalgebruik ook nog wel te linken aan de mol 'uitspraak'.

Daarnaast viel mij ook nog op dat bij de laatste zin er een anomalie leek te zijn tussen "dat vind ik" en "... erg". Mogelijks is er dus geknipt om nog eens een 'wel' uit te halen ofzo .

Tot zover mijn zoektocht naar tips :') nog iemand anders opvallende tekstuele kenmerken opgevallen?
Gebruikersavatar

Frolva27 mar 2019, 17:41

 2204
BogersAsset schreef:Vanuit het dagboek van de mol viel mij direct op dat het woordje 'wel' opvallend vaak voorkwam (in bijna alle zinnen) waardoor ik de afleveringen heb herbekeken (1+2, 3 nog niet) en geteld hoe vaak bepaalde personen het woord 'wel' gebruiken.
Knap speurwerk!

Kaat, Eva, Elisabet en Axel wonen momenteel inderdaad allemaal in (groot) Antwerpen.
Maar Elisabet en (ik vermoed ook) Axel hebben andere roots. 😉
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 21