Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

masterveecee17 mar 2019, 22:59

 3547  Sven
Social schreef:Wie gaat er zich wagen aan het bewerken van het fragment?
iets aan het proberen hier 😛
Gebruikersavatar

henri.vanoost17 mar 2019, 23:02

 1
kan iemand eens met een 3D brilletje naar dat eerste dagboek kijken? je ziet precies rode en blauwe letters of symbolen achter de tekst die wordt gesproken staan!
Gebruikersavatar

robbe.pinsart17 mar 2019, 23:09

 19
Twas Joeri en Liesbeth
Gebruikersavatar

NEAN17 mar 2019, 23:11

 38
robbe.pinsart schreef:Ik heb hier erg men twijfels bij over de regie. Dit is zeer riskant om zo vroeg in het spel al dergelijke beelden te tonen, waarom?

De mol lijkt geen standaard zinsbouw te gebruiken, het is erg specifiek. Ik ga in de loop van de week eens analyseren wie dergelijke zinnen gebruikt.
Ook vertelt hij of zij dat iemand van de groep hem of haar al in vertrouwen heeft genomen, en in de aflevering komt een gelijkaardige dialoog voor tussen 2 kandidaten (Joeri en ...).
Ook vertelt hij of zij dat ze het heel erg zou vinden dat door dit vertrouwen deze kandidaat rap het spel zal verlaten, dit lijken mij niet de woorden van een man.

Nog mensen hier ideeën over?
Lijkt me inderdaad interessant om het fragment op taalkundig vlak te vergelijken met de uitspraken van de kandidaten. De selectiegesprekken lijken me daar het meest geschikt voor omdat die een gelijkaardige context hebben als dit fragment. (Weinig gesprekspartners/soort 'biecht' en geen groepsgesprek.)

Een aantal elementen die we kunnen analyseren:

- Woordkeuze (regionale variatie; woordenschat - al is dat moeilijk te bepalen, want zal waarschijnlijk door edit/regie wel aangepast zijn en meer AN gemaakt)
- Zinsbouw
- Wanneer wordt er een pauze gelegd tussen de woorden
- Hoe lang duren die pauzes
- ...

Nog elementen die we op taalkundig vlak kunnen bekijken? Vul gerust aan, dan maak ik deze week misschien wel een taalkundige analyse. 🙂
Gebruikersavatar

Mateo17 mar 2019, 23:17

 870
Kleine aanvulling:

Is 'eh' geschrapt? Is daarvoor in de plaats een pauze ingelast?


Verder denk ik dat het ook zo kan zijn, dat de tekst door een spraakgenerator is 'ingesproken', bijvoorbeeld deze https://taalhelden.org/bericht/spraakco ... met-accent , waarbij misschien ook nog een mix van mannen- en vrouwenstem is gebruikt... de makers van dit programma zijn niet bepaald van gisteren. 🙂
Gebruikersavatar

robbe.pinsart17 mar 2019, 23:19

 19
Ik denk ook dat de productie er wat mee gedaan heeft. Dat de mol het in zijn/haar eigen woorden heeft gezegd en dat de productie er dit tekstje van gemaakt heeft.
Nogmaals, de mol België gebruikt geen valse tips, dit zal heus wel het echte (onbewerkte) fragment zijn.
Gebruikersavatar

Jdituh17 mar 2019, 23:25

 5
Ik denk hier toch opnieuw aan mijn mol Bruno.
Ingrid zegt heel duidelijk dat Bruno de mol niet zou zijn, want hij hielp haar zo goed. Ook van Liesbeth is geweten dat ze echt vertrouwde op Bruno. In dit dagboekfragment zegt de mol zelf dat het erg is dat mensen hem zo vertrouwen en dat ook echt zeggen en dat deze mensen ook als eerste zullen sneuvelen. Bye bye Ingrid volgende week!
Gebruikersavatar

tomi.vanniftrik17 mar 2019, 23:25

 10
Afbeelding

Het is mij niet gelukt om er iets beters van de maken, volgens mij hebben ze er een soort flanger filter overheen gezet waardoor je de ruis er niet uit kan halen. Maar ik ben geen expert! Hopelijk zijn die hier wel. 🙂))
Gebruikersavatar

sherlock17 mar 2019, 23:27

 216
Het lijkt me vreemd dat de makers in aflevering twee al meteen zoveel informatie zouden durven proberen weg te geven.

Een stem is zo uniek, ook al wordt ze hier door een scrambler gehaald, dat het lastig is om je eigen geluid bewust te ontlopen. Niet alleen je timbre, maar ook toonhoogte, intonatie, snelheid, en zo veel andere factoren maken elke stem verschillend en herkenbaar. We spreken dan nog niet over dialectklanken.

Ook de inhoud is cruciaal: woordkeuze, syntax, etc. Of idiomatische uitdrukkingen.

Het valt me op dat de spreker vrij vaak pregnante pauzes laat en staccato spreekt, er is ook geen enkele "euh" te horen. De spreker is bijzonder kalm. Daarnaast zijn woorden als "uiten" minder frequent in spreektaal. Hij of zij gebruikt ook "jij/je/u" door elkaar. De spreker heeft bovendien een erg nadrukkelijk eind-n, zoals aan het einde van werkwoorden. Maar dat is helaas ook erg typisch voor iemand die een tekst declameert.

Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat de spreker bewust een ingestudeerde tekst meerdere keren heeft gelezen en dat er geoefend is met een stemcoach.

Als lijkt het me wel dat bepaalde personen op basis van dit fragment al kunnen worden uitgesloten.
Gebruikersavatar

Jay-Lo17 mar 2019, 23:31

 1690  Sven
robbe.pinsart schreef:Nogmaals, de mol België gebruikt geen valse tips, dit zal heus wel het echte (onbewerkte) fragment zijn.
Ik zeg helemaal niet dat het een valse hint is, alleen dat de productie hier heeft geholpen een keurig Nederlandse tekst van te maken, anders kan je zo enkele mensen uitsluiten die bepaalde woorden niet zouden gebruiken in hun dagelijkse taal, of anders zouden uitspreken.
Gebruikersavatar

vincent.coomans17 mar 2019, 23:35

 23
Bij de zin 'ik voel me precies een moordenaar die op zoek is naar een volgend slachtoffer' vervagen enkele letters uit moordenaar / slachtoffer minder snel.
Zit hier een anagram in?
Afbeelding
Letters lijken me: MDENAAR CHTO
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21